Jump to content

Vi med Windy (Tips, triks og info)


Mr_TH

Recommended Posts

Riktig kokosolje bestilles i fra de karibiske øyene, men om ikke tilgjengelig så kan tildelt mengde ankerdram økes. Det er tross alt snakk om skipperens velbehag i forhold til lukeløftet det er snakk om.

 

Et tips er å holde tærene tilstrekkelig unna lukekarmen når lukeløftet iverksettes. Skulle man feile og slippe luken ned på egne tær så blir man tilegnet svømmehud mellom tærene, en smertefull og stygg opplevelse en Windy'eier vil være for uten :sweat:

Link to post

Til dere med Grand Mistral eller lignende med targa

 

Har vært ute å svidd kroppen litt i dag og kalesjen måtte jo selvsagt av! Det er første gang jeg kler av ho hele veien! Bakre del er jo grei, men det er den kalesjen foran som var klønete synes jeg.
Har dere noen tips eller triks på hvordan ta den lett av og på?

 

Tar dere hele kalesjen av fra bøylene slik at bøylene er alene mot targa'n? Hvordan går dere frem for å sette den på igjen på lettest måte?
Tar dere kun av sidestykkene og snurrer resten rundt bøylene og lener den mot targabøylen? Vurderer å få sydd ett "pose" trekk som man ruller den inni så man slipper å ta den av bøylene.

 

Stemningsbilde fra i dag, bare å glede seg til flere slike dager!
343F3458-6669-4578-9DE2-80961C09E105_zps

Redigert av Mistralen (see edit history)
Link to post

Til dere med Grand Mistral eller lignende med targa

 

Har vært ute å svidd kroppen litt i dag og kalesjen måtte jo selvsagt av! Det er første gang jeg kler av ho hele veien! Bakre del er jo grei, men det er den kalesjen foran som var klønete synes jeg.

Har dere noen tips eller triks på hvordan ta den lett av og på?

 

Tar dere hele kalesjen av fra bøylene slik at bøylene er alene mot targa'n? Hvordan går dere frem for å sette den på igjen på lettest måte?

Tar dere kun av sidestykkene og snurrer resten rundt bøylene og lener den mot targabøylen? Vurderer å få sydd ett "pose" trekk som man ruller den inni så man slipper å ta den av bøylene.

 

Stemningsbilde fra i dag, bare å glede seg til flere slike dager!

343F3458-6669-4578-9DE2-80961C09E105_zps

 

Vi kledde også av Navic II helt fire ganger i helgen. :) 

I fjor knota jeg fælt med fremre kalesjen, særlig om jeg var alene om det, men da tok jeg den helt av og lot bøylene stå i festene på targaen. 

problemet med dette er at denne delen er megadiger, og tung å pakke sammen/legge på igjen. og den tar mye plass under lagring. 

Begynte da med å ta av bakre delen helt, og stue den bort i midtkabin, og følgende på fremre del:

Dra hovedbøylen opp til midten på glideren til targaen, så drar du den lille bøylen litt fremover på hovedbøylen. da har du løsnet spennet i kalesjen. 

så knepper jeg opp rundt hele vindskjermen, og drar opp glidelåsene på siden av targaen.

vipp sidene opp på "taket", så vipper jeg delen foran fremre bøylen opp på taket, og dermed kan du bare legge bøylene mot targaen imens kalesjen sitter på.

så ruller/pakker du kalesjen "rundt seg selv" ved targaen, og der ligger den godt. 

når du skal ha den på igjen er det bare å dra bøylene fremover, og kneppe den fast, dra ned glidelåsene, og spenne tilbake bøylene. 

på denne måten kan jeg alene ta av fremre delen på noen få minutter.  :thumbsup:

Link to post

Tar kortversjonen for Scirocco. (Som ble litt lengre)

Framme:

Løs sidene oppover til du er ferdig med svingen mot toppen av targa.

Knepp løs forrover til du er ca rett forran rattet.

Brett så sideflankene opp på toppen

Knepp løs på tvers forran, kast så forre kalesjevunduet opp på toppen akterover.

Sving bøylen akterover mot targa, hele kalesjen henger nå rett ned.

Rull oppover og legg rullen oppå targa. Fordel å være to på den biten, dele en rullings ;)

 

Bak:

Bakvinduet tar jeg ut og legger vekk. 

Sidene legges oppå slik som forran.

Dytter fram bøylen og ruller opp slik som forran.

Ja, kalesjebøylen blir stående loddrett ned fra targa, men det gir jeg blaffen i da dette gjør hele prosessen mye lettere.

 

Når begge kalesjene er rullet opp mot targa så kaster jeg en taustump over på hver side av lanternemasten og sikrer hele sulamitten.

Kanskje dette funker på Mistralen og  :smiley:

Link to post

Mener å huske at vi hadde et trekk i kalesjestoff med trykk knapper da vi hadde vår 2008 Scirocco. Men, jeg klarer ikke å huske om det var forsn (forkalesjen) eller bak (bakkalesjen) på targaen ..

Det er normalt for framre kalesje. Skal prøve å huske å ta et bilde i kveld.

Link to post

Til Mistralen. Tror trekket jeg har er originalt fra Windy. Det ser i hvert fall ut som det kan være fra båten var ny. Kanskje Karl Johan hos Windy kan hjelpe ? Gi lyd hvis du trenger noe mål, info om innfesting etc. så fikser vi det.

 

Han kan sikkert hjelpe KongKing med pris på ny kalesje også. Hvis ikke, snakk med Helly Hansen. Unni på tlf. 69 00 13 53 er veldig hjelpsom.

