Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Må vel være lov å bruke det begrepet her, om båten funker fint fra 0 og opptil 24 knop uten å måtte passe på powertrimmen som en smed 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 15 timer siden:

:thumbsup: :yesnod:

 

Tenker du at større propell gir bedre grep? Jeg har så vidt fått med meg at Suzuki har en annen utveksling på gearet enn de fleste andre. Innebærer det at den kan dra en propell som er større i diameter? Må i så tilfelle si at det hadde fristet med en Suzuki 150. Har en følelse av at den er en av de mest støysvake motorene. Mercen vibrerer og durer noe på tomgang, det var en smule uventet må jeg si. Forstod det slik på Ravn at årsaken kan være at motoren er noe enklere konstruert. F.eks. så har Yamaha 150 balanseaksler som muligens demper dette (med de ulempene det drar med seg).


Tenkte det samme. Hovedforskjellen på alu og stål er vel at alu er bløtere og svikter mer i bladene når belastningen er stor. Ikke så aktuelt på en hundrehester altså.

 

På Mercury F80, F100 og F115 (F90 og F115 i USA) etter 2014 fikk man jo mulighet til å velge Command Thrust girhus, dvs. samme propelltype/diameter som på 135-300 hk klassen. Altså girhus for propell med 4,75" hub istedenfor 4,25" som du og jeg har.

Meningen var at på litt større/tyngre båter så gir dette bedre skyv og mindre slipp. Dvs. båter fra 19-20 fot og oppover med litt "pondus" eller som lastes en del. Se vedlagt film under.

 

Vedr. Suzuki DF150 så er jo den relativt tung da. Samme propellstørrelse finner du også hos de andre merkene med tilsvarende effekt.

Mercury F150 er lettere og har større sylindervolum. Støysvak er den også.

 

Min F115 går svært stille og rolig på tomgang. Men det er jo da en helt annen konstruksjon enn din F100 som er av forrige generasjon.

 

Din motor er jo faktisk en mere avansert konstruksjon der blokka opprinnelig var designet for Verado 135-200. Og den tåler mye mere, det er testet med tuning opp til 240 hk. Kan love at den drar godt avgårde da :-) Så du kan godt si at den er litt overdimensjonert.

Mens den nye serien som jeg har, er optimalisert for lav vekt og stille gange. Bl.a. kun 8 ventiler istedenfor 16, og bedre støydemping.

 

Suzuki F100, F115 og F140 leveres med noe høyere utveksling enn det som er vanlig. Men disse er jo tyngre enn f.eks. Mercury F100/F115 med Command Thrust. Og de har faktisk lavere sylindervolum.

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 14 timer siden:

ikke studert oppbyfningen til de andre motorene i 100-115hk klassen, men tror ikke det er vanlig med balanseaksler i denne klassen..?  

Men når man beveger seg opp til 150hk på 4 sylindre og nærmer seg 3 liter i syl.volum så blir det vel noe annet..? 

(Eller gjør som Honda/suzuki og går opp til 6 sylindre) 

 

 

Honda og Suzuki 150 har nok fortsatt kun 4 sylindre. Samme med Suzuki og Yamaha opp til 200 hk.

Skal man ha 6 sylindre under 200 kg blir det jo E-tec, og helst G1 da G2 er både større, sterkere og vesentlig tyngre.

Mercurys nye F175 derimot er en V6 på 3,4 liter som kun veier 216 kg :-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ikke helt sikker på hva jeg har tenkt på her :giggle:   
Men Honda BF175 er v6 iallefall, etter hva jeg finner.  Vekta oppgir de slik :lol:
 

Sitat
  • BF 175/200/225 veier halvparten av en marine dieselmotor med den samme effekten.

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

BF175/200/225 veier jo bare 50 kg mere enn Mercury F175/200/225 :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg gir meg over for deres kunnskap om motorer, gearutveksling og propeller :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Håper det er det samme som "nøytralt" for var det ikke det du ville ha og var det ikke det gjorde alt vi kunne for å få til ?

