Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Petterøe skrev for 4 timer siden:

I forbindelse med støping med divinycell lurer rett og slett på hvorfor du ikke brukte divinycell i hjørnene på ditt støp? Eller rettere, er det noe som tilsier at dette ikke skal gjøres? 

 

regner med Komodo har svar på rede hånd for dette, men gjort slk bildet over viser så blir inner- og ytterlaminat solid sammenføyet , og dermed mer motstandsdyktig mot skjærkrefter ...? 

Litt mer om temaet her :

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ok, takk for linken Ivar. Dette er kun på tankestadiet enda for min del, men mine "flyteklosser" vil ikke ta vekt av motor sånn jeg tenker nå, men må jo tåle kjøring i urolig sjø, samt at de vil måtte ta ansvar som badeplattformer. Tenker i utgangspunktet at fastbolting mot skrog må holde. 

Link to post
Share on other sites

Petterøe skrev On 25.8.2019 at 14.13:

 

I forbindelse med støping med divinycell lurer rett og slett på hvorfor du ikke brukte divinycell i hjørnene på ditt støp? Eller rettere, er det noe som tilsier at dette ikke skal gjøres? 

1478022428.jpg.92a7cfe15fb5a129ffce8bdce9bf0ffb.jpg

 

Jeg vurderer å bygge kassene av kjernemateriale (mer som lego), avrunde, og støpe på dette, pusse, og coate. Jeg tenker å la motoren stå der den står, og bygge på sidene, så nært inn til motor som mulig. Utfordringen blir å beholde/plassere trimflaps..

I ditt tilfelle blir det jo ganske annerledes enn hos meg. For din del blir det en oppdrifrtskasse som blir nærmest uten belastning. 

 

Mange måter å gjøre dette på. En tidligere kollega av meg laget en slik løsning på en Viking 28 som ble litt for tung i hekken med en VP70 motor. Han skrudde sammen to kasser av kryssfiner som han limte på akterspeilet. Så støpte han rundt alt med glassfiber og polyester slik at det ble tett. Sparkle under mot skroget slik at det ble plant. 

 

En annen variant kan være å lime på to klosser (eller kasser) av divinycell eller XPS og støpe over med polyester eller epoxy og duk. Letteste variant blir XPS og epoxy.  Så kan du lime fast fester for å skru trimplan eller imyetceptorer i dem. Unngå å skru direkte i disse kassene! 

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene! Har mistanke om at finerkjernen i akterspeilet har trukket vann, og at båten tynges ekstra der bak av det. Har ikke nok erfaring til å gå på arbeidet med å rive ut og bygge opp nytt speil, og tenker at flytekasser foreløpig kan avhjelpe. Har renovert båten i vinter, og føler behov for å bruke den en par sesonger før et nytt "prosjekt" hindrer bruk av den. Kasser kan jeg støpe uavhengig av båten, og montere når det passer.

Tenker også da at disse kassene bør være mulige å demontere i fall en renovering av akterspeilet blir nødvendig i framtida. Sånn umiddelbart var tanken å bolte dem fast til akterspeilet + tetningsmiddel mellom. Om sandwichprinsippet brukes på kassene, så har jo du Komodo vist vei på hvordan boltefestene kan utformes.?

Redigert av Petterøe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Petterøe skrev On 29.8.2019 at 20.14:

Tenker også da at disse kassene bør være mulige å demontere i fall en renovering av akterspeilet blir nødvendig i framtida. Sånn umiddelbart var tanken å bolte dem fast til akterspeilet + tetningsmiddel mellom. Om sandwichprinsippet brukes på kassene, så har jo du Komodo vist vei på hvordan boltefestene kan utformes.?

Jeg ville nok ikke skrudd / boltet fast kassene, jeg ville støpt dem fast. Det er uansett helt uproblematisk å kappe vekk kassene og slipe vekk restene dersom det skulle bli aktuelt. Forøvrig, utbedring av råtten kjerne i speilet er vel best å ta fra innsiden?

 

Ellers, en liten tilbakemelding på propell.

