Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

bmwmaxi skrev for 19 timer siden:

Angående propell: 

Får meg ser det ut til at du får dreie punktet på båten altfor langt frem i plan, med den motorkasse konstruksjonen. Dreiersenteret på båten blir der det gamle akterspeilet var. Kan sammenlignes med hvordan bakenden på en buss slår ut i sving. Du vil også skape hekkbølgen der, som igjen slår opp i motorkassa og prøver så godt den kan og løfte båten opp/overplanting. når du så svinger vil ikke den heksbølgen treffe  propellen. Du kunne prøvd og lage deg en kasse i noe finer for vidreføring av skroget som du skrur fast under motor kassa.

Sånn som det er nå sladder du i svingene. 

Ser poenget ditt med sladding, men nå er det jo ikke det som er problemet. Skjønner ikke helt hva du mener at det har med propell og monteringshøyde å gjøre? 

 

Fairline35 skrev 55 minutter siden:

Dette blir jo meget bra? Tar du i mot bestillinger? Trenger rekkene om ca 3 år??

Takk for det @Fairline35 :thumbsup: Men bestillinger utgår nok dessverre :giggle: Hadde jeg hatt et egnet verksted med nødvendig utstyr derimot skulle jeg gjerne tatt imot bestillinger på slikt. Morsomt arbeid :yesnod:   

 

Har fått bøyd litt i dag, skal legge ut noen bilder når jeg får tilpasset litt mer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 11 timer siden:

Ser poenget ditt med sladding, men nå er det jo ikke det som er problemet. Skjønner ikke helt hva du mener at det har med propell og monteringshøyde å gjøre? 

 

kanskje ifbm at du mister litt grep i sving? 

Jeg anser heller ikke sladding som det store problemet her.  Blir interessant å høre hva resultatet blir med annen propell og om det blir tilstrekkelig

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Arbeidet med rekkene fortsetter. 

 

Her bøyes endene av rekkerørene. Fikk hjelp av en kompis til dette, han har en portabel maskin som gjør den jobben til en lek! 

856921021_14_04_191.jpg.1e28729e03a3c99cb1927bf1e5caab33.jpg

 

Foran

1294626928_14_04_193.jpg.ace6fee1798c1a18071d120ffd57cc00.jpg

 

1710303241_14_04_1910.jpg.09f998b29dd184a5abbc34bd2139bfdc.jpg

 

Og bak

613997787_14_04_1911.jpg.f6372855fb63df15959f36758a1dcd6e.jpg

 

Når endene var kappet og tilpasset måtte krumningen valses og justers noe.

2109401580_14_04_196.jpg.7bef2fabb77d64c157418ca8e4909a29.jpg

 

Men da var jeg litt hard på labben, så den ene rekka fikk litt for skarp radius framme. Da var det fram med tvinger og klosser for å få ut litt av krumningen...

14.04.19 9.jpg

 

1304279037_14_04_198.jpg.a7f8a94885dabf6034a046904f38ef2a.jpg

 

Den andre rekka måtte ha en litt skarpere innsving helt framme enn det jeg fikk til å valse, så da laget jeg en slik kloss. Med ei Bessey krafttvinge gikk det greit å dra inn radien noe mer :smiley:

1272995794_14_04_1912.jpg.16b8f3e11c5c32000f6008d0d5b0acf3.jpg

 

14.04.19 7.jpg

 

14.04.19 5.jpg

 

Siden rekkerørene ble skråskjært framme ble anleggflaten litt for stor. Kappet derfor av litt av tuppen og sveiste på en liten platebit.

445089051_14_04_1915.jpg.0c26c10d0c9792d544546d87fcf1df5d.jpg

 

Så kunne jeg tipasse de to bakerste rekkestøttene, de hadde jeg ventet med å kappe og neste opp til slutt. 6 meters lengdene med rekkerør ble litt knapt, så i den siste bøyen måtte jeg bruke sveisebend. Her er det nesting, setter på et lite lodd slik at rørstussen ikke skal vri seg før jeg får nestet rundt.

