Komodo Svart 4.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2020 For å være helt ærlig; grunnen til at jeg sjanset på å tynne ut den gamle resten av topcoat med aceton er at både Knude og Fortego tidligere har beskrevet at man kan tynne med aceton før sprøyting Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 21.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 (redigert) Da har jeg endelig fått satt av litt tid til å montere autopiloten. Hadde fra før hydraulisk styring. Slanger og sylinder er Sea Star, men rattpumpa var en Sleipnerpumpe jeg hadde liggende. Som den observante leser kanskje husker var det litt krøll med fittings for å koble dette sammen. Seastar fittingsen jeg fikk tak i hadde 1/4" NPT gjenger, mens Sleipner bruker 1/4" BSP. Storediameter på disse gjengene er lik (13,1mm), men BSP har 19 gjenger per tomme, mens NPT har 18. Slangene til Seastar har 9/16"-24 UNF. Slik ser Sleipnerpumpa ut på baksiden. De to blindpluggene som vender bakover er alternative uttak til styreslanger, de i midten oppe og nede går til tank, og de man skimter på sidene går inn til tilbakeslagsventilene. Etter tips her inne valgte jeg å male autopilotpumpa før jeg monterte den. Takk for det tipset @KDB Avfettet grundig med aceton, deretter to strøk med spraygrunning. Deretter malte jeg over med et tykt strøk vinyltjære. Det er av denne sorten. Blir bla. brukt på ståltanker som blir gravd ned i bakken. Har god erfaring med den. Men flere braketter måtte til. GPS kompasset valgte jeg å plassere inne i konsollen. Plasserte det så høyt som mulig for å få det vekk fra annet elektrisk. Lagde også en kabelskinne av noen syrefaste platebiter for å ha noe å klamre alle ledningene på. Det blir ganske mye ledninger av dette. Alt limes fast med Bostik Maxibond Extreme. Har nevnt det før, men det fine med den i forhold til standard Maxibond, Tec7 osv, er at man bare klasker brakettene opp uten at de trenger å stemples fast. Fugemassen er så tykk at braketten ikke siger. Den eneste ulempen er at det er nærmest håpløst å få løs noe man har limt fast med dette stoffet. Etter en kort diskusjon i en annen tråd fant jeg nemlig ut at braketten til autopilotpumpa burde flyttes ned til under rattpumpa. Slik var den opprinnelige plasseringen av pumpa. Det ble et satans strev å få av den braketten. Trangt å komme til inni der også Forsøkte først med en kordell fra en silkewire, men det var håpløst å jobbe med to armer inni der, så det måtte jeg gi opp. Fikk til slutt skjært den nesten av med Fein multikutter, men allikevel var det et sabla strev å få løs resten. Litt kobling av ledninger må til. Men er det bare jeg som har irritert meg over at de bruker så sinnsykt tynne ledninger på slike instrumenter? Ikke helt ideelt å presse vanlige kabelsko på de tynne ledningene... Slangen til by-pass olje var litt for lang, så den ville jeg korte litt inn på. Brukte baugfila for å skjære av kappa som slangen er presset med, men da presterte jeg å kappe inn i godset på nippelen. Det gikk ikke helt gjennom, men jeg tok ikke sjansen på å bruke den tilfelle den skulle blitt utsatt for et slag og knekke. Da blir det krise med styringen. Dreide derfor en ny nippel av en liten messingstang. Benyttet anledningen til å lage den litt lenger enn originalt for å få pass til to slangeklemmer (noe som viste seg å være unødvendig... Og jaggu passet den også Så oppstod det en ny utfordring. For å få forlagt slangene på en gunstig måte ønsket jeg å bruke et 90 graders bend til denne slangen. I pakka til autopiloten fulgte det med både rett og 90 graders nippel. Men på Sleipnerpumpa er det jo umulig å skru på en slik albue, den vil tørne i godset på pumpa. Jeg valgte å løse problemet ved å lage en forlengelsesansats med utvendig/innvendig gjenge. En 20mm messingstang var passelig som emne. Måtte "slå" de utvendige gjengene for å komme helt inn til brystningen. Med gjengesnitt går ikke det. Og vipps, så har man en forlenger Da ble det slik Ny plassering av pumpa. Denne gangen også horisontalt. Da var det kjekt å ha ei skinne å klamre kabler i Den røde knappen nede til høyre er for å avbryte autopiloten. Tviler på at den tåler sjøsprøyt og vann, så jeg valgte å lime opp en brakett rett innenfor luka til den. Da er den lett å