Jump to content

ikke kryss rett foran seilbåter!


knbo

Recommended Posts

Jeg mener at mange seilere er mer opptatt av hvem som har retten på sin side og mange bruker denne retten overdrevet mye.

 

Jeg tror nok heller at seilere rent generelt kjenner reglene bedre og også vet at man skal holde kursen og at den som har plikten til å vike benytter seg av denne. Litt som på samme måte som at vi i trafikken vet å holde oss på riktig side av veien, stopper for trafikk fra høyre og at de som kommer fra vår høyre kjører uten å stoppe. Hvordan hadde det blitt i trafikken hvis halvparten av bilene også stoppet for all trafikk fra venstre? Tipper at hvis du hadde ligget bak en slik bil så hadde du blitt rimelig irritert etter hvert?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Virker som alle er prisgitt vind og strøm til en hver tid og ikke kan planlegge seilasen lenger enn noen få meter forut.

Der er du nok inne på noe vesentlig. Ikke kan dem stoppe eller endre kurs, og har de liten fart, kan du risikere at de akselerer noe voldsom på kort tid, så jeg skjønner nesten ikke at folk tør å være i en seilbåt. Det må være risikosport av verste slag. :giggle: Og nåde den som ikke viker, uansett vikeplikt eller ei! Da får man passet sitt påskrevet..... :santcheers::easter:

Link to post
Share on other sites

På skarp kryss (seiler så høyt mot vinden det går) så blir kursen ikke alltid rett fram fordi det (alltid) er små vindskift.

Dette prøver vi seilere å utnytte og dermed kan dette virke litt "rart" for andre sjøfarere.

Men kursendringer og det man ønsker å gjøre skal varsel tidlig og tydelig og derfor har jeg ved enkelte anledninger avventet kursendring til f.eks. møtende båt er passert. Det er kanskje slike situasjoner som gjør at du tror vi ønsker å demonstrere retten på sjøen. 

Skal ikke se bort fra at noen gjør dette med hensikt men tror det i de fleste tilfeller har en annen forklaring.

Noen turer i en seilbåt på kryss kan kanskje øke forståelsen for dette.

Har faktisk vært med på mange turer i seilbåt, både på tur og seilt ragatta hver onsdag en hel sesong.

Vi hadde alltid utkikk etter andre båter, og korrigerte kurs for å unngå å komme i konflikt der vikeplkt kunne blitt ett spørsmål.

Ofte gikk vi bak båter som egentlig hadde vikeplikt for oss hvis vi ikke hadde styrt akter for de, nettopp fordi det var bare en liten korrigering som skulle til.

Møtte vi båter som kanskje kunne skape tvil, la vi om for å unngå dette.

Heller aldri under regattaer var dette noe problem. Det var ikke sånn at vi MÅTTE presse oss frem og slå AKKURAT der, men vi kunne slå tidligere, men kanskje vi måtte slå en akstra gang, men hva så?

Men det er kanskje regionale forskjeller og at på sørlandet tilpasser fler seg hverandre og alle gjør sitt til at det blir trivelig på sjøen?

Link to post
Share on other sites

Jøss, det var helt nytt for meg. Hvor mange omkom ifjor i Norge grunnet manglende forståelse av reglene som gjelder? Hvilke regler (liten forståelse av) var spesielt fremhevet som årsak?

Har du ikke fått med det at det var over 30% flere omkomne enn i 2014. Og at det var tatt like mange med over 0.8 promille på sjøen som det ble tatt med over 0,2 promille i biltrafikken. Til alt overmål var det hold mange ganger flere kontrolle på land enn på sjøen.

 

Det kom frem i presse og nyheter i for ikke lenge siden at hovedårsaken til at det omkommer så mange på sjøen var et det var for dårlig kunnskap til reglene som gjaldt på sjøen. Og at mange med båtførerprøven ikke kunne nok. Dette hadde du fått med det dersom du hadde fulgt med . Sjøfartsdirektoratet har derfor innskjerpet kravet til tidsbruk på kurset for båtførerprøven. De som tilbyr kurs med båtførerprøve på en dag ikke lenger er godkjente. Det er nå satt at kurset skal vare inneholder minimum 25 timer undervisning. Dette av samme årsak. Men dette har du sikker ikke fått med deg.

