Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev for 15 timer siden:

@sap_2000Det betviler jeg ikke men kanskje var det litt lenge siden? Altså med litt andre priser? @Hekri har jo også flydd før virket det som. Men han var jo overasket at Cessna 172 med overhalte motorer, glasscockpit montert og alle deler fiksa og i tipptopp flyskole tilstand kan være verdt 100 000 euro (ny koster i USA 200 000 uten EU moms). Det kosta jo 10 % av dette litt før i tida.
 

Jeg tar gjerne 20 sånne til 100 000 Euro :-)

 

Nye koster i dag 590 000USD ex alt, levert Wichita…

Link to post
Share on other sites

@Valrun Nå har det jo vært "litt" inflasjon siden 2018 og PLN er verdt mye mer også i forhold til Euro og USD for å ikke snakke om NOK (det er jo derfor Polske lønninger nærmest doblet seg over natten i forhold til hva de var omregnet til NOK og håndverkere vil heller til Euro land enn til Norge for å jobbe).

Så det er nok riktig at som flyskolen i "debatter om hvem skal ha hvor meget av pengene" sier at verdien på flyene steg med 50 % (inklusive at PLN er nå verdt mer Euro) eller mer. Dessverre er kanskje ikke prisen for ny enda 590 000 USD (med mindre noen har tatt noe mer enn glasscockpit WAAS extrautstyr)
https://www.thrustflight.com/how-much-does-a-cessna-172-skyhawk-cost/
 

Men det er jo en gledelig utvikling om man har 2 stykk, mindre gledelig er hvor meget % av DA-42 man fikk for penga i dag og for penga den gangen. Simulatorer har også sikkert steget i pris. Om man solgte alt sammen og tok en leilighet eller to til foreldra i samme slengen så kunne man kanskje kjøpt ny Princess F45 :giggle: Men da hadde man ikke hatt noe inntekt for å fylle på med drivstoff heller :lol: Så båt er fortsatt "litt" dyrere.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Ja skal ringe snart, eier skulle ha tid på søndag. Så får jo vite om eier mener prislappen som er satt er fantastisk pris eller om det er rom for bud så f.eks båten kan innenfor den prisen få kommet seg ned til Langesund.

Siden om det skal koste som sluttsum på kassalappen nesten 1 mill i Langesund, så venter man heller til noen annonserer Princess 440 1994 modell til 1 mill uten henting fra Nord-Norge :giggle: dersom det ikke skulle gå veien med "enorm gammel driter" i Sverige.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

@Martine29f Ja skal ringe snart, eier skulle ha tid på søndag. Så får jo vite om eier mener prislappen som er satt er fantastisk pris eller om det er rom for bud så f.eks båten kan innenfor den prisen få kommet seg ned til Langesund.

Siden om det skal koste som sluttsum på kassalappen nesten 1 mill i Langesund, så venter man heller til noen annonserer Princess 440 1994 modell til 1 mill uten henting fra Nord-Norge :giggle: dersom det ikke skulle gå veien med "enorm gammel driter" i Sverige.

Som mange har prøvd å råde deg til tror jeg du skal undgå å diskutere pris for mye før du har sett på båten.

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid Nå fikk jeg da ringt allerede. Eier fortalte at han skal ha eid båten siden 2011 og aldri hatt noe problemer med motorne, han har tetta ett eller annet så vann ikke tilkommer dieseltanker. Ellers skal det ikke være noe oppdrett av dieseldyr, men det kan hende det er som alltid ett eller annet grums men tankene lekker i hvert fall ikke.

Så har vel båten vært sist brukt i November men eier antar den ikke har sluttet å fungere siden den gangen og man kan få prøvd den også under belastning når man bestemmer seg for å fly til Brønnøysund. Ellers trodde eier båten kunne klare turen på eget kjøl ned til Langesund men kunne selvfølgelig ikke garantere dette, ellers fortalte han har en ekstra båt så det burde ikke være noe problem å få båten tatt opp som dekkslast. Den skulle imidlertid være for bred dersom man vurderte transport på veien.

Ellers så skal baugpropell delvis være "dævvet" og ikke virke mot babord så vidt jeg forstod. Ellers hadde jo ikke vært meg selv om jeg ikke spurte om det var ferdigpris eller om det eventuelt kunne diskuteres etter besiktigelse, men det virket som at det er ønskelig at det er ferdigpris da båten skulle annonseres igjen. Så da snek jeg med en idee om at det hadde vel vært lurt å ha den baugpropellen fikset noe eier tenkte også å gjøre.

