Komodo Svart 25.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2015 Hei Knude, og takk for kjempegode tips Dette var midt i blinken, konkrete og fine råd å følge. Tipset med H80 og WR kom nok fra Ribtjenester, så jeg husket nok litt feil når jeg sa det kom fra deg. Men det er et par ting jeg må ha litt mer inn med t-skje: Når det gjelder avstivning under dørken. Tenker du at det kan brukes tynnere laminat dersom jeg bruker divinycell med en større fasthet som gir bæring? Mener du at det skal være drenert i hver celle, altså hvert rom, under dørken og bak slik at det kan lenses ut? I tilfelle blir det vel i prinsippet åpent inn i alle skott. Jeg hadde sett for meg at dette burde være lukket og forseglet for oppdrift men det er kanskje dumt. Alle lag trappes av opp på skroget. min.100 mm+50 mm alle lag. Disse lagene må legges i en operasjon ( du lager strimler ved at den første er bredest. så neste minst 15 cm smalere osv. Litt usikker på hva du mener med dette. Hvis jeg forstår deg riktig skal jeg bruke samme oppbyggingen av laminat på begge sider av plata (over/under). Jeg ser for meg at jeg tilpasser platene, legger dem opp-ned, og bygger opp riktig laminattykkelse på den ene siden (undersiden). Skal jeg da støpe opp langs kanten? Eller må jeg bygge opp laminat på begge sider av platene vekselvis for å unngå at krympespenningene får platene til å slå seg? Jeg hadde sett for meg å støpe under platene først, og støpe oppå platene når de er limt på plass og at de lagene med glassfiber legges oppover skutesia for å laminere fast. Eller skal jeg støpe ferdig begge sidene og bruke remser for å laminere platene fast i skroget? (blir mange dumme spørsmål her nå ser jeg ) Litt usikker på hva du mener med min. 100mm + 50mm alle lag. Mener du at det første laget skal gå 100mm opp på skroget, og de neste lagene 50mm lengre opp for hvert skift, eller hva mener du her? Og det med at disse lagene må legges i en operasjon, tenker du da at alle lag som legges på dørken må legges vått i vått, eller... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 25.November.2015 Del på Facebook Svart 25.November.2015 Hei ! Divinycellen har egentlig ikke så mye styrke uten et laminat på begge sider. Med divinycell ville jeg brukt det som jeg foreslår.( Kryssfiner kan taes med i en styrkeberegning) Du vil oppleve kondensering oppunder dørken og det er kipt å måtte bore etter vann i en båt. Det går selvfølgelig å sette inn drenering plugger som leder mot et pumpe rom akter. Litt avhengig av hvordan du ser for deg rom under dørken, men jeg ville kanskje laget noen oppbevarings rom med luke. Det er forrest også en ide og lage fremre del av bunnen som en celle med intern drenering og plugg akterover. Støp: Når du legger laminatet på undersiden av divinycellen forsegler du også enden av plata. Ikke nødvendig med mer enn et par lag csm Så monterer du platene i skroget og støper hele flaten. Det er da du trapper av matte lagene oppover skutesiden . Første laget 100 mm opp på skutesiden- neste 150 mm osv. Alle lag bør legges vått i vått. men om du tror det blir litt vanskelig så må du legge 450 gr csm og de to kombi lagene i en smell da du ikke kan starte med kombi uten vått laminat på undersiden. Så kan du pusse og legge de 600 gr. laget til slutt men det blir finest om du legger alt i ett. Det er greiest og jobbe på tvers av dekket. Håper dette var litt oppklarende Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 25.