Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Tanken er at jeg vil se fisk helt ned til 200-250 meters dyp. Ifølge det mjøsservice fortalte så har de fleste som fisker utenfor Langesund slike kraftige svingere det er altså svingeren som er dyrere enn loddet i tilbudet fra mjøsservice. HØCOM anbefalte noe som ifølge mjøsservice ikke kommer til å fungere og som man ikke vil kunne se fisk med såpass dypt.

 

Derfor ett spørsmål om dere tror/vet at dette er korrekt og at man bør ha såpass kraftig sender for å kunne se fisken så dypt nede.

 

@Førstefender: Er nok slik at man skriver ofte om det man liker, i dette tilfellet var tanken at kanskje det var noen motforestillinger om at man enkelt og greit kan skifte ekkolodd fra en båt til en annen. Ellers så kommer det nok etterhvert mer om denne båten i denne tråden. Først en haug med spørsmål så en haug med bilder :giggle:  Men det tar bare litt tid, foreløpig er det Alicraft 31 overgangsbåt, "Princess 435" blir det tidligst til neste vinter godt mulig om enda ett år (aksjene mine har et long perspektiv akkurat nå og samme har anskaffelse av båterfaring :lol: ) men haug med spørsmål og bilder kommer garantert :giggle:

Link to post
Share on other sites

Utrolig at du klarer å blande inn "Princess 435" i alle tråder du skriver eller kommenterer... Hvis noen senere vil søke etter informasjon om denne båten på Båtplassen, vil de få mange tråder opp uten mye relevant informasjon  :wink:  :rolleyes:

 

Folk som er interessert i Funcom aksjer vil også komme over veldig mange innlegg om båtstoff :thumbsup:

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

@blue moon: Da vet de andre også hva de kan kjøpe for gevinsten  :yesnod:   :giggle: 

 

For øvrig er jeg enda mer forvirret om ekkolodd fikk akkurat ny mail fra HØCOM hvor de motsier litt det mjøsservice sa:

 

 

"

Valg av svinger er veldig viktig og hvis innlandsforhandleren Mjøsservive sier han har greie på dette så gjelder det sikkert fiske på Mjøsa som er ferskvann, for saltvann gjelder helt andre regler. Ved bruk av en Airmar 175H-W svinger så vil du ikke se fisk i saltvann på mer enn 150m, i ferskvann så vil du se fisk til 300m. Viktig å skille ferskvann fra saltvann.

 

Airmar sin Chirp 175 svinger leveres heldigvis i mange utgaver og velger du den som heter B175M så er det den rette for å se fisk på de dybder du ønsker. Se ellers melding fra en tidligere sak, fra Airmar som produserer disse svingerene:

 

Max depth for the B175 is 15Om

 

If you want go until 250m and see fish the best choice is B175M.

 

And if you enough place in your boat, the best combo is to combine a B175HW with a B175M.

 

Thanks

 

Cordialement / Kind regards

        Guillaume MARTINO

General Manager

 

 

Lowrance HDS Gen 3 er en utgående modell, den nye HDS Carbon er på vei inn og vil ta over, skal du først kjøpe så dyrt ville jeg ventet på den, setter opp tilbud på begge under med riktig svinger:

 

Lowrance HDS7 Gen 3

Airmar B175M Chirp gj.gående bronsesvinger 20gr. tilt

Vårt tilbud kr. 21.739,-

 

Alternativt

 

Lowrance HDS7 Carbon NYHET!

Airmar B175M Chirp gj.gående bronsesvinger 20gr. tilt

Vårt tilbud kr. 24.790,-

 

 

Samme hos Simrad

Simrad NSS7 Evo 3, NYHET!

Airmar B175M Chirp gj.gående bronsesvinger 20gr. tilt

Vårt tilbud kr. 26.490,-

 

 

Priser inkl.mva

 

"

 

Har da sendt ny forespørsel til mjøsservice da jeg blir helt lost i hva som er riktig svinger og ekkolodd. Lurer på om det er noen nøytrale her som kan ha peiling på hva som er korrekt. For øvrig er "delikat dissing av konkurrenter" kuttet vekk fra sitatet til HØCOM for å ikke publisere dette offentlig på et forum.

Link to post
Share on other sites

@boble65: I denne tråden har jeg også spørsmål angående fremtidig båt derfor er denne nevnt, men foreløpig er det store spørsmålet ekkolodd til Alicraften og jeg lurer på om det finnes noen på forumet som vet noe mer om hvor bra diverse ekkolodd fungerer. Veldig fint å kunne få en nøytral mening i tillegg til meninger fra 2 butikker som gjerne vil selge sitt produkt og muligens sier at konkurrentens produkt ikke er bra nok for å fremheve sitt produkt.

