Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

18 hours ago, Martine29f said:

Tror ikke Ulvans Rederi as går lengre sør enn Stavanger. Men holdt for å være veldig ok for båttransport. 

 

Stemmer, de stopper stort sett i Stavanger.

 

Skipsfrakt av båt  krever som oftest også litt logistikk og fleksibilitet i begge ender da man må møte opp i rom sjø til et tidspunkt man får beskjed om og levere båten langs skutesiden. Med andre ord man trenger en ekstra båt for å levere og plukke opp i begge ender uansett tid på døgnet.

 

Ulvan har fraktet mange båter, men det har vært mange som ikke har vært helt fornøyd med håndteringen/ sikring osv. Metallkroker på stropper etc som kan ripe kryssholt/ gelcoat, båter som kom frem med stroppemerker på akslingene, bøyde rekkestøtter pga for smalt åk osv.

 

En periode så jeg selv flere ganger at båter kun ble satt med støtte under kjølen og kun stropper som holdt balansen (ergo ingen sidestøtter). Blir enorme påkjenninger på kryssholt i litt sjø når dekket som er 5-6 meter over vannet svinger mange meter frem og tilbake og lasten er 10-20 tonn tung. 

 

De mistet en P45 utafor egersund en gang i veldig dårlig vær. Den saken ble det vel litt formelt ut av tror jeg, så rutinene er nok blitt bedre siden den gang.

 

https://www.nrk.no/rogaland/lystbaten-ble-knust-til-smabiter-1.12793492

 

17 hours ago, XardasKSP said:

siden som vanlig er det dårlig med veiledende prisliste så man kan se om dette er en tjeneste til 10 000 - 30 000 eller 100 000 - 300 000 per båt tatt med på veien ned eller opp. Angående lystbåt står det frem til Stavanger, men på anløpshavner har de jo Horten også.

 

Skal jeg gjette, så tipper jeg 50-60k fra brønnøysund til stavanger for en P45

 

11 hours ago, Morten90 said:

Tror mye av problemet ditt når det kommer til båt er at du sammenligner altfor mye forskjellig. At du snakker om båter som ble solgt tidligere til den og den summen betyr jo null nå. Eller at en annen sa en sum han kunne solgt båten sin for. At du vil ha den motoren for den var i den båten du prøvde.

 

Her får du råd i massevis, men du vil alltid ha noe større eller sammenligner det med noe tidligere eller en som sa han kunne selge en storebro til en viss sum. 

 

Dette har vært nevnt og påpekt mange ganger. Det blir sammenlignet med epler mot bananer og enkelttilfeller som har blitt solgt til en usedvanlig lav pris blir brukt som målestokk uten å ta hensyn til hva og hvorfor de ble solgt så billig.

 

14 hours ago, XardasKSP said:

Har også fått masse verdiful informasjon som at veldig godt vedlikeholdt Storebro 500 med MAN motorer er verdt 1,5-1,6 mill eller at sikkert også bra vedlikeholdt Princess 440 var verdt 1 million. Altså sluttsummen på kassalappen for 1988 Princess 45 bør være betydelig lavere (med mindre Princess 45 skulle være betydelig bedre vedlikeholdt) enn for Princess 440 som var minst 5 år nyere om ikke mer siden modellen ble bygget 1993 - 1997.

 

Som her, så tar du frem to eksempler hvor det ene hadde meget gode grunner til prisen de ble solgt for og den andre et tall slengt ut uten tanke på å faktisk selge, samt båten når den ble kjøpt var en prosjektbåt som fremdeles er under arbeid.

 

Når det gjelder P440 som min venn  @Bjørn Løvjomås solgte, så mener jeg han solgte den alt for billig selv om den var et lite prosjekt den også. Men Bjørn ville ikke risikere å høre så mye som et pip fra kjøper uansett hva som måtte skje, så han valgte å la den gå billig til en nevenyttig og prosjektklar kjøper som skjønte hva han kjøpte.

 

Igjen, så tar du enkelteksempler som grunnlag uten å vite eller ta ta hensyn til hele bildet og da blir vurdringene også rikke helt riktige.

 

14 hours ago, XardasKSP said:

Nå har jeg også lært noe takket være den tråden, mange veldig kunnskapsrike inlegg fra erfarne folk og markedsobservasjon. I dag hadde jeg forstått at Princess 415 med nyere motorer var bra kjøp til 850 000 eller at Princess 55 med overhalte motorer til 1,3 mill var noe man burde ha gjort noe for å kunne betale for selv i Desember 2023.

 

Det er godt, for du argumenterte mye for at alt var for dyrt og skulle vente istedenfor å høre på alle rådene du fikk om at dette faktisk var sjeldent gode muligheter, antagelig i grei stand OG til en meget gunstig pris.

 

2 hours ago, XardasKSP said:

@Morten90 Ideen er jo at båten blir såpass mye preventivt vedlikeholdt i havn at nesten eneste sjanse for at to motorer dævver samtidig er om det er noe dritt i dieseln som de selger på havets bensinstasjon.

 

Preventivt vedlikehold er essensielt, men det vil 99% sikkert dukke opp ting underveis når båten er i bruk med såpass gamle båter.

 

2 hours ago, XardasKSP said:

Også her på forumet eier av snart 16 år gammel båt (2008 modell) @Tom Rør har fortalt at folk ønsker mer penger i dag for 16 år gammel enn hva det kostet som 5 år gammel. Så dette er jo langt forbi inflasjonen og dermed delvis drømmepriser folk annonserer båt til også blir båtene som blir annonsert til det som ser ut som betydelig lavere pris solgt lynraskt. Imens resten står der.

 

Det kalles markedspris og du kan ikke sammenligne to komplett forskjellige markeder. P42 og div andre båter har hatt en fantastisk prisutvikling (sett fra eiers side). Og selvfølgelig er det grunner til det som du ikke tar hensyn til.

En av grunnene er at det er en generasjon nyere båter en feks P40 og tildels P45, at det er en meget kurrant størelse og det mest kurante merket, samt at neste generasjon (P43 og tilsvarende) er så dyrt (ca 6 mill) som gjør at langt færre har mulighet til å kjøpe uansett hvor mye de måtte ønske seg en slik. 

Essensen er også at mange ikke vil ha de eldre båtene. De er godt vaksinerte fra egne og tidligere erfaringer med eldre, større båter. Derfor betaler mange 3 mill og opp for en 2005-2008 P42 istedenfor 1,8-2 for en 2000 P 40 og tilsvarende

 

Blir noe som er billig liggende usolgt kan du være helt sikker på at det er en grunn til det. Det som er kurant og spesielt hvis det er gunstig priset vil bli solgt.

På større og gamle båter som feks P65 er det få kjøpere i forhold til antal kjøpere på 45-50 fot. Tilstanden er enda viktigere på disse båtene da det er vesentlig dyrere og mer prosjekt jo større og eldre båten er. Derfor skygger mange banen med eldre, svære drog nærmest uansett pris da de ikke orker/ har tid/ råd til å holde den eller fikse den om de større tingene måtte dævve.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Med andre ord virket det som at hvis de mister båten så betaler rederiets forsikringsselskap. Ellers får man båttur i marsjfart om man legger på 30 000 for diesel + belønning til god hjelper om man skulle heller dradd med båten og da er man også helt fremme i Langesund ikke bare i Stavanger.

Det store problemet skjer om båten dævver underveis da blir det sabla svinelig dyrt.


 

Quote

Men Bjørn ville ikke risikere å høre så mye som et pip fra kjøper uansett hva som måtte skje, så han valgte å la den gå billig


Det hørtes ut som ett veldig godt tilbud akkurat noe slikt som jeg ser etter. Siden hvis båten "selges som den er" så er det til lite trøst om man skulle "pipe til selger at båten dævva" og få beskjed at "sånn er det med "gamle dritere", det har dævva når du overtok risikoen" (da er det jo kjøpers ansvar å eventuelt bevise at det "dævva" før kjøpet). Da er det jo veldig godt tilbud å betale mindre og slippe denne meningsutvekslinga for begge parter sin del eller i hvert fall kjøpers :lol::giggle: Siden antar de fleste selgere synes det er bedre å få noen 100tusen extra og ta den samtalen etterpå med samme resultat i kroner og øre :lol:

Er vel bare utrolig sjeldent man møter på noen som selger av Princess 414 hvor kjøper fikk extra avslag etter å ha kjøpt allerede rabattert båt når akseln dævva.

