Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

...hmmm, ikke mye som har forandra seg her på nesten 600 dager...  en haug med trivelige folk som kommer med utallige gode tips og triks som ender med klodens best utstyrte og dokumenterte hummerracer :thumbsup:   stakkars hummer !!

 

vel utførte detaljer * kunnskap= eierglede ?

Link to post
Share on other sites

Som nevnt i en annen tråd, veldig hyggelig å se at du plutselig dukket opp her igjen @dieselfan :thumbsup:  Har lurt på hvor du tok veien, om du flyttet ut av landet, eller ble spadd ned eller hva det var. Du var jo veldig aktiv, og plutselig ble det helt stille i 20 måneder som du sier. 

 

dieselfan skrev for 13 timer siden:

...hmmm, ikke mye som har forandra seg her på nesten 600 dager...  en haug med trivelige folk som kommer med utallige gode tips og triks

Nja, noe har vel forandret seg. Den har jo vært i bruk noen måneder, og fått seg nesten 90 timer på telleren :wink: Men ja, med mange gode tips, og tett kontakt her inne med gode råd, så er det bare arbeidsinnsatsen som gjenstår før man står med en båt som er oppgradert til å bli en brukervennlig fiskejolle med gode løsninger :yesnod: 

Link to post
Share on other sites

Jolla har nå vært på land en stund for div. vedlikehold og oppgraderinger. I går tok jeg service på motoren, og i den forbindelse har jeg et spørsmål til den mer motorkyndige delen av forsamlingen. 

 

Da jeg tappet ut motorolja kom det først en klatt med majonesaktig, grå olje som tydelig inneholdt litt vann. Ganske fort var det mest ren olje som kom ut, men det kom hele tiden en liten stripe med grå olje ved siden av. Er dette normalt på en 4t påhenger? Har ikke hatt det på verken biler eller innenbordsdiesel.

 

Slik så det ut i bunn av karet etter at jeg hadde helt spillolja over på en annen kanne. Det er altså en veldig liten mengde grå olje det er snakk om. Når jeg peilet olja før jeg tappet den av var den normalt brunaktig, og nesten helt transparent. Ikke antydning til svart altså. 

640432054_20_05_1911.jpg.3200837296a130fe4e2fd73042b6f1e7.jpg

 

Her er et bilde fra avtappingspluggen på slutten av avtappingen. Det kom hele tiden en slik grå stripe.

1157829445_20_05_1912.jpg.5bf073aef1403b94efdeaca618193aeb.jpgHva

 

Så hva mener dere, er dette noe jeg bør ta opp med selger? Motoren er jo fremdeles innenfor garantitid, og dette er første oljeskift etter en sesong på vannet. Hva kan årsaken være? Har allerede fått et tips om at slikt kan skje dersom termostaten ikke stenger, og motoren blir gående for kaldt, med en dertil hørende kondensproblematikk.

 

Før jeg fylte på ny olje helte jeg på ca en liter motorolje som jeg tappet av. Brukte da en gammel vanlig mineralolje jeg hadde stående siden den skulle tappes av med en gang. Dette var kun for å skylle ut litt mer rester fra bunnpanna. Det kom ikke mye mer guffe ut da, men litt var det. Slik så det ut da jeg tappet av den literen. Karet var på forhånd helt rent.

1568819205_20_05_1913.jpg.8dbbd8be3bda592e1978d8769e3e9514.jpg

 

Ellers var det oppløftende å se at gearoljen så ut som ny, så der har det vært potte tett :thumbsup:

1378642208_20_05_191.jpg.9c6e300d69989b48b017c87e4af98fec.jpg

 

Første gang jeg har sett motor med to plugger på øvre nivå, men det var jo egentlig veldig greit. Men jeg må si det er klønete av Mercury å bruke plugger med vanlig rett skrutrekkerspor. Veldig mye raskere og enklere å få inn en plugg med unbrakospor. Også mer kontroll med tiltrekningskraft da. Moment er forøvrig ikke oppgitt i manualen på verken disse pluggene, eller tappepluggen for motorolje. Det synes jeg var litt tynt. 