Så det endte med at jeg skal ringe når jeg vet når jeg eventuelt kan dra dit med mekaniker for å besiktige og prøve båten. Det blir i såfall dersom det ikke går veien med "Enorm gammel driter" i Sverige.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

Ellers hadde jo ikke vært meg selv om jeg ikke spurte om det var ferdigpris eller om det eventuelt kunne diskuteres etter besiktigelse, men det virket som at det er ønskelig at det er ferdigpris da båten skulle annonseres igjen. Så da snek jeg med en idee om at det hadde vel vært lurt å ha den baugpropellen fikset noe eier tenkte også å gjøre.

Min tolkning av dette: Reis opp og prøvekjør båten. Dersom det kun er baugpropellen som ikke virker (evt. pluss andre mindre ting), legger du inn et bud. Han er sikkert interessert i å gjøre en rask handel hvis han får et konkret bud, da slipper han å styre med ny annonsering, rep av baugpropell, osv. Men budet ditt bør ikke være et skambud, da får du antagelig nei, og han forsøker med ny annonsering isteden. 

 

Ellers, når du blir lei gamle dritere, så ser det ut som om det kommer interessante ting på markedet framover. Med denne kan du ta med fiskestanga ut og pilke torsk i Skagerak :thumbsup:

image.png.7d8e86df2681da8796045ddbfb9d7a48.png

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, XardasKSP said:

Så da snek jeg med en idee om at det hadde vel vært lurt å ha den baugpropellen fikset noe eier tenkte også å gjøre.

Det kan være lurere å få et prisavslag pga den defekte baugpropellen enn å be om at eieren fikser den. Dersom du fikser den selv, vet du at det blir skikkelig gjort. Dersom selgeren skal fikse den, blir det sannsynligvis gjort på billigste, og ikke nødvendigvis beste, måte.

Link to post
Share on other sites

@Komodo Den båten har vel allerede innbygd system som holder posisjon over fiskeplassen så man slipper dregg/anker. Problemet er vel at det holder ikke med en full pott eurojackpot om prisen er 2,6 milliarder :giggle::lol:

For øvrig synes jeg den var uestetisk lite symmetrisk og disse 3 etasjene minner om en pukkel som på BMW X6 eller førerhusbåt :giggle: Ser lite klassisk ut til den prislappen :lol:

Når det gjelder Princess 45 så skal jeg vel først se på "enorm gammel driter" i Sverige er tanken da, også eventuelt ha en "stor gammel driter" i reserve om det ikke blir noe deal på "enorm gammel driter". Men det er ganske så tungtvindt med reise til Brønnøysund for å sjekke hva det egentlig er og enda mer tungtvindt å få den fraktet ned til Langesund.

Hadde jo vært så mye enklere om noen annonserte noe til riktig pris "her nede". Er jo så mye enklere om noe er nærme, man kan jo "uforpliktende" se på det uten å tenke på hvor langt man har reist for å komme tomhendt tilbake. Ellers muligens fikk ikke sett Princess 415 deal fordi det var skuffende å lese Porsgrunn og få vite at det er i Tanum. Hadde nesten vært enklere om man leste "Tanum" og på forhånd tenkte at her må man reise uansett :giggle:


@Vestkystseiler Jo det er veldig godt tenkt, men en "gjerrigknark" som meg grøsser av tanken at man skal betale i dyre dommer for at en båt reiser som dekkslast når man nesten kunne fått en båttur til bare litt høyere pris....... dersom båten ikke "dævver" på veien. Om den gjør det så blir det til "ekstremt dyr båttur".

Men om man skulle likevel forsøke seg på båttur (noe man må vel uansett siden båt ikke kommer lenger enn Stavanger) så er det jo fint at båten virker. Siden antar at dette er ikke noe som "mekaniker" kan fikse på ett blunk oppe i Brønnøysund og båten må vel ut av vannet uansett så da kan man like godt montere ekkolodd for 10 gradern i samme slengen siden det blir vel penger til overs for ekkolodd om det bare skal være "stor gammel driter" og ikke "enorm gammel driter".

Men først er jo tanken å starte med å finne ut av om man ikke kan få en bra deal med "enorm gammel driter" det hørtes jo veldig lovende ut at den skal virkelig skape enda mye mer inntrykk enn hva Storebro 500 gjorde. Nesten altfor lovende ut siden man får jo for mye lyst å ha den, selv om det kanskje ikke er utrolig lurt med tanke på pris og læring av hvordan man håndterer slik båt :giggle:

Det blir jo på en måte som når man har prøvd Storebro 500 med MAN motor så vil man ikke ha den med "vanlig motor", så om man ser "enorm Princess" så kanskje mister man ønske om "stor Princess". Men må jo få sett den først og funnet ut av tilstanden.

