Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

NilsPils skrev for 19 timer siden:

Men jeg ville vært litt skeptisk til å få alt det du nevner in i pumpa, nesten uansett pumpetype. Jeg har nå ordnet meg med en grovsil på sugeslangen. Jeg ser ikke at det vil være praktisk å få til inntakksil i ditt tilfelle. Selvlensinger skal ha mest mulig fritt løp. Og membranpumper har ikke allverdens kapasitet.

Ja, men pumpeløsningen jeg skisserer vil jo ikke få noen innvirkning på selvlensingen. Selvlensingen vil være som den er, men jeg ser for meg å koble inn et T-stykke til, slik at jeg kan suge ut vannet som ligger på dørken når båten ligger i ro med stengt ventil på selvlensingen. Men jeg legger nok tanken på is inntil videre, må se å få ut båten nå :sweat:

 

Etter gode tips på hvordan jeg kan dempe braketten til kartplotteren fant jeg ut at jeg skulle gjøre et forsøk. Her er en liten test med to platebiter og en slangebit. Brukte M8 skruer og store skiver på denne. Slangen er 38mm påfyllingsslange for bensin.

1974951107_27_05_191.jpg.d1ce907e1b6079340a4ffd6764ff1fa9.jpg

 

Testen virket så lovende, så jeg bestemte meg for å prøve dette. Her er braketten til plotteren demontert. Fant ut at jeg skulle bruke M5 skruer, samme dimensjon som jeg har montert braketten med opprinnelig. For at slangen skulle bli trykt så flat som mulig for å få minst mulig byggehøyde, valgte jeg å kappe til platebiter istedenfor skrueskiver. Kappet platene på 34-35mm bredde. 

1338890421_27_05_192.jpg.15213f8d7e48917ddddd7d876f32a408.jpg

 

Utfordringen med dette var å få inn skruene i slangen og platene, og få entret mutteren på baksiden. Det hadde nok vært litt enklere med en hjelpende hånd til å trykke sammen slangen... Men det gikk til slutt, og her er braketten montert på konsollen :smiley:

924934732_27_05_193.jpg.1b618002179c33d1fdd31f26606f0901.jpg

 

1547973758_27_05_194.jpg.84ad5ea7104766c99f9412bbaab3f720.jpg

 

Og med plotteren på fikk jeg faktisk litt klaring til rattet fremdeles. Med litt mer avstand fra plotteren til konsollen kunne jeg nå også tilte den et hakk lenger inn.

258633491_27_05_195.jpg.a050dd1e1a5a3e03fb9b41b5545ef52d.jpg

 

Her er den posisjonen jeg har pleid å ha den i, da blir det litt mindre klaring til rattet, men fremdeles helt ok. Alt i alt; fornøyd :thumbsup:

1992457108_27_05_196.jpg.a7ea5afd2fed3e9308542df85e7aea9a.jpg

 

Av andre småting så har jeg montert et kjekt lite håndtak på den ene luka bak. Greit å ha noe å ta tak i når man kommer opp stigen med tungt utstyr på ryggen.

415203810_27_05_197.jpg.9aa39d5738c1d4e3e3a67516042c7f4f.jpg

 

Har også forhøyet vinsjen på hengeren ved å skru på et firkantrør mellom vinsjen og braketten på tårnet. Vinsjen stod litt lavt, dermed fikk jeg ikke trekt båten helt inn til anlegget i baugen. Måtte også lage et nytt håndtak til vinsjen, da hengeren har vært på utlån uten at jeg har visst det :crazy:

20190527_210628.jpg.ceadbff250829462652a7c165dcf8d79.jpg

 

Da nærmer det seg sjøsetting :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for det @NilsPils :thumbsup:  Behovet mitt for demping er jo at båten slår mer i stor sjø enn jeg først antok. Med desplacementbåt blir jo problemet irrelevant :smiley:  Men nå har jeg vært i kontakt med forhandler, og han mente på at det har vært litt problem med de strømkontaktene og at de har byttet en del av de på disse Lowrance HDS plotterne. Han mente på at en slik demping skulle være unødvendig, og at instrumenet skal tåle det. Jeg bytter strømplugg, men nå har jeg i alle fall en demping for sikkerhetsskyld.

 

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Likte den nye braketten :thumbsup:   kan komme til å ryke opp i opphavsduskusjon med deg på første Draco turen min til Hvaler ... :cheers: 

:lol: 

Du får si fra når du er her, så skal jeg sørge for å finne fram et par iskalde Fredrikstad :cheers:

 

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Hvor mye veier den nå ?