 

Quote

Preventivt vedlikehold er essensielt, men det vil 99% sikkert dukke opp ting underveis når båten er i bruk med såpass gamle båter.


Det er jo 100 % sikkert ting vil dævve som med bil og alt annet, poenget er at så lenge motorer er bra tatt vare på så vil sannsynligheten for at begge "dævver" samtidig av andre årsaker enn drivstoffet (som blir da sikkert en forsikringssak med bensinstasjonen om det ikke var mislighold av drivstoffiltre/tanker som var årsaken) blir vel nesten på samme lave nivået som ved fly altså det skjer like sjeldent som "lottogevinst".

 

Quote

En av grunnene er at det er en generasjon nyere båter en feks P40 og tildels P45, at det er en meget kurrant størelse og det mest kurante merket, samt at neste generasjon (P43 og tilsvarende) er så dyrt (ca 6 mill) som gjør at langt færre har mulighet til å kjøpe uansett hvor mye de måtte ønske seg en slik. 


Men det virker jo fortsatt nesten lurere å ta lån på manglende 6,5 mill om man har allerede spart 6 mill med sikkerhet i nybåt og håpe prisutviklinga er nådig med splitter ny Princess F45 og 5 år garanti enn å kjøpe f.eks 9 år gammel og ha full risk for at ting begynner å "dævve".  Men det finnes jo kanskje folk som vil ta lån (fra bank og ikke foreldre) for å kjøpe bruktbåt til millioner, men det høres jo ut som risikosport.

 

Quote

Blir noe som er billig liggende usolgt kan du være helt sikker på at det er en grunn til det. Det som er kurant og spesielt hvis det er gunstig priset vil bli solgt.


Hvis det er "billig" så blir det som regel fort solgt kanskje Princess 55 i Stavanger tok bittelitt tid, men som Princess 415 ol. forsvant det lynraskt. Også Princess 414 forsvant øyeblikkelig når den ble nedpriset til "relativt billig". Det er de båtene som er gunstig priset og blir solgt som jeg sikter på å rekke å få kjøpt. Med mindre man får betydelig rabatt på en båt i utgangspunktet priset "høyt nok til at den ikke blir solgt øyeblikkelig".

 

Quote

På større og gamle båter som feks P65 er det få kjøpere i forhold til antal kjøpere på 45-50 fot.


Derav også håpet at det muligens ikke er noen som står og banker på døra med 2 mill i den "digitale kofferten" og foreslår å taste inn bankID for øverføring :giggle: Spesielt når vedkommende ikke kunne prøve båten da innsjøen er fryst fast. Så får jeg eventuelt bare få ett nei så billig blir det ikke og ta tapet på undersøkelses kostnader og biltur.

Prøver derfor også å se andre tilbud i markedet båte på "enorme gamle dritere" og på "litt mindre gamle dritere" siden ble jo rådet både av @Chilli Solbris og her på forumet at man burde ta opplæringa egentlig i litt mindre "gammel driter".

@Bonus Nå slipper jeg den biten i det minste, blir eventuelt foreldre istedet som vil etterspørre hvorfor i "h**vetes verden" jeg har brukt alle sparepenger og de har brukt/lånt meg 1,5 mill på ett "enormt vrak som står "dævv" i havna og krever ytterligere flere 100tusen i fiksing" :giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Med andre ord virket det som at hvis de mister båten så betaler rederiets forsikringsselskap.

 

Det høres jo enkelt og greit ut, men ofte er praksis litt anerledes og med en haug av andre elementer som spiller inn. Man får ikke 2-3 mill inn på kontoen uten noe mas dagen etterpå for å si det forsiktig.

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Ellers får man båttur i marsjfart om man legger på 30 000 for diesel + belønning til god hjelper om man skulle heller dradd med båten og da er man også helt fremme i Langesund ikke bare i Stavanger.

 

Du kommer med noen litt tall på forbruk.

Det er forholdsvis enkelt å finne ut hvor mye en dieselmotor på 370 hk teoretisk kan bruke i timen på 100% last. 

Trekker du av 20% på det tallet og bruker en maks marsjfart på ca 18 knop så nærmer du deg..

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Det store problemet skjer om båten dævver underveis da blir det sabla svinelig dyrt.

 

Det blir dyrt uansett. En ting er pengene, det andre er faktori mange båtfolk gjør alt for å prøve  å unngå, alle tid, spolert fritid, vanskeligheter med å få tak hvasse deler samt den evige utfordringene med å få noen (helst den riktige) til å ha tid og faktisk fikse opp i problemene. Med med mindre man har egen egen mekanikker som kan alt og alltid er tilgjengeligle, så er den biten ofte den som de fleste båteiere er mest frustrert over. Derfor øsmker de feste seg heller en nyere, mindre båt som hvor sjansene er mindre for slike problemer som ofte viser seg å være langt verre å få orden på i praksis enn i teorien.

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Siden hvis båten "selges som den er" så er det til lite trøst om man skulle "pipe til selger at båten dævva" og få beskjed at "sånn er det med "gamle dritere", det har dævva når du overtok risikoen" (da er det jo kjøpers ansvar å eventuelt bevise at det "dævva" før kjøpet).

 

Det er teorien. I praksis viser det seg at med det lovverket vi har her i landet så kan en kjøper som ikke gadd/ hadde kunnskaper til å skjønne at han kjøpte en gammel båt som kan gi problemer, ende med masse krangel og krav til selger selv det er skrevet "solgt som den er".

Du kuttet ut den delen av sitatet, om at kjøper var en nevenyttig og prosjektklar fyr som visste hav han kjøpte :wink:

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Er vel bare utrolig sjeldent man møter på noen som selger av Princess 414 hvor kjøper fikk extra avslag etter å ha kjøpt allerede rabattert båt når akseln dævva.

 

Antagelig en selger som er livredd for å havne i klammeri med kjøper og rettsapparatet og dermfor punget ut en slant selv om båt og motorer han solgte var 40 år gammelt og laaangt utenfor forventet levetid. Sier egentlig mest om hvor risky det kan være å selge noe gammelt her i landet om man selger til "feil" person.

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Det er jo 100 % sikkert ting vil dævve som med bil og alt annet, poenget er at så lenge motorer er bra tatt vare på så vil sannsynligheten for at begge "dævver" samtidig av andre årsaker enn drivstoffet -( klipp )- blir vel nesten på samme lave nivået som ved fly altså det skjer like sjeldent som "lottogevinst".

 

Her tar du nok en gang feil så det holder. Både på hyppighet med drivstofftilførsel kontra fly (som heldigvis har en have av regler om tilsyn som må følges for at man i det hele tatt kan ta av). Det kan ikke sammelignes med gamle båter hvor dritt i tankene og problemer med tilførsel mer virker å være en regel enn unntak.

 

Det andre du bommer på er at tror alt er ok så lenge man har 1 motor i drift. Hva vet du om hvordan det er å håndtere disse store båtene med micro-ror med én motor som sitter langt ut på siden? 

Det kan jeg fortelle deg at ikke alltid er like enkelt eller mulig.

 

Jeg har kjørt båter som er nesten umulig å få fra stilleliggende og opp i 5-6 knop for en maskin. Vil bare gå i sirkel. Må trikse med vind og baughtruster i starten for å i det hele tatt få fart og noe styring.

. På 5-6 knop går noen med 80-100% utslag på roret for å holde rett. Havnemanøver, eller å rote seg inn i en trang havn kan man glemme om det blåser endel. Selv med gode thrustere.

 

Det kan også meget vanskelig/ umulig å komme seg i havn eller sikkerhet med litt vind å sjø fra feil side.

Skjer dette på "feil sted (som det ofte gjør), rett utenfor kysten i litt sjø og pålandsvind inn på "feil" side av båten i forhold til den motoren som stoppet  kan du sammenligne det med å miste 1 motor på et godt lastet tomotorsfly i lav høyde og med høyt terreng rundt deg. Ikke noe gøy, og potensielt farlig.

 

Båt er ikke som med bil hvor man bare triller inn i en havarilomme og venter på hjelp mes man scroller på Insta.