Har nå fått kjørt litt med den nye propellen jeg kjøpte før sommeren, og kan dessverre melde om at den ikke gir vesentlig bedre grep i vannet enn Black Max propellen jeg hadde originalt. Skal jeg ha mulighet til å tilte motoren mer ut, samt bedre grep i sving, kommer jeg nok ikke unna å senke motoren fem centimeter. Heis er uaktuelt da jeg ikke ønsker flere kilo bak på grunn av selvlensingen. Fikk forøvrig også noe lavere fart med den nye. 30 knop blank er det høyeste jeg har logget med den. Nå har jeg riktignok satt inn en sonarsvinger som selvsagt bremser noe, så det er et forbehold der. Har ikke testet med den gamle propellen i år. 

 

Men når det er sagt så må jeg jo si at båten fungerer båten helt greit selv om jeg ikke får tiltet motoren mer ut. Fin marsfart er 20-23 knop. Da ligger jeg på 4000-4500 rpm., og båten ligger flatt og fint på vannet. Ikke tendenser til å gå på nesa. Men legger jeg meg på særlig høyere fart og vannet ikke er helt flatt (noe det aldri er her ute) kommer den såpass høyt at den lett mister vannet på propellen mellom hver bølge. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 7 minutter siden:

Jeg ville nok ikke skrudd / boltet fast kassene, jeg ville støpt dem fast. Det er uansett helt uproblematisk å kappe vekk kassene og slipe vekk restene dersom det skulle bli aktuelt. Forøvrig, utbedring av råtten kjerne i speilet er vel best å ta fra innsiden?

 

Tenker det samme her. 

 

Takker for propelloppdatering, har ventet litt på den men ville ikke mase :pray:.    Høres ut som at du må ned litt da ja, men at det ikke er noe som trenger å tas umiddelbart :) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvis du er interresert i å ta kostnaden med en god stålpropell vil jeg anbefale Mercury sin Trophy. Det er en 4-bladers stålpropell med særdeles godt grep  i vannet. Jeg hadde den på min askeladden 605 m/optimax 115hk. Jeg byttet propell fra blackmax til trophy, og fikk et supert grep, både i forhold til å trimme motoren langt ut, og ved krapp sving. Det var ingen fartsforskjell på disse to propellene.

En laser eller annen tilsvarende propell, har også betydelig bedre grep enn blackmax, på min båt.

Det kan være mulig å finne disse brukt på finn tii 2-3000 kr. 

Til din motor finnes de med 17" og 19" stigning, de med større stigning mener jeg har større boss.

Hvis senking av motor medfører modifisering av båt, kan dette være noe å vurdere...

 

Link to post
Share on other sites

Trodde ikke Trophy finnes til denne motorklassen, det står at Trophy Plus passer fra 135 hk og oppover. 

Men finnes kanskje brukt siden du har hatt en. Sikker på at det ikke var Optimax 135 du hadde?

 

Jeg har Mercury Spitfire 4-blads i både alu og stål til min 115 hk Mercury. 3-blads funker dårlig på min båt pga. hekkdesignet.

Hastighetsforskjellen mellom alu og stål på toppfart er 1,5 knop så det skiller lite, den store prisforskjellen tatt i betraktning. Stålpropellen er over 3 ganger dyrere.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det var 115 optimax, og jeg hadde trophy på den. Som jeg skrev, så var p17 og p19 med lite boss, og fra p21 til v6 og oppover, etter husken.

Fåreslår ikke dette for at Komodo skal få mer fart, tror egentlig ikke han bryr seg så mye om 1 knop fra eller til, det var identisk fart med blackmax og trophy på min båt, men grepet i sjøen var supert.

Hvis han kan slippe ombygging ved å finne en brukt slik på f.eks finn, er det i mitt hode verdt det for å slippe ombygging....

Link to post
Share on other sites

Grepet i sjøen er supert på min 4-blads Spitfire alu til godt under 2000 kroner. At det er merkbar forskjell fra en 3-blads er utvilsomt. 

Det er nok ingen vits å koste på seg en stålpropell på en båt som normalt ikke opererer i 35-40 knops-området.

