Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Stiffler skrev for 5 timer siden:

På skip er ofte lysarmatur montert hengende i en liten stubbe av gummislange.

Altså; slangen boltes fast i båten med skikkelige skruer/mutter/skiver, så boltes lysarmaturet fast i slangen med skikkelige skiver.

 

Elending forklart, men boltene stikker da 180° ut ifra hverandre om du skjønner. 

 

Kvaliteten/stivheten på slangen avgjør da hvor godt den demper. 

Tror faktisk jeg skjønte hva du mente, og det forslaget er jo intet mindre enn genialt :thumbsup: Jeg får lage en skisse og legge ut så du ser om jeg har forstått deg rett. Tenker jeg må opp på en bensinpåfyllingsslange e.l. for å oppnå nok stivhet. 

 

@Bitteliten; det går ikke. Jeg bruker det samme instrumentet i Viksunden, flytter det bare mellom båtene etter bruken, så innfelling er utelukket (men hadde vært deilig!). Det er derfor montert på en brakett på konsollen.

Link to post
Share on other sites

Og her var innlegget hvor braketten ble beskrevet. Jeg må altså få til en demping av braketten mot konsollen. Utfordringen er som jeg skriver under at den originale braketten stakk litt langt ut slik at det ble konflikt med plotteren og rattet. Hvis jeg forer for mye ut under braketten vil jeg jo få tilbake dette problemet....

 

Komodo skrev On 18.9.2018 at 0.15:

Neste jobb var å montere kartplotter. Greit å få plassert den så optimalt som mulig slik at jeg kan plassere instrumentene synlig etter det. Men der var det nok et skjær i sjøen. Braketten jeg hadde var den jeg brukte på Steadyen som vi har hatt som slepejolle, og som jeg har fisket hummer med fram til nå. Men den kunne ikke brukes her. Den stakk for langt ut, så plotteren kom i konflikt med rattet :worry:

 

Ny brakett måtte framstilles.

1936701034_17_09_1808.jpg.08baef7bd6bdf1769c24440ec63c4432.jpg

 

Tegnet av profilen på ei 3mm syrefast plate. Den gamle braketten var av relativt tynn aluminium, og det har vært et irritasjonsmoment at den ikke har vært stiv nok for vibrasjoner.

716161926_17_09_1809.jpg.b2ae687f19f09f688dd978b8426f7367.jpg

 

En runde med vinkelsliper og boremaskin, så ble det slik.

1437113839_17_09_1810.jpg.d05dfd8b1a49faba538b4c94a9d430d8.jpg

 

Ferdig brakett, syrevasket og klar til montering. de svarte plastskivene som skal låse instrumentet mot vridning ble limt med araldite. Høydeforskjellen mot den gamle ses her. 

1230657054_17_09_1813.jpg.f1b995b5e19568b74fd2ad701ecdc107.jpg

 

410940984_17_09_1814.jpg.8a7c63372021a8bf4feb264e39fe7608.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 10 timer siden:

Men jeg har en annen utfordring som jeg trenger litt brain-storing rundt. Når jeg kjører i høy og krapp sjø slår båten så mye at kartplotteren slår seg av.

 

Hadde samme problem med en Garmin 126 GPS på snøscooter, og vet om flere andre som også merket det. Her viste det seg å være dårlig kontakt i den originale sikringsholderen på strømkabelen.   Tok bort den , samt loddet inn en passende elektrolytt kondensator på ledninga slik at det bedre skulle tåes slike kortvarige strømbrudd. Problemet forsvant iallefall 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Utfordringen er som jeg skriver under at den originale braketten stakk litt langt ut slik at det ble konflikt med plotteren og rattet. Hvis jeg forer for mye ut under braketten vil jeg jo få tilbake dette problemet....

 

 

 

Der har du den igjen..

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 6 minutter siden:

Hadde samme problem med en Garmin 126 GPS på snøscooter, og vet om flere andre som også merket det. Her viste det seg å være dårlig kontakt i den originale sikringsholderen på strømkabelen.   Tok bort den , samt loddet inn en passende elektrolytt kondensator på ledninga slik at det bedre skulle tåes slike kortvarige strømbrudd. Problemet forsvant iallefall 

Det skal sjekkes ut :thumbsup:

 

@Sjøvind: Da må det være rustfri wiere i alle fall da.