 

Igjen så synes jeg du ser litt for enkelt på visse ting.

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Men det virker jo fortsatt nesten lurere å ta lån på manglende 6,5 mill om man har allerede spart 6 mill med sikkerhet i nybåt og håpe prisutviklinga er nådig med splitter ny Princess F45 og 5 år garanti enn å kjøpe f.eks 9 år gammel og ha full risk for at ting begynner å "dævve".  Men det finnes jo kanskje folk som vil ta lån (fra bank og ikke foreldre) for å kjøpe bruktbåt til millioner, men det høres jo ut som risikosport.

 

Du sier det selv. Rissikosport. Og det er noe de fleste ikke har mage til med egen økonomi.

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Hvis det er "billig" så blir det som regel fort solgt kanskje Princess 55 i Stavanger tok bittelitt tid, men som Princess 415 ol. forsvant det lynraskt. Også Princess 414 forsvant øyeblikkelig når den ble nedpriset til "relativt billig".

 

P55 og 415 lå begge ute i flere uker og mer enn lenge nok til til å gi deg og andre muligheten for handel (som også skjedde), men du trosset rådene om å dra  å se på greie å ta diskusjonen der med eller uten "mekanikker" i første omgang. Det er ikke vansleklig å komme seg til Tanum eller Stavanger om man vil. 

Folk farter jo rundt hele norge og til og med europa for å se på en båt. Helt vanlig.

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Derav også håpet at det muligens ikke er noen som står og banker på døra med 2 mill i den "digitale kofferten" og foreslår å taste inn bankID for øverføring :giggle:

 

Det jeg også burde ha skrevet er at selv om det er få kjøpere, så det høyere prosentandel av reelle kjøpere som vet hav de vil ha og antagelig har endel erfaring og skjønner hva de skal se etter på en stor, gammel båt. Så ofte blir det mindre nøling og "dekksparking".

 

Eller, virker det på meg utifra det jeg hører og ser, at markedet for "nyere", større brukt fra rundt 2 mill og oppover går relativt greit om dagen. Antagelig pga at kjøperens ilk er de som lider mest av høye renter og inflasjon.

 

 

On 3/22/2024 at 2:06 PM, XardasKSP said:

@Martine29f Hvis man ønsker å gjøre det om fra dyrt til sabla svinelig dyrt så tar man ut av jobb en DA-42 sender den til Geiteryggen så reiser til Brønnøysund så tanker Jet A-1 i Brønnøysund så flyr tilbake igjen også tilbake til Polen fra Norge.

Så legger man til  at en CRI(M) instruktør må bruke minst 2 arbeidsdager siden flyet må jo komme seg til Geiteryggen og tilbake igjen. Men mindre jeg skulle flydd selv da blir det bare å legge til en tur for å hente det og en tur tilbake igjen etter å ha levert det.

Så krysse fingre for riktig vær for om flyet blir værfast i Norge DA blir det virkelig dyrt om det skal ut av jobb for en uke pluss betale ståplass på norsk flyplass.

 

Du har jo lappen, så hvorfor ikke melde seg inn i Grenland flyklubb, alternativt Sandefjord flyklubb eller Jarlsberg Sportflyklubb?

Da kan du jo låne klubbens fly, hive "mekaniker" i høyresetet og farte rundt i norge og sverige til enhver småflyplass i nærheten av båten du måtte ønske å se på.

 

Kan jo til og med spare endel kroner framfor SAS og Widerøe

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har selv en 48 fots princess som blir 10 år i år.Når jeg ser på den princess 65 foteren som er 3 ganger så gammels må jeg si at den fortsatt den dag i dag er et fantastisk skue,og overhodet ikke noe gammel driter.

Er noe spesielt med linjene til princess den gangen.Ser veldig velholdt og påkostet ut.Vil tro det ikke er så mange muligheter her som dukker opp i fremtiden,så her tror jeg man bør være rask.

Link to post
Share on other sites

Svært mange råd i tråden går i samme retning, og i beste mening anbefaler jeg deg, Xardas,  å lese de siste innleggene til @sap_2000 og @Morten90 en gang til:smiley:.

 

Jeg tror du har en litt for "teoretisk" tilnærming. Med svært begrenset erfaring og kompetanse kan du ikke sitte og vurdere båters reelle verdi ved å sammenligne historiske eller eksisterende finn-annonser eller hva du har hørt noen skal ha sagt en eller annen gang.. Det er mer enn bare årsmodell og størrelse som har innvirkning her.

Hva som er mye båt for pengene er umulig å si uten mer kunnskap om den aktuelle båten og helst ha sett/gjennomgått noen båter for å ha sammenligningsgrunnlag.

 

Det vil være så store individuelle forskjeller på tilstand og utførte oppgraderinger på båter fra 90-tallet at en velholdt og oppgradert båt fort kan være verdt noen 100K ekstra.

Hva tror det koster hvis du f.eks. må ta ut tanker for bytte eller omsveising og skal sette bort hele jobben til profesjonelle?

 

Ender du opp med å handle via megler må man vel også regne med at en erfaren megler med lang erfaring kjenner markedet langt bedre enn gjennomsnittet - og derfor har gode forutsetninger for å sette "riktig" pris i samarbeid med selger ut ifra båtens tilstand. Noe "røverkjøp" på en båt i god stand er nok ikke så lett å få til. Man kan selvfølgelig være heldig og komme over et tvangssalg eller noe, men også da er det gjerne flere om beinet.

 

Hadde du lyttet til anbefalinger om å reise og se på ulike båter, (også uten mekaniker for å få et førsteinntrykk), hadde du hatt et bedre utgangspunkt når du skal vurdere nye objekter som dukker opp.

 

Forstår at du lot deg imponere av MAN motorene, sikkert med god grunn, men kurset med @Chilli Solbris var vel første gang du faktisk har lagt fra kai med en båt i dette segmentet siden denne tråden startet - så du har ikke så mye å sammenligne med her heller.

 

Ellers er jeg enig i at en del båter på finn.no virker overpriset, dette handler nok en del om selgerens motivasjon til å virkelig gjennomføre et salg. Mistenker at en del båteiere legger ut en annonse for å "teste" markedet - og selger bare hvis de oppnår en god pris. 

 

Også enig i at du ikke bør forhaste deg, vent til den rette båten dukker opp. Men når det skjer må du være klar til å reise på visning og ikke prute deg helt ut. Gode båter til "riktig" pris er det nok flere som er ute etter.

 

Lykke til med videre jakt på båt, jeg deltar gjerne på dåpsseremonien når "Den gamle dritern" skal døpes:smiley:!

Ser for meg store, skinnende blanke bokstaver over hele akterspeilet:thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Takk for enda ett lærerikt innlegg

 

Quote

Det blir dyrt uansett. En ting er pengene, det andre er faktori mange båtfolk gjør alt for å prøve  å unngå, alle tid, spolert fritid, vanskeligheter med å få tak hvasse deler samt den evige utfordringene med å få noen (helst den riktige) til å ha tid og faktisk fikse opp i problemene.


Nå har jeg ikke slike problemer med tid, men altså prisen på å stå i allerede kjøpt plass i Langesund og vente på deler hvor mekaniker kan besøke båten med engang han har tid til overs for en deltidsjobb. Kontra at båten er "dævva" f.eks ett sted i Trøndelag hvor den må benytte gjestehavn og ett vanlig verksted med fullpris og muligens lite lyst å ta en tungtvindt jobb (som du selv har fortalt om noen verksteder) skal fikse på dette. Da blir jo summen flere ganger så høy i kroner og øre i forhold til om båten "dævva" nærme hjemmehavn eller nærme Polen.
 

Quote

I praksis viser det seg at med det lovverket vi har her i landet så kan en kjøper som ikke gadd/ hadde kunnskaper til å skjønne at han kjøpte en gammel båt som kan gi problemer, ende med masse krangel og krav til selger selv det er skrevet "solgt som den er".


Nå trodde jeg at advokatsalær i Norge var av den sorten at det ville koste betydelig mer enn det måtte smake å dra til retten. I hvert fall når det er snakk om båter ikke til 10 mill ++ eller i det minste 5 mill ++. Men nå var det heller ikke spesielt dyre ting som @Bjørn Løvjomås nevnte som eksosbend og septiktank og ikke noe egentlig som en kjøper kunne klagd inn etter "selges som den er" siden ved overtagelse fungerte vel både ekosbendet og dassen.