531146244_20_05_199.jpg.c11e8d214016234156e353dd4105e5ce.jpg

 

Ny gearolje pumpes inn

1084638109_20_05_1910.jpg.f2a1c382566a85ea68a5c0a865d6dd95.jpg

 

Bensinfilter på motor ble byttet etter anbefaling fra Ravns. Fant da ut at det er to filter på motoren, ett for lavtrykk, og ett for høytrykk. I verkstedsmanualen er det spesifisert at høytrykksfilteret kun skal byttes av autorisert personell, så jeg regnet med at det er lavtrykksfilteret Ravn har sent med.

2015272040_20_05_194.jpg.8586fc6d6e4e2b184e43195285dce03e.jpg

 

Litt spesielt å bytte plugger på denne i forhold til hva jeg har vært borti før. For å komme til pluggene må man først demontere "Pencil Coil" (plugghetta) som sitter utenpå. Pluggene sitter da langt inne i et hull, så lang forlenger er nødvendig. Pluggnøkkel er 16mm eller 5/8". Moment på pluggene er oppgitt til 27Nm, og det er spesifisert at det skal brukes anti-sieze på gjengene. Jeg smurte derfor på litt Loctite alu-pasta på gjengene. Har aldri gjort det før... Den lille skruen som plugghetta sitter med skal trekkes til med 10Nm, og skal ha litt Loctite 271 før montering. Det ble også gjort. De gamle pluggene var helt strøkne, og bar preg av perfekt forbrenning, så det var jo oppløftenede. Byttet dem allikevel, men jeg beholder de gamle som reserve. De er jo i praksis som nye. 

1402306104_20_05_193.jpg.23b5044503ea79d6ab54b08ec0e29c7e.jpg

 

Ellers var det jo ikke så mye mer som skulle gjøres. Ingen registerrem, og ingen ventilklaring som skal sjekkes. Fant tre fettnipler som skulle smøres opp, men den ene som satt bak hydraulikkstyringa klarte jeg ikke å komme til. Denne er kun for en vippearm som skal holde motoren oppe når den er helt tiltet opp. 

732647173_20_05_196.jpg.444b030693e25e4a6f5a0cb30ff7522f.jpg

 

Denne lille rakkeren bak styresylinderen klarte jeg altså ikke å komme til. Tror kanskje jeg må bytte den ut med en vinklet.

1294931143_20_05_197.jpg.15fdc2856daffdac116598d4f78913b0.jpg

 

Ellers, er det noen som har et tips til en god spray som jeg kan bruke for å beskytte komponentene under dekselet mot korrosjon? Synes 5-56 inneholder litt for mye rustløser og løsemiddel til å beskytte noe særlig. Tenker at noe med litt fetere olje hadde vært bra.

 

 

Neste oppgave er å montere tilbake ventiler og fittings på selvlensingen. Skal da ha på denne elektriske ventilen. Men hva tenker dere, bør jeg beholde den gamle manuelle kuleventilen i serie, eller er det sikkert nok å bare stole denne elektriske? Jeg hadde først bestemt meg for å bruke begge i serie, men jeg ser nå at det blir en veldig lang og klumpete installasjon der nede i bunn.

Komodo skrev On 3.5.2019 at 19.33:

20190501_211246.jpg.14824337e9f54215052538bb2fe1f8a4.jpg

 

 

De vil også komme i konflikt med lensepumpa som står i bunn. 

1101089220_19_09_1823.jpg.61ad3e9c3d1b0d25b2584d229355f969.jpg

20.05.19 2.jpg

20.05.19 5.jpg

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 22 minutter siden:

Takk for hyggelig velkomst :-)  har savnet prosjektet ditt.

Bare hyggelig diesel, du har vært savnet :smiley:

 

dieselfan skrev 22 minutter siden:

Gleder meg til å lese de 30 nye sidene :thumbsup:  

Da foreslår jeg at du begynner med den siste posten (tenker da særlig på motorolja...)