 

Stiffler skrev 1 minutt siden:

Noe sånt eg prøvde å forklare.

Om du har plass selvfølgelig. 

Da har jeg forstått deg rett :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Sjøvind skrev for 2 timer siden:

Ang høyde, kanskje du kan felle inn en boks i konsollet og feste brakett med demper i bunn av boksen?

Smart! Det drar jo med seg litt ekstra jobb, men det gir jo også muligheter til å få det beste resultatet :thumbsup:

 

@Stor Stas; det der var jo også en genial idé! På den måten vil den jo kunne ta både trykk og strekk uten at den blir løs i fisken :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Høres jo smart ut, men jeg har alltid selvlensing stengt på begge sider når jeg bruker båten. 

Åpner den ene når jeg fortøyer for godt. Så da gjelder det å huske på det da...

Men kommer naturligvis an på bruken av båten.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fjordland skrev for 4 timer siden:

Hvordan gjorde du med selvlensingen? 

Mener eg husker noe diskusjon om å føre slangene på kryss ut bak for å slippe våt dørk båten ligger på skakke? 

 

Jeg husker at det kom inn et forslag om å legge slangene på kryss, men det ble ikke gjort slik. Egentlig skjønte jeg ikke helt det prinsippet, men jeg regner med at det var en forutsetning at jeg hadde drenering ut på begge sider, jeg har kun ett utløp, og det er i senter. Hvis du blar noen sider tilbake ser du hvordan selvlensingen er lagt opp. Det er to gjennomføringer i dekket, og en drenering ut bak. Men det er en utfordring at det kommer inn vann bak når jeg står på den ene siden. I tillegg kommer det tildels mye vann inn når jeg bakker hardt. For å eliminere det problemet har jeg kjøpt en elektrisk kuleventil som jeg har tenkt å montere inn i serie med den ventilen som står bak i dag. Mer om dette etterhvert, først er det nye rekker og dykkestige :smiley:

Link to post
Share on other sites

Prosjektet med nye rekker fortsetter. Riktignok ikke med den framgangen jeg hadde håpet, men, men. Det er en omstendelig prosess når man står hjemme i garajsen med vinkelsliper og ikke har tilgang til et skikkelig verksted :worry: Det går jo ikke fortere av at jeg aldri blir fornøyd heller :giggle: 

 

For å knekke beslagene jeg beskrev i forrige post lagde jeg meg dette knekkeverktøyet for å bruke i hydraulisk presse. Pressa er min gamle, og står nå i et verksted jeg har tilgang til. Verktøyet er rett og slett to rustfrie bolter som er sveist på en tykk plate, og en rustfri bolt som er sveist på et flattstål. Med dette verktøyet får jeg pene radier uten å få en spiss kant fra en kniv, og jeg kan også overknekke over 90 grader.

507471671_05_04_192.jpg.07dd8a94c69911203e4932db144931f4.jpg

 

Verktøyet er rett og slett to rustfrie bolter som er sveist på en tykk plate, og en rustfri bolt som er sveist på et flattstål. Med dette verktøyet får jeg pene radier uten å få en spiss kant fra en kniv, og jeg kan også overknekke over 90 grader.

1382549301_05_04_193.jpg.0e0971faec6282b95f40ad76b7bc8a98.jpg

 

I aksjon. Det er viktig at verktøyet er i rustfritt/syrefast, slik at brakettene som skal knekkes ikke blir besudlet av karbonstål.

1416505189_05_04_191.jpg.6456eaf02ebe0767c67feb64b2394d09.jpg

 

Deretter var det merking, boring og forsenking. For å ikke få merker i beslagene brukte jeg små biter av ei tøyfille mellom bakkene. 

1154288774_05_04_194.jpg.f8562de840a1d8f661a015917f2f598c.jpg

 

Så var det å lage rekkerør. Jeg skal ha 28mm rør til rekkene, har kjøpt meg to lengder av det. For de som måtte lure skaffer Trygve Andersen AS i Moss slike rør. Dette er polerte syrefaste meierirør. Men nå har de gått over fra 28 til 29mm, så jeg fikk faktisk det siste røret de hadde. Litt flaks, for jeg hadde allerede fått et 28 rør av en kompis som hadde et rør til overs fra sitt båtprosjekt (28 Cobra med 2x150 Yamaha :cool:). Men de rørene var ikke nok til rekkestøtter, så der har jeg fått tak i noe 28,4 duplexrør. Regner med at den forskjellen ikke blir synlig. For å lage radius på toppen av rekkerørene brukte jeg en 29mm hullsag. Det gir meg ferdig radie på to rør. 