 

Personlig har jeg spurt mange som jeg har truffet på sjøen hva en kjegle med spissen ned betyr på en seilbåt, ingen absolutt ingen ante hva det betydde. Det også en god del som har spurt meg hva det er for noe. og pekt på kjeglen min. Dersom kjennskapen til andre regler er like det de har til en dag signalene så er det ikke rart at det er så mange som dør på sjøen.

Jeg har også sett motorbåter gå inn og legge seg fortøyd innenfor badebøyene. Sett videoer av seilbrett som seiler innen for de samme bøyene. Noe som også er forbudt. 

 

Etter å ha lest om mange av de redningsaksjonene som Redningsselskapet forteller om, så vier det også at de nesten alle kunne ha vært unngått dersom  de hadde fulgt reglene som gjelder på sjøen.

 

Det verste er at selv politiet her elendig kunnskap. En politimann sa at politibåten var et utrykningskjøretøy. Han skulle ut å ha kontroll på sjøen. Ikke rart at folk omkommer på sjøen.

 

Kort sakt så er det nedslående når leser og ser hvor dårlig kunnskapen egentlig er blant båtfolket.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

NEI dette er feil knbo

 

hvilken type fartøy er Trond63 da han stengt motorn o ligger o fisker ?

KNBO, du er utfordret flere ganger på dette nå, har du et svar på dette? Med kildehenvisning, for det er liten vits i å vise til regelverkstolkninger du har funnet på selv.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Gikk sydover mot Fjallbacka når en seilbåt kom mot oss på styrbord side i leden i mot (nordover). Den holdt stødig og fin kurs hele veien. Til babord for oss lå en halvplaner, på feil side i leden. Det var bare oss tre, god plass og alt såre vel. 

 

Ettersom halvplaneren kom nærmere og nærmere seilbåten begynte den å vingle fra side til side, som om den ikke kunne bestemme seg for om den skulle gå til styrbord eller babord for seilbåten. Så gasset den på, enda mer vingling frem og tilbake, og klarte akkurat å krysse til babord rett foran baugen på seilbåten. 

 

Tror faktisk vi alle tre var like uforstående til hva som skjedde.. To av oss fordi en lurer på om den tredje ikke kunne de elementære reglene, og den tredje, halvplaneren, fordi han ikke skjønte noe som helst? 

 

Veldig rart. 

Link to post
Share on other sites

Gikk sydover mot Fjallbacka når en seilbåt kom mot oss på styrbord side i leden i mot (nordover). Den holdt stødig og fin kurs hele veien. Til babord for oss lå en halvplaner, på feil side i leden. Det var bare oss tre, god plass og alt såre vel. 

 

Ettersom halvplaneren kom nærmere og nærmere seilbåten begynte den å vingle fra side til side, som om den ikke kunne bestemme seg for om den skulle gå til styrbord eller babord for seilbåten. Så gasset den på, enda mer vingling frem og tilbake, og klarte akkurat å krysse til babord rett foran baugen på seilbåten. 

 

Tror faktisk vi alle tre var like uforstående til hva som skjedde.. To av oss fordi en lurer på om den tredje ikke kunne de elementære reglene, og den tredje, halvplaneren, fordi han ikke skjønte noe som helst? 

 

Veldig rart. 

Hvis... alle 3 hadde holdt samme fart og kurs, hva ville ha skjedd da?

Link to post
Share on other sites

Har du ikke fått med det at det var over 30% flere omkomne enn i 2014. Og at det var tatt like mange med over 0.8 promille på sjøen som det ble tatt med over 0,2 promille i biltrafikken. Til alt overmål var det hold mange ganger flere kontrolle på land enn på sjøen.