1945765921_14_04_1913.jpg.b1ca43eb75783d14eef057babdeebd27.jpg

 

Forsøker å unngå sveisefuger. Hvis jeg kan smeltesveise uten å bruke tilsatstråd slipper jeg å tilføre så mye varme i sveisen. Særlig de lange lengdene har lett for å dra seg mye.

582874627_14_04_1914.jpg.5392028b8029a462e6f4371ca8c13b06.jpg

 

Og der var de to siste rekkestøttene sveiset og syret

561610517_14_04_1917.jpg.ab1099a5749c006c2eb23530491f0bb8.jpg

 

Passset fint også :thumbsup:

323966919_14_04_1916.jpg.556ad954febf86dca4e4795e90a688c8.jpg

 

Som nevnt tidligere var det ene røret jeg hadde fått tak i børstet, ikke polert. Jeg prioriterte derfor å mekke meg to overganger for å kunne bruke slipe- og poleringsskiver fra den stasjonære gulvstående slipemaskinen på en håndholdt poleringsmaskin av typen vinkelsliper med justerbar hastighet. 

 

Poleringsskive

2110031464_14_04_1918.jpg.1b83ba009d31aac79841deba72ec7794.jpg

 

1082278330_14_04_1919.jpg.7e4816e44620f8c5e4f5b2f75cc5938f.jpg

 

Og her en lamellslipeskive med 320 korning

257200450_14_04_1920.jpg.2214b9883f60eeebb02b39f492bea504.jpg

 

Rigget meg til på noen paller og slipte og polerte det røret som var børstet. Det var en sabla jobb, men når er det gjort. I alle fall på undersiden, der jeg ikke kommer til etterpå. Ble også nesten ferdig med å sveise på rørene, men da var det mat så da måtte jeg gi meg. Får se om jeg får til noe i morgen også. Gjenstår noe sveising, samt syrevask før montering. Har også tenkt å male over den øverste delen av rekka med et strøk topcoat før jeg monterer. 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var rekkene ferdig sveiset og syrevasket, og klare for montering. Men til tross for at jeg forsøkte å være forsiktig med varmen, har de dratt seg litt mer enn jeg håpet for hver rekkestøtte. Tenkte derfor at jeg skulle mekke meg et verktøy for å rette dem litt før jeg monterer. Her er delene til retteverktøyet under produksjon.

2108796055_20_04_1912.jpg.55034630d920eace6cc8be01a1098a43.jpg

 

Ideen er å lage ei skrutvinge med to mothold og bakker av aluminium.

 

Jeg skulle også male et nytt strøk topcoat der rekka kommer. Hadde først bare tenkt å male fra fenderlista og til toppen av kanten, men etter å ha diskutert litt med meg selv ble jeg enig om at det var lurt å male ned til det første naturlige skillet innvendig. Det blir sikkert aktuelt å male dørken en gang til senere siden topcoaten er ganske tynn der, og da er det greit å ha et naturlig sted å avslutte det strøket. Vasket først hele arealet grundig med aceton, så håndslipte jeg alt med K60 papir, før jeg feiet, støvsugde, og blåste rent med pressluft. Til slutt vasket jeg over en gang til med aceton for å få vekk resten av støvet, og eventuelle rester av fett/urenheter. Når man først legger så mye jobb i å påføre topcoat er det greit om den ikke begynner å flasse av om noen år. 

 

Her er det renslipt, vasket, og maskert.

1120270849_20_04_191.jpg.731210ba9b20582ca35d05b91ed51999.jpg

 

Jeg mikset meg en gråfarge som jeg syntes var ok med en lys grå topcoat som basis. Brukte svart pigment fra Biltema for å få litt ekstra gråfarge.

