Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Hei Knude, og takk for kjempegode tips :thumbsup:  Dette var midt i blinken, konkrete og fine råd å følge.

 

Tipset med H80 og WR kom nok fra Ribtjenester, så jeg husket nok litt feil når jeg sa det kom fra deg.

 

Men det er et par ting jeg må ha litt mer inn med t-skje:

 

  • Når det gjelder avstivning under dørken. Tenker du at det kan brukes tynnere laminat dersom jeg bruker divinycell med en større fasthet som gir bæring?
  • Mener du at det skal være drenert i hver celle, altså hvert rom, under dørken og bak slik at det kan lenses ut? I tilfelle blir det vel i prinsippet åpent inn i alle skott. Jeg hadde sett for meg at dette burde være lukket og forseglet for oppdrift men det er kanskje dumt.

 

Alle lag trappes av opp på skroget. min.100 mm+50 mm alle lag.

Disse lagene må legges i en operasjon ( du lager strimler ved at den første er bredest. så neste minst 15 cm smalere osv.

Litt usikker på hva du mener med dette.

 

Hvis jeg forstår deg riktig skal jeg bruke samme oppbyggingen av laminat på begge sider av plata (over/under).

Jeg ser for meg at jeg tilpasser platene, legger dem opp-ned, og bygger opp riktig laminattykkelse på den ene siden (undersiden). Skal jeg da støpe opp langs kanten? Eller må jeg bygge opp laminat på begge sider av platene vekselvis for å unngå at krympespenningene får platene til å slå seg?

 

Jeg hadde sett for meg å støpe under platene først, og støpe oppå platene når de er limt på plass og at de lagene med glassfiber legges oppover skutesia for å laminere fast. Eller skal jeg støpe ferdig begge sidene og bruke remser for å laminere platene fast i skroget? (blir mange dumme spørsmål her nå ser jeg :blush: )

 

Litt usikker på hva du mener med min. 100mm + 50mm alle lag. Mener du at det første laget skal gå 100mm opp på skroget, og de neste lagene 50mm lengre opp for hvert skift, eller hva mener du her?

 

Og det med at disse lagene må legges i en operasjon, tenker du da at alle lag som legges på dørken må legges vått i vått, eller... :wflag:

Link to post

Hei !

Divinycellen har egentlig ikke så mye styrke uten et laminat på begge sider. Med divinycell ville jeg brukt det som jeg foreslår.( Kryssfiner kan taes med i en styrkeberegning)

 

Du vil oppleve kondensering oppunder dørken og det er kipt å måtte bore etter vann i en båt. Det går selvfølgelig å sette inn drenering plugger som leder mot et pumpe rom akter.  Litt avhengig av hvordan du ser for deg rom under dørken, men jeg ville kanskje laget noen oppbevarings rom med luke. Det er forrest også en ide og lage fremre del av bunnen som en celle med intern drenering og plugg akterover. 

 

Støp: Når du legger laminatet på undersiden av divinycellen forsegler du også enden av plata. Ikke nødvendig med mer enn et par lag csm

Så monterer du platene i skroget  og støper hele flaten. Det er da du trapper av matte lagene oppover skutesiden . Første laget 100 mm opp på skutesiden- neste 150 mm osv.

Alle lag bør legges vått i vått. men om du tror det blir litt vanskelig så må du legge 450 gr csm og de to kombi lagene i en smell da du ikke kan starte med kombi uten vått laminat på undersiden. Så kan du pusse og legge de 600 gr. laget til slutt men det blir finest om du legger alt i ett.  Det er greiest og jobbe på tvers av dekket.

 

Håper dette var litt oppklarende   :smiley:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Tusen takk for det Knude, nå forstår jeg :smiley:

 

Angående rom under dørken vet jeg ikke helt ennå. Dette er jo en liten båt, så det vil ikke bli så mye plass, men jeg så muilgens for meg å plassere bensintanken under dørken. Da bør jeg på en eller annen finurlig måte ha mulighet for tilkomst uten å måtte skjære opp dørken. Har også tenkt på inspeksjonsluke bak. Videre har jeg tenkt å sette inn gjennomgående svingere til ekkolodd og sonar, så der må jeg også ha adkomst. Det blir nok i siden, ikke senter. Et alternativ er å plassere tanken på dørken og bare ha oppdriftskammer under dørken, kun med adkomst for svingere samt inspeksjonluke bak.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

fortego har jo tatt for seg støping av luker i sin tråd: 
https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/page-3?