 

Det kom frem i presse og nyheter i for ikke lenge siden at hovedårsaken til at det omkommer så mange på sjøen var et det var for dårlig kunnskap til reglene som gjaldt på sjøen. Og at mange med båtførerprøven ikke kunne nok. Dette hadde du fått med det dersom du hadde fulgt med . Sjøfartsdirektoratet har derfor innskjerpet kravet til tidsbruk på kurset for båtførerprøven. De som tilbyr kurs med båtførerprøve på en dag ikke lenger er godkjente. Det er nå satt at kurset skal vare inneholder minimum 25 timer undervisning. Dette av samme årsak. Men dette har du sikker ikke fått med deg.

 

Personlig har jeg spurt mange som jeg har truffet på sjøen hva en kjegle med spissen ned betyr på en seilbåt, ingen absolutt ingen ante hva det betydde. Det også en god del som har spurt meg hva det er for noe. og pekt på kjeglen min. Dersom kjennskapen til andre regler er like det de har til en dag signalene så er det ikke rart at det er så mange som dør på sjøen.

Jeg har også sett motorbåter gå inn og legge seg fortøyd innenfor badebøyene. Sett videoer av seilbrett som seiler innen for de samme bøyene. Noe som også er forbudt. 

 

Etter å ha lest om mange av de redningsaksjonene som Redningsselskapet forteller om, så vier det også at de nesten alle kunne ha vært unngått dersom  de hadde fulgt reglene som gjelder på sjøen.

 

Det verste er at selv politiet her elendig kunnskap. En politimann sa at politibåten var et utrykningskjøretøy. Han skulle ut å ha kontroll på sjøen. Ikke rart at folk omkommer på sjøen.

 

Kort sakt så er det nedslående når leser og ser hvor dårlig kunnskapen egentlig er blant båtfolket.

 

Jammen godt du har faciten på det meste da...

Link to post
Share on other sites

Har du ikke fått med det at det var over 30% flere omkomne enn i 2014. Og at det var tatt like mange med over 0.8 promille på sjøen som det ble tatt med over 0,2 promille i biltrafikken. Til alt overmål var det hold mange ganger flere kontrolle på land enn på sjøen""...."................

Helt fantastiskt å se din opplysning av oss om bruk av statistikk!! Ukas vinner. Neste år dør vi nok i hopetall! Ser også gjerne at du linker litt.

I følge min viten blir det vel tatt cirka like mange i uka rusa i trafikken som det som vi ser på sjøen i løpet av et år eller to. Ekstremt underestimert påstand. Kjør på.... Opplys oss.

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KNBO, du er utfordret flere ganger på dette nå, har du et svar på dette? Med kildehenvisning, for det er liten vits i å vise til regelverkstolkninger du har funnet på selv.

 

KNBO er utfordret med en rekke spørsmål, men har valgt den noe arrogante utveien å svare på akkurat det som faller ham inn. Noe spesielt i forhold til at det tross alt er han som har dratt i gang denne tråden.

 

Men, jeg prøver allikevel en gang til:

trond63 fortalte om en seilbåt som hadde kurs rett mot ham mens han lå og fisket. Mener du fremdeles at det er godt sjømannskap å ikke svinge unna ei jolle som ligger og fisker og ikke gjør fart over grunn?

Link to post
Share on other sites

For at det ikke skal være noen tvil om reglene jeg bygger det jeg skriver på:

Regel 3

(d)

Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen.

 

(f)

Uttrykket fartøy som ikke er under kommando betyr et fartøy som på grunn av en eller annen usedvanlig omstendighet er ute av stand til å manøvrere som foreskrevet i disse reglene og derfor ikke kan holde av veien for et annet fartøy.

 

(g)

  Uttrykket fartøy som har begrenset evne til å manøvrere betyr et fartøy som på grunn av arten av dets arbeid har begrenset evne til å manøvrere som foreskrevet i disse reglene og derfor ikke kan holde av veien for et annet fartøy.