Har rett og slett ikke peiling! Men jeg er nysgjerrig på det samme, så jeg har tenkt å kjøre den på ei vekt før jeg sjøsetter.

 

Link to post
Share on other sites

Det var en skikkelig hyggelig en, har ikke smakt en Fredrikstand på hundre år !  Det har vel ikke du heller hatt tid til ?

(sikter da til dine oppgaver som bla; Båtbygger, båtdesigner, båtdelprodusent, metallurg, kjemiker, turnveileder, hestetrener, elektrikker, fisker, dreier, verktøymaker, sveiser, salmaker ++++ )

 

På min C80 så laget jeg til en fjær som lå på utsiden av ledning og kontakt som matet ledningen inn i kontakten med fjærtrekket. Det virket en stund, men om du hadde stått for utførelsen tror jeg den kunne hatt en varig sjanse...

 

Når vi kommer bort så må Dracoen bortom redningsskøyta for et bilde eller to, de jobba endel sammen i gamle dager, har ikke fortalt ho at dere har fått ny redningsskøyte... så lurer på åssen det blir tatt opp. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I dag fikk jeg tak i en sonarsvinger til HDS instrumentet. Fram til nå har jeg kun hatt en svinger, type stor bronsesvinger. Den gir meg ekkoloddsignal og downscan, men ikke structurescan, som er Lowrance sin sidesøkende sonarfunksjon. For å få sonarfunksjonen må man altså ha en egen giver (som koster noen kroner :sweat:). 

 

Fikk også montert inn giveren, det er jo i og for seg kjapt gjort. Da jeg stoffet båten før sjøsetting i fjor hadde jeg satt av et felt på hver side av båten for evt. svingere uten bunnstoff. På styrbord side sitter bronsesvingeren, og på babord side plasserte jeg structurescan svingeren. Som man ser er dette en avlang sak som sender ut signaler til hver side. Ganske annerledes fra de vanlige ekkoloddsvingerene som kun sender rett ned. 

20190529_175226.jpg.77ac26667c614419dd74d2b6e9ce8a57.jpg

 

På innsiden ser det slik ut. En M24 gjennomføring der kabelen kommer inn, og en 1/4"-UNC skrue som blir skrudd inn i svingeren for å trekke den opp mot skroget og hindre at den skal rotere. Det skal egentlig være to slike skruer, men jeg monterte bare den ene. Den fremre droppet jeg da den står så nærme kabelgjennomføringen. Har lik svinger i Viksunden, der har jeg brukt begge skruene. Under den blanke PVC slangen sitter det også en hekksvinger som er limt i skroget. Denne ble montert i hui og hast i fjor rett etter sjøsetting. Fant da ut at den flotte bronsesvingeren ikke fungerte uten en overgangskabel som måtte spesialbestilles. Det orange tauet er trekksnor som ligger klar for evt. ekstra trekking opp i styrekonsollen. Veldig deilig å ha god plass i trekkrør, og tau som ligger klart til trekking :yesnod:

Fikk forresten bekreftet at skrogtykkelsen er tilfredstillende der jeg tok ut hullet til giveren. Pluggen jeg boret ut var mellom 13 og 15mm, så det er tydelig at jeg var raus med materialene når jeg reparerte og forsterket baki der :blush:

20190529_151914.jpg.a9374337dbcf305c96d99ec1e85dfd9a.jpg

 

Fikk også stoffet båten i ettermiddag. Det var litt styr å få den ut av teltet siden hengeren stod på lekablokker og uten hjul pga innvendig høyde i teltet. Her får jeg hjelp med truck for å sette båten i ei krybbe før stoffing. Det hadde vært håpløst å stoffe den på hengeren, så det var virkelig til god hjelp :thumbsup:  En stor takk til min gode venn som stiller opp hver gang jeg trenger en hjelpende hånd i Draco-prosjektet :flag_bp:

20190529_192038.jpg.49750f308e76e6b826c3dd2366502b9f.jpg

 

I morgen blir det lufting av den hydrauliske styringen. Har et par gromme luftbobler i slangene som jeg ikke har fått ut, så motoren fjærer bra til hver side når man tar i den. Ikke noe problem ved vanlig kjøring, men når det blir varmt utvider lufta seg, og da renner det olje ut av rattpumpa (ganske irriterende). Nå melder de elendig vær i morgen, så jeg får se om jeg sjøsetter i morgen, eller venter til fredag :smiley:

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Det slår meg at du finere finish på innvendige støper enn jeg har på utvendig skrog.....  :clap:

Det gjelder nok ikke over alt. Men baki der malte jeg med tokomp. polyurethanmaling, så der ble det blankt og fint :thumbsup:  Jeg synes det er fordel med glatte flater under dørken slik at det er lett å holde rent. Årsaken til at jeg brukte polyurethan enkelte steder og ikke topcoat er at det er støpt med epoxy.