960137281_20_04_199.jpg.c3bb19c926de8fd1a369b1c7bb6e0403.jpg

 

Og her er topcoat påført

1131476027_20_04_196.jpg.d3a22984695c13ff51e1df680a9578e7.jpg

 

341516030_20_04_195.jpg.24c1bb4285c212fefccf7fb2b2d6afed.jpg

 

Så var det dykkestige som stod på programmet. Jeg hadde et bilde i hodet av hvordan jeg vil ha stigen, men først måtte jeg pønske ut en tilfredsstillende måte å montere og hengsle den på. Jeg vil at den skal være avtagbar i en håndvending ved å trekke ut et bar bolter uten at jeg må skru. Her er det litt måling og tenking. 

1765481129_20_04_193.jpg.8e7902a2495c3f1caa27ce9d748ac917.jpg

 

Fant til slutt ut en ide som jeg syntes var ok, men før jeg begynte å kappe ut biter av stål klipte jeg til noen maler av kartong for å se hvilke mål jeg ville ha. 

1185949296_20_04_198.jpg.41d683ebce3f546ca5266c0b5b222788.jpg

 

Så var det fram med vinkelsliper og en bit 5mm plate jeg hadde liggende.

2096682704_20_04_1910.jpg.ff9398d23bcd1e0007c8fffa619243de.jpg

 

492055434_20_04_1911.jpg.60ad87345e77dc9d18e15356e5042fde.jpg

 

 

Har også et lite prosjekt med braketten til kartplotteren. Fikk jo noen gode ideer for en tid tilbake på det :thumbsup:

1344644762_20_04_197.jpg.e44a203860957044be59f6ad2bcd2749.jpg

 

 

 

 

20.04.19 2.jpg

20.04.19 4.jpg

Link to post
Share on other sites

Etter sveising ble det som nevnt litt "kul" på rekkerøret for hver rekkestøtte. Når man sveiser rett inn på et langt rør er det nesten ikke til å unngå, syrefast stål slår seg veldig lett ved varme. Her ser man kulene:

226447375_23_04_191.jpg.ffc41a65661b6e4b2b4a34d685550427.jpg

 

Dragningen fra sveisespenningene gjorde også at hullene til rekkestøttene ikke passet perfekt lenger.

988312945_23_04_192.jpg.218e2dc5ea0241c35be0dc906c738f04.jpg

 

Jeg lagde meg derfor ut et verktøy for å rette ut disse kulene. Verktøyet er rett og slett ei tvinge med tre bakker, to under, og et over. Her er verktøyet i aksjon:

1540085104_23_04_193.jpg.ecd17d08cf185ab2dadd8be21c9188b7.jpg

 

Ideelt sett burde de underste bakkene vært hengslet, ikke sveist fast i en stilling. Det burde også vært mulig å justere avstanden mellom bakkene avhengig av hvor krapp kul man skal rette. Men av tidsmessige årsaker laget jeg verktøyet så enkelt som mulig, men samtidig solid. Spindelen er en M16 skrue som antagelig har tilhørt en avtrekker en gang i tiden. Jeg boret et hull og tredde inn en 8mm syrefast stang for å slippe å bruke fastnøkkel. Bakkene av aluminium er skrudd fra undersiden med M4 skruer.

1385353901_23_04_194.jpg.0da3910243e378eb389aebbe21314328.jpg

 

Og verktøyet fungerte som bare det :thumbsup: 

Den nærmeste kulen er rettet ut, den neste ikke:

2138839698_23_04_196.jpg.69654e0ea6e4040a5a04d18ead06d0d0.jpg

 

Ikke rettet

1608323184_23_04_195.jpg.a56e2fb722c6baa7fcc8ddf2effe8ba4.jpg

 

Men her var jeg litt uforsktig med kreftene :blush:

884333706_23_04_198.jpg.bb211ddd8074fcbbc28f13f9f68d45de.jpg

 

Samme, bare sett bakover. Dersom bakkene hadde vært hengslet og hatt litt lenger avstand tror jeg ikke dette hadde blitt like synlig. Men sånn er det, verktøyet var en prototype, så det får stå sin prøve. Der er jo tross alt en bruksbåt, ikke noe smykkeskrin :smiley:

170393662_23_04_199.jpg.ded3d2b668452f0e742e5dc2093e87bb.jpg

 

Og der var endelig begge rekkene på plass. Råket opp for skruer etter den første rekka, så jeg måtte av gårde og få tak i flere i dag. Brukte 4,8 x 20mm linsehodeskruer til monteringen. Fugemasse er grå Bostik.