1655655180_05_04_195.jpg.eda5a7afab753adb2a13c3fb96ca96d3.jpg

 

Litt fintilpassing med rettsliper og slipehylse så blir passformen perfekt :thumbsup:

1611361299_05_04_198.jpg.bcf361f89488e621ec915277c07b78a4.jpg

 

Før jeg startet vatret jeg opp båten i lengderetning og sideveis, men alle beslagene har en noe forskjellig vinkel, så det ble en sabla jobb å fintilpasse vinkler og lengde på hvert rekkerør.

1056638287_05_04_196.jpg.5c52317976d30cd864dc5e9d03af4f40.jpg

 

For at rekkene skal bli rettest mulig i forhold til båten kappet jeg til en trekloss som jeg brukte som mal, og la den mellom rekka og røret på toppen for å få riktig høyde. Men siden rekka er skrå, skulle det veldig lite forskyvning til før høyden ble feil. Likedan med vinkelen. Dersom jeg vred røret noe ble også vinkelen framover og sideveis helt feil. Som om ikke det er nok er disse polerte beslagene ekstremt glatte, så det var en tolmodighetsprøve uten like å få nestet dette opp uten at noe kom ut av posisjon, manglet et par hender der følte jeg :sweat: En av utfordringene var at jordklypa med tung gummikabel i seg selv var så tung at den dro røret ut av posisjon innen jeg fikk vippet ned sveisemaska. Fikk da den glupe ideen å klemme fast en bit av messingshims under beslaget som jeg satte klypa i, da gikk det litt greiere :thumbsup:

1783647091_05_04_199.jpg.8bac0ca7308a001730126c648832267c.jpg

 

Siden beslagene står rett på gelcoaten var jeg nøye med å ikke bruke mer varme enn nødvendig. Rørene er nøyaktig tilpasset, så de aller fleste kunne jeg bare smelte fast med noen små nest uten tilsatstråd. Litt svidd gelcoat midt under beslaget spiller ingen rolle. 

128009289_05_04_1910.jpg.248d8b42963a5932f34972231ff59536.jpg

 

Og der var alle rekkestøttene på plass :thumbsup: Men jeg tror jeg tar av brakettene og sveiser alle før jeg begynner å tilpasse rekkerørene. Der må jeg også ha litt hjelp av rørleggerkompisen min som har bøyeapparat til disse rørene. Kunne selvsagt bare sveiset inn bend, men det er greit å bøye der det er mulig, da blir det ikke så mange skjøter. 

166969881_05_04_1911.jpg.fe5e8c9067b75c08e3bbeb9c4dc14c3b.jpg

  

 

Link to post
Share on other sites

Takk for det @alphaman :thumbsup:  Når deg gjelder høyden så er den et kompromiss. Vurderte å ta den høyere, men etter litt vurderinger og drøftinger fant vi ut at det blir seende litt rart ut hvis rekka er høyere enn 15cm. Nå er det 15cm til senter av røret fra ripa på båten, så jeg tror jeg har strekt det så mye som mulig visuelt. Men sikkerhetsmessig skulle den selvfølgelig vært høyere, slik sett kunne den jo gjerne vært dobbelt så høy. Men det blir noe helt annet med rekka på en sjark el. hvor man har et arbeidsdekk bak og et overbygg foran. Fikk hjelp til å valse rekkerørene i går, så da får vi se om jeg får tid til en liten innsats i dag også :smiley:

 

 

20190406_193011.jpg

Redigert av Komodo
Lagt til bilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er forresten valsen som vi brukte til rekkerørene. Hjemmelaget sak som kompisen min har smidd sammen, jeg hjalp ham litt med taneprosessen og litt tegning. Rattet er forresten et rustfritt rør valset i samme maskin, bare med skiftøkkel rett på bosset. Vi brukte også denne til å valse bøyle på ankeret som jeg lagde for et par år siden. Se link til den tråden i signaturen min for de som er nysgjerrig på det :smiley:

