Jump to content

ikke kryss rett foran seilbåter!


knbo

Recommended Posts

Jaja... selv syns jeg det var greit at ankeret er akkurat der det er. Det gir seg ikke sånn med en gang. Og jeg syns synd på de som fikk ripa opp båten sin og opplevde en så stressende situasjon, det er ikke gøy for noen. Men om man har ripa opp langs en annen båt så stikker man bortom etterpå. Det er kanskje det viktigste og jeg tror ikke det har noe med båtstørrelse å gjøre, men mer om hvor stor man selv er som person.

Båtstørrelse.... Hadde din nye venn startet i en 18-foter og lært seg gangen i det, og gått gradene opp i størrelse, så hadde vel neppe situasjonen oppstått. Har selv vært med en nybegynner i en ny 40 fots hurtiggående motorbåt. Det var stunder jeg funderte på å overta kommandoen, for å si det slik...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Komodo

Ver så snill å se hva uttryket begrenset evne til manøvrering betyr...

 

.. Å trekke en sammenligning mellom det og det småputrete som en vi normale folk holder på med., er som å sammenligne en jumbojet med en flue.  Stikk fingeren i jorden og akseptere forskjellen. Den er enorm. Og dermed slutt å lev i den villfarelse at andre båter har vikeplikt når dere ligger og fisker. Glem det jo før jo heller.

Har du en referanse til det du påstår her?

 

Når regelen sier:

Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, ...."

Hva legger du i "ethvert fartøy som fisker"?

Du har helt rett i at å sammenligne en snurper og en fiskende jolle ikke er mulig, men at det skilles mellom det i regelverket har du ikke klart å vise.

Link to post
Share on other sites

Komodo

Ver så snill å se hva uttryket begrenset evne til manøvrering betyr. En snurper som ligger med et snurpenot på siden kan ikke gjøre en unnamanøver mens ens den ligger det. Når du dorger kan du svinge unna. En som setter en line, fra en linebåt setter ikke noen få meter, men hundreivs av meter line, for ikke å si kilometervis av liner som skal ut. og må følge en rett linje i lenger tid og kan må følge samme kurs. Om du setter et garn på noe få titals meter så vil du uten problem kunne stoppe opp og sette bakke samt å løfte garnet opp igjen til båten har passert. En ganbåt som setter ut et torskegarn på dypt vann  og setter mange garnlenger etter hverandre kan ikke stoppe men må følge den rette linje når han gjør dette. Dermed kan den ikke vike. Detter er forskjellen. Kravet er at fartøyet er har begrensede muligheter fra å vike fra sitt kurs eller posisjon. Men sen juksabåt  med 4 juksamaskiner  Dvs han 8 snører ute samtidig og fisker ikke regnet som fiskefartøy i sjøveisreglene. selv om han vil bruke lenger tid en det du må gjøre for å sette et garn, for å få opp sine redskaper. Dersom dere få dette inn i hode så fatter dere kanskje hva det dreier som om. Kan si at jeg har jobbet på fiskbruk, samt at jeg flere år har reist rundt på ganskyterier og reparert garnskytemaskiner så jeg vet hva en garnbåt setter ut og og hvor dypt de kan stå. Å trekke en sammenligning mellom det og det småputrete som en vi normale folk holder på med., er som å sammenligne en jumbojet med en flue.  Stikk fingeren i jorden og akseptere forskjellen. Den er enorm. Og dermed slutt å lev i den villfarelse at andre båter har vikeplikt når dere ligger og fisker. Glem det jo før jo heller.

 

Skal vi tolke det som at du mener du har påkjørsrett ??

Link to post
Share on other sites

Vær trygg , ei ugle blir aldri overrasket av en som skyter fart med dregg på slep.

 

]

da er nok ender mer observante, som har erfart akkurat dette fenomenet (vel, selve ankerballen manglet, samt signal for bruk av hjulvisp i tillegg). overraskelse er bare en av mange reaksjoner som melder seg når noen seiler med svært varierende kurs og hastighet og anker på slep. heldigvis fikk vi hjulpet det enslige mannskapet med å berge seil og heise anker slik at båten ble manøvrerbar igjen.

