Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Har nå fått brukt båten noen timer til, og kan ikke annet enn å bekrefte at den fungerer helt supert både til teinefiske og dykking :thumbsup:  Det var en bod oppgradering å få satt inn elektrisk kuleventil på selvlensingen, samt en god pumpe som tømmer evt. vann på dørken. 

 

Det jeg ikke er like fornøyd med er teinehaleren. Nå har jeg kjørt i filler både blokka i tuppen av armen og trekkskiva. Trekkskiva har blitt bulket ved flere anledninger, men ved et trekk av en krepselenk som var litt tung så bøyde blokka seg så mye at tauet glapp ut, og da ble trekkskiva kraftig bulket også. 

 

Kanskje ikke så lett å se på dette bildet, men trinsa er altså ganskje skeiv i blokka. Selve blokka er jo i plast, og nå har den fått seg en knekk slik at den svikter og blir helt skeiv ved belastning. Sånn kan vi ikke ha det, ny må tilvirkes :smash:

964620217_Blokk1.jpg.efa512da000c6482c231bf2c71f0a8f2.jpg

 

Kanskje ikke det beste bildet, men trekkskiva har altså blitt ganske skeiv. Tror løsningen blir å dreie ei ny i massiv aluminium.

1556407318_Blokk2.jpg.91d3a19c38900b40279868057d38bab1.jpg

 

Det ble en hurtigløsning på ny blokk. Brukte den gamle trinsa omigjen. Den har i likhet med den nedre trinsa en messingforing i senter med 12mm hull. Da passet det  midt i blinken å bruke en 12mm rustfri stang som emne til aksel/bolt. Boret og gjenget opp med M5 i hver ende av bolten slik at jeg kunne sikre den med en skive og en skrue fra hver side. 

1268652267_Blokk3.jpg.b83992310008b0e59fe96593aed1139e.jpg

 

Kappet til noen litt kraftige platebiter i full fart og sveiste sammen. Det ble ikke akkurat pent, men det får stå sin prøve. Den svarte plastklipsen fra originalblokka ble flyttet over. Den var skrudd med to M5 skruer den også. Dreide også to skiver av en 25mm rustfri stang som låseskiver for bolten. Litt viktig at det ikke er noen skarpe kanter som liner kan hekte seg fast i. Festebøylen bøyde jeg til av en bit 8mm rundtstål.

431017159_Blokk4.jpg.fa14d832d6037165084695cb9ed16ccd.jpg

 

Montert og testet i dag, og den fungerte helt perfekt :thumbsup: I forhold til den originale har jeg laget litt større åpning i toppen. Årsaken er at jeg har en kork på tauet til hummerteinene ca 14-15 meter over teina. De korkene har en stygg tendens til å hekte seg fast i blokka, noe som også har ført til at trekkskiva har fått gjennomgå litt. Men med denne åpningen gikk korkene rett forbi, så det fungerte fint. 

1951855098_Blokk6.jpg.2c3b2437cbe016e826ade38d1093a883.jpg

 

1831935704_Blokk5.jpg.159923f2187fdef8354ddfd1260b8e2d.jpg

 

-------

 

Kan ellers melde om at det har blitt 167 timer på telleren nå i dag, og Mercen fungerer brillefint :sailing:

 

Link to post
Share on other sites

 

Jeg synes den ble flott! Rett og slett vakker.

I mine øyne er det vakkert når noe består av det det trenger å bestå av for å fylle den funksjonen det skal ha, uten noe unødvendig mikk-makk, og man med et raskt blikk kan se at dette holder, uten noen svake punkter.

Jeg har jo sett i denne tråden at du har laget f.eks en dykkerstige med usedvanlig flott finish, så jeg skjønner hva du mener med "ikke akkurat pent". Men som sagt, når det gjelder denne blokka, så er den i mitt hode helt flott. Konstruksjonen i forhold til den funksjonen den skal ha trumfer i dette tilfellet en eventuell prikkfri overflatefinish.