nå fra førerposisjon, og jeg slipper å tenke på at den korroderer i filler. Samlestokken for signalkablene var jeg heldig og fikk plassert på kryssfinerplata som jeg fra før hadde montert for div. elektrisk. Dermed var alt ferdig montert. Kun påfylling av olje og lufting igjen. Valgte å lage en litt grundig beskrivelse tilfelle andre går med tanker om å montere autopilot. Kanskje det kommer til nytte for noen? Lagt til: På varme dager har jeg hatt problem med at det renner olje ut av påfyllinga på rattpumpa. Regner med at det er en luftboble i sylinderen som er synderen. Får gjøre et nytt framstøt med å få ut den nå. Denne situasjonen var imidlertid det som gjorde at jeg vippet over til å flytte ap-pumpa lenger ned. Jeg vil ikke ha flere mulige feilkilder for oljelekkasje ut fra nippelen. Redigert 21.Mars.2020 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VegJoh Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 Førsteklasses arbeid, @Komodo Dette kommer til å avhjelpe på manøvrering under fisket Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 2.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Jeg har vært litt dårlig på å oppdatere tråden i vinter, men det skjer stadig noen småting. Et lite prosjekt som jeg har grublet (og gruet meg til) lenge er å montere lukelåser på luka i dørken og luka over benken bak. Årsaken til at jeg har sett litt svart på dette er at lukene har divinycellkjerne, og de lukelåsene vil komme akkurat i kanten av kjernen, der den trappes ned. Har også grublet på hvordan jeg skulle få plassert dem riktig. Til slutt fikk jeg en ide. Begynte med å skru en lukelås i ei 4mm finerplate, og holdt plata inn mot kanten. Da kunne jeg skyve den litt fram og tilbake, og finne ut hvor mye jeg hadde å gå på i plasseringen. Så tok jeg et mål fra skottet og inn mot lukelåsen. Deretter var det å måle opp møysommelig hvilket intervall jeg hadde å gå på. Siktet på undersiden av luka, slik at hullet ikke ble i konflikt med pakningen som er limt på innsiden. Siden hullet kom midt i avtrappingen av divinycellkjernen valgte jeg å sparkle opp en støttekant. Dette for å ha noe å skru mot ved montering av låsen. Til dette brukte jeg Biltemas blå epoxysparkel. Synes egentlig den er helt udregelig å jobbe med. Mulig det er noe feil på den boksen jeg har kjøpt, men jeg synes den er merkelig tykk i konsistensen. Synes også jeg må jobbe veldig for å få den til å binde mot det jeg sparkler på. Den er liksom ikke klissen slik som vanlig polyester- eller gelcoatsparkel. Fjernet også litt kjernemateriale i hullet og fylte opp med sparkel. Deretter pusset jeg over og malte med tre strøk hvit polyurethanlakk fra Biltema. Luka til dørken var litt greiere. Her kom hullene lengre inn på radien, så der slapp jeg å sparkle opp støttekant. Karvet ut godt med kjernemateriale i hullet, men her valgte jeg å lage en sparkel av polyester og sagflis. Den har jeg testet grundig før, og den vet jeg biter godt og blir sinnsykt sterk. For at massen ikke skulle sige mens den herdet klipte jeg til strimler av ei spylervæskekanne som jeg rullet sammen som en ring og plasserte i hvert hull. På den måten slapp jeg også å slipe opp hullet på nytt etter sparkling. Strimlene tilpasset jeg individuelt, og nøyaktig på millimeteren. Lagde de så trange at jeg måtte jobbe litt for å få dem på plass med skjøten butt i butt. Til gjengjeld ble det en nesten helt tett forbindelse, og nesten perfekt sirkelform. Når jeg fjernet forskalingen så det slik ut. Klart for å male og montere lås Her er kjernene jeg boret ut av luka til dørken. Når jeg ser på tykkelsen av laminatet så tipper jeg at jeg glatt kunne brukt halvparten så mye glassfiber og polyester. Det samme gjelder nok for dørken også. Vel vel, den er i alle fall solid. Behøver ikke å være redd for å trampe på den med fullt dykkerutstyr og tunge flasker Lukelåsene har vært brukt før, og donert av en velgjører her på forumet. For å gjøre dem litt finere demonterte jeg alle delen og polerte dem opp. Noen deler trengte også litt rep., f.eks. akselen til hendelen. De fleste hadde litt grader som måtte files vekk før polering. Fant også ut at de fleste O-ringene var ødelagt. Dette er tynne O-ringer med en lissediameter på kun 1mm, og innvendig diameter ca 