Men f.eks "diesel dyr i drivstofftanken" blir jo vanskelig å oppdage om selger skifter/renser drivstoffilteret før visning, men også ganske vanskelig for selger å mene at man har starta oppdrettet av dem over natta og derfor ikke kom hjem med båten :giggle::lol: Det vel sånne ting som "reparasjons objekt" hjelper mot.

 

Quote

P55 og 415 lå begge ute i flere uker og mer enn lenge nok til til å gi deg og andre muligheten for handel (som også skjedde), men du trosset rådene om å dra  å se på greie å ta diskusjonen der med eller uten "mekanikker" i første omgang.


Jeg var vel dummere den gangen da og forstod ikke at den Princess 55 var noe spesielt (forstod heller ikke forskjell på motorne og slagvolum osv.) som man burde bare lånt 300 000 til av foreldra. Den lå jo ute i 2 måneder minst så det var god tid. Men Princess 415 gikk jo lynraskt på 2 uker så å si, jeg trodde vel den også kom til å være i 2 måneder minst og at jeg da får den "hjemlevert" i Februar for sjekk i Langesund/Sildeberget så hvorfor dra til Sverige var min tanke. Og slik forsvant "kuppet".

I dag hadde jeg nok tatt turen til Sverige selv om det er sabla frustrerende å lese Porsgrunn i annonsen og få beskjed at Porsgrunn ligger i Tanum :giggle::lol:
 

Quote

Det andre du bommer på er at tror alt er ok så lenge man har 1 motor i drift.


Det var godt at du forklarte at det blir like problematisk som i fly, siden jeg forstod det at man lett kommer tilbake i havn da det var jo folk her i tråden som foreslo å krysse Middelhavet på en motor i gang for å spare drivstoff (nå husker jeg ikke hvem som skrev det, må vel endevende tråden for å finne sitatet).
 

Quote

Da kan du jo låne klubbens fly, hive "mekaniker" i høyresetet og farte rundt i norge og sverige til enhver småflyplass i nærheten av båten du måtte ønske å se på.

 

Kan jo til og med spare endel kroner framfor SAS og Widerøe


Du har fantastiske kunnskaper om båt, men jeg tror du ikke har fått med deg prisnivået på fly. Altså som eksempel en Cessna 172 bruker oppmot 30 liter AVGASS eller 98 blyfri om sommern (men det får du ikke lov å tanke av en aeroklubb hvis ikke CAMO har merket det er greit) per time hvor den flyr kanskje 90 NM "speed over ground" om man ser bort fra medvind og motvind. Bilen på landevei kjører oppmot 300 km på samme drivstoffet i diesel (men det er lenger vei så derfor regner med dobbelt) eksempelvis en urgammel A8 4.2 TDI. Finnes biler som bruker mer som Alpina B7 og finnes de som bruker mindre som en Yaris 1.0 motor.

Men dette er bare drivstoffet, nå tror jeg ikke at norsk flyklubb leier ut fly billigere enn Polsk aeroklubb for å ikke å snakke om flyskole. Altså det blir på toppen av dette minst 1000 kroner timen i lufta + flyplass avgifter + været skal være bra + sikkert noe avgift om man ikke kommer tilbake før natta.

Det blir nok rimeligere med Widerøe og SAS, jeg tror til og med Lufthansa hadde vært rimeligere. Jeg har frem til den dagen i dag aldri forstått hvordan flyselskaper med fly til 10talls millioner euro fungerer i forhold til bilettpriser. Altså drivstoffet og kapteinens, første offiserens + stewardessenes lønn er nok for at dette skal hardt gå i pluss. Så får man pumpe på flyplass avgifter, handling osv. og på tronen sitter vel enormt verdifall og renter fra enorme summer selv med bankrente så kan dette umulig gå rundt. Det er noe "magi" med i bildet eller hvitvasking av penger :lol:

Altså flyskole går rundt fordi folk betaler mer per time enn hva passasjerer betaler for full flyreise. Flyene koster heller ikke 50 mill euro, det er ikke handling og instruktøren tar ikke lønna per til Ryanair captain for å si det sånn. Men på bakgrunn av alt jeg vet om flybusiness så skal det seriøst ikke gå rundt å sende passasjerer så billig rundt omkring som Wizzair og Ryanair så det må være "magisk" på en eller annen måte. Eller rett og slett "dumme folk som meg" skjønner ikke makroøkonomi og må holde seg til "mikro nivået".

@casie Men da er jo din båt nesten splitter ny når man ser på båtenes verden. Om du er heldig så er den sikkert også verdt mer enn når du kjøpte den :giggle: Men jeg reiser jo ikke uten grunn til Sverige og betaler for sjekke hjelp, går alt bra så får jeg håpe det blir noe agreement med det svenske dødsboet. Skal jo også ta med mora siden foreldra skal betale stor del om det skal bli såpass dyr "enorm gammel driter" så blir jo avgjort der og da om det er råd til 2,0 før MVA eller 2,2 før MVA pg hva dødsboet minimalt aksepterer. Dersom båt er i bra stand da.

@Olepo + @Eika Om jeg kjøper "enorm gammel driter" så vil jeg være så blakk at de bokstavene blir malt med husmaling som er til overs :giggle::lol: Tenkte kanskje på magnetbokstaver eller noe som kan limes på ol. "Enorm gammel driter" får vente med fancy ledlys og annet som vil få navnet til å skinne i mørket.
 

Quote

Ender du opp med å handle via megler må man vel også regne med at en erfaren megler med lang erfaring kjenner markedet langt bedre enn gjennomsnittet - og derfor har gode forutsetninger for å sette "riktig" pris i samarbeid med selger ut ifra båtens tilstand. Noe "røverkjøp" på en båt i god stand er nok ikke så lett å få til. Man kan selvfølgelig være heldig og komme over et tvangssalg eller noe, men også da er det gjerne flere om beinet.


Jeg tror det er forskjell på meglere. F.eks megler i Stavanger legger ut priser for raskt salg imens f.eks en megler i Høvik legger ut priser som er helt umulige oftest og båtene bare står der.

 

Quote

Det vil være så store individuelle forskjeller på tilstand og utførte oppgraderinger på båter fra 90-tallet at en velholdt og oppgradert båt fort kan være verdt noen 100K ekstra.

Hva tror det koster hvis du f.eks. må ta ut tanker for bytte eller omsveising og skal sette bort hele jobben til profesjonelle?

 


Det forstår jeg veldig godt tilstand er jo viktigst. Poenget var at det virket som båten til @Bjørn Løvjomås som ble solgt for 1 mill ikke var i noe verre tilstand enn man kan forvente på såpass gammel båt, det finnes vel ingen (kanskje med unntak for @Chilli Solbris sin båt hvor han fikset på alt allerede eller snarlig vil ha fikset på absolutt alt) såpass gammel båt hvor ingenting er dårlig.

Poenget er at om man kjøper en båt "som den er" i Fredrikstad eller i Kristiansand og det viser seg at noe "dævvet" som umulig kjøper kan ha rukket å stelle i stand og som ikke ble oppdaget fordi f.eks selger fikset båten før visning ved å f.eks skifte drivstoffilter eller vaske bort spor etter diesel lekkasje osv. Så kan man få det til å levere en båt tilbake. Og da får man jo fort avslag siden selger også vet at det er nærme nok til å levere den tilbake.

Men tenk nå om en båt hentes fra Nord-Norge også viser det seg at drivstofftanker lekker men sakte nok til at man ikke kunne se det på 1 time man "prøveseilte" båten, eller at det er oppdrett av dieseldyr i drivstofftankene osv. RInger man selger da så er det jo mulig selger sier "Tja, det finnes vel en mulighet at det oppdrettet ikke skjedde over natta og noen dieseldyr måtte være der fra før, men vet du hva bare lever båten tilbake så hever vi kjøpet. Ellers ingen avslag."  Og dette selvfølgelig fordi selger vet at båt er kanskje allerede flere 100 NM borte fra kjøpsstedet. Blir ikke enkelt å reklamere på ting som har vært "dævve og tildekka" engang og omfattes av reklamasjon.