Ja, jeg brukte sikkert litt feil begrep :blush:, ikke mitt fag dette her vet du :giggle:  Det jeg mente å få fram var at den legger seg overraskende flatt i vannet over 20 knop. Ikke tegn verken til at den reiser seg eller overplaner og går på trynet. Så nøytralt er nok et mer riktig begrep. Og som du sier var jo det nettopp mye av poenget da konstruksjonen i hekken ble pønsket ut. Så da må vi jo kunne si at konstruksjon er vellykket :thumbsup: 

Konstruksjon på dugnad dette her :flag_bp:

 

Teerex skrev for 1 time siden:

Min F115 går svært stille og rolig på tomgang. Men det er jo da en helt annen konstruksjon enn din F100 som er av forrige generasjon.

Tviler ikke på at din er et hakk mer stillegående. Nå er jo ikke motoren min noen bråkebøtte heller da, det er nok bare jeg som er spesielt følsom for lyd. Men jeg skulle jo selvsagt gjerne hatt motoren din. Noe mer effekt, noe mer sylindervolum, og sikkert noe mer dreiemoment. Er den i tillegg mer lydløs på dorgefart og tomgang er det jo rene kinderegget :lol:

I sommer presenterte Dagbladet en test av 100 hestere. Yamaha og Suzuki var vel klare vinnere der så vidt jeg husker. Kan se om jeg finner testen, den er jo bak betalingsmur. 

 

Sitat

Din motor er jo faktisk en mere avansert konstruksjon der blokka opprinnelig var designet for Verado 135-200. Og den tåler mye mere, det er testet med tuning opp til 240 hk

Vet du om det er mulig å gjøre noe med min motor for å få opp dreiemomentet? Tenker da på evt lasting med dykkerutstyr osv. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Din motor mangler jo kompressoren til Verado-utgavene, og har ikke allverden av sylindervolum. 1732 kubikk var det vel.

Ca 330 kubikk mindre enn den nye generasjonen.

Så tror ikke det er mye å gjøre med dreiemomentet dessverre.

 

Årene går, 4 år siden jeg monterte motoren :smiley:

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev Just now:

....er vel et godt tegn når vannstrålen overdøver motorlyden.... ?

Det gjør den ikke på min :cryin: 

Grunnen til at jeg maser så mye om det med støynivå er at jeg pådro meg en stygg yrkesskade i 2013. Ved siden av at jeg ble nesten døv fikk jeg også en hinsides øresus og en lysfølsomhet av en annen verden som er til dels invalidiserende. Kan bla ikke kjøre bil eller båt uten å bruke ørepropper...

Link to post
Share on other sites

Den testen i Dagbladet hadde jo vært interessant å lese.

Høsten 2014 da ny generasjon Mercury F100/F115 kom så var det jo ingen konkurranse fra de andre merkene. 

Iallefall ikke om man leste spesifikasjoner som vekt og sylindervolum, samt vektla ting som faktisk ytelse, forbruk, støynivå og enkel service/vedlikehold.  Og ikke minst pris. Og altså tilgjengelig med to forskjellige girhus tilpasset båtstørrelse/type.

 

Blir litt overrasket om noen av de andre skulle ha gått forbi Mercury på alle disse punktene de siste årene.

Det har jo ikke skjedd noen revolusjon i denne motorklassen såvidt jeg har fått med meg.

 

Her er forresten testen. Da får jeg lese litt :smiley:

Konklusjonen var pussig nok at Mercury F100 støyer litt mere enn Yamaha F100 i visse fartsområder. Det er jo litt overraskende, siden jeg ikke syns at støynivået er plagsomt overhodet. Og lavere enn andre motorer jeg har prøvd/hørt. Men de har vel målt det da. Men det kan jo forsåvidt oppleves forskjellig i ulike typer båter/skrog.

Ellers er nok Mercury et bra valg uten noen svakheter.

Honda og Suzuki er jo på kun 1,5 liter så de stiller på en måte i en annen klasse.