8mm. Noen som har tips til et sted hvor man kan bestille slikt billig på nettet? (Ps: settene fra Biltema passer ikke her). Fra undersiden ble slik. Armen på låsene må bøyes litt for fintilpassing. Den kan flyttes opp og ned på akselen, men avstanden mellom hvert hull er litt for stor. Og fra oversiden. Det er fine lukelåser dette her, men i forhold til eksenterlåser som monteres vertikalt på skottet er de litt tungvindt i bruk. Så da kunne jeg endelig fjerne den midlertidige klaffen jeg monterte ved første sjøsetting. Denne ble montert i hui og hast da luka holdt på å blåse på havet på første prøvetur Og luka i dørken ble slik. Det ble ganske mange timers jobb på få dette på plass, mange timer bare med skruing og polering, og flere kvelder med sparkling, maling, og herding imellom. Men alt i alt ble jeg ganske fornøyd med resultatet. Monterte også tilbake gummiproppene i dreneringshullene til de forskjellige oppdriftskammerene under dørken. Det er tilfredsstillende å konstantere at det ikke kommer vann ut når jeg tar ut proppene for å kontrollere Har også gjort en jobb med akrylluka i hekken. Denne sitter altså under luka bak, og gir innsyn i den påmonterte kassa som påhengeren er montert på. her har jeg kappet til små platebiter og sveiset på alle skruehodene. På den måten kan jeg skru plata av og på uten å ha med verktøy. Det kommer litt vann inn i dette rommet, så det er greit å kunne ta av luka og tørke opp innimellom uten for mye jobb. Årsaken til at det kommer inn litt vann er antagelig at slangen til motorkabler ikke er tett, så der vil det regne og sprute inn litt. Luka er helt vanntett, og de tette skruene er for at den skal stå imot et visst vanntrykk. Rommet bak skal ved et havari fungere som et oppdriftskammer slik at båten ikke skal synke. Det var alt foreløpig, men flere småting er på gang og under veis. Fortsettelse følger Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Komodo skrev On 21.3.2020 at 21.44: Litt kobling av ledninger må til. Men er det bare jeg som har irritert meg over at de bruker så sinnsykt tynne ledninger på slike instrumenter? Ikke helt ideelt å presse vanlige kabelsko på de tynne ledningene... Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 3.April.2020 Link til dette innlegget Svart 3.April.2020 O-ringer i den størrelsen har de garantert hos MITS. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 (redigert) Dixie 2100 skrev On 3.4.2020 at 6.07: O-ringer i den størrelsen har de garantert hos MITS. Men sender de til en rimelig penge? Trenger stadig noen O-ringer til et eller annet, men har hittil ikke funnet noen "billigbutikker" som er gode på O-ringer... Ellers, det begynner å nærme seg tid for sjøsetting, så jeg må se å bli ferdig med alle småting på "to do" lista. Jeg har fra før beskrevet en del av svakhetene med teinehaleren. Trekkskiva er skrudd sammen av to deler presset tynnplate, og de er så tynne at de bukler seg for et godt ord. Ny og mer solid skive står på lista, men foreløpig har jeg bare rettet den gamle sånn tålig. Vet ikke hvor godt det kommer fram av bildet, men den er rimelig skjev. Klampet den fast i bor-bordet og brukte ei tvinge til å presse med. Resultatet ble helt greit, men det kommer neppe til å vare Trinsene på denne haleren er jo ikke akkurat heller av premium kvalitet. Jeg har tidligere beskrevet hvordan jeg utbedret den nedre trinsa, og det har fungert veldig bra. Men på slutten av sesongen begynte den å gå treigt og gnisse. Ved demontereing så jeg at alt fett var borte, og messingforingen i trinsa hadde gitt fra seg et godt belegg med irr. Konklusjonen er at denne bør demonteres og smøres opp en gang i løpet av sesongen. Jeg har også tidligere beskrevet hvordan jeg lagde en ny blokk til tuppen av armen på haleren. Den har fungert bra, men jeg har allikevel ønsket meg en ny blokk med litt større trinse med enda dypere spor. Dette for at tauet skal ligge bedre i trinsa, og ikke glippe ut når det er dårlig vær, mye strøm, og tauet står veldig skrått, samt at jeg kan kjøre større knuter og skjøter gjennom trinsa. Det samme gjelder når jeg har hummerteiner med små korker midtveis på tauet, slik at de går forbi uten å henge seg opp. Begynte med å dreie ei ny trinse. Brukte en 104mm bolt som emne. Dreide