Da blir det mye bedre å fraskrive seg all reklamasjonsrett og få bedre pris med engang. Siden blir litt vanskelig å sjekke drivstofftanker og masse annet som tar tid for mekaniker under en kort sjekk. Spesielt dersom en selger går inn for det at ting ikke skal være lett oppdagbare.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 30 minutter siden:


@Olepo + @Eika Om jeg kjøper "enorm gammel driter" så vil jeg være så blakk at de bokstavene blir malt med husmaling som er til overs :giggle::lol: Tenkte kanskje på magnetbokstaver eller noe som kan limes på ol. "Enorm gammel driter" får vente med fancy ledlys og annet som vil få navnet til å skinne i mørket.
 

Det er masse flinke folk her på BP, og mange som har fulgt tråden hele veien - så bare du får kjøpt deg båt får vi kalle inn til hobbykveld/dugnad/spleiselag for å få navnet på plass:thumbsup:!

Link to post
Share on other sites

@Olepo Det var topp idee får vel kalle den "stor gammel driter" om den er 40-50 så "svær gammel driter" om den er 50-60 og "enorm gammel driter" om den skulle være 60++ fot :giggle:

Så blir det fort litt morro i Langesund båthavn om båtplassen kommer på besøk, også må det jo bli tidenes fisketur med @Eika og opplæring i ankring/dregging på 10 gradern :yesnod:

For øvrig det vil sikkert gå fint i Polen med "enorm/svær/stor gammel driter" på VHF og AIS. Men tipper at i Norge blir det fort pålegg om å bytte det navnet øyeblikkelig :giggle::lol: Hadde i hvert fall vært i Polen om det het noe de forstår.

Skolen har samarbeid om ett Pilatus PC-12 NG fly som heter noe så fint som SP-THC (SP er registreringskoden i Polen). Gjett om ikke FIS og tårnet allerede synes det var på grensen :lol: (Antar THC betyr det samme i Norge altså narkotiske innholdet i marihuana).

PS. Alle som ser navnet synes at det må være årsaken til at flyet har det "smilet" (under propellen):

IMG_20181003_1346421.jpg.be791273aa3ddad463a62218a65737e0.jpg

Link to post
Share on other sites

@Eika Det holder med kunnskapen, du trenger ikke å løfte og hive den ut selv. Du har jo fortalt dere har dradd med "enorm treskøyte" og det har fungert å få fiska. Så håpet er å lære hvordan man gjør det, den skøyta kunne jo ikke hatt "lite anker".

Link to post
Share on other sites

@Eika Jo jeg leste om vinsj, jeg skrev jo også at jeg gjerne ville investere i vinsj men trengte kunnskapen om hva slags blir riktig for båten.

Jeg har jo helst tenkt om noe som drar opp ankeret selv om båten ikke skulle være over 50 fot siden blir jo veldig merkelig med "stor gammel driter" som i full fart skal dra opp ankeret :giggle:

PS. Jeg ønsker jo gjerne å lære det og ha det enkelt nok til at jeg kan gjenta sukseen med å få fisket på 10 gradern også i fremtiden når jeg ikke har spesialister tilgjengelig til å være med på turen.

Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, XardasKSP said:

Nå har jeg ikke slike problemer med tid, men altså prisen på å stå i allerede kjøpt plass i Langesund og vente på deler hvor mekaniker kan besøke båten med engang han har tid til overs for en deltidsjobb. Kontra at båten er "dævva" f.eks ett sted i Trøndelag hvor den må benytte gjestehavn og ett vanlig verksted med fullpris og muligens lite lyst å ta en tungtvindt jobb (som du selv har fortalt om noen verksteder) skal fikse på dette. Da blir jo summen flere ganger så høy i kroner og øre i forhold til om båten "dævva" nærme hjemmehavn eller nærme Polen.

 

Nei du har ikke problemer med tid, men etter det du selv skriver har du ikke spesielt mye teknisk eller mekanisk kompetanse eller erfaring og derfor avhengig av andre. Det var poenget.

 

Ja, det er klart det er en esk ved å hente hjem en gammel, ukjent båt (det er det mange eksempler på), men det kan også gå veldig bra om man gjør hjemmeleksen sin før avreise og tar det pent. Det er heller ikke bekymringsløst eller fritar fra egen eller leid innsats med skipstransport da båten må leveres og hentes i rom sjø med en følgebåt, samt uansett hentes i Stavanger.

 

34 minutes ago, XardasKSP said:

Nå trodde jeg at advokatsalær i Norge var av den sorten at det ville koste betydelig mer enn det måtte smake å dra til retten. I hvert fall når det er snakk om båter ikke til 10 mill ++ eller i det minste 5 mill ++.

 

Igjen dine teorier og praksis er ikke altid på linje. Det er svært mange saker som ender i forliksrådet eller høyere instanser verd kjøp/ salg for en tidel av de summene du vurderer å handle båt for.

 

37 minutes ago, XardasKSP said:

Men nå var det heller ikke spesielt dyre ting som @Bjørn Løvjomås nevnte som eksosbend og septiktank og ikke noe egentlig som en kjøper kunne klagd inn etter "selges som den er" siden ved overtagelse fungerte vel både ekosbendet og dassen.

 

Nei, for bjørn er kompetent og samvittighetsfull kar som har vedlikeholdt det tekniske meget bra. Poenget er at det kunne endt i mye klaging og styr om han hadde valgt å selge den dyrere og til en kar som ikke skjønner hva det går i og kan loven lagt bedre enn han kan teknisk.

Du nevner eksosbend. Det blir også ofte stridens kjerne om det var en feil med delen ved overtakelse eller oppstod senere. Det er ikke svart / hvitt og krangles mye om. 

En helt annen ting er at et eksosbend som ryker kan kondemnere hele båten på under ett minutt om man ikke er våken og tart signalene med en gang. Flere eksempler på det inkludert en lang tråd her inne om en P45 som ble bygget opp igjen men som burde blitt kondemnert om eier og selskap hadde skjønt hva de bega seg utpå før arbeidet begynte.

 

44 minutes ago, XardasKSP said:

Men f.eks "diesel dyr i drivstofftanken" blir jo vanskelig å oppdage om selger skifter/renser drivstoffilteret før visning, men også ganske vanskelig for selger å mene at man har starta oppdrettet av dem over natta og derfor ikke kom hjem med båten :giggle::lol: Det vel sånne ting som "reparasjons objekt" hjelper mot.

 

Igjen, gjør man leksene sine før avgang samt under testtur, har man gode odds for  å få en indikasjon på dette.

Jeg hentet en gang en ikke veldig gammel Azimut i Trondheim. Var det en 2008 eller noe slikt?. Båten var i god stand og besiktiget av en kjøper med god erfaring. Men de hadde ikke lange prøveturen. Før jeg reiste opp hadde jeg en prat med selger. Spurte bland annet om han i sitt eie noen gang hadde hatt noe uvanlige mengder vann eller grums i filtrene. Måten han svarte på fikk meg til være obs på dette.

Dro fra trondheim med fulle tanker og rene filtre. Etter en time på speilblankt vann, gikk jeg ned og sjekket filtrene. Var så fulle av grums at hele glassbollen var full.

Da skjønte jeg hvordan resten av den turen ville bli. Heldigvis var det det beste været jeg noen gang har hatt langs møre og vestlandet. Ellers hadde båten blitt "parkert" og lagt igjen.

Men den kom seg hjem til østlandet på 3 dager og ca 25 dreneringer av grovfilter og en eske med Racor filtre.

 

52 minutes ago, XardasKSP said:

Jeg var vel dummere den gangen da og forstod ikke at den Princess 55 var noe spesielt (forstod heller ikke forskjell på motorne og slagvolum osv.) som man burde bare lånt 300 000 til av foreldra. Den lå jo ute i 2 måneder minst så det var god tid. Men Princess 415 gikk jo lynraskt på 2 uker så å si, jeg trodde vel den også kom til å være i 2 måneder minst og at jeg da får den "hjemlevert" i Februar for sjekk i Langesund/Sildeberget så hvorfor dra til Sverige var min tanke. Og slik forsvant "kuppet"

 

Vel du fikk vel rådet mange ganger og av flere her inne om å få ut fingeren. Men du hadde dine teorier son nok en gang fiste seg å ikke stemme.