 

https://www.batliv.se/2019/04/05/stortest-av-100-hk-utbordare-samma-fart-men-skillnader-i-komfort/

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 52 minutter siden:

Ja, jeg brukte sikkert litt feil begrep :blush:,

 

..det var ikke klaging over ditt ordvalg :lipseal:  men på den tia sov jeg lite og jobba hardt med hukommelsen så jeg har skrive "nøytral" 20 ganger i den lille gule boka mi....

Fryktelig trist å høre om hva du må slite med av helseutfordinger.

 

Det gjør det bare enda mer imponerende hva du har fått til og hvordan du stiller opp for andre her inne (i tillegg)

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 21 timer siden:

Forskjellen i grep er naturligvis vanskelig å måle tallmessig, men Spitfire 4 blads alu har iallefall bedre grep enn de 3-blads stål jeg har testet.

Her har jeg ingen erfaring, men er interresant å få vite hvilke stålpropeller du har sammenlignet med spitfire, for læringen sin del. Og ikke minst, gir spitfire baugløft?

 

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd 3-blads på Mercury 115, men på en Honda 90 prøvde jeg bl.a. en Michigan Apollo stål. Med Spitfire 4-blads alu kunne jeg heve motoren et hull, og fikk ca samme toppfart og litt bedre grep generelt sett.

På nåværende motor har jeg kun testet div. 4-blads. Stammen er nemlig et par cm kortere enn på Hondaen, mens akterspeilet er noen cm høyere enn det som er normalt. Så selv med motoren montert helt nede på akterspeilet er antikavitasjonsplata ca 3 cm over bunnen av båten. Så her kreves det bra grep av propellen for å kunne trimme noe særlig ut.

Toppfarten er egentlig i meste laget for skroget så det er heller ikke nødvendig å lete etter flere knop om det evt. skulle være mulig :giggle:

Skroget går helt optimalt i vannet uten trimplan av noe slag (flyr), så om Spitfire (har vanligvis stålutgaven montert) gir noe ekstra baugløft eller ikke kan jeg ikke vurdere ut fra egen erfaring. Toppfart med helt nedtrimmet motor og optimalt trimmet motor er hhv. ca 34 og 44 knop. 

34-knops modusen er grei for å rengjøre skrog og bunn, siden båten pløyer vannet. Har jo ikkeno bunnstoff :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 22 timer siden:

Det er nok en forskjell mellom 4-blad alu og 4-blad stål, men den er såpass liten at når prisforskjellen er så stor så er det ikke regningssvarende om man må betale full butikkpris iallefall. Men det ser pent ut iallefall, og det holder seg pent leeenge :-)

Enig i at det ikke er regningsvarende ved full butikkpris. Finn var foreslått.......

Jeg kjøpte min trophy for kr 2000,- , og solgte for kr 2000,-  etter at motor var solgt. Det synest jeg var en god deal....

Teerex skrev for 22 timer siden:

Fartsområdet er uansett av betydning for propellvalget. I 25 knop har stål vanligvis lite for seg, mens i 40 knop blir forskjellen og fordelen større

Her er jeg ikke enig, da det ikke stemmer med mine erfaringer på askeladden 605. Det er betydelig bedre grep så lenge båten er i plan, og det var en fryd å kjøre med pga. bedre grep, betydelig baugløft og båten føltes mer stabil/rolig. Toppfart med 115hk 34 knop, og det var stor forskjell i kjøreoplevelse...også i 20-25 knop....

Vil presisere at askeladden 605 er en båt som motoren må  trimmes mye ut for å gå pent i vannet, pga at den er noe framtung slik jeg opplever den. Det kan være det som gjør at jeg er særdeles fornøyd med baugløftende propellere.

 

Førøvrig, når jeg byttet fra alu til stål på min 115hk, hadde jeg akkurat samme blackmax propell som Komodo.

 

Link to post
Share on other sites

Har litt erfaring med Askeladden 605 faktisk, da en kjenning har en.