også en messingforing i senter av bosset slik at den skal tåle mer slitasje. Så kappet jeg til noen strimler av tynn kryssfiner som maler. Denne platebiten (fra en gammel sveiseprøve) skal få bli blokk. Kreativ oppspening for nesting av deler Ferdig sveiset og syrebeiset (mer om de andre delene etterhvert...) Aksel til trinse og et par spesielle skiver Ferdig montert. Her ved siden av den forrige blokka jeg lagde. Blir spennende å se hvordan det fungerer- (jeg får vente med å gi bort den gamle blokka til @Skate til jeg har testet ) Neste punkt på ønskelista var stangholdere til dorgestenger. Har grublet en stund på hvordan jeg skulle løse det på en solid og enkel måte, og har til og med gått til innkjøp av en holder i kompositt fra Stokken Båt og motor. Men jeg ble ikke fortrolig med den holderen, så den skal få hvile i fred i garasjen inntil videre. Jeg må ha holdere som er relativt solide, og som på enkel og grei måte lar seg demontere. Det er helt uaktuelt å ha stangholdere permanent montert i de periodene jeg skal drive å trekke hummer- eller krepseteiner. Særlig med krepseteinene blir det veldig mye tauverk, og da er det viktig at det er minst mulig saker og ting som tauverk kan hekte seg opp i. Hele båten er bygget etter filosofien "low snag profile", en læresetning jeg har med meg fra grotte- og vrakdykking, hvor det er ekstremt viktig at man har en utstyrskonfigurasjon hvor man ikke kan henge seg opp i liner. Første ide-utkast var to rørstumper som jeg kan tre dorgestengene i, evt. vanlige fiskestenger. Så for meg omtrent denne montasjen. Jeg grublet på diverse ulike løsninger med klammer som kan skrus fast i rekkerørene, evt. skrus i glassfiberskroget under, men kom ikke på noen solide og enkle løsninger som jeg likte. Jeg endte derfor på å sveise fast noen festeører i rekkerørene som jeg kan skru holderene i. Målet er at jeg kan skru av holderen på en enkel måte, og at de festeørene som står igjen ikke skal ha en utforming som gjør at liner kan hekte seg. Blinket ut en løsning, og begynte med å klippe til noen malbiter av kartong. En bit av 3mm rustfri plate fikk i oppgave å bli brakett. Her har jeg boret ut et hull med diameter lik røstumpene (Ø40), da har jeg emner til to holdere Dessverre var jeg litt slurvete da jeg spente plata i boremaskinen, så den fikk seg noen runder, med påfølgende dype riper Gadd allikevel ikke begynne på nytt Flere deler er kappet og boret, og klare for sveising. Og endelig ferdig sveiset. Det er faktisk ganske mye jobb å lage slike ting når alt skal kappes ut av plater med vinkelsiper, slipes og tilpasses. Men det er jo også litt moro når man får det slik man vil. Det er jo ikke alt man bare kan gå i butikken å kjøpe Tre muttere er det som skal til for å demontere hele greia. Skruene nestet jeg fast i brakettene slik at det skal være færre løse deler å holde styr på. Kan jo selvsagt miste mutterene, men det er jo en smal sak å ha et par ekstra muttere i reserve, f.eks. sammen med sikringer. ---------------- Noe annet småtteri er også under produksjon, så følg med! Men nå må jeg ut å male et strøk med polyurethanmaling på noen dingser jeg har støpt. Mer i morgen Redigert 4.April.2020 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grufolf Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Hva med å bruke vingemuttere så du slipper å finne frem skrunøkkel når det skal demonteres? Da kan du også gi dem et godt klem så de blir en tanke ovale så fungerer de omtrent som en nylockmutter, mindre fare for at de skrur seg opp på egenhånd. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Slett ikke dumt forslag det @Grufolf! Men det er såpass knapt med plass, at jeg tror ikke det går. Jeg har tynet litt på størrelsen på de ørene for at de ikke skal stikke ut mer enn nødvendig. Men forslaget var veldig godt, så jeg skal sjekke om det går En ting jeg har grublet mye på er dykkestigen. Den er super å gå i ved bading og dykking, men jeg har savnet en stige som er lett å felle ut fra vannet tilfelle jeg skulle ramle overbord en gang. Jeg hadde derfor tenkt å montere noen trinn for å klatre på til dette formålet, men har ikke helt blitt fornøyd med noen løsning. Har også vært inne på tanken med at jeg kan ha et tau med et slippstikk i dykkestigen, slik