2089188939_23_04_1911.jpg.717f37fdb23dcdd2d6d4f5ff4d9dcd8d.jpg

 

Her sparer vi ikke på fugemassen :lol: Det blir jo litt klinete, men jeg vil ikke at det skal være luftspalter mellom skroget og brakettene. Da kan det fort bli slike rustrenner som man kan se på enkelte båter. 

1729366578_23_04_1910.jpg.ba538950cce5f94742edd028c0d6f42e.jpg

 

Har også kommet litt videre med delene til dykkestigen. Fikk kjøpt meg et par hullsager som jeg manglet i dag, så da gjenstår det bare å jobbe :rolleyes:

1238403444_23_04_1912.jpg.a784d92d5c3f0dfd89e4dba3292e13cb.jpg

 

 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slutter aldri å bli fascinert over hva du får til med enkle råvarer, et par rør der, litt flattjern her og vips en høyglanspolert rekke med perfekt passform. Mangler du et verktøy ja så lager du det bare :yesnod:

 

Båten overgår jo langt fabrikkproduserte både på finish og funksjonelle løsninger!

 

Kjenner jeg er litt misunnelig på både metallarbeidskunnskapene dine, utstyret og ikke minst tålmodigheten :giggle:

Link to post
Share on other sites

Takk for veldig hyggelig melding @Morten_L :thumbsup:  Det er utrolig hva man kan få til med en vinkelsliper og litt tolmodighet :smiley:  Har jobbet litt videre med deler til dykkestigen i dag, men når man står og pirker med detaljene som det jeg gjør så tar det litt tid :rolleyes: Legger inn noen bilder når jeg kommer litt videre.

 

 

Link to post
Share on other sites

Arbeidet med dykkerstigen fortsetter. Ting tar tid når man skal lage alle deler fra bunn av etter en ide i hodet...

 

Her er det bendet som skal kappes litt, stigen skal nemlig ikke gå rett ned i 90 grader. Kapper det for hånd med vinkelsliperen, men først er det greit å merke opp med en tusjstrek. Et smergelpapir er fint for å få rette linjer.

2070207065_25_04_197.jpg.ad3fad59a86dfc97da998705db399aed.jpg

 

Kapping av rør. Brukte dreiebenken for å stikke av røret denne gangen, akkurat dette røret bør nemlig være mest mulig rett i endene. @VegJoh, du som sa at du ikke trengte rørspiss, skjønner du hva jeg mener nå :giggle:

1173102545_25_04_195.jpg.67465e13808cb6da4c1ba73a470d9760.jpg

 

Så blir hengsledelene nestet på

324647745_25_04_196.jpg.81cb6f1d5889356c330d77f81aae2679.jpg

 

Hengslebrakettene som skal skrus fast i båten dro seg litt under sveising. Fant ut at dette var en grei måte å justere vinklene uten å få merker. Selve plata er 8mm tykk, men den dro seg litt den også. Den rettet jeg i ei hydraulisk presse. 

1791277070_25_04_191.jpg.4f0d605dce5a9a31abe685e447b8ed24.jpg

 

Røret til stigen merkes opp for boring

1494165281_25_04_198.jpg.05481347bc0be199fd29aec13bdc4b0f.jpg

 

Og der var alle delene klare. Dreide meg også blindplugger til bunn av det tykke røret samt rørene til trinn. Det tykke er 60,3, og trinnene er 33,7mm.

1301362146_25_04_199.jpg.28030f41c3ed00a8f611c94c580c6590.jpg

 

Så da gjenstår bare sveising og syrevasking, så er stigen klar. Ja, så var det en ting til. Må dreie to bolter for å bolte den fast. Og da skulle jeg gjerne hatt tak i rustfrie orrepinner eller hårnålsplinter. Noen som vet om det er å oppdrive? Stigen skal nemlig ikke skrus fast, kun løse bolter som hengsler slik at den er lett å demontere uten verktøy. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

[...] Og da skulle jeg gjerne hatt tak i rustfrie orrepinner eller hårnålsplinter. Noen som vet om det er å oppdrive? Stigen skal nemlig ikke skrus fast, kun løse bolter som hengsler slik at den er lett å demontere uten verktøy. 

