Jump to content

ikke kryss rett foran seilbåter!


knbo

Recommended Posts

Hva tror du dersom det kom en vindkule og doblet farten på seilbåten rett før du skulle krysse. Da ville det kunne bli et sammenstøt som du vil ha det fulle og hele ansvaret for.  og kommer en seilbåt gliden igjennom et stilleområde, hvorfor vil du lage probleme for han. Dine bølger kan stoppe seilbåten, og dersom strømmen er feil så kan du bli ansvarlig for en grunnstøting. Du har vikeplikt og det regnes som uansvarlig å gjøre en slik manøver. Så skjer det noe så er det ditt ansvar. Jeg har vært flere ganger oppe folk som deg, og der har vært lykketreff at det ikke har godt galt. En gang hadde jeg feil på motor, slik at jeg var helt uten motorkraft. Da kom det en og krysses ca 2 meter foran meg og stoppet meg totalt. heldigvis var strømmen rett vei. Tenk deg litt om og slutt med det der.

 

Jeg krysser ikke så nære som du tolker. Det er mye verre å krysse bak en båt som har masse fiskesnører og andre ting slengende bak. Noen har slep og annet. Det er lett å justere farten på en planende daycruiser dersom seilbåten plutselig skulle få høyere fart. Det har jeg aldri lagt merke til at de har fått. Det jeg derimot legger merke til er at noen seilbåter ofte styrer mot andre båter fremfor å kjøre slik de ønsker, nesten for å benytte sin forkjørsrett litt ekstra? Det er også tullete å seile og krysse i smale sund.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Har jeg skrevet noe sted at man ikke skal vike når man har vikeplikt?

 

Nei, men din kommentar;...og nåde den som ikke viker....åpner for tolkninger. Vikeplikten er absolutt og skal holdes og hvis noen reagerer på at andre ikke overholder vikeplikten så er man absolutt i sin rett i å reagere på det etter mitt syn. Jeg har alltid merket meg din holdning til seilere og tror det kunne være på sin plass å tilbringe litt tid i en seilbåt, gjerne ved roret.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Enig Lingefan virker som om de demostrerer og viser at de har forkjørsrett.

Ikke mange, men noen.

Og hvorfor på død og liv seile i trange sund, for så å klage på trafikk og folk som ikke tar hensyn?

De har motor og kan seile når de kommer i åpnere farvann.

Jeg mener noen skaper situasjoner selv og de driter i det for de trenger ikke vike og ta hensyn til noen andre.

Redigert av Taremakken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er jo rene idiotiet og ikke annet. For snakk om å vir og vrenge for å prøve å unskylde toskeskap, For er det lova å ankre i en ferdtselsled? NEI

Er en i en fertselsled når en stå på grunn? NEI

 

Å få ankeball det få du hvilken som helst båtutstyrsforretning. Vist ikke de har det så skaffer de det helt sikkert.

prøv å holde styr på hvem du svarer og hva du svarer på, spesielt når du kaller noen idiot. ellers fremstår du lett som en selv.

Link to post
Share on other sites

prøv å holde styr på hvem du svarer og hva du svarer på, spesielt når du kaller noen idiot. ellers fremstår du lett som en selv.

 

Jeg har ikke kalt noen idiot. Jeg har sakt at hasn kommentar var idiotisk, noe den til overmål var. Det er to helt forskjellige ting. Og utover det har jeg ikke mer å si.

Redigert av knbo (see edit history)

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Når jeg har heist seil, seilt et stykke, og så måtte komme til en innsnevring eller trange som det fint går å seile gjennom, ja så gjør jeg det. Ikke snakk om at jeg setter himmel og jord i bevegelse og sender kjerringa på dekk for å beslå seil kun for å tilfredsstille enkelte "bilførere" i båt som ikke gidder å holde litt avstand.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke kalt noen idiot. Jeg har sakt at hasn kommentar var idiotisk, noe den til overmål var. Det er to helt forskjellige ting. Og utover det har jeg ikke mer å si.

alle kan jo lese quotinga di og se hva hva du svarte på, så ytterligere "oppklaringer" fra din side er ganske riktig helt overflødig ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg har heist seil, seilt et stykke, og så måtte komme til en innsnevring eller trange som det fint går å seile gjennom, ja så gjør jeg det. 