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen motormann altså, men tok en liten runde på motoren min i høst (Yamaha f60). Der var det ingen gråfarge på hverken motor- eller girolje. Sjekket også anoder i kjølevannskanalene i blokka. Spray så brukte jeg CRC for marin bruk, tror den heter 6-66.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, regner med at det var denne du sikta til...  første gangen jeg så dette fenomenet trudde jeg at jeg skulle tippe, den motoren var 20 timer gammel og.... hadde en feil med termostaten... motoren går kaldt og klarer ikke å tørke olja (den så du ikke komme? )

 

Kjenner desverre ikke Mercury 4T særlig bra men vet at det skjer i skjeldne tilfeller med motorer som går i sjøvann og er skjeldent i bruk og lagres varmt...

 

-så, jeg tror du kar kondens i olja di som følge av kald motor, korte turer osv

 

- ta en prøve av det "hvite" og legg på en skål, sett skåla i det vinduet du har som får mest sol, la det fordampe, krystalliserer det har jeg feil. Krystalliserer det ikke er det kondens uten klorider og jeg har trolig vært til nytte...  og det hadde vært toppers :thumbsup:

 

1157829445_20_05_1912.jpg.5bf073aef1403b94efdeaca618193aeb.jpg

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 38 minutter siden:

Ellers, er det noen som har et tips til en god spray som jeg kan bruke for å beskytte komponentene under dekselet mot korrosjon? Synes 5-56 inneholder litt for mye rustløser og løsemiddel til å beskytte noe særlig. Tenker at noe med litt fetere olje hadde vært bra.

 

Fluid film (lanolinbasert) 

 

Sitat

Har allerede fått et tips om at slikt kan skje dersom termostaten ikke stenger, og motoren blir gående for kaldt, med en dertil hørende kondensproblematikk.

 

mistenker at det kondenserer litt uansett på 4t påhengere..? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

  første gangen jeg så dette fenomenet trudde jeg at jeg skulle tippe, den motoren var 20 timer gammel og.... hadde en feil med termostaten... motoren går kaldt og klarer ikke å tørke olja (den så du ikke komme? )

...

-så, jeg tror du kar kondens i olja di som følge av kald motor, korte turer osv

 

- ta en prøve av det "hvite" og legg på en skål, sett skåla i det vinduet du har som får mest sol, la det fordampe, krystalliserer det har jeg feil. Krystalliserer det ikke er det kondens uten klorider og jeg har trolig vært til nytte...  og det hadde vært toppers :thumbsup:

Takker for det tipset diesel, det samsvarer jo 100% med det tipset jeg fikk i går :yesnod: Men at dette skal skyldes korte turer skjønner jeg ikke. Jeg har hatt motoren i gang i opptil mange timer om gangen. Derimot har jeg gått mye med helt lav fart, så der kan det kanskje være en forklaring. Tispet med å tørke ut en skvett av grå olje skal jeg prøve å få gjort!

 

ivar skrev 1 time siden:

Fluid film (lanolinbasert) 

Takker, da skal jeg forsøke å få tak i det :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det har ikke vært så mye rom for å jobbe med båten i det siste, men jeg har en huskeliste på ca 30 punkter som jeg nå begynner å komme i mål med. 

 

Har bla. montert inn den elektriske kuleventilen med tilhørende styring. Begynte med å lage ei lita plate som jeg monterte bryteren og en lysdiode på. Først noen pappbiter for å bestemme størrelsen.

2020554745_24_05_191.jpg.51cd17770375fc1b3764b7707d2197f0.jpg

 

Så var det å kappe til en platebit. Hadde noe kapp av 2mm stående i en krok, så da ble det det. Valgte å gi den en børstet overflate, ikke polert. Det er ikke noe særlig å ha blanke overflater i styreposisjonen.