Ja den er framtung, særlig om man bruker kabinen foran til lagerrom :giggle: Syns det spruter ganske mye over vindskjermen selv ved moderate bølgehøyder. Toppfart 42-43 knop med Verado 150 (med 200 hk program) men ikke den råeste stålpropellen. Er vel en Mercury Laser av noe slag som står på. Den ble i sin tid testet med 240 hk program og Enertia propell, da kom den opp i 46-47 knop såvidt jeg husker.

 

Naturligvis er det kjekt med stål uansett på motorer fra ca 70-80 hk og oppover, forutsatt at man ikke må betale 5-7 båtpenger for den.

I mange tilfeller vil man nok knapt merke forskjell fra alu, mens i noen tilfeller blir forskjellen større.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@dieselfan: Takker så mye for din empatiske støtteerklæring :thumbsup: Men dette er ikke ting jeg går runt og sutrer og klager over, har lært meg å leve med det og hvilke tiltak jeg må gjøre, så da går det greit på sitt vis :smiley:

 

@Mort1, interessante observasjoner du har gjort. Særlig siden du også har sammelignet med Black Max! Men jeg er såpass skeptisk at jeg må komme over en billig brukt, evt. få lånt meg en for å prøve før jeg kjøper. Er nemlig stygt redd for at jeg må kappe ned speilet for å få en merkbar effekt. Det står to Trophyer på finn nå, men begge er for store. Den ene er det faktisk Ravn som averterer. Jeg kan jo ringe ham og høre om han har en brukt inne i riktig størrelse jeg kan teste. Han har jo rett og slett vært særdeles serviceminded overfor meg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev 21 minutter siden:

Takker for dine erfaringer, Teerex, hadde vært spennende å prøve spitfire på min båt, men vet ikke om den finnes til 150hk, og er kommet i salgsmodus....

 

Spitfire Elite alu får du til din motor.

 

F.eks denne https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28782/spitfire-14-x-19-mercury-rh-propeller-48-8m0084495

 

Eller Nemesis som er samme propell, men leveres uten hubkit https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/29484/nemesis-14-x-19-quicksilver-rh-propeller-48-8m0055535

 

Begge får du sikkert billigere hos Ravns Garage

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takker, Teerex.

 

Komodo, her er link til en ny trophy, hvor det under description står litt om propellens egenskaper, reklame selvfølgelig, men det passer godt med hvordan jeg opplevde den.  Siden du har god tid, er det bare å følge med på finn elle ebay, om noe skulle dukke opp som er til rett pris, eller senke motor,  som selvfølgelig er bankers......

https://bblades.com/shop/propellers/brand/trophy-plus/

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 5.9.2019 at 18.51:

Det gjør den ikke på min :cryin: 

Grunnen til at jeg maser så mye om det med støynivå er at jeg pådro meg en stygg yrkesskade i 2013. Ved siden av at jeg ble nesten døv fikk jeg også en hinsides øresus og en lysfølsomhet av en annen verden som er til dels invalidiserende. Kan bla ikke kjøre bil eller båt uten å bruke ørepropper...

Jeg forstår det problemet. Nå er sikkert ikke min tinitus like ille som din, men høy støy er plagsomt/irriterende/trettende. Jeg byttet for noen år siden fra en Yamaha 115 totakt til en Suzuki 150 firtakt. På lavere turtall er 4-takterne helt overlegne hva støy angår, men når man nærmer seg 4000 rpm begynner støybildet å bli irriterende. For min del er det greit da 4000rpm er ca 25 knop, og jeg cruiser gjerne rundt 20-23 knop og under 4000rpm.

 

Det jeg vil inn på, er at min Ibiza 20 Touring orginalt hadde en "støy"hette over motoren da jeg hadde Yamahaen. Denne fjernet jeg da Suzukien rent fysisk er mye større og ikke passet under denne hetten. Dog var støyen fra Yamahaen under hetten mindre plagsom enn Suzukien (fra 4000rpm og opp) i friluft. Siden du støper og gjør glassfiberarbeid selv, kunne du kanskje vurdert å lage en slik "støyhette". Det fungerer faktisk veldig bra.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 17 timer siden:

På lavere turtall er 4-takterne helt overlegne hva støy angår, men når man nærmer seg 4000 rpm begynner støybildet å bli irriterende.