Og 2 uker er ikke lynraskt for et godt eksemplar til god pris. 2 dager er kjapt.

 

Det andre man kan trekke ut av svaret ditt er at du på tross av å ha vært veldig bastant på type og styrelse båt, faktisk har endret synspunkter med tiden ganske dramatisk i forhold til pris og størelse.

Kanskje noe å tenke på også nå, når du prater om "finalebåt" for "all fremtid"  samt  å skulle bruke mye resurser på å fikse/ oppgradere en båt uten at du PT knapt har satt dine bein i slike båter du vurderer og enda mindre har forutsetninger for å vite/ skjønne hva det faktisk kan innebære å eie en slik størelse og alder båt om ikke alt går på skinner.

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Det var godt at du forklarte at det blir like problematisk som i fly, siden jeg forstod det at man lett kommer tilbake i havn da det var jo folk her i tråden som foreslo å krysse Middelhavet på en motor i gang for å spare drivstoff (nå husker jeg ikke hvem som skrev det, må vel endevende tråden for å finne sitatet).

 

Her viser du gode evner til å misforstå og tolke ting totalt motsatt av det jeg sa og mente.

 

Ja, man kan godt kjøre på 1 motor, og jeg har gjort det mye selv, og kunne til og med gjort det over Biscaya for  spare fuel eller timer, MEN det er med en ekstra fungerende motor, kun i greit vær og "rett frem". Ikke i traffikert/ trangt farvann, havn eller slikt. Da fyrer man opp nummer 2.

 

Det scenariet jeg skrev i forrige post var når en motor streiker når det passer dårligst, gjerne rett utenfor et nes eller grunt område i endel sjø, pålandsvind osv. Det er oftest når man kommer ut i slike forhold dritten i tankerne virvles opp og tetter filtre. Ikke på en solskinrstur i solnedgang på flatt vann. 

Nå tipper jeg du drar frem eksempelet mitt over med masse grums på flatt vann, men det var et ekstremt tilfelle jeg aldri har sett eller erfart hverken før eller senere.

 

Sammenign detgjerne  med flyverden, med å frivillig skru av en motor under cruise og i gode forhold, for å så fyre den opp igjen før approach fremfor å ufrivillig miste en motor etter take off i lav høyde, dårlig vær, med godt lastet fly og høyt terreng rundt deg.

 

Du må unnskylde meg, men jeg har aldri opplevd eller sett noen tråd med så mange og gjentatte misforståelser og merkelige konklusjoner som i denne tråden. Men det er kanskje en av grunnene til at den er blitt så lang...

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Du har fantastiske kunnskaper om båt, men jeg tror du ikke har fått med deg prisnivået på fly. Altså som eksempel en Cessna 172 bruker oppmot 30 liter AVGASS eller 98 blyfri om sommern (men det får du ikke lov å tanke av en aeroklubb hvis ikke CAMO har merket det er greit) per time hvor den flyr kanskje 90 NM "speed over ground" om man ser bort fra medvind og motvind. Bilen på landevei kjører oppmot 300 km på samme drivstoffet i diesel (men det er lenger vei så derfor regner med dobbelt) eksempelvis en urgammel A8 4.2 TDI. Finnes biler som bruker mer som Alpina B7 og finnes de som bruker mindre som en Yaris 1.0 motor.

***klipp***

 

Jeg har muligens litt mer tid på flyplass og i småfly en det du kanskje tror:wink:

Og, jeg står ved at du, "mekanikker", mor og evt 1 til  kunne kommet dere vesentlig enklere, rakere og ikke minst når det passer deg (og værgudene) til visse steder (ikke alle) med leid 172 fra en flyklubb du hadde vært medlem i. Billigere også.

Visse strekninger er meget knotete og ikke minst dyrt å få til med SAS/ Norwegian + Widerøe + evt taxi/ leiebil og ferje og resulterer ofte i en hotellovernatting som hadde vært unødvendig med om man fløy selv. Spesielt visse plasser vest og nord i landet er det dyrt og vanskelig å få til en tur-retur på dagen med vanlig rutefly.

 

Du har jo en fin flyplass rett ved siden av deg hvor det står en 170 om jeg ikke husker feil.

F.eks bort il Malaren kunne du og dine 2 følgere fremfor å ta bil/ tog til oslo, fly til Arlanda, leiebil eller taxi bort til Malaren (150 km hver vei), kjørt bort til Geiteryggen og flydd bort til Örebro Flygplats (ESOE), sett på og prøvd båten, diskutert og vært hjemme igjen på kvelden.

 

Det hadde jo vært mye artigere også :)

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Jeg tror det er forskjell på meglere. F.eks megler i Stavanger legger ut priser for raskt salg imens f.eks en megler i Høvik legger ut priser som er helt umulige oftest og båtene bare står der.

 

Helt klart, og den ene ender ofte opp med oppdraget de andre ikke vil ha, samt huker inn noen selgere med like store å flotte ord. Men som du sier blir de ofte liggende. Har en fornemmelse om de båtene litt oftere ender opp i forliksrådet også :rolleyes:

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Men tenk nå om en båt hentes fra Nord-Norge også viser det seg at drivstofftanker lekker men sakte nok til at man ikke kunne se det på 1 time man "prøveseilte" båten, eller at det er oppdrett av dieseldyr i drivstofftankene osv.

 

De tingene er det gode muligheter å finne ut av ved en besiktelse og prøvekjøring om man har fokus på det. 

De fleste vil nok svare ærlig eller ærlig nok til at man får en indikasjon også der.

Bare tull å holde slikt skjult. Lekke tanker og dieseldyr er noe man ikke kan utelukke på eldre (og dessverre ikke gamle båter". Det handler mest om sikkerhet. Er tanken full abc dritt kan man like så godt bestilt en tanksens (det er firma over hele landet som gjør slikt) der båten er før avgang som å gjøre det hjemme.

 

Kom deg ut å se på litt båter nå :wink: :yesnod:

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Olepo said:

Det er masse flinke folk her på BP, og mange som har fulgt tråden hele veien - så bare du får kjøpt deg båt får vi kalle inn til hobbykveld/dugnad/spleiselag for å få navnet på plass:thumbsup:!

 

Gleder meg til det. Det er på det praktiske, samt hjelpe andre som får problemer med noe BP har vist seg å være et unikt forum mange ganger :yesnod: :flag_bp:

Har en følelse av det vil være et eller annet som muligens dukker opp i en tråd på BP også etter at TS har fått seg stor eller større "driter"  :tongue: :lol:

 

36 minutes ago, XardasKSP said:

også må det jo bli tidenes fisketur med @Eika og opplæring i ankring/dregging på 10 gradern :yesnod:

 

Iført borat-drakten sin :lol:

 

18 minutes ago, XardasKSP said:

@Eika Jo jeg leste om vinsj, jeg skrev jo også at jeg gjerne ville investere i vinsj men trengte kunnskapen om hva slags blir riktig for båten

 

Blir det P65, får du ofre crewcabinen (som er forut) da du vill trenge plassen til kjetting og tau. Mer usikker på tyngde samt hvilken vinsj som må til og hvor lav båten vil bli i baugen :giggle:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

44 minutes ago, Eika said:

Skjøyta på 75 hadde vinsj hvis ikke jeg husker feil, noe jeg også skreiv. Du må lese hele innleggene, du fikk bare med deg skøyte på 75fot, dregg og 10gradern. 

Har ikke Pincess 65 ankerwinch ?  Isåfall blir det jo sterkt begrenset hvor man kan dra på tur med båten, siden en vil bli avhengig av gjestehavn.

Link to post
Share on other sites

Hei Xardas. Jeg kom på en stor flybridgebåt som jeg tror ikke har vært nevnt tidligere i tråden. Beneteau Antares 13.80. Spør du meg er denne mye finere enn de nyere britiske. Kanskje litt mindre enn du kunne tenkt deg? Denne her var ikke så altfor dyr:

https://no.yachtworld.com/yacht/2005-beneteau-antares-13.80-8822716/

 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

@sap_2000

Quote

Igjen dine teorier og praksis er ikke altid på linje. Det er svært mange saker som ender i forliksrådet eller høyere instanser verd kjøp/ salg for en tidel av de summene du vurderer å handle båt for.