at jeg kunne klart å løse den ut fra vannet. Fram til nå har jeg gjort det slik. Knytt fast stigen i rekka med et tau. Men så fikk jeg for meg at jeg kunne forsøke å lage en klips av plast, lik de man bruker på båtshaker osv. Røret er 60,3mm i diameter, så noe klips er ikke å få kjøpt som jeg vet om. Har jo gjort noe lignende da jeg lagde sløyebrett i fjor. Der hadde jeg det samme problemet med at rekkerørene er 28, og alle klips som var å få tak i var enten 25 eller 30. De klipsene lagde jeg av PE, men de ble litt "døde", og manglet spenst. Fant derfor ut at jeg skulle gjøre et forsøk på å lage en klips av glassfiber. Begynte med å kappe til en liten bit av et 60,3 rør. Hadde heldigvis litt kapp liggende fra stigeprosjektet. For å få litt forspenning i klipsen slisset jeg opp stussen, klemte den sammen, og nestet. Dermed ble den en tanke mindre i diameter. Så sveiste jeg på to små platebiter slik at jeg skulle få en entringskant på klipsen. Deretter dekket jeg den med pakketape og støpte over med noen lag glassfiber og polyester. Brukte veldig tynn matte (150 grams), så jeg måtte ha ganske mange lag. Tror det var 12-13 lag. Avformingen gikk lett, det var bare å brekke den løs. Litt sliping og rundig av kanter, så var det klart for test Og det funket over all forventning, den smatt på, og satt som et skudd Men i ettertid kan man merke seg at det ikke er nødvendig med så mye forspenning (differanse på diameteren) som jeg lagde. Noen tiendedeler hadde vært nok. Fikk da den glupe ideen at hvis jeg legger på flere lag glassfiber, så kan det hende at krympespenningene fra støpen vil bidra til å rette ut klipset litt. Ville også ha litt tykkere gods på midten for å ha noe å skru i. Som tenkt, så gjort. Etter litt flere lag med glass og sliping av formen så den slik ut. Men ideen om at den skulle rette seg ut slo ikke til, nå var den bare enda hardere å klemme på Slipte derfor vekk litt materiale på både inn- og utsiden slik at den ikke skulle være fullt så hard. For å feste den ville jeg ha en liten brakett med en bøyle for å knyte i et tau. Her er det klart for nesting. Liten platebit og en bit 4mm stangstål lå og slang på benken allerede... Og her har klipsen fått to lag polyurethanmaling og brakett er montert. Da ble det slik til slutt. Jeg må fremdeles ha et tau i stigen slik at jeg kan trekke den løs hvis jeg havner i vannet, men jeg har tro på at det skal kunne funke. Fikk også montert inn det nye AGM batteriet jeg kjøpte i fjor sommer. Etter å ha byttet plugger på motoren ved fjordårets service ble det aldri noe mer problem å få start, selv i kulde. fikk derfor ikke surret meg til å skifte batteri i fjor.. Her er det nederste rommet i konsollen grundig vasket med varmt klorinvann. Her er det nemlig litt dårlig utlufting, så her hadde det blitt litt antydning til mugg. Og nytt batteri på plass Flere problemer med teinehaleren. Oppdaget i dag at denne klipsen var sprekt. Flere som har opplevd det? En annen ting som har irritert meg er at denne mutteren har en lei tendens til å skru seg av og ramle ned i dørken. Har forsøkt x-antall ganger å trekke den til hardere, men den bare løsner Forsøk på løsning i første omgang nå ble å surre litt gjengetape på skruen og dra til, så får vi se om den slutter å skru seg helt av i alle fall. Mulig det hadde vært bedre med loctite. Til slutt et lite tips til alle som har vanlige skroggjennomføringer i messing. Ta en ekstra titt på mutteren som hendelen er skrudd fast med. Hos meg hadde den mutteren knekt i to og ramlet av. Antagelig spenningskorrosjon, som jo messing er utsatt for. Ny mutter i syrefast ble montert. Ventilen er 1" BSP, og en M12 mutter passet rett på her. Det var alt for i kveld, men flere småting er underveis. Satser på en liten oppdatering i morgen også. Tirsdag har jeg planer om å få på litt mer bunnstoff, fylle olje og lufte hydraulikken til styringen, og ta en service på motoren. Begynner å bli sugen på å få noen krepseteiner i vannet nå. Hører de får bra med kreps utpå Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fuglen Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Komodo skrev 27 minutter siden: Da ble det slik til slutt Du er ikke dum du. Imponert. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Takk for det @Fuglen Men SINNSYKT mye jobb for å lage en klips som burde koste 39,90 Men sånn er det jo når man ikke får det i butikken. (Regner med at de fleste sitter og rister på hodet av tidsbruken på den klipsen der...) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 6.April.2020 Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 Komodo skrev On 5.4.2020 at 0.14: Det er faktisk ganske mye jobb å lage slike ting når alt skal kappes ut av plater med vinkelsiper, slipes og tilpasses. Men det er jo også litt moro når man får det slik man vil. Det er jo ikke alt man bare kan gå i butikken å kjøpe Du oppsummer det vel egentlig ganske perfekt her Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 6.April.2020 Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 Bare sånn for og være litt slem, men hvor mange timer har du brukt på båten nå ? Jeg er faktisk litt snill også, så må jo innrømme at det har blitt Jævla bra. Mange finurlige løsninger jeg ikke hadde tenkt på Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.April.2020 Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 .. mange finurlig løsninger som tyder på en viss frustrasjon/irritasjon over mange ikke fullt så gode løsninger .. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 6.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 (redigert) Eika skrev for 2 timer siden: Bare sånn for og være litt slem, men hvor mange timer har du brukt på båten nå ? Aner ikke. Hadde sikkert bare blitt deprimert hvis jeg hadde ført timeregnskap For meg er det vel like mye en hobby å holde på med slike gjør det selv prosjekter som å dra på sjøen. (Men jeg ser jo at det går litt utover framdrift på de mer huslige prosjektene ) Sitat Jeg er faktisk litt snill også, så må jo innrømme at det har blitt Jævla bra. Mange finurlige løsninger jeg ikke hadde tenkt på ivar skrev 56 minutter siden: .. mange finurlig løsninger som tyder på en viss frustrasjon/irritasjon over mange ikke fullt så gode løsninger .. Jeg hater dårlige løsninger som er lite brukervennlige. Da bruker jeg heller litt mer tid på å få det som jeg vil. Eller i alle fall prøve å få det som jeg vil ... Redigert 6.April.2020 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 6.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 (redigert) En ting som er litt plagsomt er dersom det kommer en skvett med vann inn i et av rommene. Det ligger jo gjerne saker og ting der som ikke skal bli vått, f.eks. tauverk, hansker, klær e.l. Ønsket meg derfor en rist i bunn av rommet under benken framme. Jeg har sett at noen båter (lurer på om det var Anytec?) har slike rister av svart plast som er skåret til. Slike rister har jeg ikke tilgang til, så jeg tenkte jeg skulle lage en plate i glassfiber. Kunne jo alltids bare brukt ei kryssfinerplate, men av flere grunner prøver jeg å unngå treverk i denne båten. Beskriver framgangsmåten her tilfelle noen skulle ha samme behov Det aktuelle rommet. Begynte med å kappe til noen treklosser på 20mm som jeg la i bunn. Så tilpasset jeg en mal av 4mm kryssfiner. Samme framgangsmåte som jeg har brukt til diverse annet ved den innvendige oppbyggingen. Glassplata som jeg har støpt paneler på har havnet på dynga for lenge siden, så denne gangen måtte jeg støpe på ei kryssfinerplate. Går helt greit det også. Her har jeg teipet arealet med pakketape Denne gangen valgte jeg å legge tape-strimlene inntil hverandre og ikke med overlapp. Rett og slett for å få et slettere resultat. Så var det å male på en raus ladning med gelcoat. Gelcoaten var rimelig gammel og seig, så jeg måtte røre inn litt aceton for å få den til å flyte ut. Burde jo helst vært styren, men som nevnt tidligere brukte jeg også aceton for å tynne topcoaten på den siste luka jeg lagde til styrekonsollen, og det gikk greit det også. Det er uansett ingen mekaniske krav å snakke om til denne plata. Matte klippes til. Det eneste jeg har igjen nå er en liten rull med 150g csm. Det er veldig tynn matte, så da må det jo ganske mange lag til. Tror jeg la på 10-12 lag. Ferdig støpt Og avformet, klart til renskjæring. Det gikk veldig greit å avforme, men overflata var ganske stygg, så den valgte jeg å slipe litt ned. Ikke for å få den strøken, men for å få den litt glattere. Renhold