 

 

I min yamarin 5940 , så befinner tanken seg under "teak feltet" bakerst i midten , luke skrudd på flens med pakning. Hatt oppe etpar ganger for sjekk, samt ekkolodd montering, men ikke noe fukt å spore.


bilde

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Lite framgang på båtprosjektet for tia, oppussing inne tar den vesle tiden som er til rådihet  :cryin:

 

Men man tenker jo litt hele tiden. Jeg har siklet litt på et slikt telt for å kunne rusle litt ute i vinter. Er det noen som har erfaring med å handle fra disse?

 

http://www.dancovershop.com/no/product/lagertelt/garasjetelt-pro-4x8x2x31-m-500g-pvc.aspx

Link to post

Prisen virker i alle fall bra for et telt med PVC duk og galvaniserte rør. Vet du hvor de holder til?  Finner ikke ut det av nettsiden deres. Her er noen andre eksempler:

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54295459&searchclickthrough=true&searchQuery=plasthall

 

http://smartlager.no/80-x-43-x-43-meters-telt-pvc-duk-kr-16500/

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57982258&searchclickthrough=true&searchQuery=b%C3%A5ttelt

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=64027346&searchclickthrough=true&searchQuery=b%C3%A5ttelt

 

 

Det eneste jeg ikke liker er måten de annonserer på. Virker litt i overkant pågående med "siste sjans denne uken" osv. Litt useriøst for meg når de fortsetter å avertere uka etter... Men hvis produktet er greit og de leverer varene så er jo alt bare fryd og gammen :thumbsup:

Link to post
  • 5 måneder senere...

Kremt.... Meningen var at dette skulle være et vinterprosjekt. Men plutselig måtte noe oppussing inne komme foran. Når det var gjort måtte jeg isolere og innrede den ene garasjen for å ha et varmt sted å jobbe og prefabrikere deler. Når det var gjort var det visst på tide å bygge veranda :crazy:  Så jeg har rett og slett ikke begynt ennå. Den står som et skall ute i gården. Men jeg titter på den hver dag og gleder meg til å begynne :thumbsup:

Link to post
  • 5 uker senere...

Vel, på grunn av oppussing i heimen, bygging av veranda og diverse andre prosjekter har Dracoprosjektet måttet ligge på is så langt. Men nå har det begynt å klø for lengst, så nå er det på tide å komme i gang. Må snart hente motoren hos Ravns også.

 

Som tidligere nevnt er planen å bygge en kasse / brakett for motormontering ala denne

bilde

 

 

Jeg ser imidlertid for meg at brakette går så langt ut som mulig i båtens bredde. Slik ser båten ut fra siden og bakfra:

bilde

 

bilde

 

 

Radien i hjørnet ser slik ut:

bilde

 

Som man ser er radien ganske liten nederst i hjørnet, men ganske stor oppe ved fenderlista.

 

Så til spørsmålet. Hvordan ville dere gått fram for å støpe kassa fast i akterspeilet, og hvor langt ut mot radien kan kassa gå?

 

Hvis jeg f.eks. lar kassa gå til 3 cm fra der radien starter, klarer det seg med å legge på matte det siste partiet på 3 cm pluss radien, eller må jeg da også støpe 5 cm  på selve skrogsiden for at det skal bli sterkt nok? Jeg kommer jo også selvsagt til å støpe på innsiden av kassa og innover. Det vil også bli kneplater i kassa mot akterspeilet.

Link to post

Motoren veier 180 kg. Det er denne

bilde

 

 

hvorfor et step på 3cm +radius? Jeg ville vurdert å ha kassen like bred som båten, da kan du støpe x antall cm på skrogsiden. Når du først er i gang hvorfor ikke 20 cm

Tja, si det. Jeg hadde sett for meg at det blir penere å avslutte innstøpingen før skrogsiden. Men pent blir jo ikke dette uansett, så det spiller kanskje ingen rolle. Ideen er vel også litt inspirert av braketten i innlegg #69. Den er imidlertid vesentlig smalere enn skroget, og det ønsker ikke jeg. Jeg ser for meg at braketten bør være breiest mulig for å få mest mulig oppdrift når båten ligger i ro. Jeg skjønner at dette ikke blir noe problem når den er fortøyd i ei lun havn, men denne båten kommer til å bli brukt i tildels tøft vær utaskjærs på høsten. Når man ligger i ro og trekker teiner i høy sjø er det skummelt om båten er baktung.

 

Forslaget ditt om å la kassa flukte med skrogsiden og støpe 20cm framover er nok det beste. Det blir jo uansett til å støpe fast på innsiden også, i tillegg blir det kneplater mot akterspeiet.

 

Hvor mange lag bruker man på hver side for å støpe fast en slik kasse? Vil jo nødig at den skal sprekke opp eller ramle av....

Link to post

Tar gjerne mot flere tips om innstøpingen som nevnt over :smiley:

 

Ellers så har i dag en flunkende ny styrekonsoll ankommet. Har tittet på diverse annonser på Finn den siste tiden, men det ble å bestille en ny fra Stokken Marina her på Hvaler. De forhandler mange båtmerker, bla. Brig og Grand. Tror den jeg fikk opprinnelig tilhører en Brig.