1206386972_08_04_192.jpg.44473dbbf3d0b55666f276469a654a7f.jpg

 

Når jeg pakket opp rørene viste det seg at det siste røret jeg kjøpte er børstet, ikke polert. Litt nedtur, da jeg trodde begge var polert. Kanskje ikke så lett å se på dette bildet, men det er altså matt. Dette er den finishen som brukes på håndløpere, rør til glassverandarekkverk, osv. Ser helt greit ut, men skiller seg jo ut fra det andre. Dessuten er ikke de matte overflatene like greie å holde rene, så jeg får se om jeg klarer å få polert det litt opp. Utfordringen er hvordan (på en overkommerlig tid), siden det er udregelig langt, men samtidig så lett at det ikke ligger i ro. I dag ligger jeg på sofaen med en nyoperert fot, så da er det kun tankearbeid som blir utført :cryin: Leker litt med tanken på å lage en adapter for å få satt på ei skikkelig stoffskive slik som jeg har på den gulvstående poleringsmaskinen, på en håndholdt vinkelslipertype fra Biltema. De er skikkelig effektive, men betinger også at jeg får spent opp røret. Men ripene fra børsingen er såpass grove, så jeg tror jeg må slipe med lammelskiver først også. Rillene går rundt røret, så jeg må fortsette å slipe i den retningen, hvis ikke blir det veldig synlig. 

404774740_08_04_194.jpg.16b0419c7f2af7ad8c8522352aea305b.jpg

 

Her er det blanke

1012460317_08_04_191.jpg.33396b57de190ae289ade728a6b9b172.jpg

 

I dag blir det som nevnt ingen framdrift, kun foten i været, men det er godt med alt som er gjort. Her er rekkestøttene ferdig sveiset, syrevasket, og polert. Så da er det bare resten igjen :flag_bp:

1916923849_08_04_195.jpg.02dffda5fa5762a4278f282aa293ca12.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Grubler også litt på bade/dykke-stigen her jeg ligger. Har laget et par slike før, så jeg har en ide på hvordan det skal bli. Tok noen bilder av to forskjellige Anytec i går, det blir noe ala det. Men disse stigene er for veike og pinglete, så det må være litt mer robust enn dette. Disse er laget av alurør på ca Ø40. Samme rør i stammen som i trinnene. Jeg har som nevnt tidligere skaffet meg et Ø60,3 rustfritt rør til stamme, og 33,7 (1") til trinn. Dette er rør med relativt grei godstykkelse, så det blir stivere.

 

Her er den minste varianten, kun to trinn her.

1803619033_Anytecbadestige1.jpg.3e99ec05044d009c0ea6594f3d0c10c9.jpg

 

476622564_Anytecbadestige5.jpg.c067d24fc35d17fd87e3641cb2b51864.jpg

 

1957049543_Anytecbadestige6.jpg.00cb8fc6aa617581a9de059675cea149.jpg

 

Og her er en større båt. Her er også stigen delt i to deler og hengslet. 

1287510981_Anytecbadestige8.jpg.e7a9a32f393c421e5add77571d1e33a3.jpg

 

1497895107_Anytecbadestige10.jpg.e7c76897f78608264e6e4aeb2f95e708.jpg

 

513006566_Anytecbadestige12.jpg.e361aba7647fad42772c941bec34a2a0.jpg

 

1501919922_Anytecbadestige13.jpg.abbf8829448584491d7572246a792bc9.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Du laget vel den syrefaste dykkestigen som vi hadde på det Sun33 skroget som dykkeklubben bygde skjærgårdsjeep/dykkebåt av på begynnelsen av 2000-tallet?

 

Noe ala den bare mindre, som du tenker på?

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Angående propell: 

Får meg ser det ut til at du får dreie punktet på båten altfor langt frem i plan, med den motorkasse konstruksjonen. Dreiersenteret på båten blir der det gamle akterspeilet var. Kan sammenlignes med hvordan bakenden på en buss slår ut i sving. Du vil også skape hekkbølgen der, som igjen slår opp i motorkassa og prøver så godt den kan og løfte båten opp/overplanting. når du så svinger vil ikke den heksbølgen treffe  propellen. Du kunne prøvd og lage deg en kasse i noe finer for vidreføring av skroget som du skrur fast under motor kassa.

Sånn som det er nå sladder du i svingene. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...