Så her er det nok andre grep som må til tenker jeg :saint:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det kan godt hende du har rett Teerex, men sier du også nå at spitfire alu har like godt grep som 4 bladers stål? Det er i så fåll meget interessant og spennende.

Jeg bare antar at 4 bladers stål har bedre grep enn 4 bladers alu, har ingen erfaring med 4 bladers alu.

Men hvis  forskjellen mellom 4 bladers alu og 4 bladers stål, er like stor som forskjellen er mellom 3 bladers alu og 3 bladers stål, så tenker jeg den fungert på denne dracoen. Men glem det med fartsfordeler. Ikke tema her. 

Min båt reagerer ihvertfall særdeles positivt på en god stålpropell grepsmessig, så snart den er på plan, men det trenger ikke være overførbart til denne dracoen.. 

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev 38 minutter siden:

Hvis han kan slippe ombygging ved å finne en brukt slik på f.eks finn, er det i mitt hode verdt det for å slippe ombygging....

Takker så mye for gode tips og råd om propell @Mort1 :thumbsup:

 

Og ja, jeg er helt enig i at dersom den propellen hadde gjort underverker i forhold til å holde på grepet i vannet så hadde den helt klart vært verd prisen :yesnod: Men nå har jeg testet ut Spitfire 4 blads, og sett hvordan den oppfører seg i forhold til Black Max propellen, og da må jeg si at jeg er sterkt tvilende på at en annen propell er nok til å løse problemet. Det er godt mulig at det er en forskjell på de to propellene jeg har, men jeg vil ikke si at det er veldig markant. Jeg har en sterk mistanke til at jeg må kappe ned akterspeilet fem centimeter for å få en vesentlig forandring. Det er godt mulig jeg tar den jobben, men det blir ikke ennå. Båten fungerer tross alt veldig greit som det er :yesnod:  Fokus nå er å bruke båten, samt sette inn støtet på uløst oppgaver i heimen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Etter noen år i ungdommen med konkurranse båter støtter jeg din mistanke om sag. Huslige sysler og oppgaver i heimen skal man ikke utsette for lenge og som du skriver.... båten fungerer og den er blitt en fin bruksbåt med mange gjennomtenkte løsninger.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev 31 minutter siden:

Det kan godt hende du har rett Teerex, men sier du også nå at spitfire alu har like godt grep som 4 bladers stål? Det er i så fåll meget interessant og spennende.

Jeg bare antar at 4 bladers stål har bedre grep enn 4 bladers alu, har ingen erfaring med 4 bladers alu.

Men hvis  forskjellen mellom 4 bladers alu og 4 bladers stål, er like stor som forskjellen er mellom 3 bladers alu og 3 bladers stål, så tenker jeg den fungert på denne dracoen. Men glem det med fartsfordeler. Ikke tema her. 

Min båt reagerer ihvertfall særdeles positivt på en god stålpropell grepsmessig, så snart den er på plan, men det trenger ikke være overførbart til denne dracoen.. 

 

Forskjellen i grep er naturligvis vanskelig å måle tallmessig, men Spitfire 4 blads alu har iallefall bedre grep enn de 3-blads stål jeg har testet.

Og det virker som om forskjellen mellom 3-blads alu og 3-blads stål er større enn for tilsvarende 4-blads alu og stål.

Det er nok en forskjell mellom 4-blad alu og 4-blad stål, men den er såpass liten at når prisforskjellen er så stor så er det ikke regningssvarende om man må betale full butikkpris iallefall. Men det ser pent ut iallefall, og det holder seg pent leeenge :-)

 

Fartsområdet er uansett av betydning for propellvalget. I 25 knop har stål vanligvis lite for seg, mens i 40 knop blir forskjellen og fordelen større.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ang propell og den store forskjellen, så er nok løsninga 14,5-16", men det medfører jo at man må ha en v6 da :p

bare for og sette litt griller i hue på deg, du kan ha 16" diameter på suzukier over 150 :) da har du grep og trøkk nok til å løfte den i nesa og gå mer på ræva 

 

Ang grepet på alu og stål, hvis man har samme profil på en propell, så bryr ikke båten seg om det er alu eller stål, så lenge det ikke er no ekstreme saker der aluminiumen svikter

 

kos deg med båten og senk akterspeilet når du får tid og lyst :) tipper der blir en stund etter hummerfisket 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 3.9.2019 at 9.09:

Forøvrig, utbedring av råtten kjerne i speilet er vel best å ta fra innsiden?

