Jump to content

ikke kryss rett foran seilbåter!


knbo

Recommended Posts

Til din informasjon så er jeg ikke det. min lærer på D5L kuret understreket nettopp jeg skrevet. Så du tar nok feil der. Han fult ut utdannet skipper og har mange ...

Faren min er sterkere enn faren din :giggle:

 

Ser nå at din klide er instruktøren din på D5L kurset. Til orientering er det du har blitt servert tolkninger.

 

Regel 3 d) har en klar definisjon av fartøy som driver med fiske. Intill du kommer med en definisjon som overprøver den, enten fra lovverket eller rettspraksis forholder jeg meg til den definisjonen. Således er det altså du som lager dine egne regler her, ref. ditt innlegg nr. 297.

 

Når det er sagt skal jeg gi deg rett i en ting. Det er en uting å krysse rett foran en annen båt, enten det er seilbåt eller motorbåt, det var jo tross alt det du startet en tråd om.

 

Det jeg henger meg opp i her er at du forsvarer damen med patinablondt hår som ikke viste tegn til å kjøre rundt trond63 når han lå og fisket i jolla si. Her er det snakk om to lystbåter som skal forholde seg til hverandre, ikke yrkesfartøyer med begrenset evne til å vri på rattet. Det at du forsvarer en slik holdning anser jeg som så grovt at hadde du vært her hadde jeg sett meg nødt til å lugge deg kjempehart i øyenbrynet!

Link to post
Share on other sites

Da avsluter jeg min deltakelse i tråden med et konkret spørsmål; jeg ønsker ikke noen oppramsing av regler, disse kan jeg lese selv.

Synes du virkelig det er riktig at en liten båt som ligger og fisker skal bli nødt til å starte motoren og flytte seg for å unngå kollisjon med en annen fritidsbåt som kan vike noen grader uten problem?

Link to post
Share on other sites

Da avsluter jeg min deltakelse i tråden med et konkret spørsmål; jeg ønsker ikke noen oppramsing av regler, disse kan jeg lese selv.

Synes du virkelig det er riktig at en liten båt som ligger og fisker skal bli nødt til å starte motoren og flytte seg for å unngå kollisjon med en annen fritidsbåt som kan vike noen grader uten problem?

 

Ja, han mener nok det...og det sier vel egentlig alt om trådstarter..

 

Så nåde den som har motorstopp når knbo kommer med sin Bavaria.....

Link to post
Share on other sites

Jeg må derfor dessverre se at kunnskapen til sjøveisreglene er meget dårlig og viljen til å følge dem er direkte elendig. Ikke rart at der skjer mange ulykker på sjøen. og at altfor mange omkommer, med den elendige holdningen som båtplassen representere. Dette er en skam for båtfolket.

 

Hvor mange dødsulykker snakker vi om, helt konkret, som skyldes manglende kunnskap til sjøveisreglene blant eiere/førere av fritidsbåter? At båtplassen på noe sett eller vis skal tillegges noen skyld i så måte er vel litt underlig, men du kan sikkert mene at det blant båtplassens medlemmer finnes folk med dårlige holdninger, ja faktisk mener jeg at du er et "godt" eksempel på det, dessverre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg må derfor dessverre se at kunnskapen til sjøveisreglene er meget dårlig og viljen til å følge dem er direkte elendig. Ikke rart at der skjer mange ulykker på sjøen. og at altfor mange omkommer, med den elendige holdningen som båtplassen representere. Dette er en skam for båtfolket.

Om du, knbo, synes baatplassen er en skam for båtfolket, og samtidig mener at du naturligvis har rett i alt du sier, så er den naturlige konsekvensen for deg å engasjere deg i noe annet enn baatplassen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Fiske..Hva med båt med motorhavari, der eier står hodet i motorrommet for å fikse...? klart en dreier utenom båter som ligger stille, vist ikke er en jo syk... 

 

 

Når det foreligger hjemmel for torpedering, så syns jeg man skal respektere det. Eventuelt, ser man rørleggersprekken stikke opp av motorkassa kan man jo tilby slep ... men det blir jo litt i den juridiske gråsone ...

Link to post
Share on other sites

 

hva jeg legger i " et fartøy som fisker"? Det skal jeg si det det som står i hele setningen og sett i forhold til den øvre begrensing av forløy størrelse som reglene gjelder for.

Say what??

Er det noen øvre begrensing for størrelse på skip reglene gjelder for?

 

En som setter en line, fra en linebåt setter ikke noen få meter, men hundreivs av meter line, for ikke å si kilometervis av liner som skal ut. og må følge en rett linje i lenger tid og kan må følge samme kurs.

Dette er jo direkte feil.

Regel 3d:

uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen.

Link to post
Share on other sites

Når man må blande inn det største skip som finnes, for å kunne hevde at en jolle som ligger rolig skal vike for normale båter i fart er det dags å gi seg, mener nå jeg. Når du heller ikke ønsker å svare på de spørsmål du får uten bare velger å komme med nye påstander uten kildehenvisninger blir det useriøst. Hvis du virkelig mener alt du skriver tror, og håper jeg at du er rimelig alene om dine meninger.