Det som er en gjenganger, både til vanns og til lands, er at forskjell i hastighet ofte er opphavet til konflikt.

Planende båt i møte med saktegående båt, bil som kjører over fartsgrense tar igjen bil som kjører under fartsgrense, mennesker som trener i skog og mark som møter de om er på tur, syklist møter fotgjenger .....

 

:wflag:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når jeg har heist seil, seilt et stykke, og så måtte komme til en innsnevring eller trange som det fint går å seile gjennom, ja så gjør jeg det. Ikke snakk om at jeg setter himmel og jord i bevegelse og sender kjerringa på dekk for å beslå seil kun for å tilfredsstille enkelte "bilførere" i båt som ikke gidder å holde litt avstand.

dette er jo bare et problem når det er så trangt at man ikke kan passere, og seilbåten mister fremdrift fordi den havner i le. det gir en fin anledning til å starte motoren med seilene oppe for å komme gjennom. om den enorme forvirringen dette skaper blant bilistene oppveies av at de da faktisk kommer fram, er jeg usikker på, men for min egen del funker det ihvertfall brillefint.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dette er jo bare et problem når det er så trangt at man ikke kan passere, og seilbåten mister fremdrift fordi den havner i le. det gir en fin anledning til å starte motoren med seilene oppe for å komme gjennom. om den enorme forvirringen dette skaper blant bilistene oppveies av at de da faktisk kommer fram, er jeg usikker på, men for min egen del funker det ihvertfall brillefint.

Helt grei manøver det. Og er det mer enn noen hundre meter slepper jeg ned genoa men beholder stor oppe hvis jeg vil dytte meg gjennom ei stille.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Nå har denne tråden etterhvert utviklet seg til å bli litt ufin og usakelig, vi får prøve å snu det.

 

Men det er fremdeles et par spørsmål som blir hengende i lufta.

 

Tidligere i tråden har det nærmest blitt slått fast, opplest og vedtatt, at når man ligger til ankers, så skal man ha ankerlanterne eller vise en rund kule som dagsignal. Ingen unntak her, stor eller liten båt.

 

Jeg påpeker derfor regel 30 pkt. e):

... punkt e) i regel 30 som omhandler fartøy som ligger til ankers eller står på grunn:

 

(e) Et fartøy på mindre enn 7 meters lengde som ligger til ankers og som ikke er i eller nær en trang lei, renne eller ankerplass eller hvor andre fartøy normalt navigerer, skal ikke behøve å vise de lanternene eller signalfiguren som er foreskrevet i punktene (a) og (b) i denne regel.

 

Her kommer det altså eksplisitt fram at fartøy under 7 meter ikke alltid trenger å vise ankerlanterne eller kule. Din respons på denne henvisningen er dette:

Dette er jo rene idiotiet og ikke annet. For snakk om å vir og vrenge for å prøve å unskylde toskeskap, For er det lova å ankre i en ferdtselsled? NEI

Er en i en fertselsled når en stå på grunn? NEI

 

Å få ankeball det få du hvilken som helst båtutstyrsforretning. Vist ikke de har det så skaffer de det helt sikkert.

 

 

 

Videre løfter jeg regel 3 d) som definerer fartøy som holder på med fiske. Her står det ordrett at:

 

"Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, ...."

 

Liner som henger etter båten omfattes ikke. Med det kan vi forstå at en som dorger eller fisker med håndsnøre ikke er omfattet av definisjonen.

 

Din respons på dette er:

Mer idioti:

Hva slaks garn er det snakk om i denne sammenheng. Hva vet du om fikse et garn en snaker om her? Hovr mange garnlenker hadde han ute?  30 - 40 lenker? med 12 mm topptelen og 15mm blytelne?  Han ville ikke fått en lenke opp i jolla si. Så, få meg ikke til å le.