 

 

 

Komodo skrev for 8 timer siden:

Kappet til noen litt kraftige platebiter i full fart og sveiste sammen. Det ble ikke akkurat pent, men det får stå sin prøve. Den svarte plastklipsen fra originalblokka ble flyttet over. Den var skrudd med to M5 skruer den også. Dreide også to skiver av en 25mm rustfri stang som låseskiver for bolten. Litt viktig at det ikke er noen skarpe kanter som liner kan hekte seg fast i. Festebøylen bøyde jeg til av en bit 8mm rundtstål.

431017159_Blokk4.jpg.fa14d832d6037165084695cb9ed16ccd.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Mange takk for det @Jannmar :thumbsup: Og joda, det funksjonelle har absolutt prioritet i denne jolla. Selv om det er litt gøy med polert syrefast når man har tid også :giggle:

 

Følger opp tråden dersom det blir noe nytt å melde. En av de behovene som er i ferd med å presse seg fram er autopilot, så jeg får se om ikke jeg må ta meg råd til det :rolleyes:  Etter å ha trekt teiner er det litt jobb å gjøre med å knuse krabber og knekke av klør (koker bare klørne, resten bruker jeg til for i samleteina), sette strikk på hummerklørne, spyle dørken osv. Hadde vært kjekt med styrehjelp som holder kursen da. Hvis det er litt sjø og strøm har den en tendens til å gå feil vei ganske kjapt... Også ved makrelldorging osv. hadde autopilot vært fint. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå er året snart omme, og årets siste båttur er unnagjort :thumbsup:

 

Det ble en nydelig tur på sjøen i dag for å trekke opp de siste krepseteinene :smiley:

110178990_Sistetur201922.jpg.7e4b9542f948619030aa05adb1818a18.jpg

 

Her på vei ut Løperen

638767623_Sistetur201923.jpg.de5a05dc6eabeace8da62451d82a230f.jpg

 

Når jeg setter teiner deler jeg skjermen på plotteren opp i tre. Halve med kart, 1/4 ekkolodd, og 1/4 downscan. Denne siste funksjonen synes jeg kanskje er den aller nyttigste for å finne de gode plassene. På dette bildet ser man tydelig at jeg har kjørt fra leirebunn, over en fjelltopp, og ut på leirebunn igjen. Det er på leirebunn inntil slike fjelltopper at jeg prøver å få satt krepseteinene. Når jeg setter hummerteiner bruker jeg samme funksjon for å finne bratte skrenter og steinrøyser med hard bunn. 

926309311_Sistetur201925.jpg.6e33d7bbc04ba19cc7a141f02a6e7628.jpg

 

Dessverre var jeg nok litt uheldig med siste setting. Mange av teinene havnet nok inn på hard bunn. Av de teinene som stod på leirebunn var det også dårlig fangst. Kun 7 kreps på 20 teiner :nonod:

1752347968_Sistetur201927.jpg.0557cc039ee7e96242cbec0aa5be3a49.jpg

 

Timetelleren sluttet på 199 på årets siste tur. Ved årsskiftet i fjor stod telleren på ca 80 timer. Greit å holde tellinga sånn nogenlunde :thumbsup:

1660921664_Sistetur201926.jpg.7def8810a409ab5cf996b6272b36a746.jpg

 

Resten av hummeren ble også tatt opp av sanketeina. Naboen skulle ha fest, så 14 hummer ble overlevert til han :fishing:

1324133653_Sistetur201921.jpg.0462facad2f9b492a2cd6bfa1045e017.jpg

 

Nå som all redskap er oppe av sjøen tror jeg at jeg tar båten på land for litt vedlikehold. Alltids greit med litt vask og stell og noen utbedringer. 

 

Benytter også anledningen til å ønske et godt nytt år til alle som måtte titte innom tråden :newyearsign:  :newyearcheers:

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 3 timer siden:

Godt nytt år til deg Komodo. Takk for ein fantastisk tråd!