Har Youtubet utbedringer på speil både fra inn og utsiden (uten at jeg kan si hva som er best). Skal man gå på den jobben innenfra på Ibizaen må det i såfall skjæres ut MYE der bak for å komme til. Metoden jeg så som tiltalte mest var å skjære ut ytterstøpen i hekken, pille ut det råtne, lime inn ny kjerne mot inner-støpen for så og støpe nytt utenpå denne. Uansett, tar man først den jobben er kanskje veien kort til å forlenge speilet litt også. 

 

Komodo skrev On 27.8.2019 at 15.17:

Sparkle under mot skroget slik at det ble plant. 

 

Blir ikke risikoen for å endre båtens planingsegenskaper stor dersom man lager kassene flush med bunnen av båten?  Har sett at noen 'der ute' har opplevd grov overplaning etter en slik flush forlengelse av bunnlinje med kasser der bak. Ser jo dog at du valgte å laget "ski" under båten, og at det funker fint på Dracoen din. Akkurat denne usikkerheten er vel den største motforestillingen jeg har med å gå igang med en slik jobb. Mulig en prat med Ibiza-fabrikken kunne avklart en del.

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 1 time siden:

Etter noen år i ungdommen med konkurranse båter støtter jeg din mistanke om sag. Huslige sysler og oppgaver i heimen skal man ikke utsette for lenge og som du skriver.... båten fungerer og den er blitt en fin bruksbåt med mange gjennomtenkte løsninger.

:thumbsup: :yesnod:

 

Eika skrev 49 minutter siden:

Ang propell og den store forskjellen, så er nok løsninga 14,5-16", men det medfører jo at man må ha en v6 da :p

bare for og sette litt griller i hue på deg, du kan ha 16" diameter på suzukier over 150 :) da har du grep og trøkk nok til å løfte den i nesa og gå mer på ræva 

Tenker du at større propell gir bedre grep? Jeg har så vidt fått med meg at Suzuki har en annen utveksling på gearet enn de fleste andre. Innebærer det at den kan dra en propell som er større i diameter? Må i så tilfelle si at det hadde fristet med en Suzuki 150. Har en følelse av at den er en av de mest støysvake motorene. Mercen vibrerer og durer noe på tomgang, det var en smule uventet må jeg si. Forstod det slik på Ravn at årsaken kan være at motoren er noe enklere konstruert. F.eks. så har Yamaha 150 balanseaksler som muligens demper dette (med de ulempene det drar med seg).

 

Eika skrev 49 minutter siden:

Ang grepet på alu og stål, hvis man har samme profil på en propell, så bryr ikke båten seg om det er alu eller stål, så lenge det ikke er no ekstreme saker der aluminiumen svikter

Tenkte det samme. Hovedforskjellen på alu og stål er vel at alu er bløtere og svikter mer i bladene når belastningen er stor. Ikke så aktuelt på en hundrehester altså.

 

Eika skrev 49 minutter siden:

kos deg med båten og senk akterspeilet når du får tid og lyst :) tipper der blir en stund etter hummerfisket 

Ja, og det blir nok ikke etter årets hummersesong heller :giggle:

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 1 time siden:

Og det virker som om forskjellen mellom 3-blads alu og 3-blads stål er større enn for tilsvarende 4-blads alu og stål.

Det er nok en forskjell mellom 4-blad alu og 4-blad stål, men den er såpass liten at når prisforskjellen er så stor så er det ikke regningssvarende om man må betale full butikkpris iallefall. Men det ser pent ut iallefall, og det holder seg pent leeenge :-)

 

Fartsområdet er uansett av betydning for propellvalget. I 25 knop har stål vanligvis lite for seg, mens i 40 knop blir forskjellen og fordelen større.

 

Propell/bladutformingen har nok mer å si enn antall blader  - har hatt 4bl alu som har vært helt elendige mtp grep (OMC) i forhold til std 3 blader. 