er stikkord. Etter å ha renskjært og fintilpasset plata boret jeg en hel drøss med hull slik at vann skal renne vekk. Alle hullene ble forsenket fra begge sider for å unngå skarpe kanter. Så fikk den to lag med polyurethanmaling på undersiden. Deretter kappet jeg til noen 20mm høye klosser av PVC. Valgte PVC fordi den har gode egenskaper for liming (samt at det var noe jeg hadde liggende og slenge i rotekassa ). Disse ble limt fast med epoxylim fra BT. Og da ble det slik. Da bør tauverket holde seg tørt selv om det skulle komme inn noen vanndråper For at det ikke skal komme inn vann i dette rommet ved spyling etc. har jeg tettet dreneringshullene med butylmasse. Får se om jeg pirker ut den massen igjen etterhvert. Egentlig var planen at jeg skulle få stoffet båten i dag, men det måtte jeg utsette. Det viste seg at det var en liten skade i den ene "skia" under motorkassa bak. Fant ut at skaden var såpass dyp at den burde støpes, ikke bare sparkles. Det som har skjedd her er faktisk at han som hjalp meg med å løfte båten med truck i fjor når jeg skulle stoffe var borti med den ene gaffelen. Vet også at jeg har vært på grunn, så det kan hende det er en kombinasjon. Etter å ha slipet opp skaden fant jeg ut at det er mer enn nok laminat igjen under, men når jeg først var i gang tok jeg like godt å laminerte på noen lag med glassfiber. Hang en presenning over, og satt på ei halogen arbeidslampe som jeg rettet mot støpen. Etter litt sliping og sparkling ble det slik, så da er båten endelig klar for bunnstoff. Satser på å få gjort det i morgen Redigert 6.April.2020 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gullfisk Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Hvor stor er egentlig den rotekassa di, Komodo? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Gullfisk skrev 17 minutter siden: Hvor stor er egentlig den rotekassa di, Komodo? Tipper den er omtrent som en vanlig dobbeltgarasje Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Komodo skrev for 8 timer siden: Jeg har sett at noen båter (lurer på om det var Anytec?) har slike rister av svart plast som er skåret til. Slike rister har jeg ikke tilgang til, ser ut til å være akkurat i største laget til å bruke en slik "terrasseflis" i plast. Evt skjært bunnen ut av en slik sammenleggbar grønnsakkasse i plast..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 7.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 (redigert) Gullfisk skrev for 13 timer siden: Hvor stor er egentlig den rotekassa di, Komodo? tilplan skrev for 13 timer siden: Tipper den er omtrent som en vanlig dobbeltgarasje Noe sånt Noen ganger lønner det seg å være skrotnisse og ta vare på det andre kaster, det har berget meg ut av mange situasjoner (senest i dag) ivar skrev for 13 timer siden: Evt skjært bunnen ut av en slik sammenleggbar grønnsakkasse i plast..? Ja det var slike ting jeg tenkte på, men etter å ha grublet lenge å vel uten å få noen gode ideer falt jeg ned på å støpe ei enkel glassfiberplate. Ellers gikk det litt i vasken for meg i dag. Vi koblet til sirkulasjonspumpe for å lufte styringen, og da lakk det olje fra rattpumpa Har hatt litt lekkasje der før også, men jeg har trodd at det har kommet ut av luftingen pga ei luftboble i styresylinderen. I dag så vi at det kom ut fra simmerringen på rattakselen. Demonterte rattet og et lite lokk bak rattet, da kom tetningen til syne. Trykte litt på ringen med skyvelæret, og da oppdaget jeg at den kunne beveges litt innover! Trykte litt hardere, og da fikk jeg trykket den ca 2,3mm inn. Så jeg lurer på om det egentlig skulle ha ligget en liten ring/skive bak det dekselet for å trykke inn den simmerringen. Noen som har skrudd på disse pumpene som vet? Denne rattpumpa fikk jeg av en kompis for mange år siden. Den har aldri vært brukt, men jeg mistenker at noen har skrudd på den... Dreide meg uansett en 2,3mm tykk ring av POM som jeg la imellom. Det virket som om det gjorde susen, for ved neste forsøk var det tett Satser på et nytt forsøk på å få stoffet og tatt service på motoren i morgen Lagt til: For de som måtte lure er simmerringen 20/32/7. Hvis man skal bytte den er det bare å sette litt lufttrykk på påfyllingen så spretter den ut. Denne tetter kun for tanken, ikke noe trykk. Redigert 