I plan og marsjfart er støyen såpass at det er ørepropper uansett. Men det er på tomgang og opp til 1100 rpm, altså dorgefart, at det blir lange strekk som går over timer. Da hadde det vært deilig å kunne kjøre uten ørepropper. Det er den svake duringen over tid som tar knekken på meg...

 

Solseng skrev for 17 timer siden:

Det jeg vil inn på, er at min Ibiza 20 Touring orginalt hadde en "støy"hette over motoren da jeg hadde Yamahaen. Denne fjernet jeg da Suzukien rent fysisk er mye større og ikke passet under denne hetten. Dog var støyen fra Yamahaen under hetten mindre plagsom enn Suzukien (fra 4000rpm og opp) i friluft. Siden du støper og gjør glassfiberarbeid selv, kunne du kanskje vurdert å lage en slik "støyhette". Det fungerer faktisk veldig bra.:thumbsup:

Jeg har vært inne på den tanken før, og det er absolutt en mulighet! Jeg ser for meg at en slik støyhette vil reflektere støyen og sende den bakover. Det bør i alle fall hjelpe? Vi får se til neste år evt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev On 5.9.2019 at 18.57:

Den testen i Dagbladet hadde jo vært interessant å lese.

...

Her er forresten testen. Da får jeg lese litt :smiley:

...

https://www.batliv.se/2019/04/05/stortest-av-100-hk-utbordare-samma-fart-men-skillnader-i-komfort/

https://www.dagbladet.no/tema/test-av-100-hestere-vinneren-er-soleklar/70897974 

 

Det ser ut som om testen i svenske Båtliv er den samme som er trykket i Dagbladet. Jeg limer allikevel inn noe av teksten fra Dagbladet. Tabellene med restultater har jeg utelatt, de er identiske i artikkelen i Båtliv. Resultatene undrer meg en smule, men jeg mistenker at motorene ikke er helt optimalisert på propell og monteringshøyde.

 

I desember sjøsatte Linder Aluminiumbåtar fire båter av sin nye Arkip 530 BR. De fire båtene hadde alle ulike 100-hestere på akterspeilet, henholdsvis fra Honda, Mercury, Suzuki og Yamaha. Det ga en sjelden mulighet til å teste fire markedsledere i 100-hester-klassen under helt identiske forhold.

Målt på propellakselen har alle de fire motorene vi har testet en effekt på eksakt 100 hk. Samtlige er firesylindrete, har elektronisk drivstoffinnsprøyting og veier omtrent det samme. Så langt er alle svært like. Men med hensyn til sylindervolum, så varierer det en hel del, mellom 1,5 og 2,1 liter.

 

En forklaring er at produsentene benytter samme motorblokk til flere ulike effektklasser, og visse får da større eller mindre volum sammenlignet med konkurrentene i samme effektklasse.

 

Også utvekslingen varierer blant de fire 100-hesterne. Når man konstruerer en utenbordsmotor, så tilpasses utvekslingen til motorens dreiemoment og til det fartsregisteret motoren er bygget for.

Ønsker man høy fart velger man en lav utveksling på for eksempel 2,00:1. Er man derimot ute etter skyvekraft velger man en større utveksling på for eksempel 2,50:1. Med den sistnevnte utvekslingen takler motoren en propell med større diameter, noe som kan passe til tyngre båter.

Samme testvekt

Under testene belastet vi båtene med tre voksne personer og 60 liter bensin på tanken. Den totale vekten for båt, motor og belastning havnet på mellom 1.097 og 1.106 kg på grunn av noe ulik motorvekt.

Testene ble gjennomført samme dag, i samme farvann, i samme vindretning og med samme fører.