 

Hvor har du det fra at det må være 30 lenker med garn som har 12mm toppterne og 15mm bunnterne? Kan ikke se noe om det i sjøveisreglene.

 

 

Du påstår følgende:

 du aldri blir å regne som et fiskefartøy om du aldri så mye fisker fra et lystfartøy .... Når en snakker om fiskebåt i sjøveisreglene så dreier det seg om profesjonelle linebåter, drivgarnsbåter, snurpere og lignende.

Hvis du kan vise til at du har dette fra pålitelig hold skal jeg gi meg, jeg er ikke mer sta enn det :smiley:

 

 

Min konklusjon er i alle fall inn til videre at en hvilken som helst fritidsbåt som trekker garn, line eller annet redskap som begrenser manøvreringsevnen (en som trekker teiner?) er omfattet av definisjonen "fartøy som fisker". I prinsippet skal altså dette fartøyet føre lanterne eller dagsignaler iht. dette, men om vedkomne bryter det punktet er det ikke opp til oss andre å ikke si at han ikke "holder på med fiske".

 

Jeg kan fremdeles ikke se at du har svart på mitt spørsmål i innlegg nr. 176. Tar du deg bryet?

 

 

 

Må le..

 

Dersom en skal prøve seg som kverulant, så hadde det vært fint om minst en setning var uten skrivefeil.

Jeg velger å ikke kommentere skrivefeil, selv om jeg noen ganger må lese en setning to ganger for å få med meg innholdet. Jeg mener de med lese og skrivevansker bør ha lik rett til å diskutere sine meninger på forumet.

Link to post
Share on other sites

Knbo har vel et poeng her. Jo trangere farvannet er og hvor større motorbåten er jo farligere blir det erfaringsmessig. Motorbåtføreren har det hele og fulle ansvar for at båtene krysser hverandre med god avstand. Man krysser bak eller i en god bue foran. De med høyest fart , enten det er på veien eller på sjøen viser minst hensyn og har oftest minst kunnskap.

Link to post
Share on other sites

Knbo har vel et poeng her...

det fins vel ingen "oppside" ved å passere med liten margin, uansett båttype, vikeplikt, hastighet eller annet. om seilbåter kan aksellerere så voldsomt at det blir en overraskelse ... tja, det kan nok skje, men motorbåten som passerer tett foran kan også gjøre det motsatte, få litt motorfjusk og miste hastigheten. resultatet blir det samme.

 

det er også et tankekors at hastigheten minker med erfaring, om det stemmer vet jeg ikke, men det skulle ikke overraske.

Link to post
Share on other sites

Vi sjøulkene kommer aldri opp i slike episoder som Knbo beskriver, Quatumduck. Vi iakttar seilbåten i god tid og observere den den i sideruta og vindusstolpen forteller forskjellen på farten og om det kan bli en konflikt i kursene.

Nettopp! Og problemet er for en stor del alle som har kjøpt seg inn på for stort, og som ikke klarer å se seg selv i omgivelsene, og heller ikke klarer å justere seg inn så ting går pent og pyntelig. Det er ingen myte den der 40-50 fots Fairline eller tilsv. med en grønnskolling bak "rattet" som durer på. Vi ser han hver eneste dag utpå.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Komodo