7.April.2020 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Komodo skrev On 5.4.2020 at 0.14: Men sender de til en rimelig penge? Trenger stadig noen O-ringer til et eller annet, men har hittil ikke funnet noen "billigbutikker" som er gode på O-ringer... Har for egen del ikke funnet noen i dette landet som yter samme service som far og sønn på Mits, (Sem ved Tønsberg) om jeg skal ha 1 O-ring.... til meg eller 100 til jobben.... like blide De putter rett i konvolutt, jeg kan betale vipps om det kniper og jeg får meget god veiledning Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 8.April.2020 Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 Så tilfredsstillende å følge med denne tråden med de artige løsningene som er laget fra bunnen av. Særlig når det ikke blir brukt treverk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2020 dieselfan skrev On 8.4.2020 at 0.17: Har for egen del ikke funnet noen i dette landet som yter samme service som far og sønn på Mits, ... De putter rett i konvolutt, Da tar jeg det som en bekreftelse på at MITS er et bra sted å handle Når den uttalelsen kommer fra en mann med din erfaring tror jeg ikke det er noen vits for oss andre å sjekke flere steder Pleier å handle O-ringer, slanger, fittings og industrigummi på Industrihydraulikk i Fredrikstad, men spørsmålet nå var altså noen som selger på nett. MITS skal testes ut @Duppe, takk for veldig hyggelig kommentar, det varmer en hobbybåtbyggers hjerte Og det med treverk; ja det er et poeng. Vil ikke ha noe som suger vann og kan råtne. Men det er jo ikke fritt for at det drar med seg mye ekstra tidsbruk. Det er alltid lett å bare skjære til noen kryssfinerplater og klaske på litt polyester og duk. Ellers, ingen som har skrudd på ei Sleipner rattpumpe i det siste og kan bekrefte om det skal ligge en ring utenpå simmerringen? Det ser i alle fall ut til at pumpa ble tett, så da krysser jeg fingrene. Det som er litt dritt er at vi rett og slett ikke klarte å få ut all luft av systemet. Det samme gjaldt etter montering før første sjøsetting for to år siden. Det virker som om det ligger igjen ei lita luftboble i styresylinderen, så det er litt fjæring i sylinderen når man dytter på motoren. Liker ikke det der. Den lufta vil utvide seg når det blir varmt, og da kan det renne over i rattpumpa. Også litt usikker på hvor greit det blir i forhold til autopiloten. Jeg har ikke hatt noe problem med styring manuelt på grunn av dette, men litt usikker på om AP takler det... Forøvrig hadde jeg egentlig tenkt å sjøsette i går, men oppdaget ennå en utfordring. Det nye fine batteriet som er laget av gull (i følge @Teerex ), hadde merkelig lav spenning bare to dager etter at jeg hadde satt det inn og toppladet det. Dette er altså et Varta AGM 80Ah 800 CCA EN batteri med en ordinær pris på 3800 kroner. Selv om det har stått i garasjen siden i fjor så bør det jo vare mer enn to dager... En batteritester kom opp med 12,4V og "Bad & replace". For moro skyld testet jeg også noen andre batterier som stod i verkstedet av vanlig syre type. Et batteri hadde 11,96V hvilespenning, men fikk resultatet "Good, but recharge". Jeg har ladet opp batteriet i natt, så jeg får teste litt mer i dag. Blir nok å sette tilbake det gamle batteriet inntil videre. Mens jeg drev å målte og sjekket fant jeg også ut at det går en lekkasjestrøm på ca 0,2A når hovedbryteren er på. Det tror jeg bestemt at jeg ikke har hatt noe problem med før. Fant ut at det er autopiloten som trekker strøm. Er det vanlig at den trekker strøm når den ikke er i bruk? Har absolutt null peiling og erfaring med autopilot. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 9.April.2020 Link til dette innlegget Svart 9.April.2020 Neste gang jeg skal over fjorden bare for og få en skikkelig kjøretur, så må du regne med og få en forespørsel om jeg kan komme og se på båten (Plutselig fikk jeg en god grunn til å kjøre over fjorden) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2020 Det hadde vært hyggelig @Eika Men det er jo ikke så mye å se på egentlig. Det er ei jolle med rattstyring. Det meste av jobb som ligger bak dette er jo ikke synlig Ps; du får uansett vente til coronautbruddet er på vei ned Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.