Farten ble målt med en Garmin GPS 76, støy med en måler fra Brüel & Kjær og bensinforbruket med en kalibrert gjennomstrømningsmåler.

Etter til sammen 40 testkjøringer kan vi konstatere at 100 hk tross alt er 100 hk når man sammenligner de ulike motorenes toppfart. Her skiller det kun 1,4 knop og det kan være dagsformen eller en mindre forskjell på propellene. Hondas 100-hester var raskest med en toppfart på 36,8 knop.

 

Samtlige 100-hestere havner på like under 1 liter per nautisk mil ved toppfart, men man trenger ikke å redusere turtallet med mer enn rundt 1.000 omdreininger for å få en betydelig reduksjon på 25 prosent.

Da har man fortsatt en høy marsjfart på cirka 30 knop. Reduserer man farten til rundt 25 knop, som er en utmerket planingsfart for denne båttypen, så har man redusert forbruket med nesten 40 prosent. Motoren med det laveste forbruket var den nye 100-hesteren fra Suzuki, som vil ha 0,52 liter per nautisk mil ved 20 knops fart.

Høye turtall = høy lyd

Firetakterne er kjent for å være stillegående sammenlignet med andre motorkonstruksjoner, men det gjelder ikke ved høye turtall. Ved toppfart målte vi de testede 100-hesterne til rundt 80 decibel.

Først ved en reduksjon på rundt 1.500 omdreininger og en fart på cirka 25 knop, kunne vi måle svært lav støy på et par av motorene. Både Honda og Yamaha fikk her de beste resultatene med rett over 70 decibel ved 25 knop.

I den siste testen målte vi akselerasjonen opp til 20 og 30 knop, og med samme propell i aluminium som satt på motorene ved de tidligere målingene.

Hondaen hadde en propell med 19´´ stigning, de øvrige hadde 17´´. Bra akselerasjon kan være en fordel når man for eksempel går i mye sjø og hele tiden må justere farten. Både opp til 20 og 30 knop var Yamahas motor noe kvikkere sammenlignet med de andre.

 

OPPSUMMERING:
Til tross for ganske store forskjeller i sylindervolum blant motorene, så kommer samtlige opp i nesten samme toppfart på rundt 36 knop.

Også når det gjelder bensin-forbruk ved høye turtall ligger motorene på omtrent samme nivå, men når man reduserer turtallet kan man se forskjeller. Ikke minst i marsjfartområdet 20 til 25 knop. Her er den nykonstruerte Suzuki DF100 en av vinnerne.

Når det gjelder motorstøy ved marsjfart er Honda BF100 og Yamaha F100 klare vinnere. Begge motorene har lavere støyverdier, men også en behageligere frekvens enn Mercury og Suzuki. Men alt handler ikke om fart og forbruk. Utstyrsnivået på motorene er like viktig, og her utmerker Mercury seg. Ikke minst på grunn av sitt Active Trim-system, som automatisk justerer motorens trimvinkel. Et nyttig hjelpemiddel, ikke minst for den uerfarne båtføreren.

 

Honda BF 100

Denne motoren er den minste med hensyn til slagvolum, og en av de eldste konstruksjonene i testgruppen. Men VTEC-teknologien (Variable Valve Timing & Lift Electronic Control) bidrar til å heve ytelsene ved høye turtall.

VTEC er Hondas eget system som varierer innsugsventilenes åpning i forhold til turtall. Kanskje en forklaring på at Hondas motor oppnådde høy fart til tross for at den er den minste 100-hesteren med tanke på slagvolum.

Andre positive egenskaper er motorstøyen opp til like under 30 knop som ligger på lave 73 decibel. Men denne verdien sier ikke alt. Honda har nemlig en lydfrekvens som oppleves som betydelig lavere sammenlignet fremfor alt med Mercury og Suzuki.

Honda BF100 har den laveste veiledende prisen, men også det dårligste utstyrsnivået. En detalj skiller den imidlertid fra de andre, og det er det separate trollingpanelet som gjør det enkelt å justere turtallet ved fiske.