I lige så til deg også Ask :thumbsup: Har jo også fått med meg at du er en aktiv dykker (i min favorittdel av landet :giggle:), så vi har jo et lite håp om at du skal dra i gang noen tråder om ditt båtliv og dykking osv. der borte :smiley:

 

 

dieselfan skrev 1 time siden:

Takk for fantastisk deilig @Komodo

Du er et unikt forbilde :clap:

Alt det beste for det Nye Året til deg og dine ??

Igjen dieselfan; du er for generøs! Men uansett, i lige så til deg og dine :thumbsup: Dine postinger og din måte å hjelpe folk her inne på med din unike kunnskap er det bare å ta av seg hatten for :yesnod: Håper vi hører like mye fra deg i året som kommer. Og kommer du forbi Hvaler så har du å høre fra deg :smash:  :giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei @Eskimo, og velkommen til Baatplassen :thumbsup: 

 

Veldig hyggelig at du satt pris på å lese om Dracoen som ble jolle. Ønsker et godt nytt år til deg også, og det gjelder selvsagt @Fuglen, @Lunde14, og alle andre som har vært innom her :smiley:

 

I går tømte jeg båten for krepseteiner og tau, så denne uka har jeg tenkt å ta den på land for litt vask og vedlikehold. Det er vel greit å få tatt en service på motoren også i samme farta.

 

20200112_160326.jpg.ad853f4e8cf030d374a18e9edfcf0d08.jpg

 

 

Ps: Også hyggelig å se at vi får flere medlemmer fra det store utland. Regner med at du er dansk, selv om du var på vei til Grønland? Men det er vel en del på Grønland som også snakker dansk?

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej @Komodo,

jeg er Grønlænder og modersmålet er grønlandsk og dansk er det andet sprog. Mange Grønlændere kan forstå og snakke dansk. 

Der er efterhånden mange her i landet der har Draco både og mange som interesserer sig i Draco, nok fordi den har så gode sejleegenskaber også i høj sø.

 

Jeg har så en anden mærke båd, bygget i Grønland, men har tænkt mig at prøve og skifte til en Draco 2000 eller 2100. Men så skal jeg først af med min jolle først for at have råd til den anden?

 

Og tusind tak for velkomsten?

Link to post
Share on other sites

Du som driver med nesten alt.... @Komodo

Det er en dårlig bevart hemmelighet at jeg mener at bestanden av sel (og beslektede arter) er alt for stor fra svenskegrensa til Torungen.

 

Skulle ønske du lager et "opptrekkebrett" med god oppdrift, til å feste akter,  som du kan trekke opp nyskutt sel på..... 

Får du ikke kvote...

...Så får du invitere noen av de med sitte-sår i hekken på fylkeskommunens miljøvernavdeling med på "forskningsjakt" inntil du får en kvote. Du kan jo lære de litt om å telle og vise de noen stamplasser og hvor mange som jager mat når en 10 hviler og en holder vakt på skjæret... 

Et slikt "opptrekkebrett" kunne kanskje være en ekstra sikkerhet ifm dykking og berging.

Når steinbiten blir 20kg så kunne du også brukt den  :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Så har jolla kommet seg på land. 

 

Her har den fått seg en grundig omgang med kraftvask og høytrykksspyler med varmt vann. Den så ikke ut i måneskinn etter krepseteinene. Det blir et klin uten like med leire og agnrester både på utsiden og innsiden.

1322423712_Utbedringer14_02_201.jpg.fa6087aa92d81dc8d67ab352213fd73d.jpg

 

Så var det inn i teltet med den. Har også vært hos kalesjemaker og fått sydd trekk til konsollen og jockeysetet. Ble veldig fornøyd med trekkene, men det gjenstår å få på noen knapper eller kroker for å feste dem med. 

676823449_Utbedringer14_02_202.jpg.5cd1d3eb6972379bebe3a69fcabc00ed.jpg

 

Ser kanskje litt slapt ut på dette bildet, men det går seg til når jeg får på noen festekroker.

426263070_Utbedringer14_02_203.jpg.b441567ac7fe89ff58745a980f9485a0.jpg

 

Deretter var det opp med alle luker og vaske grundig rent i alle rom. Det blir jo litt fuktig å innestengt i en båt som ligger ute hele høsten, så det er godt å få tømt alle rom og vasket. Merker da at jeg har igjen for å ikke ha brukt treverk. Alle flater er glassfiber, og det aller meste er coatet med topcoat eller polyurethanlakk. 