Starter kanskje å se båter fra feil ende om man ser på den "største" eller "kraftigste først". Men så er det jo mangel på "vanlige Princess båter" til rundt 1 mill annonsert i området. De koster 2-3 mill stort sett på finn uansett om de er over 50 fot eller rundt 45, bare de mindre er nyere.
 

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, XardasKSP said:

Ellers så skal baugpropell delvis være "dævvet" og ikke virke mot babord så vidt jeg forstod.

 

Mest sannsynlig en feil på joystick eller relé.

 

12 hours ago, XardasKSP said:

Men om man skulle likevel forsøke seg på båttur (noe man må vel uansett siden båt ikke kommer lenger enn Stavanger) så er det jo fint at båten virker. Siden antar at dette er ikke noe som "mekaniker" kan fikse på ett blunk oppe i Brønnøysund og båten må vel ut av vannet uansett så da kan man like godt montere ekkolodd for 10 gradern i samme slengen siden det blir vel penger til overs for ekkolodd om det bare skal være "stor gammel driter" og ikke "enorm gammel driter".

 

Her spinner du avgårde med teorier igjen.

En båt virker selv om baugpropellen er delvis dævva.

Feilen kan mest sannsynlig rettes uten at båten må opp av vannet da elmotor, styring osv sitter på innsiden og kan demonteres/ fikses/ erstattes.

 

14 hours ago, Komodo said:

Min tolkning av dette: Reis opp og prøvekjør båten. Dersom det kun er baugpropellen som ikke virker (evt. pluss andre mindre ting), legger du inn et bud. Han er sikkert interessert i å gjøre en rask handel hvis han får et konkret bud, da slipper han å styre med ny annonsering, rep av baugpropell, osv. Men budet ditt bør ikke være et skambud, da får du antagelig nei, og han forsøker med ny annonsering isteden. 

 

Hør @XardasKSP. Hør

 

12 hours ago, Vestkystseiler said:

Det kan være lurere å få et prisavslag pga den defekte baugpropellen enn å be om at eieren fikser den. Dersom du fikser den selv, vet du at det blir skikkelig gjort. Dersom selgeren skal fikse den, blir det sannsynligvis gjort på billigste, og ikke nødvendigvis beste, måte.

 

@XardasKSP Hør på dette også. Den defekte baugpropellen kan gi deg langt større prisavslag enn det det antagelig koster å fikse. Uansett, så er slike ting bagateller på en stor, eldre båt. 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, XardasKSP said:

Men så er det jo mangel på "vanlige Princess båter" til rundt 1 mill annonsert i området. De koster 2-3 mill stort sett på finn uansett om de er over 50 fot eller rundt 45, bare de mindre er nyere.

 

Her har du en kandidat som ut i fra bildene og husken holder til i oslofjorden.

Kan si at F50 er er ganske lik og omtrent like stor som P55 før du avslår den som en liten tass :giggle:

 

Ser ut som godt holdt, har de riktige motorene (TAMD 122 D), lys og moderne inni, oppgradert med utbygget plattform og hekkport.

 

Kanskje du kan få den en hundrings eller to billigere også om tar diskusjonen etter besiktigelse samtidig som du åpner kofferten med tusenlappene inni foran selger :lol: :wink:

 

https://www.facebook.com/groups/354484814762397/permalink/2343821295828729/

IMG_3310.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Takk for den annonsen, du finner jo annonser som ikke er på finn. Dette virket interessant men jeg antar at om man åpner kofferten med kontanter så ringer selger politiet just in case fremfor å ta dem imot.

Eneste stedet som må ta imot er jo forhandler og 13 mill i kontanter har jeg dessverre ikke så det blir ikke "tidenes verste salg for Princess" hvor de måtte ha alle meglerne til å putte på penger på konto i 1 år og gjerne investere i en safe hos forhandler :giggle: Forhandler må jo ta imot og Stortinget vedtar nettopp en lov som skal tvinge dem 100 % imens de fiksa i Mai 2023 at banker slipper å ta imot kontanter med mer enn 20 000 dagen. Politikerne tar vare på finansinstitusjonene imens de skal være snille med borgerne så private selskaper må bare ta kontantene og finne ut av hva de gjør med dem videre :lol:

Så antar det må blir bankoverføring, må skynde meg og kjøpe noe siden man blir jo fristet fra alle kanter.