 

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Hva ble vekta da Komodo? 

Rakk dessverre ikke å veie i dag. Får se hva jeg rekker i morgen. Det er stykke å kjøre opp til biltilsynet i Sarpsborg. Må jo to turer også, en tur med tom henger...

 

Det jeg rakk i dag var å vaske båten, samt å lufte hydraulikken. Fikk også tatt en CCA test på batteriet. Testen viser at batteriet ikke holder mål som startbatteri, så det blir nok å kjøpe et batteri til. Tenker det kan være en fordel å beholde det jeg har til drift av teinehaler og div. Kan jo bli aktuelt med en kjøleboks på sommeren osv. Tror jeg vil ha meg et lite AGM batteri til start. 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tror det er det som er årsaken. Motoren er ekstremt lettstartet når den er varm, det er i kalt tilstand at den må ha noen runder før den tenner. Har en mistanke om at startmotoren ikke trekker fort nok rundt til at den knaller i gang med det samme. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 58 minutter siden:

Kan batteriet forklare tungstartet motor?

Mulig jeg ikke fikk det fram i forrige svar. Men ja, jeg tror det er årsaken. Jeg tror rett og slett batteriet ikke gir nok strøm til at startmotoren trekker fort nok rundt. Satser på å sette inn et batteri med litt høyere CCA verdi :smiley:

 

Skate skrev 54 minutter siden:

Gikk båten i vannet ikveld? Det er meldt strålende makrellfiskevær imorgen tidlig. Lurer selv på å ta meg en tur ved Makrelltangen ved 07-tiden?

Nei, valgte å ikke sjøsette i dag. Det blåste forferdelig, og det var ingen steder å legge den trygt for natta der og da. Begynte også å bli knapt med tid før dattera skulle på riding. Dessuten var jeg sugen på å få kjørt den på vekta før jeg setter den ut, så jeg får se om jeg rekker det i morgen :smiley: 

Men om du kommer deg ut så blir det spennende å høre om det er noe å få. Alt under 50kg blir ikke regnet :giggle: 

 

Skate skrev 47 minutter siden:

Draco’en er blitt en helt rå flerbruksbåt nå, Komodo?Med masse bra utstyr?Gleder meg til å følge med i krepsefiske og annet bruk utover sommer og høst!

Takk for det @Skate, veldig hyggelig :flag_bp: Gleder meg jeg også :sailing:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Mulig jeg ikke fikk det fram i forrige svar. Men ja, jeg tror det er årsaken. Jeg tror rett og slett batteriet ikke gir nok strøm til at startmotoren trekker fort nok rundt. Satser på å sette inn et batteri med litt høyere CCA verdi :smiley:

 

Husk at det er en 1,75 liters motor uten spesielt høy kompresjon. 

Altså sammenlignbar med en helt vanlig middels bensin bilmotor. Bilmotoren starter som regel lett også i streng kulde med et ganske moderat størrelse batteri så lenge batteriet holder kurant ladestatus.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jo riktig @Teerex. Men når det var kuldegrader i vinter trakk starteren veldig sakte rundt. Medvirkende faktor kan jo være at denne motoren er spesifisert med 25-40 olje.

 

CCA testen i dag viste kun 340A. Dette er et Victron AGM deep cycle 110Ah, og iht til datablad skal CCA være 800A. Hvor riktig denne testen er vet jeg ikke, men det harmonerer jo med at den drar litt sakte rundt. 

Link to post
Share on other sites

batteriet i min båt ble utladet i fjor etter at jeg glemte å slå av etellerannet når jeg var ombord i båten før utsetting. 
Fant da fram et ekstra batteri jeg hadde stående, men det ga ikke nok startstrøm. 
Tok da å satte batteriet fra bilen (corolla 1.8) over i båten og da ble det bra snurr på starteren.  Og det batteriet som ikke funka i båten, gjør jobben i bilen  - iallefall så lenge det ikke er for kaldt 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 14 timer siden:

 

 Dessuten var jeg sugen på å få kjørt den på vekta før jeg setter den ut, så jeg får se om jeg rekker det i morgen :smiley: 

 

Jeg lå bak en båt på henger i dag på rv111 som det var noe kjent med. Morsomt å se båten live når en har fulgt med lenge:) 

Tipper vekta kommer i dag. Kjempefin båt ??