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2015 (redigert) Tusen takk for det Knude, nå forstår jeg Angående rom under dørken vet jeg ikke helt ennå. Dette er jo en liten båt, så det vil ikke bli så mye plass, men jeg så muilgens for meg å plassere bensintanken under dørken. Da bør jeg på en eller annen finurlig måte ha mulighet for tilkomst uten å måtte skjære opp dørken. Har også tenkt på inspeksjonsluke bak. Videre har jeg tenkt å sette inn gjennomgående svingere til ekkolodd og sonar, så der må jeg også ha adkomst. Det blir nok i siden, ikke senter. Et alternativ er å plassere tanken på dørken og bare ha oppdriftskammer under dørken, kun med adkomst for svingere samt inspeksjonluke bak. Redigert 25.November.2015 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 25.November.2015 Del på Facebook Svart 25.November.2015 (redigert) fortego har jo tatt for seg støping av luker i sin tråd: https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/page-3? I min yamarin 5940 , så befinner tanken seg under "teak feltet" bakerst i midten , luke skrudd på flens med pakning. Hatt oppe etpar ganger for sjekk, samt ekkolodd montering, men ikke noe fukt å spore. Redigert 26.November.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 26.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2015 Løsningen til Fortego med lukekarm er jeg ikke så sugen på. Det vil bli en snublekant på dørken. Da er jeg mer interessert i løsningen du har med luker som er skrudd med pakning slik at det blir flush. Ser bare ikke for meg detaljene ennå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 26.November.2015 Del på Facebook Svart 26.November.2015 er lukekarm der også , men nedfelt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 30.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2015 Lite framgang på båtprosjektet for tia, oppussing inne tar den vesle tiden som er til rådihet Men man tenker jo litt hele tiden. Jeg har siklet litt på et slikt telt for å kunne rusle litt ute i vinter. Er det noen som har erfaring med å handle fra disse? http://www.dancovershop.com/no/product/lagertelt/garasjetelt-pro-4x8x2x31-m-500g-pvc.aspx Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
LeviCorsair Svart 30.November.2015 Del på Facebook Svart 30.November.2015 Ikke personlig - men noen jeg kjenner har akkurat kjøpt båtpressenning fra Dancover - en av de "tunge" og har er fornøyd så langt. Får se om noen år om han fortsatt er fornøyd. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Komodo Svart 30.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2015 Prisen virker i alle fall bra for et telt med PVC duk og galvaniserte rør. Vet du hvor de holder til? Finner ikke ut det av nettsiden deres. Her er noen andre eksempler: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54295459&searchclickthrough=true&searchQuery=plasthall http://smartlager.no/80-x-43-x-43-meters-telt-pvc-duk-kr-16500/ http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57982258&searchclickthrough=true&searchQuery=b%C3%A5ttelt http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=64027346&searchclickthrough=true&searchQuery=b%C3%A5ttelt Det eneste jeg ikke liker er måten de annonserer på. Virker litt i overkant pågående med "siste sjans denne uken" osv. Litt useriøst for meg når de fortsetter å avertere uka etter... Men hvis produktet er greit og de leverer varene så er jo alt bare fryd og gammen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tridenten Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Du har vel sett denne? https://baatplassen.no/i/topic/41266-bilder-av-dracob%C3%A5ter/page-3#entry843590 Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Har jeg beskrevet lukekarm noe sted? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
StåleK Svart 5.Mai.2016 Del på Facebook Svart 5.Mai.2016 Hvordan går det med denne?. Venter spent på å se resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2016 Kremt.... Meningen var at dette skulle være et vinterprosjekt. Men plutselig måtte noe oppussing inne komme foran. Når det var gjort måtte jeg isolere og innrede den ene garasjen for å ha et varmt sted å jobbe og prefabrikere deler. Når det var gjort var det visst på tide å bygge veranda Så jeg har rett og slett ikke begynt ennå. Den står som et skall ute i gården. Men jeg titter på den hver dag og gleder meg til å begynne Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