Fra helt høl i hodet ideer som "fetter som foreslår å få låne gratis til å bygge og renovere huset" til flyskole som frister med flere PS-28 cruiser fly til wizzair elever siden "vil du ikke tjene kanskje 300 000 i måneden" du må bare glemme å bruke penger spar og invester dem så kan du engang (les når du er 70-80 kjøpe som de som kjøper sånne nybåter :giggle:

Poenget er at de ikke skjønner at det blir ikke like meget gøy når man er 70, er mye mer gøy å være 35 :lol:

Link to post
Share on other sites

Glem koffert med penger og prisforhandling på tlf, men denne Fairline 50 er vel verd å sjekke ut? 

Prismessig er den vel innenfor med de midlene du har tilgjengelig i dag også, så du slipper å låne fra familien.

 

Ligger den i Osloområdet er det jo langt enklere med visning og hentetur også:smiley:.

Link to post
Share on other sites

@Olepo Jo den ser definitivt verdt å sjekkes ut visste ikke folk annonserte flere steder enn på finn. Med henting, båtplass ol. blir det vel fortsatt noen kroner fra familien siden vi er fortsatt i mars og jeg har ikke fått betalt for februar.

Er jo ikke poenget å stå igjen med 0 på konto. Men den er interessant og enkel å få kjøpt i tilfelle så skal sjekke den.

Link to post
Share on other sites

Dette ser jo ut til å være en båt etter din smak ts. Og også i nærmiljøet med tanke på henting. En unik mulighet for å kjenne på en "litt mindre enn diger driter". Selv om noen sikkert mener det motsatte.....

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Ja det er hvit flybridgebåt selv om jeg synes Princess 55 hadde finere design til 1,3 mill.  Kanskje det er taket over akter "stangfiskeplass" som ser så rart ut som om noen kappa av halvparten (nei det er ikke taket det er samme på Princess 55 men der brukte de kalesje på bilder). Men det kan jo hende man får rabatt på denne båten. Får jo ringe og se på den, selv om det aller klokeste hadde sikkert vært å vente til sen sommer eller tidlig høst og lete da og i mellom tiden øke inntekter ytterligere.

Det har jo ikke kommet engang fullt med vårbåter på finn tror jeg ellers så er det sabla magert utvalg i år i forhold til tidligere år.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, XardasKSP said:

Dette virket interessant men jeg antar at om man åpner kofferten med kontanter så ringer selger politiet just in case fremfor å ta dem imot.

Eneste stedet som må ta imot er jo forhandler og 13 mill i kontanter har jeg dessverre ikke så det blir ikke "tidenes verste salg for Princess" hvor de måtte ha alle meglerne til å putte på penger på konto i 1 år og gjerne investere i en safe hos forhandler :giggle: Forhandler må jo ta imot og Stortinget vedtar nettopp en lov som skal tvinge dem 100 % imens de fiksa i Mai 2023 at banker slipper å ta imot kontanter med mer enn 20 000 dagen. Politikerne tar vare på finansinstitusjonene imens de skal være snille med borgerne så private selskaper må bare ta kontantene og finne ut av hva de gjør med dem videre :lol:

 

Det med koffert full av cash var en spøk :wink:

Men det hjelper ofte godt å friste en selger med raskt og enkelt oppgjør "på dagen" om han godtar budet.

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Med henting, båtplass ol. blir det vel fortsatt noen kroner fra familien

 

Hentingen ville i dette tilfellet blitt så kort at du hadde vært hjemme før lunsj om du dro på morgenen. Mulig jeg hadde turt å bli med også :lol:

 

1 hour ago, 762mm said:

Utseendet til den Fairlainebåten står til stryk

 

Uenig der, men smaken er som baken. Personlig synes jeg den har noe av de flotteste linjene fra den gangen og definitivt mer stilig en P55 som den som oftest blir sammenlignet med.

 

7 minutes ago, XardasKSP said:

Får jo ringe og se på den, selv om det aller klokeste hadde sikkert vært å vente til sen sommer eller tidlig høst og lete da og i mellom tiden øke inntekter ytterligere.

 

Ønsket om eller eierskap av stor båt har og vil aldri kunne forklares med økonomisk fornuft.

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000

 

Quote

Hentingen ville i dette tilfellet blitt så kort at du hadde vært hjemme før lunsj om du dro på morgenen. Mulig jeg hadde turt å bli med også :lol:


Ja dersom tilstanden er bra, Princess 414 kom ikke til Oslo fra Sandefjord :giggle: Men det var i hvert fall fin mulighet til å se noe som ikke var på finn så takk for linken.
 

Quote

Ønsket om eller eierskap av stor båt har og vil aldri kunne forklares med økonomisk fornuft.