Mens ut fra hva du sier så høres det jo ut som at med spitfire alu så har de klart å få mange av stål-fordelene i en aluprop. 

Tenker også i samme baner angående fartsområde

Hadde jo vært kjekt å kunne fått lånt seg etpar propeller for test - men der kommer vel tida inn igjen.. :smiley:

 

Komodo skrev 33 minutter siden:

Mercen vibrerer og durer noe på tomgang, det var en smule uventet må jeg si. Forstod det slik på Ravn at årsaken kan være at motoren er noe enklere konstruert. F.eks. så har Yamaha 150 balanseaksler som muligens demper dette (med de ulempene det drar med seg).

 

ikke studert oppbyfningen til de andre motorene i 100-115hk klassen, men tror ikke det er vanlig med balanseaksler i denne klassen..?  

Men når man beveger seg opp til 150hk på 4 sylindre og nærmer seg 3 liter i syl.volum så blir det vel noe annet..? 

(Eller gjør som Honda/suzuki og går opp til 6 sylindre) 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En større propell gir jo mer bladareal og dermed mer grep og skyver mer vann, men man må ha power nok til og dra den. 

 

Siden du har 115hk, så har du vel noe rundt 13.5? Båten kom vel ut av fabrikk med 16-17" tenker jeg. Jeg ser propeller til suzukier i den størrelsen ligger fra 15.3 til 16". 

 

Vil tippe båten føles litt lett i ræva og er passe sigen i lav fart og revers ? Mer vekt og større propell i ræva vil hjelpe betraktelig 

Link to post
Share on other sites

Suzuki 115-140 ligger oftest på 14" i propelldiameter.   

Leste forøvrig noe Alfaalfa skrev om at Suzuki sin lave gearing (2.59 på disse?) gir mer slipp slik at de trenger mer areal/diameter enn  konkurrentene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Men 150 v6 nyere enn 06 har 15-16 som standar ser jeg 

 

Jeg ser ikke helt åssen utvekslinga skal påvirke grepet på propellen, så lenge utveksling og propell samstemmer. Vet jo at enkelte propeller virker bedre når man får høyere turtall, men det er da propeller som er tilpassa lavere turtall og beholder grepet. 

 

@alfaalfa 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 8 timer siden:

Siden du har 115hk, så har du vel noe rundt 13.5? Båten kom vel ut av fabrikk med 16-17" tenker jeg. 

Jeg har kun 100hk dessverre. Påhengeren til @Teerex på 115hk og noe større slagvolum hadde sikkert vært en bedre match, men jeg fikk denne motoren billig som en overligger, så da ble det den. Hva slags propell som satt på 280 drevet når båten ble levert aner jeg ikke. Her er propellen Ravn plukket ut da jeg hentet motoren

DSC_0124.JPG.c281a1d3bd3b763cb1dc35ef4d7b29f8.JPG

 

 

Eika skrev for 8 timer siden:

Vil tippe båten føles litt lett i ræva og er passe sigen i lav fart og revers ? Mer vekt og større propell i ræva vil hjelpe betraktelig 

Vil ikke egentlig si den føles lett i ræva. Vil heller si den oppfører seg overraskende flatt. Den har ingen tendens til å overplane eller kjøre nesa ned, men som du sier blir den sigen i hekken i lav fart. Men det er vel naturlig, når farta synker vil den ramle ut av plan, da setter den seg på ræva. Men jeg skjønner ikke hva du mener med at mer vekt vil hjelpe... Tenker du for å presse ned hekken i høyere fart?

Link to post
Share on other sites

I lav fart så hjelper mer vekt med og få motoren lengere ned og propellen får jobba effektivt og skroget kommer litt dypere og tar mer tak i vannet

 

I høy fart så vil det hjelpe som du sier siden det presser ræva litt mer ned og en større propell med mer grep og baugløft vil hjelpe så du får trimma opp nesa. 

 

Det er mye bæring i ræva på det skroget, er jo laga for innenbords. Blir litt feil vektfordeling i forhold til hva det blei designa for 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...