boble65 Svart 5.Mai.2016 Del på Facebook Svart 5.Mai.2016 Ja.. vi sitter her på gjerdet og venter.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2016 He he, ja jeg får jobbe på spreng med verandaen slik at jeg får begynt på Dracoen snart Den ser dessverre slik ut ennå Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2016 Vel, på grunn av oppussing i heimen, bygging av veranda og diverse andre prosjekter har Dracoprosjektet måttet ligge på is så langt. Men nå har det begynt å klø for lengst, så nå er det på tide å komme i gang. Må snart hente motoren hos Ravns også. Som tidligere nevnt er planen å bygge en kasse / brakett for motormontering ala denne Jeg ser imidlertid for meg at brakette går så langt ut som mulig i båtens bredde. Slik ser båten ut fra siden og bakfra: Radien i hjørnet ser slik ut: Som man ser er radien ganske liten nederst i hjørnet, men ganske stor oppe ved fenderlista. Så til spørsmålet. Hvordan ville dere gått fram for å støpe kassa fast i akterspeilet, og hvor langt ut mot radien kan kassa gå? Hvis jeg f.eks. lar kassa gå til 3 cm fra der radien starter, klarer det seg med å legge på matte det siste partiet på 3 cm pluss radien, eller må jeg da også støpe 5 cm på selve skrogsiden for at det skal bli sterkt nok? Jeg kommer jo også selvsagt til å støpe på innsiden av kassa og innover. Det vil også bli kneplater i kassa mot akterspeilet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 4.Juni.2016 Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 Hvor tung motor tenker du deg? hvorfor et step på 3cm +radius? Jeg ville vurdert å ha kassen like bred som båten, da kan du støpe x antall cm på skrogsiden. Når du først er i gang hvorfor ikke 20 cm - omtrent samme jobben, men du bruker mer glassfiber/polyester. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 Motoren veier 180 kg. Det er denne hvorfor et step på 3cm +radius? Jeg ville vurdert å ha kassen like bred som båten, da kan du støpe x antall cm på skrogsiden. Når du først er i gang hvorfor ikke 20 cm Tja, si det. Jeg hadde sett for meg at det blir penere å avslutte innstøpingen før skrogsiden. Men pent blir jo ikke dette uansett, så det spiller kanskje ingen rolle. Ideen er vel også litt inspirert av braketten i innlegg #69. Den er imidlertid vesentlig smalere enn skroget, og det ønsker ikke jeg. Jeg ser for meg at braketten bør være breiest mulig for å få mest mulig oppdrift når båten ligger i ro. Jeg skjønner at dette ikke blir noe problem når den er fortøyd i ei lun havn, men denne båten kommer til å bli brukt i tildels tøft vær utaskjærs på høsten. Når man ligger i ro og trekker teiner i høy sjø er det skummelt om båten er baktung. Forslaget ditt om å la kassa flukte med skrogsiden og støpe 20cm framover er nok det beste. Det blir jo uansett til å støpe fast på innsiden også, i tillegg blir det kneplater mot akterspeiet. Hvor mange lag bruker man på hver side for å støpe fast en slik kasse? Vil jo nødig at den skal sprekke opp eller ramle av.... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 5.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 Tar gjerne mot flere tips om innstøpingen som nevnt over Ellers så har i dag en flunkende ny styrekonsoll ankommet. Har tittet på diverse annonser på Finn den siste tiden, men det ble å bestille en ny fra Stokken Marina her på Hvaler. De forhandler mange båtmerker, bla. Brig og Grand. Tror den jeg fikk opprinnelig tilhører en Brig. Så har jeg tittet en del på seter også. Jeg har vært litt usikker på hvorvidt jeg skal ha et sete bak konsollen, eller om jeg bare skal stå og kjøre. Et annet alternativ er å sitte på benken helt akter å kjøre, og plassere konsollen rett foran denne. Jeg har målt og tenkt litt i dag, og kommet fram til at det antagelig er en fordel å plassere styrekonsollen litt lengre fram slik at jeg får fordelt vekten litt bedre. Jeg tenker også at et lite sete bak styrekonsollen kan være avtagbart slik at jeg eventuelt kan fjerne det på høsten når jeg skal fiske med teiner, eller når jeg skal bruke båten på dykkerturer og trenger mest mulig dørkplass. Jeg har derfor blinket meg ut dette setet på Finn.no som ser passelig ut for