Ja det er vel derfor man ønsker "enorme gamle dritere" siden når man skal være dum så vil man i hvert fall få den "følelsen" av å se på båten sin som man får av å se f.eks "Bugatti eller Lamborhini eller Aston Martin osv." (siden folk er vanlgivis ikke så glad i BMW som jeg er). Når man synes selv båten gjør inntrykk så blir det fort at man "tilgir den" bøttene og spannene med penger som skal øses inn så den "lever".


Så er det da det med sommerslig bruk til "bare tull" og sommerferie som blir noe annet enn fisking:

I en annen "båtkultur" enn Norge så vil en "vanlig Princess/Fairline" uansett hvor ny "gli inn mellom de "vanlige" Galeonene". Men like sjeldent som det er med Galeon over 60 fot så vil "enorm gammel driter" pynta med litt disco lys for anledningen osv. glidende i "harry sommerfest byen Mielno" være noe helt annet enn 40-50 foter.

Ellers morsomme navn (må ha også ett Polsk som Krypa siden ingen utenfor skandinavia vil fatte humoren bak "enorm gammel driter" ) er bare enda bedre om man skal litt sommerslig fest og morro. Tidene har endret seg på 35 år fra foreldra mine sine tider. I dag om det kommer ut en seriøs fyr i frakk og slips så vil folk gå i sirkel rundt, men om man sender en tulling av en Polsk kamerat på stranda der i "borat drakt" med livbøye rundt halsen og klovnehatt som deler ut invitasjoner til fest på lapper av dasspapir..... utrolig nok fungerer det i moderne tider  :lol::giggle:

Ellers får ikke oversatt "slagordet" til norsk da det ikke betyr det samme men folk inviteres altså med noe ala "Vi ska tråkke i salaten som en bondeknøll" :giggle:

Så det får være forklaring hvorfor jeg ikke har noe imot at båt skal hete "enorm gammel driter" med ledlys og annet som "harry er" inkludert :crazy:

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 5 timer siden:

 

Mest sannsynlig en feil på joystick eller relé.

 

 

Her spinner du avgårde med teorier igjen.

En båt virker selv om baugpropellen er delvis dævva.

Feilen kan mest sannsynlig rettes uten at båten må opp av vannet da elmotor, styring osv sitter på innsiden og kan demonteres/ fikses/ erstattes.

 

 

Hør @XardasKSP. Hør

 

 

@XardasKSP Hør på dette også. Den defekte baugpropellen kan gi deg langt større prisavslag enn det det antagelig koster å fikse. Uansett, så er slike ting bagateller på en stor, eldre båt. 

 

Hvilken båt snakker vi egentlig om her?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

-88 mod. P45 i barteland. Annonse på finn har gått ut, men den var visst ikke solgt. 

Aha!!! Jeg har ramla av lasset!😩😩

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris

Quote

Hvilken båt snakker vi egentlig om her?


Det var denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=297185369 problemet er vel at henteveien er lang og båtens tilstand ukjent annet enn hva eier forteller. Og selv om den skulle som dekkslast (man blir jo dårlig av tanken at man betaler for å ikke ha båttur) så må den jo komme på noe måte fra Stavanger. Men man blir enda dårligere av tanken om at den skulle "dævva" ett sted på veien hvor man måtte da betalt alt fra gjestehavn til "tilfeldig random verksted" for å fikse den opp.

Men det burde jo komme massevis av båter til salgs om våren, men kanskje de kommer senere? Ellers er det utrolig "magert" år i forhold til hvor mange båter vanligvis ble annonsert på finn.

@Komodo

 

Quote

Ikke så rart, denne tråden tar jo helt kaka :lol:


Det er jo meninga at båten også skal gjøre derfor drømmer om "enorme gamle dritere". Siden hvis man først skal tape massevis av penger så bør det være såpass morro at det "tar kaka" :giggle: Er vel ett ordtak i USA "play big or go home" altså hvis man skal kjøpe noe som ikke har ett fnugg av fornuft det vil si hvilkensomhelst båt  (når man regner med vedlikehold selv om prisen skulle holde seg eller til og med øke). Så vil man jo ha det gøy "to the limit", for hva er poenget med halvhjertet forsøk som man betaler i dyre summer for.

PS. Blir jo på samme måten som folk som kjøper båt som går i 90 knop, det er bare "farten" som "tar kaka" istedet for "størrelsen". Siden båten er jo altfor rask til hva den behøver å være, og her blir båten "altfor stor" til hva den behøver å være for å komme ut på 10gradern siden 45 foter holder sikkert til at man kan komme ut mer enn bare den dagen det er "helt flatt" uten en bølge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...