 

Stum av beundring. Enig med Morten_L. Angående Orepinner/hårnålsplinter, er det slike du mener? 

 https://www.maritim.no/lasepinne-2mm-10-pack

 https://www.flak.no/produkter/jernvare/bolter-og-ringer/orepinne--syrefast-pH2598805

 

Link to post
Share on other sites

Mange takk for det @Krimart :thumbsup:  Og takk for linker til orepinne og splint, du er jo en råtass på å finne fram alt mulig på nettet :flag_bp:  Ser jo av prisen at det blir låsepinne fra Maritim. 349,- per stykk for orepinne fra Flak utgår!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 10 timer siden:

@VegJoh, du som sa at du ikke trengte rørspiss, skjønner du hva jeg mener nå

 

Hmmm... ja jeg ser det kan være praktisk når man jobber med rør. Får vel skaffe meg en slik jeg også da :yesnod:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Nevnte for en tid tilbake at jeg fikk meg et nytt (brukt) sveiseapparat. En ting jeg savnet på det gamle var at det ikke hadde slop up, pregass, og puls. Det nye er en drøm å sveise med! Silkemyk start, og full kontroll på smeltebadet. Det er mange år siden jeg har sveiset noe annet enn til hobby, så noe av kunsten går i glemmeboka, og tig er ikke noe jeg har praktisert profesjonelt. Kun hobbybasis dette her altså. Her har jeg eksperimentert litt med puls-sveis uten tilsats. Lett å få pene sveiser da :yesnod:

163369973_30_04_191.jpg.4290e11b20af3ed4a8ddd7361501e20d.jpg

 

Og her er det rettet opp for å neste trinnene i stigen. Fant ut at det var perfekt å legge rørene på disse bukkene fra Biltema.

2146688887_30_04_192.jpg.61090af7166a3f6ee6e356da02510b4e.jpg

 

Det blir mye kreative posisjoner og oppspenning for å få delene til å ligge rett...

976386665_30_04_193.jpg.cf7866639ff73213dde687a54e4ede4f.jpg

 

Her er det et rør for støtte mot akterspeilet som tilvirkes. Det var litt av en utfordring å bore ut dette tynnveggede røret (kun 1,25mm i godset) med hullsag som har grove tenner, men med litt tolmodighet og ekstra støtte gikk det på et vis.

286567570_30_04_194.jpg.2584314b27e7cedf0931caada6c6bede.jpg

 

Så skal det sveises

721382105_30_04_195.jpg.2844f61fb9bc6b54adc1399c143bad54.jpg

 

718767583_30_04_196.jpg.b278af8191fbb498dcd0915bb76f8fe7.jpg

 

For støtte mot akterspeilet valgte jeg å kappe til ei 5mm plate og en bit av ei 14mm POM plate som jeg skrudde mot med senkeskruer.

1770232445_30_04_197.jpg.823481c76f8ff71abb55621775dae165.jpg

 

Da ble det seende slik ut på båten. Her er det finretting av vinkler for at plata skal få full anleggsflate mot skroget.

557110780_30_04_198.jpg.d2924a20bdc3a5211eb62d1d9a95f803.jpg

 

Siden hengslene ble boret før sveising ble ikke alle vinkler 100% nøyaktig. Valgte derfor å brotsje opp hullene på linje slik at alle tre fluktet. Har et sett med stillbare håndbrotsjer som kommer til nytte i ny og ne når man holder på med slike sære "gjør det selv" prosjekter.