meg:http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=76694137 Karen er imidlertid ikke særlig lysten på å sende. Er det tilfeldigvis noen fra Kristiansandtraktene som skal til østlandet den nærmeste tiden som kunne tatt med dette setet for meg? Se også her: https://baatplassen.no/i/topic/127187-trenger-hjelp-til-å-hente-stol-i-kristiansand/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 5.Juni.2016 Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 Hvordan tenker du deg å lage selvr kassen? Jeg er jo fan av epoxy + vevd duk fremfor polyester+ matte, men jeg har kun brukt det til mindre reperasjoner, ikke støp av større moduler som her. Uansett ville det vært mitt førstevalg mht feste på eksisterende skrog. Vevd duk er vesentlig bedre enn matte, bygger mindre og sterkere. Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 5.Juni.2016 Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 Man kan jo bruke vevd duk med polyester også. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Mulligan Svart 5.Juni.2016 Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 Vevd duk er vesentlig bedre enn matte, bygger mindre og sterkere. Men da må du ha klart for deg i hvilken retning du vil ta opp krefter. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.Juni.2016 Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 Duk er bedre uansett, men det er riktig at styrken er best i fiberretningen. Strekk 45 grader på fiberene er værst og det svekker med 50%, men forsatt bedre enn matte. Det finnes også duk som har fiber i flere retninger, men det enkelste er å snu duken 45 grader på neste lag. I tifellet her vil det vel i hovedsak være strekk i toppen og trykk i bunn fra momentet samt kraften fra vekten av motoren nedover. Vi har jo hatt denne diskusjonen før, Mulligan: https://baatplassen.no/i/topic/119391-biltemas-glassfibermatter/page-2#entry1732616 https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fiberglass Ellers skulle det vel være mulig med polyester og vevd duk, men jeg mener epoxy gir best vedheft. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 Hvordan tenker du deg å lage selvr kassen? Jeg er jo fan av epoxy + vevd duk fremfor polyester+ matte, men jeg har kun brukt det til mindre reperasjoner, ikke støp av større moduler som her. Planen er å bygge et skall av XPS plater (omtalt tidligere i tråden), og laminere på begge sider med polyester og glassfiber. Som nevnt tidligere tåler ikke XPS polyester da styrenet løser opp plasten, så platene må forsegles med epoxy først. Årsaken til at jeg vil bruke XPS istedenfor divinycell er å få ned kostnadene, jeg vil trenge ganske mange kvadratmeter med plater. Styrkemessig tror jeg nok helt sikkert polyester er godt nok, det er jo tross alt det man bruker når man bygger båter Hva jeg bruker av glassfiber får jeg komme tilbake til, men jeg har i utgangspunktet bare tenkt å kjøpe det billigste, og da havner det gjerne på csm. Ser egentlig for meg å kjøpe en rull med 450g og en rull med 600g matte. Uansett ville det vært mitt førstevalg mht feste på eksisterende skrog. Vevd duk er vesentlig bedre enn matte, bygger mindre og sterkere. Ingen tvil om at epoxy gir en sterkere binding mot eksisterende skrog. Men tenk så stort areal det blir snakk om her, hele båtens bredde, utvendig og innvendig på kassa, samt kneplater som stiver kassa inn mot akterspeilet. Hvor mye det bygger spiller vel ikke veldig stor rolle. Det eneste stedet er på sidene dersom jeg skal støpe f.eks. 20cm framover på skrogsiden. Så tilbake til spørsmålet: Hvor mange lag bør jeg bruke for å støpe kassa fast i skroget? Hvis jeg bruker polyester? Hvis jeg bruker epoxy? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 Jeg løfter dette spørsmålet litt. Er det noen fler som har innpspill på dette med å støpe kassa fast i skroget? Tenker da på spørsmålet i posten over. Jeg tror jeg slår fra meg å la kassa gå helt ut i bredden på skroget, det blir for mye formgivning og tilpassing. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.