Link to post
Share on other sites

Dere som kommer susende avgåre med deres motorbåter, slutt å kjøre rett foran bauen på en selibåt. Hva tror du vil skje dersom vinden øker og seilbåten dobler farten. Du har vikeplikt for en seilbåt som ikke bruker motor til fremdrift. Det betyr at skulle det skje noe fordi at du trodde seilbåten ville forsette med den lave farten, tok en risk og får ansvaret. Vi som siler kan ikke styre viden, dermed kan vi rakt bli mye lenger fremme enn det du regner med. Så hold avstand

 

Jeg vil også oppfordre alle som bruker både seil og motor å marker dette om dagen med det dagsignal (ei kjegle med spissen ned hengene over fordekket). og om natten ha topplanterna tent om natten. og ikke bare akterlanterna og sidelanternene.

Jeg ser ingen grunn til å krysse rett foran noen båter, det være seg seiljolle eller hangarskip...

Link to post
Share on other sites

Skal vi tolke det som at du mener du har påkjørsrett ??

han mener vel ganske enkelt at de samme reglene gjelder for fritidsbåter, enten de har et par snører ute eller ikke. og påkjørsretten er vel allerede bekreftet i rettskraftig dom, så ...

 

selv har jeg liten greie på fiske og ser ikke forskjell på båt som setter garn, tråler, line, not, jukse og whatnot. men jeg har forstått at man sjelden fisker i overflaten, så selv om redskapen kan være "kilometervis" antar jeg en kan passere aktenfor bare man holder god nok avstand. men hvor stor avstand er dét, egentlig?

Link to post
Share on other sites

Har du en referanse til det du påstår her?

 

Når regelen sier:

Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, ...."

Hva legger du i "ethvert fartøy som fisker"?

Du har helt rett i at å sammenligne en snurper og en fiskende jolle ikke er mulig, men at det skilles mellom det i regelverket har du ikke klart å vise.

Skal prøve å svare på en måte godt og kalart. Regelen sier ikke vare bare hva de fiser med. Men at er sakk om fiskeredskap om begrenser manøvreringsevnen.

Dere gjør en tabbe dere ser et farvann og sider her det god plass. Dette er ikke trangt men dersom du står på en 300.000 tonner vil det da vare trangt. da er det trangt. ikke det du opplever det for. Har du begrenset manøvreringsevnen i forholde til en 300.000 tonner da har du begrenset manøvreringsevnen og ikke før.  Du kan ikke ta utgangspungt til din båt, men det allers største båten som kan gå der du ligger å fisker. For disse reglene gjelder ikke bare små båter som oss, men også det største som finnes. og normal manøvreringsevnen er den evnen som de aller største skipene har mulighet til. Så svar meg vil du si at du ikke kan manøvre bedre enn en båt som trenge kilometer for å dreie 90 grader? Vist svaret er ja så kan du påkalle deg å være et fiskefartøy etter sjøveisreglene, og ikke før.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Nå må du slutte før du gjør deg enda mer bort knbo.

 

 

Fiske..Hva med båt med motorhavari, der eier står hodet i motorrommet for å fikse...? klart en dreier utenom båter som ligger stille, vist ikke er en jo syk... 

:yesnod:  :yesnod:  :yesnod:

 

Fortalte kona om denne diskusjonen og det første hun sa var akkurat det du skriver nå.

 

Hvis noen etterlever en slik adferd på sjøen burde de ikke bare miste retten til å ferdes på havet for all framtid, de burde også trekke ut alle neglene med tang og bli stripset fast til en stol i en mørk kjeller :ghost:

 

KNBO: I et tidligere innlegg (som du modererte noen minutter etterpå) gikk du bastant ut og kalte alle brukere på Baatplassen for en samlig uansvarlige båtbrukere som skaper fare på sjøen. Med de holdningene du utviser vil jeg si det er motsatt, noe som understrekes av Ida Maries korte innlegg.

Link to post
Share on other sites

Har du en referanse til det du påstår her?

 

Når regelen sier:

Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy cc

Hva legger du i "ethvert fartøy som fisker"?

Du har helt rett i at å sammenligne en snurper og en fiskende jolle ikke er mulig, men at det skilles mellom det i regelverket har du ikke klart å vise.