 

 

La oss si jeg legger meg rolig til å pilke midt i Drøbaksundet i åpen småbåt. Danskebåten kommer, og vil kanskje ikke klare å unngå sammenstøt. Siden jeg nå lå midt i leia og reglene er som de er, blir skylden min, hvis jeg forstår ting rett her. Så kan man bytte ut danskebåten med en middels stor fritidsbåt. Den har da kanskje rett til å manøvrere opp til meg og be meg ro et par meter ut  av veien. Jeg kan jo påberope meg å drive litt inn fra styrbord i 0,01 kn så han får vikeplikt, forsåvidt, eller jeg kan ro et par åretak og vike. Hvis den andre båten treffer meg, har han selvsagt brutt mot sjøveisregelen som sier man skal unngå sammenstøt så sant man kan. 

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev "Jeg tror det er god grunn til å avslutte denne tråden." og har ikke indikert noe om interessen for emnet.

Her kommer det ikke innspill med nye momenter, det er flere sider siden det kom noe som ikke allerede var sagt, hverken fra trådstarter (heller ikke i innlegg nr 294 like over her) eller andre.

det står klart og tydelig i innlegget ditt hva du skrev, så hvorfor du forlenger tråden med å gjenta det ... vel, det er jo litt selvmotsigende.

 

tråden avsluttes nok av seg selv når ingen har mer å meddele.

Link to post
Share on other sites

Nei, men din kommentar;...og nåde den som ikke viker....åpner for tolkninger. Vikeplikten er absolutt og skal holdes og hvis noen reagerer på at andre ikke overholder vikeplikten så er man absolutt i sin rett i å reagere på det etter mitt syn. Jeg har alltid merket meg din holdning til seilere og tror det kunne være på sin plass å tilbringe litt tid i en seilbåt, gjerne ved roret.

Jeg har vel gjentatt meg til det kjedsommelige med dette. Men får ta det en gang til: SLUTT med å tillegge meg meninger jeg ikke har! Du uttaler deg om ting du ikke har noe som helst greie på.

Hvis du klarer å lese HELE innlegget mitt, (eller er det for mye forlangt, kanskje?) og se hva jeg limer inn av emojier, så bør til og med DU skjønne at min posting ikke er alvorlig ment. Eller synes du en julenisse og påskekyllinger etter innlegget skulle tilsi noe annet?

Link to post
Share on other sites

 Ikke rart at der skjer mange ulykker på sjøen. og at altfor mange omkommer, med den elendige holdningen som båtplassen representere. Dette er en skam for båtfolket.

Ganske uhyrlige påstander, vil jeg påstå!

Rart at du vil bekjenne deg medlemskap på Båtplassen, og rart at moderator vil ha deg her!

Link to post
Share on other sites

Zitt; det er nærliggende å tenke slik. Men hvis du tenker deg litt om er det faktisk viktig at knbo deltar på forumet her. Han representerer jo tross alt en minoritet med særdeles merkelige holdinger til det å ferdes på sjøen og ta hensyn til andre. Å ekskludere sånne som ham fra forumet blir som å legge lokk på fasisme, med det resultat at han og hans meningsfeller fortsetter å utøve sine holdninger i den tro at det er de rette.

Link to post
Share on other sites

Tja, mulig du mente å være humorist, men hvor vellykket dette var kan nok diskuteres.

Hvis du ikke skjønner poenget i et innlegg, hvorfor kommenterer du da i det hele tatt? Det må da være bedre å bare skrolle forbi? Eller har du problemer generelt med at jeg poster noe her? Hvis det er tilfelle, så  foreslår jeg at du heller leser deg litt opp på motorisering og marsjfart på moderne seilbåter, istedenfor å prøve å belære andre om temaet!

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke skjønner poenget i et innlegg, hvorfor kommenterer du da i det hele tatt?

 

Håper du får en fin dag i dag med mye sol og godt badevann! Har lest mye om seilbåter, motorisering og hvilken fart disse holder, og den enkle konklusjonen at med noen få unntak, en liten promille eller to (nei, ikke alkohol, men som andel av den totale flåten) så er det ingen av dem som gjør ti knop enten det er snakk om toppfart eller marsjfart. Synd at du ble utsatt for et slikt fartsuhyre av en seilbåt, en båt som sikkert også satte store hekkbølger så både kjerring, unger og blomsterpotter ombord ble uroet, beklager det på dine vegne!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

VI har et problem Mouche. Vi må forstå humoren din ellers kan det få konsekvenser for tilstedeværelsen. Jeg tror du har snakket om troll hver gang du ikke forstår humoren eller er uenig og det er ofte. Skjerpings. .!!!!!

 

Jeg tror forøvrig ikke vikeplikts reglene til sjøs er særlig kompliserte. Det er menn bak roret som er den største utfordringen

Link to post
Share on other sites

Ja, han mener nok det...og det sier vel egentlig alt om trådstarter..

 

Så nåde den som har motorstopp når knbo kommer med sin Bavaria.....

Hvordan kan du si det, har du motorstopp så er den jo ikke under kommando, dersom en ikke har årer så en kan gjenvinne kommandoen med. For vi snakker jo her i utgangspunkt en jolle. Båter som ikke er under kommando har alle vikeplikt for.  Men det var ikke de som blir diskutert her det var når du var å regne som fiskefartøy. Og komme med slike påstander som du her jorde er jo helt sykt. Og slik som denne diskusjonen har utartet seg. det å dra alt mulig andre ting inn i hele tiden for som ikke har noe med saken å gjøre er jo også usaklig.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...