Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Litt av en slipejobb du har gjort Komodo! Jeg ville selvsagt gjort det samme:) Og så ville jeg nok kostet på meg å grave litt i de to hullene akter. Ser ut som "hullene" er et sted der det er en reparasjon? Har de brukt for tykk duk i reparasjonen kanskje? Synes ihvertfall det ser ut som om den er veldig grov og / eller at de har hatt problemer med å mette den ordentlig. Eller rulla dårlig som du sier.

 

-og så har de skjøta duken på midten? -snodige greier...

 

Har du fått til "lamineringstemperatur" i teltet ditt?

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Ville slipt vekk gammalt bunnstoff,for å påføre epoksyprimer.Å legge ekstra duk å polyester er ein stor jobb for  å få ei slett overflate,

 

ville også slipt ned til gelcoat , du vil jo se på gelcoaten også om det er krakeleringer / skader som evt må slipes opp og utbedres

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Og så ville jeg nok kostet på meg å grave litt i de to hullene akter. Ser ut som "hullene" er et sted der det er en reparasjon? Har de brukt for tykk duk i reparasjonen kanskje? Synes ihvertfall det ser ut som om den er veldig grov og / eller at de har hatt problemer med å mette den ordentlig. Eller rulla dårlig som du sier.

Regner med at du sikter til disse?

bilde

 

 

Jeg tror egentlig ikke det er reparasjonsområder, jeg tror det er resultat av knusningsskader (grunnstøting?) fra utsiden. Det virker som om laminatet er råttent tvers gjennom. Her gjør jeg nok som gammabusa sier, grave meg litt dypere, men beholde litt å støpe mot.

 

 

-og så har de skjøta duken på midten? -snodige greier...

Litt usikker på hva du sikter til der?

 

 

Har du fått til "lamineringstemperatur" i teltet ditt?

Støpetemperatur har ikke vært noe problem ennå. Det har ligget mellom 15 og 20 grader her siden i sommer. Det eneste problemet er at jeg ikke har fått benyttet de fine temperaturene til å støpe :headbang:

 

 

Dep:

Takk for trøsten! Jeg har tittet på bildene fra prosjektet ditt flere ganger, og det har vært god inspirasjon for meg. Kommer nok til å gjøre omtrent som det du har gjort med dørken. Men 6 lag matte! Det var voldsomt!! Da spiller det jo liten rolle om det opprinnelige er dårlig.

 

 

Ivar:

Ja, det er nok måten å gjøre det på. Inbiller meg imidlertid at det vil bli lite igjen av gelcoaten under vannnlinja etter en slik operasjon ....

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er de to akter som så litt dypere ut jeg tenkte på.

 

Mht om det er reparasjon eller originalstøp og dette med at det ser skjøtet ut midt i kjølen, er bare noe jeg tenkte fordi jeg trodde verftene på den tiden utelukkende brukte matte? Jeg synes nesten alt som er skadet ser ut som duk? -altså helt symmetriske fiberbunter i kryss?

 

bilde

-og så ser det ut som duken er lagt med overlapp i kjølområdet hvis bildet over er fra kjølen. De åpne endene i duken midt i bildet over (hvis det er det det er) ser ikke ut som noe du har slipt (er for rett), men mer som enden på duken?

 

Men jeg kan ikke noe om disse båtene. For alt jeg vet er de produsert i vevd duk og ikke i matte :)

 

Du tror ikke hele bunnen er reparert pga den knusningsskaden du mistenker men så er ikke reparasjonen gjort kyndig nok og derfor har det lekket vann inn (eller innenfra og ut) igjen?

 

- kom på en ting: Det er stor forskjell på lukten av slipestøv fra Epoxy og slipestøv fra Polyester. Har du noen formening om hvilken av de to du har luktet når du har slipt bunnen? (send meg litt støv så skal jeg teste det ;)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det har vært lite framdrift i Draco-prosjektet. Hummerfisket har tatt nærmest all ledig tid siden jeg begynte å fiske ang, dessuten har vi utfordringer med sykdom i familien som også tar mye tid og energi.

 

I dag fikk jeg imidlertid gjort et nytt stunt. Bestemte meg for å kappe vekk avstivningene i skroget. Siden det er så mye knusninger, sprekker og skader i skroget under vannlinja har jeg lyst til å legge et par lag med matte over hele skroget. Avstiverene blir da i veien. Jeg skal dessuten støpe inn både langsgående og tversgående avstivere som dørken skal ligge på, da vil også de originale avstiverne bli veldig i veien.

 

Trodde det skulle vært gjort på fem minutter, men det ble heller nærmere fem timer :rolleyes:  Vel vel, det ble jo noe mer sliping enn bare disse avstiverne da. Litt av hensikten med å fjerne dem var å komme bedre til for å renslipe skroget. Som jeg har nevnt tidligere har de tydeligvis helt store skvetter med polyester og topcoat oppi skroget når de har jobbet. Det var mildt sagt en negerjobb å få vekk disse kakene med plast, men nå begynnet det å hjelpe :thumbsup:  Har også brukt slipehylser for å få pene radier i hjørner og innvendige kanter.

 

Så da ble det slik

bilde

 

bilde

 

Tar vare på de gamle avstiverne en stund tilfelle jeg trenger dem et annet sted etterhvert

bilde

 

 

Det gjenstår ennå litt sliping før hele skroget er mattslipt innvendig i alle hjørner og alle flater. Når det er gjort kommer jeg til å sparkle opp alle skarpe hjørner før jeg legger på et par lag med CSM over hele skroget.