Ver så snill å se hva uttryket begrenset evne til manøvrering betyr. En snurper som ligger med et snurpenot på siden kan ikke gjøre en unnamanøver mens ens den ligger det. Når du dorger kan du svinge unna. En som setter en line, fra en linebåt setter ikke noen få meter, men hundreivs av meter line, for ikke å si kilometervis av liner som skal ut. og må følge en rett linje i lenger tid og kan må følge samme kurs. Om du setter et garn på noe få titals meter så vil du uten problem kunne stoppe opp og sette bakke samt å løfte garnet opp igjen til båten har passert. En ganbåt som setter ut et torskegarn på dypt vann  og setter mange garnlenger etter hverandre kan ikke stoppe men må følge den rette linje når han gjør dette. Dermed kan den ikke vike. Detter er forskjellen. Kravet er at fartøyet er har begrensede muligheter fra å vike fra sitt kurs eller posisjon. Men sen juksabåt  med 4 juksamaskiner  Dvs han 8 snører ute samtidig og fisker ikke regnet som fiskefartøy i sjøveisreglene. selv om han vil bruke lenger tid en det du må gjøre for å sette et garn, for å få opp sine redskaper. Dersom dere få dette inn i hode så fatter dere kanskje hva det dreier som om. Kan si at jeg har jobbet på fiskbruk, samt at jeg flere år har reist rundt på ganskyterier og reparert garnskytemaskiner så jeg vet hva en garnbåt setter ut og og hvor dypt de kan stå. Å trekke en sammenligning mellom det og det småputrete som en vi normale folk holder på med., er som å sammenligne en jumbojet med en flue.  Stikk fingeren i jorden og akseptere forskjellen. Den er enorm. Og dermed slutt å lev i den villfarelse at andre båter har vikeplikt når dere ligger og fisker. Glem det jo før jo heller.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 Det er ingen myte den der 40-50 fots Fairline eller tilsv. med en grønnskolling bak "rattet" som durer på. Vi ser han hver eneste dag utpå.

 

Var en som skulle legge seg til på bolten i baugen på seilbåten vår for noen dager siden. Svær og fin båt. Vi lå longside til fjellet på langs i ei bukt med strøm og vind langsetter. Han insisterte på å ankre på tvers av både vind og strøm, men hadde godt med trøstere både foran og bak så han kom til bolten på et vis, kona fikk kastet tauet i land, jeg, som løp til for å hjelpe, fikk det rundt bolten. Syns det var litt rart han ikke ville ha strøm og vind mer i hekken, det var plass nok til det. Men tenkte som så at om han mener han har utstyr til å bekjempe både strøm og vind så er det vel sånn, båtfører kjenner sin egen båt best.  

 

Men så gikk alt som naturlovene krevet. Båten rak av, jeg stod på land og kom ikke ombord i egen båt, han drev ned på min båt, dvs vårt rochna anker i baugen som traff midt i blåstripa på den fine båten. Så rak båten bakover mens båtfører, som kunne slått revers for lenge siden, var på vei frem for å hjelpe kona, som nå skrek om stripe i båten (hvem bryr seg vel om at de er veldig nær å skade andre sin båt, ingen, egen stripe er fokus). Båtfører kom i baugen og ba kona om å skubbe fra vår båt fremfor å holde i tauet. Hun skjelte ut han pga stripa som fortløpende ble lengre og lengre, han returnerte kjapt og fikk slått revers. Jeg heiv tauet i retur. 

 

De ankret opp 30 meter unna på samme holmen og siden så jeg aldri noe mer til de. Ikke en tur bortom for å høre om baugsprydet som nappa ene rekkestøtta vår gjorde noe skade, eller om det på noen annen måte hadde skjedd noe. 

 

Jaja... selv syns jeg det var greit at ankeret er akkurat der det er. Det gir seg ikke sånn med en gang. Og jeg syns synd på de som fikk ripa opp båten sin og opplevde en så stressende situasjon, det er ikke gøy for noen. Men om man har ripa opp langs en annen båt så stikker man bortom etterpå. Det er kanskje det viktigste og jeg tror ikke det har noe med båtstørrelse å gjøre, men mer om hvor stor man selv er som person. 

Link to post
Share on other sites

Men om man har ripa opp langs en annen båt så stikker man bortom etterpå. Det er kanskje det viktigste og jeg tror ikke det har noe med båtstørrelse å gjøre, men mer om hvor stor man selv er som person. 

Kloke ord Pinkvin :yesnod:  Kjedelig for dem at de fikk ripet opp båten sin, men det er heller ikke greit at de ødelegger dagen for de som kommer i deres vei.

 

 

KNBO:

Kanskje du kan ta deg bryet med å lese innlegg #266 en gang til og besvare spørsmålene der? Det vises til sitater i sjøveisreglene. Hvis du kan tilbakevise mine tolkninger vil jeg gjerne vite hva som er din kilde. At du har jobbet med å bøte nøter og har dine meninger har jeg forstått.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...