1220564474_24_05_192.jpg.e337361e9e9f9886c5cd9fa7b486f022.jpg

 

Så var det å finne en passelig plass på konsollen. Plata ble kun limt, ikke skrudd. Bryteren er av den typen som har tre posisjoner og fjærretur til senter (unistabil). Lysdioden er en greie jeg fant i hylla til Biltema for 24,90. Motoren på ventilen har tre ledninger, en til minus, og en for hver retning. Det man gjør er ganske enkelt at motoren endrer dreieretning avhengig av hvilken ledning som får strøm. Signalet til lysdioden har jeg som tidligere forklart hentet rett fra motoren ved å bore et ekstra hull i boksen. Det jeg oppdaget da (som jeg selvsagt skulle ha tenkt meg til) var at lampa bare lyste når jeg kjørte ventilen i en retning, i den andre retningen fikk lysdioden strøm i sperreretningen :blush: Hadde jeg tenkt på det med det samme ville jeg montert en rød og en grønn lysdiode, da hadde jeg fått forskjellig fargesignal om jeg åpner eller stenger ventilen. Men på det tidspunktet hadde jeg allerede brukt litt tid på å lage den plata til bryteren, så det utgikk. Løste da problemet ved å koble inn et rele som gir strøm til lysdioden uavhengig av hvilken dreieretning motoren har. Relespolen aktiveres når motoren får spenning. Det fine med dette er da at når jeg åpner eller stenger ventilen lyser kun lampa så lenge ventilen manøvreres. Når ventilen er i endeposisjon blir en grensebryter i ventilens boks aktivert, og strømmen til motoren blir brutt. På den måten ser jeg lett fra styreposisjon når ventilen har gjort en bevegelse og jeg ikke trenger å holde knappen inne lenger. Så gjenstår det å se hvor bra dette virker etter en stund med sjøvann, fuktig miljø, og det hele :pray:

445996478_24_05_193.jpg.dcc64cd4a58cca0cf81eabd273549324.jpg

 

Her har ventilene kommet på plass. Valgte å beholde den opprinnelige manuelle kuleventilen i serie for sikkerhetsskyld, da har jeg alltids mulighet for å stenge, uavhengig av om jeg har strøm, i en krisesituasjon. 

963118122_24_05_194.jpg.db51d9f6a58052f080a5e733df9549b0.jpg

 

Måtte også flytte lensepumpa, den kom i konflikt med "ventiltreet". Det ble også konflikt med hendelen på den gamle kuleventilen. Forsøkte først å bøye litt på håndtaket, men det ble bare tull. Denne ventilen krever også litt kraft, så man må ha et godt håndtak. Løste problemet ved å kappe håndtaket og sveise på en 20mm rørstuss i passelig lengde som håndtak.

2063792551_24_05_195.jpg.12e0af8d9f31f01fc7c5389119c52594.jpg

 

Lensepumpa som står i bunn har jeg ikke brukt en eneste gang, den står der kun som sikkerhet. Tidligere i tråden fikk jeg et råd om å sette inn ei stor lensepumpe på dørken inne i båten som kan ta vekk vann i tillegg til selvlensingen. Siden dørken ligger såpass lavt i forhold til vannlinja har jeg tenkt en del på det forslaget der. Men en stor skjemmende lensepumpe rett på dekk har jeg ikke så lyst til å ha. Lurte derfor på om det hadde vært en ide å sette inn et T-stykke til på systemet til selvlensingen, og sette på en kraftig impellerpumpe som suger vannet rett ut. Tenkte da å sette T-stykket på en av de plassene som pilene viser på bildet under. Pumpa ville jeg i så fall plassert litt høyere inne i benken på babord side, på samme måten som spylepumpa står på styrbord side. 

1401572689_24_05.194_1.jpg.76939afd9ce5360781675d13bd018da8.jpg

 

En rekke andre småting har også blitt gjort, men ingen spennende saker som jeg har bilder av. Satser på sjøsetting nå snart, forhåpentligvis til uka :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Lurte derfor på om det hadde vært en ide å sette inn et T-stykke til på systemet til selvlensingen, og sette på en kraftig impellerpumpe som suger vannet rett ut.