Link to post

Jeg bestilte trekk hos Windy. Montert med 4 trykknapper i underkant av targa og 4 kalesjeknapper i overkant. Løsningen funker veldig bra. Bare knepper opp alle knapper på den fremre kalesjen, løsner vertikal glidelås langs targa, hiver frontstykket over resten av kalesjen, deretter det samme med sidestykkene, smukker så det hele sammen og legger inntil targa, ruller sammen og trekker trekket rundt. Alt gjort på noen få minutter.

 

På den bakre kalesjen tar jeg stort sett bare av bak- og sidestykkene.

Link to post

Derfor er det også fristende å strekke lista litt for å få den på plass. Det får du igjen senere når lista har kjølnet og krympet, og du ser at du har fått glippe der det før var tett.

Motto: "Den skal ha god moral den som skal selge gummistrikk i metervare"

Det viser seg at det er plast, ikke gummi. Snakket med Karl på mandag, fikk avklart om det var gumme eller plast, ligger på Posten nå. Satser på at den er litt mykere enn den steinharde som er der nå :-)

 

mvh

Winby37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Lista er ekstrudert i HD Polyetylenplast. Hard og umedgjørlig i kald tilstand, myk og føyelig som oppvarmet.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Noen som vet hva som befinner seg under bunnen i stuerommet under dørken på babord side i Scirocco'en? Der hvor batterilader og varmeapparatet står + litt annet utstyr.

Båten min er ørlite babord skjeiv og det har den vært de 6 årene den har vært i mitt eie. Den har ikke ankervinsj akter som normalt vil være montert på styrbord side, men jeg ser ikke for meg at Windy leverer båter med slagside hvis man bestiller båt uten vinsj.

Kan det ha samlet seg vann under bunnen i instrumentrommet/stuerommet?

Har aldri helt kommet til buns i dette og har vel heller aldri forsket så mye på det. Båten ser jevnt lastet ut med tanke på hvor batterier og utstyr er montert. 4 forbruksbatterier tvers aktenfor dieseltanken, varmtvannsbereder og startbatteri langs styrbord side. Likevel er den et snev babord skjev.

Pentrykjøkken veier jo selvfølgelig noe, men er jo dass og stikklugar på motsatt side som bør veie opp. 

Link to post

Som en dame, altså  :lol:  :lol:  :lol:

Nja? Så vidt jeg husker ja.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Litt lukespørsmål igjen.. Mente noen hadde justert lukeløfterene (elektrisk), slik at de ble synkroniserte (eller noe). 

Har søkt gjennom her, uten at jeg finner det igjen. :(.

 

Mine må jeg hjelpe opp 40-50 cm før den går for egen kraft resten. Ser at den ene sylindren står å dirrer litt, og for meg kan det virke som om det er ulik kraft i de.

 

Jeg klarer ikke helt se hvordna jeg kan justere på de. Noen som vet?

Link to post

Noen som vet hva som befinner seg under bunnen i stuerommet under dørken på babord side i Scirocco'en? Der hvor batterilader og varmeapparatet står + litt annet utstyr.

 

 

Vet ikke hva som er på Scirocco, men på Grand Mistral skal dieseltankene ligge under der, og under køyen i midtkabin.

Link to post

Vet ikke hva som er på Scirocco, men på Grand Mistral skal dieseltankene ligge under der, og under køyen i midtkabin.

 

Dette er delvis riktig. Jeg har akkurat hatt opp babord halvdel av gulvet (delen mot skutesiden) i stuerommet på min Grand Mistral og dieseltankene stikker ca halveis innunder dørken i stuerommet. Jeg vil anta at Sciroccoen har mindre dieseltanker, så det kan hende de ikke stikker så langt ut fra midtkabinen.

Hos meg så er det slik Hyrox skriver, laderen og varmeren som er plassert mot babord skuteside. Under selve dørken går det bare noen kabler + at slangen til septiktømming er festet mot skottet inn mot trappa til kabinen. Der går også slangen fra varmeapparatet ned til uttaket i nederste trappetrinn. Her nede ligger også den Y-koblingen som fordeler luften fra varmeren og er koblet til en luftslange som går tilbake igjen, over varmeren (eller var det under ?) og bakover til luftuttaket bak vasken/kjøleskapet i cockpiten. Dørken nedi her er delt på langs og det er enkelt å løsne delen mot skutesiden og løfte opp denne. Løsne 9 skruer så er det bare å løfte den ut. Da kan du stikke hue nedi og lyse litt rundt med en lommelykt. Men dette gjelder altså en Grand Mistral.

Link to post

Helstøpt bunn i dette rommet på Scirocco, kommer bare fram til at det må være et hulrom under bunnen der. Hele dieseltanken er i maskinrommet på Scirocco, vann og septiktank under køyen i stikklugaren.

Tror jeg borer høl når jeg kommer meg hjem fra jobb, kjedelig å drasse på vann som måtte ha samlet seg der. Har sett det før at slike tette hulrom blir smikk fulle av vann etter en del år, båten er 13 år nå så er greit å få sjekket.

Kanskje jeg kan sette ned en liten luke der å lage lugar til svigermor :lol:  

Link to post

Da skjønner jeg det er stor forskjell på lay out på plassering av tanker etc på Scirocco og GM. Har aldri vært om bord i en Scirocco.

På GM ligger vann i baugen, septik under gulv i cabin og diesel under seng i midtcabin. Svigermor kan danse tango i stuerommet :ghost:

Link to post

Tenkte meg til Tønsberg med min Windy GM, kom til å tenke på ene broa der, må jeg vente på åpning av den eller kommer jeg under tru? Har dere erfaringer med broen der? Har kun liten bøyle med lanterne på toppen av targa

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...