Kan du vise til at en båter over en viss størrelse er unntatt for disse sjøveisreglene. Dersom ikke så gjelder de også for det aller største fartøy som noen sinne er laget. Dermed så må en alltid sette dette i forhold til det. Dersom du hevder at en båt har vikeplikt for en jolle som fisker i følge de 38 første reglene så påstår du at det gjelder for den største båten i verden også. Da blir det du skriver totalt tullete og het på tryne. Så dersom du forsatt vil hevde at reglene gjeldre for fartøy som vare er litt større en det du sitter ,i så er det du som må komme med referanse til den reglen. Kan du ikke det så slutt å villed folk, som du nå holder på med.

 

hva jeg legger i " et fartøy som fisker"? Det skal jeg si det det som står i hele setningen og sett i forhold til den øvre begrensing av forløy størrelse som reglene gjelder for.

Redigert av knbo (see edit history)

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Kan du vise til at en båter over en viss størrelse er unntatt for disse sjøveisreglene. Dersom ikke så gjelder de også for det aller største fartøy som noen sinne er laget. Dermed så må en alltid sette dette i forhold til det. Dersom du hevder at en båt har vikeplikt for en jolle som fisker i følge de 38 første reglene så påstår du at det gjelder for den største båten i verden også. Da blir det du skriver totalt tullete og het på tryne. Så dersom du forsatt vil hevde at reglene gjeldre for fartøy som vare er litt større en det du sitter ,i så er det du som må komme med referanse til den reglen. Kan du ikke det så slutt å villed folk, som du nå holder på med.

 

Tror du må gi deg snart nå...

Link to post
Share on other sites

Tror du må gi deg snart nå...

Gi meg med å hva? Er det heller ikke de som tolker regler ut i fra den størrelsen som passer seg, men de gjelder jo for alle strørelser helt opp til det aller største. Dersom det er anderledes så må dere komme med en en lov eller reglen som sier noe annet. Vist ikke så innrøm at dere tar feil. og slutt med å villede folk.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Gi meg med å hva? Er det heller ikke de som tolker regler ut i fra den størrelsen som passer seg, men de gjelder jo for alle strørelser helt opp til det aller største. Dersom det er anderledes så må dere komme med en en lov eller reglen som sier noe annet. Vist ikke så innrøm at dere tar feil. og slutt med å villede folk.

Når man må blande inn det største skip som finnes, for å kunne hevde at en jolle som ligger rolig skal vike for normale båter i fart er det dags å gi seg, mener nå jeg. Når du heller ikke ønsker å svare på de spørsmål du får uten bare velger å komme med nye påstander uten kildehenvisninger blir det useriøst. Hvis du virkelig mener alt du skriver tror, og håper jeg at du er rimelig alene om dine meninger.

Link to post
Share on other sites

Å hevde generell påkjørsrett bryter med Sjøveisreglenes regel 2. Jeg har fortsatt til gode å se kildehenvisning som gir en påkjørsrett som tilsidesetter regel 2. Godt mulig det finnes en dom, men da inneholder denne også en drøfting med vektlegging av faktorer ift sakens spesifikke aspekter, dette virker det som om du glemmer KNBO.

Link to post
Share on other sites

Når man må blande inn det største skip som finnes, for å kunne hevde at en jolle som ligger rolig skal vike for normale båter i fart er det dags å gi seg, mener nå jeg. Når du heller ikke ønsker å svare på de spørsmål du får uten bare velger å komme med nye påstander uten kildehenvisninger blir det useriøst. Hvis du virkelig mener alt du skriver tror, og håper jeg at du er rimelig alene om dine meninger.

 

Til din informasjon så er jeg ikke det. min lærer på D5L kuret understreket nettopp jeg skrevet. Så du tar nok feil der. Han fult ut utdannet skipper og har mange års praksis.  Tror er skipper klasse 1 (D1) han er.

 

Derfor, hvor  står det at dette bare gjelder for visse fartøyer og ikke andre? Kom med det. Dette står jo som en definisjon i den internasjonale delen av sjøveisreglene. 

 

For å ta hele Regel 3 (d)Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen.

 

Der stod det jo litt mer. Og der brukes uttrykket begrenser manøvreringsevnen. og at den ikke omfatter som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen.