Impellerpumper er ikke glad i tørrkjøring. Ville sett mer i retning av sirkulasjonspumpe. I og med at pumpe kommer lavere enn en vannfylt dørk trenger du ikke selvsugende pumpe. Annen utfordring blir frostsikring, du kommer ikke til å få tømt denne pumpa helt for vann.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
dieselfan skrev for 5 timer siden:

Endelig en ny episode ?

Det du regner som "småting" Komodo kan vel ta mange av oss andre månedsvis ?

 

:thumbsup:  Har du fått oppdatert deg på det tapte da :giggle:  Det blir jo stadig litt rusling i garasjen, selv om ikke så mye blir gjort. Akkurat nå forsøker jeg å få til en løsning for å dempe slagene i plotteren. Her er en test. Ser ut til å funke bra, spørsmålet er om jeg har plass...

20190526_191740.jpg.40ac1914ca04bf67c8facf66abb73c0f.jpg

 

Har også såvidt begynt på en ny luketil benken på styrekonsollen. Det skar jeg til en finerplate helt midlertidig i fjor. Planlegger en luke i glassfiber med divinycellkjerne. Utfordringen er at jeg vil ha en liten dryppkant, men jeg tror jeg har pønsket ut en løsning på det nå.

20190526_141151.jpg.87becb5033f5a754b20c5b2a20db22a1.jpg

 

Jens_P skrev for 2 timer siden:

Impellerpumper er ikke glad i tørrkjøring. Ville sett mer i retning av sirkulasjonspumpe. I og med at pumpe kommer lavere enn en vannfylt dørk trenger du ikke selvsugende pumpe. Annen utfordring blir frostsikring, du kommer ikke til å få tømt denne pumpa helt for vann.

Det er gode tanker Jens P! Men jeg vil i tilfelle ha pumpa over vannlinja. Se dettebildet av hvordan spylepumpa er montert. 

20190526_181209.jpg.2dc85d91046b64d82e0d80f416a2a531.jpg

 

Men jeg er meget åpen for om det er andre pumper som er mer egnet enn impellerpumpe. Tørrkjøring blir det uansett ikke snakk om. Det blir i tilfelle for å få ut vann bak når jeg ligger i ro med stengt lenseventil og har vann i båten. Det beste hadde vært i pumpe som tåler litt rusk av det slaget som følger med teinene osv. Men ved nærmere ettertanke ser jeg jo nå at den ideen vil fungere dårlig. Straks det ene lensepunktet er over vann vil pumpa suge luft...

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trenger et tips til også. 

 

Jeg kunne trenge en vanntett luke av denne sorten

20190526_200109.jpg.6ab7c244d3762ae30e64288d23347e98.jpg

 

Som jeg vil montere på babord side av rattet her 

20190526_200115.jpg.58372ff619cda5db71ba029359b4f74f.jpg

 

Den kan ikke være større enn 320 x 250 mm, helst litt mindre. Har trålet alt av båtsjapper i Fredrikstad, men ingen har så små. De har heller ikke i Flak katalogen. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hva med et lite hanskerom? 

 

https://webshop.nettbaat.no/products/abs-boks-vhf

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, hanskerom er bra! Men for å utnytte plassen best mulig vi jeg kun ha en luke, og heller skru opp ei hylle eller en boks innvendig. Et hanskerom blir også i veien hvis jeg må ut med instrumentene.

 

Men jeg ser jo nå av den forrige linken du la inn (før du redigerte :giggle:) at Maritim har allikevel !!! Så da blir det å bestille en slik:

https://www.maritim.no/abs-luke-198-x-298mm-u-las 

 

For en gangs skyld har jeg bare sjekket i butikkene, ikke på nettet, og i butikken har de selvsagt ikke alle produkter...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

20190526_181209.jpg.2dc85d91046b64d82e0d80f416a2a531.jpg

 

Men jeg er meget åpen for om det er andre pumper som er mer egnet enn impellerpumpe. Tørrkjøring blir det uansett ikke snakk om. Det blir i tilfelle for å få ut vann bak når jeg ligger i ro med stengt lenseventil og har vann i båten. Det beste hadde vært i pumpe som tåler litt rusk av det slaget som følger med teinene osv. Men ved nærmere ettertanke ser jeg jo nå at den ideen vil fungere dårlig. Straks det ene lensepunktet er over vann vil pumpa suge luft...