Link to post
Share on other sites

He he, artig å høre @leopard :flag_bp: 

Joda, det stemmer, jeg har vært og veid den i dag. Men jeg har ikke veid hengeren, så endelig vekt vet jeg ikke ennå.

 

Her står hengeren på vekta

20190531_120155.jpg.dc57ba7d5fbb30833d9111007a12c9d8.jpg

 

Og her har jeg koblet fra draget og plassert den på nesehjulet

20190531_120527.jpg.a5eda8e772fc970053a5cc302c5b0f0b.jpg

 

1850 kg til sammen altså. Så spørs det hvor mye hengeren veier... Den veier nok en god del, for det er en lang og kraftig boogie-henger. Men det tyder vel på at båt, motor og utstyr veier ca 12-1400 kg til sammen. Inkludert i vekta er da alt som er i båten unntatt fører og teiner/dykkerutstyr. Dvs. dregg, kjetting, batteri og annet fastmontert utstyr, og full tank med 120 liter bensin. Den ble fylt til randen så det nesten rant over. 

 

Var også innom et verksted og kjøpte et nytt startbatteri. Gikk for et Varta Silver Dynamic AGM batteri på 80Ah og 800 CCA.

https://www.varta-automotive.no/no-no/produkter/varta-silver-dynamic-agm/580-901-080 

 

Kjøpte det uten å spørre om prisen, men fikk nesten karamellsjokk når han fortalte hva det kostet; over 3800,- NOK :eek: :eek: :eek:  Fikk heldigvis prutet prisen kraftig ned fra det :lol: Sammen med ny propell, sonarsvingeren på bildet under, samt ny strømkabel til plotter så har det jo blitt litt påkost allerede...

 

20190529_121851.jpg.325bbbcf41712b06a0185c6c32f86222.jpg

 

Fikk også satt ut båen og tatt en liten sving utpå. Hadde litt flaks på treknngsmøtet i båtforeningen i våres og fikk kjøpt meg en båtplass til, så det var jo greit. Her er skuta trygt fortøyd i den nye plassen sin :thumbsup:

20190531_153853.jpg.1f656bdc74ca72c57330f673f18f1478.jpg

 

Av ulike grunner fikk jeg dessverre ikke gjort noen grundig test av kjøreegenskapene med den nye Spitfire propellen, så der har jeg ingen rapport å komme med ennå. Det kan imidlertid virke som om den fungerer bra. Men jeg fikk testet den elektriske kuleventilen på selvlensingen, og det systemet ser ut til å fungere etter hensikten. Mens jeg lå i plan stengte jeg ventilen med bryteren på panelet. Den røde signallampa slukket som den skulle når ventilen var i endeposisjon. Når båten lå fortøyd løftet jeg lokket på benken bak, og kunne konstantere at lenseslangene var tørre. Åpnet ventilen, og da fylte slangene seg med vann til oppunder dørken. Så langt vellykket :smiley:

Link to post
Share on other sites

Håper iallefall motoren blir lettstartet med et batteri av gull :giggle:

800 CCA er jo mer enn nok til å starte en relativt stor dieselmotor i ganske mange minusgrader. Iallefall på landjorda. 

 

Biltemas 80 Ah AGM 800 CCA koster forøvrig 1799,- og ligner veldig på batterier av mere anerkjente fabrikat. Så det er sikkert produsert i Sør-Korea såvidt jeg husker.

 

Pussig nok oppgir Mercury 800 CCA/1000 MCA som batterispesifikasjon for min 115 hk.  Eller 65 Ah som det også står (uten CCA-angivelse).

Mulig at de tar høyde for en rekke forutsetninger som nok aldri er tilstede ved normal bruk, i sommerhalvåret iallefall.

Eller at de bare standardiserer alle motorer over en viss effekt til samme startkapasitet.

 

Min har alltid startet på sekundet, og mitt Biltema 62Ah sølv-kalsiumbatteri 80-2622 funker fortsatt fint etter mange år. 

Oppgitt CCA er 600 på databladet og etiketten (men Biltema oppgir 480 CCA i spesifikasjonen på nettsiden. Biltema har aldri vært så nøye med detaljene...)

 

Ser Biltema har fått en ny utgave av dette batteriet nå, med 620 CCA.  Koster fortsatt kr 799, en grei pris for et kvalitetsbatteri iallefall.

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/batteri-12v-62ah-2000038651

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...