Men da liker vel noen folk å ta en "fleksnes" (det var sånn gammel norsk komedie jeg så på youtube engang hvor ingen ville rygge og to biler blokka veien) om de går til retten og forliksrådet med småting. For min del om jeg skulle ta det strevet så måtte det være noe på nivå av at f.eks motorne var dævva men selger fylte motorne med "doktor"  aka noe slikt: https://allegro.pl/oferta/k2-moto-doktor-car-spec-uszczelnia-silnik-wycieki-13199779707

 

Og med påfølgende fullstendig motorhavari hvor motorer kan bare hives og nye må kjøpes. Hadde selger skjult at de er dævve egentlig ved hjelp av sånne triks så er det mulig det hadde havna i retten siden da ville det være bevisst forsøk på å skjule at motorne er "ferdig".
 

Quote

Kanskje noe å tenke på også nå, når du prater om "finalebåt" for "all fremtid"  samt  å skulle bruke mye resurser på å fikse/ oppgradere en båt uten at du PT knapt har satt dine bein i slike båter du vurderer og enda mindre har forutsetninger for å vite/ skjønne hva det faktisk kan innebære å eie en slik størelse og alder båt om ikke alt går på skinner.


Nå har jeg tenkt at Princess 65 er sånn "litt større Storebro 500 uten aktercabin og med samme motor" men om det er SÅ meget forskjell altså da antar jeg den er betydelig større. Da tror jeg det blir sabla vanskelig for meg å forlate stedet uten båt. Altså betydelig større enn Storebroen som jeg synes var flott og stor det er jo nærmest "oligark båt". Så da blir det fort å like den altfor meget om den gjør betydelig større inntrykk enn det Storebroen gjorde.

Jeg synes Storebro var fantastisk (selv om faktisk Princess 55 virket enda større innvendig) eneste er kanskje tungtvindt å stangfiske fra det akterdekket og ikke noe glassfiber å holde seg fast i når båten ruller på 10 gradern (er jo sjeldent havet er 100 % flatt) eller på "fiskecruise" diverse steder oppover i Norge.
 

Quote

Jeg har muligens litt mer tid på flyplass og i småfly en det du kanskje tror:wink:


Det betviler jeg ikke men kanskje var det litt lenge siden? Altså med litt andre priser? @Hekri har jo også flydd før virket det som. Men han var jo overasket at Cessna 172 med overhalte motorer, glasscockpit montert og alle deler fiksa og i tipptopp flyskole tilstand kan være verdt 100 000 euro (ny koster i USA 200 000 uten EU moms). Det kosta jo 10 % av dette litt før i tida.

Men antar at om man går lenge nok tilbake i tid så var det også tider da  ny Princess 45 kosta nærmere 1,3 mill enn 13 mill.

Så det blir ganske kjedelig men mye rimeligere å ta bilen til Orebro spesielt om man skal innom Fredrikstad på veien for å få enda mer hjelp til både prøving og undersøkelse av båt. Til Brønnøysund så går det direktefly fra Torp. Så det blir ingen taxier osv. med i bildet. Ellers ja med norsk taxi pris om taxi må benyttes, så kan man ta flyet :giggle:

https://rorosflyklubb.no/flyet-v-rt nå fant jeg ikke prisen for grenland men antar det er noe av det samme per time + eventuelle mellom landinger flyplass gebyr osv. Men om jeg ville måttet ta taxi så tar jeg gjerne flyet :giggle: For øvrig bra priser for Norge å være blir ikke særlig rimeligere i Polen (men nå spørs det hvor lang utsjekk de tar og prisen for instruktør). Å ta 0 til fATPL(A) (uten FI(A) rating) koster ved Sandefjord Torp over det dobbelte av i Polen.

 

Quote

Gleder meg til det. Det er på det praktiske, samt hjelpe andre som får problemer med noe BP har vist seg å være et unikt forum mange ganger :yesnod: :flag_bp:

Har en følelse av det vil være et eller annet som muligens dukker opp i en tråd på BP også etter at TS har fått seg stor eller større "driter"  :tongue: :lol:


Ja forumet er fantastisk både til å gi gode forklaringer til "dumme folk" som meg, noe du selv gjør også og skriver mye verdifull informasjon og også praktisk.

@Chilli Solbris var jo så grei at han tørr å være instruktør og hjelpe en eventuell hentetur av urgammel båt dersom den gode hjelper som jeg også møtte via forumet ikke ville ha tid nok til en slik hentetur. Så her hjelper jo folk med livet som innsats :giggle: (Nå er jeg den som tar engine run up test veldig nøye på fly så antar det blir overlevelses drakter ombord "enorm gammel driter" just in case men likevel da).

@Eika vil jo også stille opp med å lære hvordan man ankrer ved 10gradern og til og med få med flere sportsfiskere som man kan sikkert lære masse om fiske av for å ikke snakke om å finne frem til "riktig 10 grader".

Jeg er veldig takknemlig for forumets hjelpelyst, hadde verken kommet hjem vannveien med Alicraft uten den gode hjelper, blitt kjent med mekaniker og mest sannsynlig hatt båt om det ikke var pga forumet. Eller kanskje jeg hadde hatt det men det hadde endt med "katastrofe" som med mini snekka hvor alt dævva og fiksing på verksted var dyrere enn båten.
 

Quote

Blir det P65, får du ofre crewcabinen (som er forut) da du vill trenge plassen til kjetting og tau. Mer usikker på tyngde samt hvilken vinsj som må til og hvor lav båten vil bli i baugen :giggle:


Det blir vel den eneste gangen siden båten var produsert at den crewcabin kan brukes til noe annet enn lagrningsplass for diverse skrot som f.eks på Princess 55 i Skien. Antar denne trenden med å bruke plass på å lage crewcabin endte ikke lenge etter 1993.

Håper tauuet er lett nok til at det ikke gjør båten altfor baugtung.

@Vestkystseiler Jeg tror den har noe ankersystem men antar det ikke er ment for å brukes på 10 gradern så man må vel ha spesialutstyr om man skal kunne få stangfisket på havet. Det er jo det jeg vil lære av @Eika og eventuelt øvrige sportsfiskere som han kjenner. På en eller annen måte fikk de jo fisket fra en "enorm skøyte".

@enslagsgjest Den båten var jo ikke akkurat noe særlig rimeligere enn båtene er på finn. Med MVA blir det jo nesten 2 mill + tur fra middelhavet (den ligger jo ved Montpellier området) så man er på prisen for "finale båt" med båt som er "midlertidig båt" størrelse. Ideen var å bruke 2 mill ++ for finale båt og for midlertidig båt ikke mer enn 1,3 mill (så det omfatter eventuelt tilbud som den Princess 55 i Stavanger).

40-50 fots båter til over 2 mill er det jo mange på finn: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=343059705
denne er vel også 45 fot og har ligget en god stund ute så sikker prutbar også. Sluttsummen på kassalappen etter pruting blir nok høyere enn den Benetau Antares levert Langesund med MVA.

Men den har jo også mer verdi i Norge siden den heter Princess. Det store problemet er at det selv med all slags mulig rabatt sikkert hadde kostet ikke spesielt mindre enn 2,5 mill altså prisen for "finale båt" og ikke "midlertidig båt for å lære seg i". Og finalebåt hadde da gått opp til å koste oppmot 5 mill siden man vil jo ikke bytte nyere båt til eldre båt. Med andre ord man hadde aldri fått råd til "finale båt".

PS. For øvrig tror jeg prisene på moderne Princess er blitt så skyhøye fordi konkurentene produserer mindre siden antar det ikke er så enorme kvalitetsforskjeller og en Storebro 435 er like stor som Princess 43.

Så 9 år gammel båt til 6 mill eller 1 år gammel båt med 4 års garanti til 7 mill https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=335709234

 

Så dersom noen skulle ha råd til "nybåt" så ville det ikke være vanskelig selv om Storebro kanskje ikke lenger produserer samme kvalitet som før i tida så kan det vel ikke være så mye verre enn Princess.