 

Er vel bare membranpumpe, ala septiktømmepumpe, som tåler litt rusk og rask. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Ja, hanskerom er bra! Men for å utnytte plassen best mulig vi jeg kun ha en luke, og heller skru opp ei hylle eller en boks innvendig. Et hanskerom blir også i veien hvis jeg må ut med instrumentene.

 

Men jeg ser jo nå av den forrige linken du la inn (før du redigerte :giggle:) at Maritim har allikevel !!! Så da blir det å bestille en slik:

https://www.maritim.no/abs-luke-198-x-298mm-u-las 

 

For en gangs skyld har jeg bare sjekket i butikkene, ikke på nettet, og i butikken har de selvsagt ikke alle produkter...

 

Jeg måtte jo redigere, for Maritim hadde jo oppgitt innfellingsmålene i overskriften, og ikke yttermålene som jeg gikk ut fra at var de interessante for deg. Og yttermålene var jo typisk nok 275 mm x 375 mm...

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 7 timer siden:

Er vel bare membranpumpe, ala septiktømmepumpe, som tåler litt rusk og rask. 

 

Jeg har tre automatiske lensepumper i Saowanee i forskjellige skott. Den en er en selvsugende membranpumpe. Sånne jobber med ventiler på suge- og trykksiden. Den har streiket en gang pga. "rusk og rask" i ventilene. Ellers virker den bra og er praktisk ved at sugeslangen kan brukes som "støvsuger" til å ta ut siste rester av vann.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 13 timer siden:

Er vel bare membranpumpe, ala septiktømmepumpe, som tåler litt rusk og rask. 

Takk for tips Gullfisk :thumbsup: Membranpumpe er nok det rette for dette behovet.

 

Teerex skrev for 12 timer siden:

Jeg måtte jo redigere, for Maritim hadde jo oppgitt innfellingsmålene i overskriften, og ikke yttermålene som jeg gikk ut fra at var de interessante for deg. Og yttermålene var jo typisk nok 275 mm x 375 mm...

Argh, det var dumt :worry: Ja ja, da får jeg droppe luke inntil videre. De målene stemmer jo også med lukene de hadde i butikken.

 

NilsPils skrev for 6 timer siden:

Jeg har tre automatiske lensepumper i Saowanee i forskjellige skott. Den en er en selvsugende membranpumpe. Sånne jobber med ventiler på suge- og trykksiden. Den har streiket en gang pga. "rusk og rask" i ventilene. 

Har du noe tro på å sette inn ei membranpumpe til det formålet jeg skisserte over? Tenker da på alt rusk og rask som følger med teiner samt agnrester osv., samt at pumpa vil suge fra to lensehull i dørken.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 28 minutter siden:

Har du noe tro på å sette inn ei membranpumpe til det formålet jeg skisserte over? Tenker da på alt rusk og rask som følger med teiner samt agnrester osv., samt at pumpa vil suge fra to lensehull i dørken.

 

Nå brukes jo membranpumper også for tømming av septiktanker (med alt som måtte følge med der :eek:). Jeg har også en slik, og den har ikke hatt noen problemer enda. Kanskje jeg bare hadde uflaks med lensepumpa?

 

Men jeg ville vært litt skeptisk til å få alt det du nevner in i pumpa, nesten uansett pumpetype. Jeg har nå ordnet meg med en grovsil på sugeslangen. Jeg ser ikke at det vil være praktisk å få til inntakksil i ditt tilfelle. Selvlensinger skal ha mest mulig fritt løp. Og membranpumper har ikke allverdens kapasitet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...