2036596388_30_04_199.jpg.7bbe712644459cdbc826688af4b91885.jpg

 

640158241_30_04_1910.jpg.f4932a8a06a293aec2dcaaca48eb7b4c.jpg

 

Når hullene fluktet og stod på linje havnet hullet på 12,7mm. Da var det å dreie bolter. Jeg ville ha bolter som er lette å ta ut uten verktøy, slik at det skal være lettvint å demontere stigen, men samtidig ville jeg ha liten klaring på hullene, slik at det ikke blir en skranglete og vinglete greie bakpå der. Liker ikke ting som står og rister og skrangler når motoren går på tomgang. Den første bolten ble litt slakk, så den får bli i reserve. Den neste ble grei, og den siste ble best. To hundredeler klaring var faktisk nok. Da virker heller ikke stigen slarkete. Egentlig ville jeg hatt plastskiver og foringer i hullene, men siden stigen skal være til å ta av og på ønsket jeg ikke å ha flere deler enn nødvendig som kan mistes overbord. Gikk derfor for enkleste løsning, så får det heller bli litt metall-mot-metall.

674815782_30_04_1911.jpg.0977a22bf1146ba61bf991ba4b833980.jpg

 

Og da ble resultatet slik. Ble faktisk ganske fornøyd, stødig og fin å tråkke på. Og noe helt annet enn de stigene på de Anytec båtene jeg var og smugtittet på. Rørene jeg har brukt (unntatt støtta mot skroget) har 2mm godstykkelse, så det er stive fine rør. 

212040339_30_04_1915.jpg.80d0b69b6703e192d849ca0b5b96a62c.jpg

 

Hengslemekanismen ble slik:

469330928_30_04_1916.jpg.ea98e03e2bbc901c4d4b9e8c76868506.jpg

 

Hengslene er skrudd med gjennomgående M6 senkeskruer og store skiver på innsiden. Og for de som husker så langt tilbake i tråden, så er kassa kraftig forsterket på innsiden i dette området. Der skar jeg til ei tykk, massiv glassbiberplate som jeg limte med epoxy før topplata på kassa ble støpt fast, nettopp av denne grunn. Men jeg hadde ikke bestemt meg for hvilken side stigen skulle være, så jeg forsteket begge sider av plata for sikkerhets skyld.

1438314241_30_04_1918.jpg.427398ec3fe6bbb2b0c55d3ffe893871.jpg

 

375658208_30_04_1917.jpg.15adf9a541bbcc8d50388015154ca46f.jpg

 

Det eneste jeg ikke ble helt fornøyd med er at pivot-punktet for hengslene skulle vært ca en centimeter høyere. Da ville stigen kommet litt lenger bakover når den er vippet opp. Var for så vidt klar over dette når jeg lagde delene, men jeg ville heller ikke ha hengslene høyere enn nødvendig pga. stabiliteten og momentet som blir når man trår i stigen med fullt dykkerutstyr og tunge flasker. 

534643761_30_04_1919.jpg.e83c01a14d356dee2af24b0384943885.jpg

 

Fikk gjort et par andre småting i kveld også. Her er luker og lanterne montert tilbake etter maling av gelcoat.

1062173388_30_04_1923.jpg.145bc8c72b082f20cd2f659f6227eb9b.jpg

 

Og her har jeg tappet av en skvett med bensin. Veldig deilig å ha tappemulighet helt i bunn av tanken, selv om det ikke er tillatt på nye båter nå.

2047749406_30_04_1912.jpg.4f5214553fcfad5df6845818a909c6bc.jpg

 

Som man ser her kom det ut litt rusk også. Ikke veldig rart egentlig, det blir alltid litt bøss igjen i en tank når den er ny. Om ikke annet så er det koks fra baksiden av sveisingen i alle hjørner. Det var så å si ikke vann, kun en dråpe som var vesentlig mindre enn en ert. Da inkluderer altså både vann som har kommet inn når det har regnet under påfylling, samt kondens. Sier meg fornøyd med det :thumbsup:

1718911306_30_04_1913.jpg.88ebeb3433895adcb0ea144ef277ede0.jpg

 

Vannutskilleren på forfilteret er helt ren, så det rører jeg ikke.