Dette er da bare litt "observasjon av markedet" om jeg mot alle odds (båtkjøp) noensinne før jeg dør bort, skulle bli så rik så ville det fortsatt vært litt nyere "enorm gammel driter" fremfor "nybåt" https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=331037131


P.PS. Hvordan leser man det der: https://moegster.no/TAMD71A spec2.pdf

Altså det er tre grafer for forskjellige innstillinger for propell på aksel og ved siden av er det også grafer for fixed propeller. På fly har vi jo fixed prop utenom DA-20 hvor man kan innstille den for start og for cruise osv. på DA-42 gjør flycomputern det automatisk men det har fortsatt en "shaft".

Kan det på båt være "begge deler" både fixed og aksel? Eller er den P aksen for drev og A aksen for aksling? For øvrig kan man ha svingbare blader på propellen at man kan endre "angle of attack" fra "akselerasjon innstilling" til "cruise innstilling". Eller skal man bare ta A2 aksen og da går man enten på "tomgang" eller full fart siden det er ikke mye forskjell i forbruk på 1800 rpm og 2400 rpm så man bare har lavere fart for at "motorn ikke skal dævve av overbelastning" ?

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

Men han var jo overasket at Cessna 172 med overhalte motorer, glasscockpit montert og alle deler fiksa

Åpenbart at priser på alt har økt. Jeg husker bare at det var annonser i Aftenposten på slutten av 70- og tidlig 80-tallet ble annonsert C 172 og P-Cherokee til mellom 100 og 200.000. 

 

Men det er jo noen år siden. Og da var jo båt i samme prisleie helt hinsides og uoppnåelig. 

 

Jeg husker vi leide Cessna 172 hos Ski og Sjøfly på Fornebu for noen hundrelapper pr time vi var i lufta. Mener vi kunne ha flyet mange dager og bare betale for flytid. 

Men da kosta jo også en skoletime minimalt mot i dag. 

 

Men moro var det. 

Derfor jeg har båt med fly-bridge. :smiley:

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

@Hekri I dag er jo prisene per time også oppdatert til overraskende bare 1500 kroner er jo ikke mye mer enn i Polen per time drivstoff inkludert med nåværende kronekurs. Det står også at drivstoff er med men dette må være om man holder seg til "aeroklubbens" flyplass siden antar de ikke har tenkt å betale overpris for drivstoff på fremmed flyplass. Slik er det i hvert fall i Polen "timebyggere" og "morro flyvere" kan tanke hva de vil fra skolens tønne men om de tanker til "dobbel pris" på en fremmed flyplass så må de betale differansen. Ellers regnes det per "blokktime" og ikke mth time på Cessna og man kan ikke ta flyet for 1 uke om sommern og bruke det 1 time dagen og bare betale dette :giggle:

Trodde du mente 90-tallet da vi snakket, på 70 og 80 tallet så var jo ikke nåværende Cessnaer produsert engang, antar en brukt eldre Cessna ikke kan få ettermontert glasscockpit og mye annet så det er mulig eldre er også rimeligere i dag enn 100 000 euro men dog ikke 200 000 NOK :giggle:

Slik er det jo med båt også selv om båt burde nok ikke gå opp i pris som fly da det ikke må holdes i perfekt tilstand og det må være ytterst sjeldent man finner 30 år gammel båt i CAMO approved tilstand som fly. Flyet må jo være så å si perfekt og det er ikke noe som snart kan dævve der da blir det bytta om det bare er litt slitt uansett hva det er til og med stolen man sitter på må være sertifisert og sjekket i hvert fall om det er skolefly. Private fly slipper litt lettere unna og det er de man oftest ser på diverse incidents og accidents hvor noe har "dævva" altså at noe "dævver" på ett fly selv om ingen blir drept eller skadet medfører en hel kommisjon som gransker hvordan dette kunne "dævva"

Om noe slikt som CAMO approved tilstand skulle finnes på båter så hadde vel båt fra 1993 kosta betydelig mer i dag enn hva det kosta som splitter nytt dengangen da :giggle: Siden det ville være i nærmest samme tilstand som båter med garanti.

Ellers er 2 mill i 1993 kroner 4 mill i 2024 kroner hvis man ser på inflasjonen alene, men det er vel lønnsveksten som gjør at båt til 13 mill er kanskje samme prisnivå på nybåt som prisene i 1993 for f.eks Princess 45. Men mener å huske som lite barn at 1994 - 1996 ved sommerferie i Kristiansand at det var "fylt til randen" av flotte flybridgebåter som dengangen kunne vel ikke være mer enn 10 år gamle siden det ikke ble produsert noe særlig mye på 70-tallet. Så kanskje det er dyrere i dag likevel.


For øvrig er det noen som har hørt hvordan MVA beregnes på gaver i Norge? La oss si at man som utflytta Norge EU borger har en båt og båten er på besøk i Norge og av en eller annen grunn så f.eks stopper motorene (uten at man har funnet ut av hvorfor) og man gir bort båten i gave til familiemedlem. Hva beregnes MVA av da? Det tollvesenet tror båten er verdt, kommer det noen fra tollvesenet for å sjekke tilstanden og finne ut av hvorfor f.eks noe stoppa (det tror jeg ikke det er jo jobb som krever kunnskaper og blir nærmest gratis feilsøking :giggle: ). Krever de kvittering/avtale på tidligere kjøp? Hva om den er "mistet" ? Regner de bare med pris fra noe liste som om alt var toppstand?






 

Link to post
Share on other sites

Ettersom denne tråden enkelte ganger handler om båt og det maritime miljøet: 

Ref det du skriver om flyklubber og innkjøp av drivstoff: 

 

Hvorfor kan ikke flere båtforeninger evt slå seg sammen i "innkjøpslag" og fremforhandle spesielt gode rabatter på drivstoff? 

 

Det kan jo hende at en og annen nå utover vil fylle for 20.000 penger. 

 

Det burde da være et volum som kan være litt å diskutere? 

 

Kanskje ta opp dette i en annen tråd? Eller finnes den? 

 

Det kan også knyttes til "Billig Diger Driter" så denne tråden er like god:smiley:.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 15 timer siden:

Gleder meg til det. Det er på det praktiske, samt hjelpe andre som får problemer med noe BP har vist seg å være et unikt forum mange ganger :yesnod: :flag_bp:

Så absolutt!

 

Det er rett og slett rørende å se hva medlemmer her på BP gjør for å bistå andre som har en utfordring eller et problem, både i form av deler, transport, verktøy, praktisk bistand/arbeid, veiledning og ikke minst moralsk støtte:smiley:.

 

Og eksemplene er mange:flag_bp:!

Link to post
Share on other sites

@Hekri Altså om flere skulle fylle tanken på store, enorme, svære og digre gammle dritere samtidig så tenker jeg man kan vel bare bestille en tankbil som har alt fra 10 000 til 24 000 liter "i tønna".

En "enorm gammel driter" tar 4 250 liter om tankene er tomme så antar man gjerne ikke lar dem gå mer tomme enn 3000 liter. Nå vet jeg ikke hva eldre litt mindre "dritere" kan ta av drivstoff. En splitter ny Princess F45 har vel 1300 liter kapasitet så tenker ingen "seiler" den tommere enn at man får plass til 1000 liter.


Så antar at man burde i det minste ha 10 eldre "dritere" sammen om å kjøpe drivstoff så kan man bare bestille en tankbil og prisen på leie av fører og tankbil vil være mer enn innspart om man får noe bra tilbud for avgiftsfri diesel rett fra drivstofflageret.

@Olepo Dette er helt klart fantastisk forum uten denne hadde jeg aldri truffet @godthaab- og dermed aldri heller blitt kjent med "mekaniker". Dermed hadde Alicraft 31 endt eventuelt med å bli kjørt som last på lastebil, elektrisk spaghetti hadde aldri vært fikset, motor hadde "dævva" pga. frostsprenging om vintern og når båten skulle startes om våren så ville det vist seg at "motor har dævva" og båthistorien hadde endt som med "mini snekka" med "h**vetes sabla drit" hvordan klarer folk å ha fungerende båter og er det bare jeg som kjøper noe "dævva drit" :giggle:

Så forumet utgjorde forskjellen på "dævva Alicraft som må kondemneres" og "Velfungerende Alicraft som ble brukt og senere solgt og banet vei for "større gamle dritere" " :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...