 

Derfor må en også lese regel 3 (g)

  Uttrykket fartøy som har begrenset evne til å manøvrere betyr et fartøy som på grunn av arten av dets arbeid har begrenset evne til å manøvrere som foreskrevet i disse reglene og derfor ikke kan holde av veien for et annet fartøy.

Uttrykket «fartøy som har begrenset evne til å manøvrere» skal omfatte, men er ikke begrenset til:

(i) Et fartøy som holder på med å legge ut, etterse eller ta opp et sjømerke, undervannskabel eller rørledning.

(ii) Et fartøy som holder på med mudring, oppmålings- eller undervannsvirksomhet.

(iii) Et fartøy som holder på med å komplettere forsyninger eller å overføre personer, proviant eller last mens det er underveis. (iv) Et fartøy som holder på med å sette ut eller ta imot fly.

(v) Et fartøy som holder på med å fjerne miner.

(vi) Et fartøy som holder på med et slep av slik art at det sterkt begrenser det slepende og slepte fartøys evne til å avvike fra sin kurs.

 

Siden dette er regler som gjelder alle typer fartøy uansett størrelse, så er der ingen unnatak.

 

Dersom en ser dette i sammenheng så er det klinkende klart at uansett hva du fisker med fra en jolle eller hvilken som helst fritidsbåt, så faller den utenfor definisjonen, som et fartøy som holder på med å fiske. Det å begynne å si at dette ikke stemmer for fritidsfartøy så må en komme med den regelen. Kan en ikke det så slutt å villed folk og fortell tull og tøys.

Redigert av knbo (see edit history)

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Å hevde generell påkjørsrett bryter med Sjøveisreglenes regel 2. Jeg har fortsatt til gode å se kildehenvisning som gir en påkjørsrett som tilsidesetter regel 2. Godt mulig det finnes en dom, men da inneholder denne også en drøfting med vektlegging av faktorer ift sakens spesifikke aspekter, dette virker det som om du glemmer KNBO.

 

Der finnes en dom i Stavanger tingrett. Og vi ikke igjennom selve dommen, bare hva resultatet var. Dommen gjaldt en lystbåt som regelrett ble kjørt i sank av en feige utenfor Stavanger i et åpent området, og hvor der bar ingen ting som satt ned sikten. Alle passasjer, på ferga, hadde sett båten, Men likevel ble han dømt og ikke ferga. Det skal sies at han møtte uten advokat og rederiet stilte med sin og rederforbundets advokat og mannskapet med sjømannsforbundets advokat. Dommen ble ikke anket og er rettskraftig. Det dreide seg faktisk om en direkte påkjørsel og ikke noe annet. Dommen ble distribuert til  alle rederiene i Norge straks den var rettskraftig. Derfor sa min lærer følgende anse et hvert nyttefarøy, som fast land, og hold god avstand. Kan nevne at dommen er omtalt og diskutert her på baatplassen.no.

Redigert av knbo (see edit history)

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

det er vel delte meninger om det da, kan du ikke bare finne deg en annen tråd med innhold som interesserer deg?

Jeg skrev "Jeg tror det er god grunn til å avslutte denne tråden." og har ikke indikert noe om interessen for emnet.

Her kommer det ikke innspill med nye momenter, det er flere sider siden det kom noe som ikke allerede var sagt, hverken fra trådstarter (heller ikke i innlegg nr 294 like over her) eller andre.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev "Jeg tror det er god grunn til å avslutte denne tråden." og har ikke indikert noe om interessen for emnet.

Her kommer det ikke innspill med nye momenter, det er flere sider siden det kom noe som ikke allerede var sagt, hverken fra trådstarter (heller ikke i innlegg nr 294 like over her) eller andre.

Kan være enig med deg føler meg som grammofonplate som prøver å få folk til å slutte å lage særregler som ikke finnes.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Jeg må derfor dessverre se at kunnskapen til sjøveisreglene er meget dårlig og viljen til å følge dem er direkte elendig. Ikke rart at der skjer mange ulykker på sjøen. og at altfor mange omkommer, med den elendige holdningen som båtplassen representere. Dette er en skam for båtfolket.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...