437048932_Utbedringer14_02_204.jpg.536d90e6b2746566f159bdba553df74f.jpg

 

1716233101_Utbedringer14_02_205.jpg.7c0932f7edf6850921fd1973b2a26f0b.jpg

 

765317182_Utbedringer14_02_206.jpg.2b88f5ed31107d07496bd14e2c1ef6ed.jpg

 

Har også handlet inn autopilot, så nå blir det straks i gang med å installere. Gleder meg til å få den opp og gå :yesnod:

1197479976_Utbedringer14_02_207.jpg.1d1ab92379fd61d3dbb4c83d004a58a7.jpg

 

Har ellers noen småting på programmet som jeg ønsker å få oppgradert før sjøsetting. Får se hva jeg får tid til. Vi skal ha konfirmasjon til våren, så det er en del andre huslige ting som også må prioriteres nå framover...

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Ikke den helt store framdriften med Dracoen for tiden, har nok med snekring på huset ute og inne. Men gjør jo noen småting inni mellom. Må jo få båten ut igjen så jeg får fisket litt kreps :smiley:

 

Luka som jeg lagde til styrekonsollen i fjor sommer har omsider blitt montert. Beskrivelse av hvordan den ble tilvirket ligger litt tilbake i tråden (for de som måtte være nysgjerrige). Men først måtte den få seg et ekstra strøk med topcoat. Brukte en gammel skvett som stod i en isboks, nesten ikke flytende. Hadde heller ikke styren, så jeg tok sjansen på å tynne den ut med aceton slik at den kunne rulles. Det ser ut til at det gikk helt greit. Men det var allikevel i tykkeste laget, så det ble et litt merkelig mønster etter rulla.

1706412321_Oppgraderinger23_02_201.jpg.e7797891eb9d90d765f1f90642c8e847.jpg

 

868064466_Oppgraderinger23_02_202.jpg.81c561895f1d3bd0cf63b8aeff99cefb.jpg

 

Og her montert på konsollen. Det var jo en luke der originalt også, men den var med en fancy pute, så den passer dårlig til denne båten. Kanskje jeg setter den på på sommeren når barn og kone også skal være med i båten.

403476632_Oppgraderinger23_02_203.jpg.61de9145c538745aa06599c4d188c64e.jpg

 

139339400_Oppgraderinger23_02_204.jpg.13357be5f6a9eb3459ace6ca99257f5f.jpg

 

 

Har også montert noen fester til båtshake og vaskekost. Irriterende med ting som ligger og slenger, og tungvindt å legge det ned i benken bak når det ikke er i bruk.

 

Kappet til slike små biter av ei glassfiberplate som jeg skrudde festene i

1269802251_Oppgraderinger23_02_206.jpg.d3e9196f6efed8cea660d3e56f6a3aa1.jpg

 

og limte dem i skroget. Jeg unngår i den grad det er mulig å skru rett i selve skroget. Spesielt dørken og de andre delene som er av sandwich ønsker jeg ikke å punktere.

1818217919_Oppgraderinger23_02_205.jpg.de26d939afef3347ef34d93db8d26d42.jpg

 

 

Har også limt på to kryssfinerplater for montasje av autopilot. Den øverste plata er til pumpa. Siden pumpa er ganske tung har jeg satt inn syrefaste maskinskruer, slik at pumpa blir skrudd fast med to muttere. Den nederste plata er til en svart plastboks hvor all elektronikken kobles. Vet ikke hva den heter, men den veier nesten ingenting. Der bruker jeg vanlige karroseriskruer i kryssfinerplata. For å lime på slike plater i båten holder jeg en knapp på Bostik Maxibond Extreme. Den er ekstremt tykk, kan overhode ikke sammenligner med f.eks. tec7. Når man limer på slike plater og braketter blir de sittende uten å sige, trenger altså ikke å stemple dem fast. https://www.bostik.com/nb/norway/bostik-products/maxi_bond_xtreme 

1326070854_Oppgraderinger23_02_208.jpg.2e4337b80ac210568e6af12bf0fd43e6.jpg

 

Fortsatt god helg til alle som titter innom tråden :flag_bp: Jeg for min del har pinnekjøtt og kålrabi på kok, så nå må jeg ta litt kjøkkentjeneste :smiley:

 

Oppgraderinger 23.02.20 7.jpg

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Det ble ryddig Komodo :thumbsup:

 

Blir spennende å se hvordan det blir å få autopiloten opp å kjøre også. 