 

Så har jeg tittet en del på seter også. Jeg har vært litt usikker på hvorvidt jeg skal ha et sete bak konsollen, eller om jeg bare skal stå og kjøre. Et annet alternativ er å sitte på benken helt akter å kjøre, og plassere konsollen rett foran denne. Jeg har målt og tenkt litt i dag, og kommet fram til at det antagelig er en fordel å plassere styrekonsollen litt lengre fram slik at jeg får fordelt vekten litt bedre. Jeg tenker også at et lite sete bak styrekonsollen kan være avtagbart slik at jeg eventuelt kan fjerne det på høsten når jeg skal fiske med teiner, eller når jeg skal bruke båten på dykkerturer og trenger mest mulig dørkplass.

 

Jeg har derfor blinket meg ut dette setet på Finn.no som ser passelig ut for meg:http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=76694137

 

Karen er imidlertid ikke særlig lysten på å sende. Er det tilfeldigvis noen fra Kristiansandtraktene som skal til østlandet den nærmeste tiden som kunne tatt med dette setet for meg?

 

Se også her: https://baatplassen.no/i/topic/127187-trenger-hjelp-til-å-hente-stol-i-kristiansand/

Link to post

Hvordan tenker du deg å lage selvr kassen? Jeg er jo fan av epoxy + vevd duk fremfor polyester+ matte, men jeg har kun brukt det til mindre reperasjoner, ikke støp av større moduler som her. Uansett ville det vært mitt førstevalg mht feste på eksisterende skrog. Vevd duk er vesentlig bedre enn matte, bygger mindre og sterkere.

Link to post

Duk er bedre uansett, men det er riktig at styrken er best i fiberretningen. Strekk 45 grader på fiberene er værst og det svekker med 50%, men forsatt bedre enn matte. Det finnes også duk som har fiber i flere retninger, men det enkelste er å snu duken 45 grader på neste lag. I tifellet her vil det vel i hovedsak være strekk i toppen og trykk i bunn fra momentet samt kraften fra vekten av motoren nedover.

 

Vi har jo hatt denne diskusjonen før, Mulligan: https://baatplassen.no/i/topic/119391-biltemas-glassfibermatter/page-2#entry1732616

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fiberglass

 

Ellers skulle det vel være mulig med polyester og vevd duk, men jeg mener epoxy gir best vedheft.

Link to post

Hvordan tenker du deg å lage selvr kassen? Jeg er jo fan av epoxy + vevd duk fremfor polyester+ matte, men jeg har kun brukt det til mindre reperasjoner, ikke støp av større moduler som her.

Planen er å bygge et skall av XPS plater (omtalt tidligere i tråden), og laminere på begge sider med polyester og glassfiber.

 

Som nevnt tidligere tåler ikke XPS polyester da styrenet løser opp plasten, så platene må forsegles med epoxy først. Årsaken til at jeg vil bruke XPS istedenfor divinycell er å få ned kostnadene, jeg vil trenge ganske mange kvadratmeter med plater.

 

Styrkemessig tror jeg nok helt sikkert polyester er godt nok, det er jo tross alt det man bruker når man bygger båter :yesnod:  Hva jeg bruker av glassfiber får jeg komme tilbake til, men jeg har i utgangspunktet bare tenkt å kjøpe det billigste, og da havner det gjerne på csm. Ser egentlig for meg å kjøpe en rull med 450g og en rull med 600g matte.

 

 

Uansett ville det vært mitt førstevalg mht feste på eksisterende skrog. Vevd duk er vesentlig bedre enn matte, bygger mindre og sterkere.

Ingen tvil om at epoxy gir en sterkere binding mot eksisterende skrog. Men tenk så stort areal det blir snakk om her, hele båtens bredde, utvendig og innvendig på kassa, samt kneplater som stiver kassa inn mot akterspeilet. Hvor mye det bygger spiller vel ikke veldig stor rolle. Det eneste stedet er på sidene dersom jeg skal støpe f.eks. 20cm framover på skrogsiden.

 

 

Så tilbake til spørsmålet:

Hvor mange lag bør jeg bruke for å støpe kassa fast i skroget?

  1. Hvis jeg bruker polyester?
  2. Hvis jeg bruker epoxy?
Link to post

Jeg løfter dette spørsmålet litt. Er det noen fler som har innpspill på dette med å støpe kassa fast i skroget? Tenker da på spørsmålet i posten over. Jeg tror jeg slår fra meg å la kassa gå helt ut i bredden på skroget, det blir for mye formgivning og tilpassing.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...