Honda BF 100.
Pluss:
 Bra toppfart. Behagelig motorlyd. Smart trollingpanel.
Minus: Ingen startsperre.
Kommentar: Behagelig motorgange.

 

Mercury F100

Det er ikke først og fremst ytelsene som skiller motorene fra hverandre. Det gjør derimot utstyrsnivået, og her får Merurys 100-hester høyeste karakter.

En av funksjonene har betegnelsen Active trim, som sammen med deres egne instrumentsystem (Smart Craft) gjør det enklere å operere både båt og motor. Active Trim er et system som justerer motorriggen automatisk til riktig trimvinkel ved ulike hastigheter og turtall.

Annet standardutstyr; startsperre og en såkalt tilt-begrensning som stopper riggen ved en viss vinkel.

Mercurys 100-hester er klart størst når det gjelder sylindervolum og det er en stor fordel ved tyngre belastninger, men vi hadde forventet oss noe høyere toppfart selv med mindre belastning. I vår test ble toppfarten 35,4 knop.

Det laveste forbruket målte vi til 0,62 liter per nautisk mil ved 25 knop.

Støyverdiene var imidlertid ikke like imponerende. Med denne motoren må man redusere farten betraktelig for å komme ned på akseptable nivåer.

Mercury F100
Pluss:
 Stort slagvolum. Active Trim-systemet. Bra standardutstyr. Tilt-begrensning.
Minus: Høy motorlyd.
Kommentar: Best på utstyr.

 

Suzuki DF 100

Suzuki lanserte denne motoren i 2018 og den er således den nyeste konstruksjonen i denne testgruppen. Motoren har samme grunnkonstruksjon som produsentens 70, 80 og 90-hester. Samtlige har doble overliggende kamaksler og en lav vekt på 157 kg for en motor med lang stamme. Suzuki DF 100 er dermed den letteste motoren i testgruppen.

Med tanke på utfallet av testen, tildeler vi motoren både plusser og minuser. Den får et stort pluss for lavt forbruk ved marsjfart mellom 20 og 25 knop. Her forbruker motoren kun halvliteren per nautisk mil, og det er det laveste forbruket blant de testede motorene.

Med hensyn til støy er det ikke like positivt. Ved marsjfart på rundt 25 knop målte vi hele 78 decibel, og det er klart høyest sammen med Mercury.

Suzuki får derimot et stort pluss for bra standardutstyr med både tyverisperre, vannalarm i bensinfilteret og tilt-begrensning for å unngå skader på annet utstyr i motorbrønnen.

Suzuki DF 100
Pluss:
 Lavt bensinforbruk. Tilt-begrensning. Lav vekt.
Minus: Høy motorlyd.
Kommentar: Lavest forbruk.

 

Yamaha F100

Yamahas 100-hester ble lansert i 2017 og bygger på samme plattform som deres 80-hester. Også 115-hesteren har samme salgvolum, men et annet topplokk og doble overliggende kamaksler.

Yamahas F100 er den beste allround-motoren i denne sammenligningen. Bra toppfart på 36,5 knop, tilfredsstillende bensinforbruk og støynivå rundt 25 knop og rask akselerasjon.

Med hensyn til motorlyd så minner den om Honda BF100, som også hadde lave verdier, men fremfor alt en annen lydfrekvens som oppleves som betydelig lavere når man sammeligner med Mercury og Suzuki.

På utstyrslisten har F100 fra Yamaha to digitale nettverksinstrumenter med en mengde funksjoner, blant annet trollingkontroll, forbruksmåler og så videre. En annen finesse er vannalarm i bensinfilteret.

Yamaha har dessuten utviklet en aluminiumpropell med et spesielt nav som gir mykere gearvekslinger. Systemet har betegnelsen SDS (Shift Dampening System).

Yamaha F100
Pluss:
 Alarm i bensinfilter. Lav motorlyd. Bra akselerasjoner. Demping i propellnavet.
Minus: Ingenting.
Kommentar: De beste kompromisset og VÅR TESTVINNER.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...