Uttrykket «fartøy som har begrenset evne til å manøvrere» skal omfatte, men er ikke begrenset til:

(i) Et fartøy som holder på med å legge ut, etterse eller ta opp et sjømerke, undervannskabel eller rørledning. (ii) Et fartøy som holder på med mudring, oppmålings- eller undervannsvirksomhet. (iii) Et fartøy som holder på med å komplettere forsyninger eller å overføre personer, proviant eller last mens det er underveis. (iv) Et fartøy som holder på med å sette ut eller ta imot fly. (v) Et fartøy som holder på med å fjerne miner. (vi)

Et fartøy som holder på med et slep av slik art at det sterkt begrenser det slepende og slepte fartøys evne til å avvike fra sin kurs.

 

(i)

Ordet underveis betyr at et fartøy ikke ligger til ankers eller er gjort fast til land eller står på grunn.

 

Når trond63 lå i fisket fra sin jolle oppfulgte han ikke betingelsen som står i regel 3 d,f og g, men ha oppfylte det som står i regel 3 i. Han var med andre ord ikke definert som fiskende fartøy, eller fartøy ikke under komando og ikke som et fartøy med begrenset evne til å mannøvrere, men som et fartøy som var undervis. Dette faktum kan han ikke se bort fra. Dermed må han følge de regler som gjelder for alle andre som er underveis. Å overholde vikeplikten fra båter som kommer fra styrbord eller fartøy som er under seil.

Redigert av knbo (see edit history)

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser seilbåten at jolla ikke det ankret opp, da ?

Det er jo et interessant spørsmål Worry. Ganske heftig å renne ei jolle i senk med pinnebåten sin, og etterpå hevde at han skulle ha trekt ankeret, startet motoren, og holdt av veien for frua med patinablondt hår.

 

Da er det jo selvsagt nærliggende å tenke som trådstarter:

hva sier sjøveisreglene om ankring, og hva en da er pliktig da å vise? Har du hørt om Ankerball?

Altså, har man ikke ankerlanterne eller kule som dagsignal, så er det umulig for fine fruer i pinnebåter å vite at ankeret er ute.

 

 

KNBO har imidlertid oversett punkt e) i regel 30 som omhandler fartøy som ligger til ankers eller står på grunn:

 

(e) Et fartøy på mindre enn 7 meters lengde som ligger til ankers og som ikke er i eller nær en trang lei, renne eller ankerplass eller hvor andre fartøy normalt navigerer, skal ikke behøve å vise de lanternene eller signalfiguren som er foreskrevet i punktene (a) og (b) i denne regel.

 

Nå er det muligens åpent for diskusjon hvorvidt farvannet var en plass der "andre fartøy normalt navigerer", men han har i alle fall påpekt at det ikke var i ei trang lei.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sakt hva jeg mener om det. Og kan ikke svare på det ut fra de opplysninger som han har gitt.

Jeg kan ikke  se at du har svart på spørsmålet mitt!

 

Anser du det som godt sjømannskap å ikke svinge utenom ei jolle som ligger for anker og fisker?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvis... alle 3 hadde holdt samme fart og kurs, hva ville ha skjedd da?

 

Tror faktisk det akkurat kunne gått greit, såvidt, men halvplaneren fikk en eller annen panikkgreie og vinglet seg til fra kollisjonskurs med seilbåten, som faktisk seilte på stø og fin kurs i medvind.

 

At halvplaneren skulle ende med å gasse på og passere på tvers rett foran baugen, i babord retning, ja det var veldig uventet, kanskje det rareste som kunne skjedd på en måte. Kan man gjøre mer feil uten at han hadde rent seilbåten i senk? Feil side i leia, ustø kurs, øke hastigheten og dermed komme raskere opp i situasjonen, vike rett foran og feil vei. 

 

Var tidlig på dagen så jeg tror ikke han var drita full heller... noe som kunne forklart mye. 

