Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Ja jeg så den fortego linket til hadde skorstein ?

 

tror derre man kan koble på eksos på biltema sin ? Kommer vel varme i front å eksos sammen eller kommer den ut bak? dt hadde vært supert ?

 

har ikke sett på biltema sine i virkeligheten så vet ikke hvor eksosen kommer ut?

 

men jeg vil tro det skal gå bra om den klarer å varme opp relativt fort

 

så man kan bruke 2 vifter til utsug og innsug ?

Link to post
Share on other sites

Den uten skorstein spyr ut eksosen sammen med varmen, men har brukt det også uten problemer. Og med kullfiltermaske som jeg bruker, så filtreres alle partikler ut uansett, og hvis man da setter varmeren et sted slik at den henter luften utenifra og har litt lufting i lokalet i tillegg, så er ikke oksygeninnholdet et problem heller. Hadde selv to varmere gående i et stort lokale en gang, og begynte etterhvert å få en spesiell følelse i kroppen... varm og småsvett uten grunn... Skiftet ut luften og så ga det seg...  :tongue: Har du varmer uten skorstein, så luft regelmessig. Det blir fort varmt igjen.

 

Angående varmeren på finn, så så jeg også at den var høyt priset som brukt etter jeg la ut linken. Selv kjøpte jeg min som demomodell fra FOMA og fikk den latterlig billig, men ser ikke at de har slike demosalg lenger.

Link to post
Share on other sites

Hvis du mener noe slikt

 

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=59269140

 

så ligger jo den på nesten 14 båtpenger... gir vel litt mindre effekt enn varmeren som fortego linket til, men den virket veldig kjekk :yesnod:

Ja, den jeg tenkte på. Var dyrere enn jeg hadde trodd. Forsvaret har noen utsalg i ny og ned, kanskje billigere da.

Link to post
Share on other sites

Husk, bruker du en varmer som IKKE drar inn kald luft og varmer opp denne, vil du få veldig fuktig luft. Har opplevd med byggvarme at det har blitt så ille at det har dryppet vann fra tak pga det.

Så hvis du skal gjøre det helt riktig med tanke på støping og maling osv hadde jeg prøvd å leie meg ett kokkverk som står ute mens varmluft føres inn i rør. Da slipper du fuktproblemet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt tilbake til støping av motorbraketten. Noen innspill på hvor mange lag med 600 grams matte jeg bør bruke på hver side av divinycellen? Regner med å bruke litt flere lag i speilet enn på sidene. Divinycell er som nevnt 40mm tykk.

 

 

bilde

 

 

Link to post
Share on other sites

Ok. Men spørsmålet var vel egentlig hvor mange lag jeg bør ha. Hva med fire lag i sider og bunn, og åtte lag i speilet?

 

Sea Horse: Husker ikke propelldimensjon, det må jeg sjekke. Men jeg tror jeg skrev det tidligere i strengen. Fart aner jeg ikke, håper bare på så mye som mulig. Derfor litt nøye med at vekta ikke blir høyere enn nødvendig. Men dere er velkomne til å være med å tippe!

Link to post
Share on other sites

Hvilket turtall og fart har du beregnet med valgt motor og propell ?

 

13 1/4 x 17. Turtall på motoren finner jeg ikke i farta, men for den nye 2,1 literen skal det være 5000-6000 på full gass.

 

alphaman: Da blir jeg fornøyd :thumbsup:

 

Ny status i dag er forøvrig at jeg har fått støpt igjen hullet til drevet. Gikk på en skikkelig smell ved at jeg brukte et materiale på baksiden av hullet som ikke var kompatibelt med styren, så det blir en sparkle og slipejobb før jeg går videre :headbang:  Skal få lagt inn noen bilder i morgen.

 

Lagt til: Fant data nå, turtallet er det samme som for 2,1 literen.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som nevnt i går fikk jeg støpt igjen hullet til drevet, men det ble jo fiasko. Her er uansett noen bilder av den tragiske prosessen.