1797981992_30_04_1914.jpg.a876baa96fc9854c33d4c24803e77a17.jpg

 

Noen løse ledninger i styrekonsollen ble også klamret og stipset. Jeg måtte legge inn en ekstra svinger til ekkoloddet i høst da den nye store bronsesvingeren ikke var direkte kompatibel med instrumentet. Så inntil jeg fikk overgangskabel måtte jeg lime inn hekksvingeren som jeg hadde brukt på forrige jolla i skroget. Beholder allikevel begge svingerene for å ha backup.

1548081123_30_04_1921.jpg.cd02e424eb9ee1af8cf57a3c09cdcdf5.jpg

 

1287584340_30_04_1922.jpg.de8d935cb9df4428bb3a98052b538e34.jpg

 

Så har jeg begynt å tenke litt på hvordan jeg skal lage et fiskehjul for makrellhekle. Men det trenger ikke å være klart før jeg skal fiske agn til høsten, så det er ikke noe hast. Men det blir noe ala dette:

1149744487_30_04_1924.jpg.bbcc1c29623be7e9f7342b1bd22ee0b5.jpg

 

Se video i bunn av linken:

https://norice.no/smarthaler/smarthaler-multi/index.html 

 

Skal også ha et sløyebrett etter ide fra @NilsPils, det haster mer...

 

 

 

30.04.19 20.jpg

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 11 timer siden:

Det eneste jeg ikke ble helt fornøyd med er at pivot-punktet for hengslene skulle vært ca en centimeter høyere. Da ville stigen kommet litt lenger bakover når den er vippet opp. Var for så vidt klar over dette når jeg lagde delene, men jeg ville heller ikke ha hengslene høyere enn nødvendig pga. stabiliteten og momentet som blir når man trår i stigen med fullt dykkerutstyr og tunge flasker. 

 

du vurderte muligens å ha POM klosser mellom braketter og skrog der også?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 17 timer siden:

Skal også ha et sløyebrett etter ide fra @NilsPils, det haster mer...

 

Jeg har lagd to. Det første var møbelplate som var relativt kraftig avstivet.  Det ble etter hvert bøyd og misformet pga. vannsøl at jeg lagde ett nytt av kryssfiner. Det ble stabilt, men jeg gjorde da feilen å bruke forskalingsplate. Det ble så glatt at fisken sklir unna når jeg sløyer. Så jeg anbefaler vanlig tykk finerplate med avstivninger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 22 timer siden:

du vurderte muligens å ha POM klosser mellom braketter og skrog der også?  

Gjorde faktisk ikke det, men tanken slo meg etter at alt var montert sammen :worry: Men nå sitter de brakettene godt fast med fugemasse, så jeg gidder ikke å ta den jobben nå. Får evt. gjøre det hvis det det blir et behov etter litt testing. En annen ting jeg nesten begynte på var å kappe stigen i to og hengsle den på midten, men frua stoppet meg i grevens tid før jeg satt vinkelsliperen i stålet. Hun mente på at det var best å bruke den litt først og se hvordan det fungerer. Synes stigen ble litt høy når den er vippet opp....

 

NilsPils skrev for 16 timer siden:

Det første var møbelplate som var relativt kraftig avstivet.  Det ble etter hvert bøyd og misformet pga. vannsøl at jeg lagde ett nytt av kryssfiner. Det ble stabilt, men jeg gjorde da feilen å bruke forskalingsplate. Det ble så glatt at fisken sklir unna når jeg sløyer. Så jeg anbefaler vanlig tykk finerplate med avstivninger.

Takk for de tilbakemeldingene Nils :thumbsup: Vanlig kryssfiner er nok greit til dette formålet ja. Fordel med ei trefjøl som ikke er så glatt at fisken sklir alle veier. Var også inne på tanken om å bruke plate av PE, samme plast som brukes som skjærefjøler i næringsmiddelindustrie, men jeg tror uansett det blir en prototype i kryssfiner først. 