Link to post
Share on other sites

Regel 3

(d)

Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen.

 

 

Når trond63 lå i fisket fra sin jolle oppfulgte han ikke betingelsen som står i regel 3 d,f og g, men ha oppfylte det som står i regel 3 i. Han var med andre ord ikke definert som fiskende fartøy,

 

Kanksje du skal lese regel 3 d som du siterer en gang til. Ei jolle som trekker garn eller line er å anse som et fartøy som fisker. Du vet ikke at trond63 ikke trakk garn eller line!

 

 

Ser forøvrig at du har skrevet om innlegget ditt radikalt. Og det kan jo være lurt med de beskyldningene du serverte for baatplassens brukere generelt i din første tekst. I motsetning til deg vil jeg heller si at baatplassens medlemmer er over middels interessert i båt og sikkerhet. Den som imidlertid utviser det motsatte her er jo du. Du forsvarer jo dama som hadde kurs rett mot ei jolle som ikke gjorde fart over grunn uten tegn til å svinge utenom!

Link to post
Share on other sites

Det er jo et interessant spørsmål Worry. Ganske heftig å renne ei jolle i senk med pinnebåten sin, og etterpå hevde at han skulle ha trekt ankeret, startet motoren, og holdt av veien for frua med patinablondt hår.

 

Da er det jo selvsagt nærliggende å tenke som trådstarter:

Altså, har man ikke ankerlanterne eller kule som dagsignal, så er det umulig for fine fruer i pinnebåter å vite at ankeret er ute.

 

 

KNBO har imidlertid oversett punkt e) i regel 30 som omhandler fartøy som ligger til ankers eller står på grunn:

 

(e) Et fartøy på mindre enn 7 meters lengde som ligger til ankers og som ikke er i eller nær en trang lei, renne eller ankerplass eller hvor andre fartøy normalt navigerer, skal ikke behøve å vise de lanternene eller signalfiguren som er foreskrevet i punktene (a) og (b) i denne regel.

 

Nå er det muligens åpent for diskusjon hvorvidt farvannet var en plass der "andre fartøy normalt navigerer", men han har i alle fall påpekt at det ikke var i ei trang lei.

 

 

Jeg kan ikke  se at du har svart på spørsmålet mitt!

 

Anser du det som godt sjømannskap å ikke svinge utenom ei jolle som ligger for anker og fisker?

 

 

en slik vil jeg ha! hvor er de å få kjøpt?

 

 

Dette er jo rene idiotiet og ikke annet. For snakk om å vir og vrenge for å prøve å unskylde toskeskap, For er det lova å ankre i en ferdtselsled? NEI

Er en i en fertselsled når en stå på grunn? NEI

 

Å få ankeball det få du hvilken som helst båtutstyrsforretning. Vist ikke de har det så skaffer de det helt sikkert.

Redigert av knbo (see edit history)

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Kanksje du skal lese regel 3 d som du siterer en gang til. Ei jolle som trekker garn eller line er å anse som et fartøy som fisker. Du vet ikke at trond63 ikke trakk garn eller line!

 

 

Ser forøvrig at du har skrevet om innlegget ditt radikalt. Og det kan jo være lurt med de beskyldningene du serverte for baatplassens brukere generelt i din første tekst. I motsetning til deg vil jeg heller si at baatplassens medlemmer er over middels interessert i båt og sikkerhet. Den som imidlertid utviser det motsatte her er jo du. Du forsvarer jo dama som hadde kurs rett mot ei jolle som ikke gjorde fart over grunn uten tegn til å svinge utenom!

 

 

Mer idioti:

Hva slaks garn er det snakk om i denne sammenheng. Hva vet du om fikse et garn en snaker om her? Hovr mange garnlenker hadde han ute?  30 - 40 lenker? med 12 mm topptelen og 15mm blytelne?  Han ville ikke fått en lenke opp i jolla si. Så, få meg ikke til å le.

Redigert av knbo (see edit history)

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...