 

Jeg kommer en tur ut å inspiserer en dag :yesnod:

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 5 timer siden:

Har du sammenlignet med feks avtrekksprøver,  Bostik Maxibond Extreme  vs  Tec7 eller andre?

Nei, kun studert datablader. Bostik har forøvrig "vanlig" Maxibond, samme som Simpsons, som tilsvarer tec7 (og en rekke andre konkurrenter). Styrkemessig etter full utherding er det etter hukommelsen ikke rare forskjellen. Den store fordelen med Extreme er at den har så stor initiell holdfasthet. Det gjør at man kan lime opp en kloss på veggen uten at den siger. 

 

KDB skrev for 4 timer siden:

Før du monterer hydraulikkpumpa til autopiloten. Vurder å lakke motoreren på denne med klarlakk, ser at slike ruster veldig fort. 

Takk for tips, det var jeg ikke klar over. Skal sørge for å få gjort det :thumbsup:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei ,Komodo !

 

Takk for mange fine og lærerike innlegg.

 

Har du noen ide om den totale vekten på ditt flotte Draco ombygg / selvbygg ?

 

Ingen kritiske bemerkninger , men slikt solid arbeid veier vel mer enn standard kanskje...

 

Et flott og beundringsverdig prosjekt som fremdeles er i arbeid 

 

  

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Takk for det krabbelars, veldig hyggelig :thumbsup: Og ja, de er ikke tvil om at det blir litt vekt når man gjør det solid. Jeg hadde nok håpet på at den skulle bli en del lettere enn det den er. Jeg har skrevet litt om vekt tidligere, men jeg husker ikke tallene her og nå. Veide båten på henger, men kom aldri så langt at jeg kjørte og veide bare hengeren. Får gjøre et nytt framstøt til våren :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 13 timer siden:

 

[...]  Men først måtte den få seg et ekstra strøk med topcoat. Brukte en gammel skvett som stod i en isboks, nesten ikke flytende. Hadde heller ikke styren, så jeg tok sjansen på å tynne den ut med aceton slik at den kunne rulles. Det ser ut til at det gikk helt greit. Men det var allikevel i tykkeste laget, så det ble et litt merkelig mønster etter rulla. [...] 

 

Fantastisk flott!

Men et spørsmål: trodde topcoat måtte ha styren for å herde?  Det var polyesterbasert? Mønsteret kan du jo si til alle at det skulle være slik :wink:

Link to post
Share on other sites

Takk for gode ord, @Krimart, det er alltid hyggelig :thumbsup: 

 

Jo, topcoat er polyesterbasert som du sier. I tillegg inneholder den talkum og fargepigmenter. Men polyester inneholder mye styren. Så det er en del av oppskriften, og for å tynne polyester/gelcoat/topcoat er styren det rette produktet. Men selv om noe av styrenet har dunstet vekk så er nok ikke all styren borte. Da hadde det bare vært en klump som ikke var flytende. Det er nok ikke helt stuerent å tynne med aceton, og jeg vil tro topcoaten mister litt av egenskapene når man gjør det. Men i dette tilfellet er det ikke snakk om noe styrkemessig betydning for en konstruksjon, kun et slitelag med "maling", samt det estetiske. 

 

Link to post
Share on other sites

jeg har også tynnet topcoat og polyester med aceton for mindre kritiske ting.  Var nå vel mest for å se om det gikk :giggle:  Og det gjorde det jo forsåvidt - men herdetiden var lang

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...