 

Begynte med å sparkle igjen alle små hull i speilet, det var ikke få!

bilde

 

 

Jeg mener å ha sett tips her inne om at man kan støpe over isopor dersom man trekker den med byggeplast. Jeg tenkte at det var den enkleste måten å stemple igjen hullet for å støpe, så jeg gikk for det forslaget.

bilde

 

 

Båten ble dekket med presenninger i området hvor jeg skulle støpe. Det viste seg at det ikke var noe problem å få opp temperaturen. Jeg teipet også en presenning i fenderlista som rakk til bakken slik at jeg kan ha varme under båten for å få lunk i skroget.

bilde

 

bilde

 

 

Det viste seg at styrenet faktisk trekker gjennom byggeplasten og løser opp isoporen på baksiden! I tillegg ble plastfolien deformert og buklete. resultatet ble store bukler i støpen. Jeg gjorde et forsøk i all hast med å stemple mot en papplate fra innsiden for å trykke inn boblene, men det var nok litt sent, plasten hadde alt begynt å herde :thumbsdown:

bilde

 

 

Så da var det bare å skjære ut og begynne på nytt :cryin:

bilde

 

 

Minner meg om noe jeg har sett et annet sted :rolleyes:

bilde

 

 

Vel. Fikk jo også støpt igjen et par hull i bunn samt bygget opp litt forsterkning mellom akterspeil og bunn, så det var ikke helt forgjeves. Fikk også testet at den gamle polyesteren ikke er helt ubrukelig. Jeg kjøpte en boks med styren og blandet i noen få prosent, den fikk en mye finere konsistens da. Det virket heller ikke som om den gellet unaturlig fort. Jeg har imidlertid bestillt mer polyester, så jeg kommer nok uansett ikke å bruke denne i vitale konstruksjoner.

 

 

Laget meg også to plater som skla brukes for å støpe igjen hullene i skroget fra luftinntakene. Brukte tynne akrylplater som jeg limte på en lekt og smurte på noen lag med slippmiddel. Disse ble stemplet mot skroget med en 2"4 og kiler. Ble imidlertid ikke fornøyd med finishen på disse. Når jeg penslet på slippmiddelet ble det masse små bobler, disse forsvant faktisk ikke helt innen den tørket. Har jeg gjort noe feil? Det er så mange år siden jeg har brukt slippmiddel så jeg husker ikke hvoran det pleier å oppføre seg.

bilde

 

Laget meg også en plate for å støpe igjen drevhullet på nytt. Denne gangen fant jeg en fiberplate som antagelig har vært baksiden på et skap. Sprayet den med to strøk lakk, så blir det å smøre på slippmiddel før støping.

 

Så da er det klar for å støpe litt igjen når jeg får et par timer ledig :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hmm, så unektelig ut som om du hadde brukt bestefars lange underbukser som forskaling ja :giggle: .  Om det kan være noen trøst så har du nå reddet meg (og sikkert flere) fra å gjøre samme tabben.  Ville trodd at det byggplast-trikset skulle fungere.  Ellers så er det veldig inspirerende å følge tråden din, det er et veldig kult prosjekt :thumbsup:

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plastfolietrikset har jeg erfart selv... Og det var mot sprøytesparkel som i utgangspunktet tåler det meste... Men for å slippe mot gelcoat, så kan det i noen tilfeller være god løsning. Selv hadde jeg støpt en tynn plate med gelcoat og vokset denne noen strøk. Eventuelt bare latt platen bli en del av akterspeilet og bare brukt noen ekstra lag. 

 

Personlig synes jeg fire/åtte lag høres snaut ut. Det vil trolig tilsynelatende holde, men over tid tror jeg du vil få utmatting av laminatet. Plast oppfører seg en del annerledes enn stål, og blir det for høyt utnyttet vil du kunne få det jeg lærte ble kalt "knitring". Det er bittesmå delamineringer mellom fiber og polyester inne i laminatet. Det kan ta lang tid får du får så mye av dette at du ser det, men da kan laminatet ha mistet veldig mye av sin kapasitet. 