Men en annen ting, bør hele fjøla henge utenfor båtripa, eller bør den stikke litt inn i båten? Må også pønske ut en enkel måte å feste den til rekka, som er stødig og lett å montere/demontere.

Link to post
Share on other sites

ser for meg sløyebrettet vil bli bedre å jobbe med om det stikker litt inn i båten..? 

 

 

Komodo skrev 3 minutter siden:

Gjorde faktisk ikke det, men tanken slo meg etter at alt var montert sammen :worry:

 

Er det ikke typisk... :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 10 timer siden:

Men en annen ting, bør hele fjøla henge utenfor båtripa, eller bør den stikke litt inn i båten?

 

Det blir letter å jobbe hvis den stikker litt innenfor. Men den bør gå så langt utenfor at slo og søl havner i sjøen. Jeg har kantlister rundt hele brettet med noen åpninger på yttersiden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ja, tror nok det bør stikke litt inn. Ser for meg at kant på innsiden blir veldig i veien hvis man skal skjære fileter, men som du sier så vil man jo at sølet skal renne ut. En løsning er kanskje ei litt god renne langs kanten. 

Men tilbake til innfestingen. Noen gode ideer? Ser for meg en enkel innfestning med snepperter, ikke masse skruing og styr. Tenkte på slike "båtshakeklips" av plast som jeg bare kan tre rett ned på rekka, men de er visst ikke så greie å få tak i til 28mm rør. Kanskje jeg kan lage dem selv av POM. Og ei støtte til å slå ut som støtter brettet mot skroget. Et eller annet i den duren. 

Link to post
Share on other sites

Hvis man søker på "sløyebrett" på google får man opp to bilder av båten til @NilsPils :thumbsup: :flag_bp: Men det kommer også opp et par andre treff. Her er de mest aktuelle alternativene:

 

Begynner med NilsPils sitt sløyebrett

740779980_NilsPilssittslyebrett.jpg.dac7744211acd4ec0878cc8bd37570e1.jpg

 

Dette bildet er fra Fiskesiden. Brettet er hjemmelaget av PE plate.

1025805835_FrafiskersidenPEbrett.JPG.3def9c706d3f90a2969982b423aec5b6.JPG

 

Her er en enkel men solid variant fra Havfiskeklubben

Havfiskeklubben.JPG.1ea3ed2a1743c0bb66b46f46220e4a65.JPG

 

Og her er et bilde fra en reklame av Askeladden P66. Det jeg liker med dette brettet er den gode dreneringsrenna rundt brettet, men samtidig ingen kant som blir i veien for kniven når man skjærer fileter. 

1893500647_Askeladdenp66multi-fisketank.jpg.03d05150254275366608144d0431cfcc.jpg

 

 

Men jeg tror jeg vil ha en kant som gjør at fisken ikke sklir overbord når man holder på. Hvis man renser makrell er det f.eks. greit å kunne legge opp flere fisker om gangen, og da vil jeg ikke at de skal skli uti. Synes nok brettet til NilsPils virker mest praktis så langt. Må bare pønske ut en smart måte å feste det på. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg liker godt Railblaza fester til slikt en enkelt skal kunne ta av og på. De er enkle i bruk, men holder godt fast i låst stilling.

https://www.maritim.no/railblaza-starport-m-rekkefeste-32-41mm-hvit

 

Utfordringen er at rekkefestene kun lages i enten 19-25mm rekke eller 32-41mm. Har ikke studert om det er nok gods i 19-25mm til å borre den opp til dine 28mm?

 

Her er også Railbøaza sløyebord: 

p_11058-87_slideshow_3

Link to post
Share on other sites

Jeg bøyer meg i hatten, for hva du får til, Komodo. Også lurer jeg på hvor man henvender seg for å få utdelt mere enn 24 timer i døgnet:giggle:.

Som regel, når jeg skal lage noe, må jeg gjennom flere prototyper og forbedringer, og det er på langt nær så kompliserte oppgaver som du hiver deg over:rolleyes:. Hos deg virker det som det bare blir riktig og passer med en gang. Veldig gøy og lærerikt å følge med i slike tråder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...