Link to post
Share on other sites

Ny skreddersydd tank er også på plass i garasjen

bilde


Den eneste nedturen nå er at jeg har byttet til meg et fat polyester som viser seg å være gammel :cryin:  Regner med at jeg kan bruke den til litt diverse som ikke krever all verden av styrke, men til de bærende konstruksjonene, skrog og motorkasse er jeg mer enn skeptisk ... Jeg har gjort et prøvestøp, men jeg tror jeg skal gjøre et til i morgen for å sjekke avrivning.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville støypt 1lag med overlapp i stegelistene,dvs 2 lag i listene og eitt lag på sidene.Så fylle stegene med fibersparkel,og 1 lag med overlapp,som mot skroget.

Husk å rette opp skroget,da alle bunnstokker er fjerna.Ville støypt 2 lag med duk før innliming av bunnstokker med støyp over.

Link to post
Share on other sites

Hei Jakob!

 

Ja, det er noe i den gata der jeg har tenkt. Bra tips å rette opp skroget først, fort gjort å glemme det når man har tankene et annet sted :blush:

 

Planen min nå var å sparkle opp radiene fra steglister, skarp knekk i akterspeil osv. og deretter støpe to lag over hele sulamitten. Mellom der hadde jeg tenkt å forsterke med noen ekstra lag der det ser ut som det er sprekker og/eller delaminering.

 

Men mener du jeg bør legge et lag med duk før jeg sparkler opp steglister osv?

Link to post
Share on other sites

Siden dj nå har tatt bort avstiverene, hvordan sørger du for at skroget holder fasongen før du begynner å støpe?

Båten (om man kan kalle den det nå...) Står godt opplagret på bakken. Men jeg bør kanskje ta en ekstra sjekk på at bunnen ikke har beveget seg noe nå som jeg har skjært vekk stiverene og gjerne stemple oppunder på flere punkter. Tenker nå jeg da :smiley:  Blir det godt nok, eller risikerer jeg at skroget slår seg fra spenninger når jeg begynner å legge på matte? Når de nye stringerene kommer på blir det jo låst igjen.

Link to post
Share on other sites

Fortego: Det er planen ja! Materialer er innkjøpt til det  :thumbsup:

 

Men det var en annen ting jeg skulle spurt deg om. Tidligere i tråden beskrev du en framgangsmåte for å støpe braketten/kassa til motoren. Det gikk ut på å støpe paneler med divinycell/glassfiber og sammenføye disse.

 

Ville du tatt deg bryet med å lage en blyanskisse av hvordan du mener disse skal sammenføyes? Du skrev noe om enkeltlaminat ut i kanten som jeg ikke forstod helt :confused:

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Enkel skisse...

Det som er viktig, er at du vet nøyaktig hvordan platene skal utformes, så lager du divinicellbitene ca 10 cm mindre rundt alle kanter. Regner med du har en eller annen glatt plate du bruker som støpebord. Husk også å støpe alt fortløpende. Støp så mange lag du ønsker, og legg Divinycellen i den våte støpen (husk at ruteoppskåret plate er mye enklere å feste, og trenger ikke en masse press for å oppnå full kontakt). Støp på oversiden av divinycellen fortløpende. Venter du noen dager risikerer du forskjellig spenningsnivå i laminatene på hver side av kjernen, og platen vil få en uønsket bøy på grunn av dette. Så skjærer du ut platene og punkter disse sammen. Jeg har brukt limpistol og limer fra utsiden. Så støper du fra innsiden. Da kan du gjerne ikke støpe for mange lag om gangen, også for å unngå vridninger på grunn av spenninger i laminate grunnet krymp i herdingsprosessen. Jeg støper et lag først, så maks 3 lag som får stå til det har herdet ferdig, gjerne et par dager. Så pussing og flere lag.

 

Når du er ferdig med å støpe fra innsiden, skjær vekk limet på utsiden, slip alle hjørner, påfør topcoat i skjøtene, slip og poler, og du har finish som lagd i form på null komma niks!  :smiley:

 

Lykke til!

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aiaiai! Takk for kjempebra forklaring!

 

Men bare for å understreke: Sammenføyningene blir kun støpt fra innsiden? Regner med at dette har med utvendig finnish å gjøre?

 

Jeg hadde egentlig sett for meg å lime sammen hele kassa av divinycellplater, og støpe utvendig og innvendig etter at den er limt sammen. Har du noen kommentarer på den måten å bygge kassa? Forstår selvsagt at utvendig finnish ikke blir optimal da det blir støpte flater på begge sider.

Link to post
Share on other sites

Akkurat slik Komodo!  :thumbsup:  Forøvrig, til småting bruker jeg kun enkeltlaminat, men til større ting, så vrir det seg for mye på grunn av at polyester krymper såpass mye under herding, så der bruker jeg sandwich.

 

Prinsippet er i utgangspunktet akkurat det samme som Knude bruker. Og vil du være helt sikker, en slik brakett vil jo bli utsatt for en del krefter, så kan du slipe deg ned på utsiden etter at du har støpt innsiden, og støpe et par lag akkurat slik Knude har gjort i skjøtene på skroget sitt. Noen lag med gelcoat/topcoat til slutt, og resultatet blir fortsatt som støpt i form og ser helt profft ut  :smiley:

 

Hvis du bare skal støpe fra innsiden, så pleier jeg å slipe ned laminatet til så tynt som mulig ut mot kantene før jeg støper platene sammen.

 

Et par eksempler på hvor raskt du kan lage ting med finish:

 

Døra til badeplattformen på min egen båt brukte jeg ikke mer enn et par timer på.

 

Lagde en utvendig styrekonsoll for sjark til en kompis: 4 timer.

 

Gleder meg til å se fortsettelsen!

 

Lykke til

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...