 

På mange måter kan denne knitregrensen sammenlignes med flytegrensen på stål, men på stål er gjerne flytegrensen rundt 80% av bruddgrensen, mens knitregrensen i et laminat gjerne er på rundt 20% av bruddgrensen. Det betyr at du får skader i laminatet veldig lenge før du får et brudd. Er du innenfor knitregrensen derimot, så vil laminatet holde nesten evig.

 

Det var litt teknisk, selv om jeg kjenner at jeg er litt rusten på detaljene...  :tongue:

Link to post
Share on other sites

Se her ja   :yesnod:

Nå er du i gang med en fin erfarings prosess.

 

Et annet triks som forskaling er finerplate med pålimt gråpapir (Maskinpapir). Når du av former ,deler den seg og er lett og pusse bort på produktet. Danner selvfølgelig matt overflate så den patenten bruker jeg om overflaten skal behandles videre.

 

Godt at ikke temperaturen er noe problem. Blir båtbygging i hele vinter nå     :thumbsup:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Godt at ikke temperaturen er noe problem. Blir båtbygging i hele vinter nå     :thumbsup:

Vel. Det er uproblematisk å få opp varmen under presenningen, men det blir jo bare for deler av skroget. Når jeg skal støpe store flater, f.eks. legge matter i hele bunn, må jeg nok til med en byggvarmer inni der for å få opp temperaturen. I så tilfelle kommer jeg uansett til å ha et "skjørt" av presenning fra fenderlista og ned til bakken slik at jeg kan ha litt varme under. Da får jeg lettere jevn temperatur i skroget.

 

 

I kveld ble det endelig mulighet for å få et par timer til prosjektet.

 

Først var det innom den lokale båtbutikken og hente litt materiell. Tre dunker med polyester, og to ruller med CSM duk. En med 450g og en med 600g.

bilde

 

 

I går fikk jeg lagt på tre lag gelcoat på plexiglassplatene som dekker luftelukene. Platene stemplet jeg fast fra utsiden med treklosser. Jeg fikk også lakkert en fiberplate og lagt på et par tre lag med slippmiddel.

 

Så i dag var det klart for å støpe. Denne gangen så det ut som om det gikk greit, men det blir jo spennende å se hvor greit det går å få av forskalingene. Jeg la to lag duk over hullet til drevet, og tre lag på det ene luftinntaket.

bilde

 

 

Jeg hadde visst blandet en deciliter polyester for lite, så jeg fikk bare lagt to lag duk over det andre luftinntaket.

bilde

 

 

Nå er jeg litt rusten i dette faget kjenner jeg, men det er vel mulig å fortsette å bygge på med flere lag med en gang det har herdet? Jeg vet jo at man kan legge mange lag vått-i-vått, men hvis ikke så går det vel like greit å bygge videre straks det er hardt?

 

Neste skritt blir nok å sparkle opp diverse radier for innvendig støping. Satser på å legge to lag 600g matte i hele skroget under vannlinja. Muligens over også, men det ser jeg nok an til dørken er lagt. Nå som akterspeilet er tett kan jeg jo også begynne å putle litt med motorbraketten. Der blir det jo mange deler som kan prefabrikeres inne i garasjen.

 

En fortsatt god kveld til alle :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Da er det snart ingen unnskyldninger for å ikke jobbe.....

bilde

 

 

Må rigge meg til med et eksosrør og  gjennomføring i teltduken da. Ikke helt sikker på hvordan jeg løser det ennå.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et lite tips..... Jeg monterte en varmer med skorstein. Laget et hull ved å snitte i tre sider på duken(endeveggen ved porten) laget ei treramme i hullet og isolerte røret med isolasjon for leca pipe. Altså røret i 90grader ut. Når jeg var ferdig ble varmeren solgt og duken lappet siden den fliken som som jeg skar ut fremdeles han i ene siden. Utgiften ble forskjellen mellom kjøp og salg av varmer.

 

Dette var vel et god tips til hvordan fikse røret ut?

~Cral

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...