 

Nå er enda prisene til å overleve men om det eskalerer ender jeg opp med ekkolodd tilbud til 100 000 for at den skal greie å se fisk 200 - 250 meter under vann i saltvann :giggle: Håper på at de til 25k er hva det ender på for noe som fungerer til formålet :lol:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg akkurat fått beskjed fra HØCOM at man må montere ekkoloddet gjennom skroget: " de blir montert gjennom skroget med masse tetningsstoff samt at hullet er ganske stort, 97,3mm. "

 

Da ser det ut til at jeg vil trenge hjelp til å få meg et ekkolodd da jeg skjærer ikke noe hull i skroget på egenhånd i hvert fall. Lett & rimelig skal det ikke være å få storfisken :lol: men opplevelsen av å fiske den opp blir evigvarende om jeg får den da noensinne  :giggle: 

Link to post
Share on other sites

Det var en tråd om ekkolodd hvor ingen hadde noe svar om dette, så tenkte at kanskje flere klikket seg inn på denne. Ellers så får jo Alicraften en oppgradering i form av ekkolodd så da kan det være med i tråden som handler om hvordan den ble gjenfunnet på markedet og kjøpt :lol:

 

Ellers fikk jeg enda en kontakt fra den fantastisk gode hjelper godthaab til en person som kan mye om båtelektronikk og hjelp til montering vil også være mulig ergo blir det ekkolodd. Stor takk til godthaab igjen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ingen problem og borre ett hull i skroget og montere svinger. Trenger du egentlig bruke 25lapper for og få fisk? Finner deg sikkert greit lodd med svinger til 10. Og skal du montere ombord i annen båt om to år så må du jo enten la svinger stå igjen eller plaste igjen hullet når du tar den bort.

Kveita finner du vel med å se på bunnforhold og lokalkunnskap.

Link to post
Share on other sites

Kveite og annen fisk som ligger på bunnen kan du bare glemme å se på noe ekkolodd. Torsk, Sei, Hyse og lignende fisk som står noen meter over bunnen ser en fint på et bra lavfrekvenslodd til 20-30.000 på 250m. Skal du se skikkelig ned i dypet bør du se deg om etter et lodd som opererer på 38 Khz eller lavere.

Link to post
Share on other sites

Noe av poenget med å skaffe seg overgangsbåt som er såpass stor var å komme seg ut på Skagerrak og der er det jo faktisk såpass dypt. Det er ikke bare kveita jeg er ute etter men jeg vil også gjerne se hvor store langer, torsker, brosmer osv. står.

 

Og når forhandlerene fortalte at det ene ekkoloddet ser fisk til 100 meters dyp og det andre til 150 meters dyp da tenkte jeg at jeg orker ikke betale 10 lapper for noe som ikke kan se fisken der jeg skal fiske i dypet for da er det bortkasta 10 lapper nesten. Ellers når det gjelder kveite så bør den være over 80 cm for at den skal være over minstemålet det er nok de små staten mener man ikke skal fortære :D

 

Men som sagt er ikke bare kveite men mange andre fisk jeg skal forsøke å pilke opp fra dypet, ellers så bestiller jeg f.eks ikke sideview til dorging fordi jeg skal kjøre rundt omkring og dorge over store områder uansett da treffer jeg på fisken til slutt men i dypet da er det noe annet da man "dorger ikke på 200 meters dyp".

 

PS. Ser nå innlegget til Bårdp ut ifra dette fremgår det at ekkolodd til 10 lapper ikke vil se en torsk engang på 200 meters dyp. Det er slike tanker som fikk meg til å ville investere. Ellers har den gode hjelper godthaab fortalt at den dagen jeg bytter båt så er det mulig å ta ut svingeren og få tettet igjen hullet det skal være litt jobb men definitivt verdt verdien på svingeren som kan tas med til drømmebåten i fremtiden. Da kjøper jeg rett og slett det som duger til å se fisken og vil bruke det i laaaang tid fremover.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å kjøpe ekkolodd evt. kombi kartplotter/ekkolodd i dag krever en del forarbeid om man ha litt oversikt over markedet.

Spesielt siden det er flere typer/modeller og produsenter, og utviklingen har vært rivende de siste årene vedr. utvidet funksjonalitet og tilleggsfunksjoner.

Lowrance, Garmin og Simrad kniver jo om å presentere de mest fantastiske nyhetene først stadig vekk.

Det er så mange detaljer å ta hensyn til om man vil ha sånn omtrentlig full oversikt, at det kan bli i meste laget for de fleste  :smiley:

 

Først må man jo bestemme om det er et rent ekkolodd man ønsker. Dvs. at båten har en bra nok kartplotter fra før av. 

Garmin Striker 7 DV er f.eks. et rent ekkolodd (har GPS for navigering til og avmerking av fiskeposisjoner men har ikke ordinær kartplotterfunksjon).

 

https://www.marineshop.no/Navigasjon-og-Elektronikk/Ekkolodd/Ekkolodd/GARMIN-Striker-7dv-CHIRP-DV-Ekkolodd-m-GPS-7-500W-m-HekksvGT20-TM130039-p0000330583

 

Evt. en high end kombi kartplotter og ekkolodd som f.eks. Lowrance HDS-7 Carbon.

 

https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/kartp-low-kombi-hds-7-carbon-u-giver

 

Vedr. type svinger og svingermontering er det jo også flere alternativer, der en gjennomgående svinger ofte gir best resultat.

Så finnes det ulike typer svingere i forhold til ekkoloddets teknologi og egenskaper, så som DownVü, Structurescan 3D/HD, Forward scan osv. samt evt. oppgradering til CHIRP svinger for de som ikke leveres med det som standard.

 

Kan være lurt å begynne å studere modellene her

 

https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere

 

Samt svingerne her

 

https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/givere-kombiplottere

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex: Ifølge selskapene som selger utstyret er det ikke noe ekstra kostnad for at skjermen kan også ha kartplotter funksjon (har en kartplotter som fulgte med Alicraften) ellers så står det ikke så mye informasjon om svingerne på de sidene hvor disse er listet opp med mindre man fra de tekniske parameterne kan lese seg frem til hvilken som er bedre uten noe mer forklaring i annonse teksten.

 

Har også fått hjelp fra den gode hjelper som fortalte at han får en kontakt til de som driver med fiskecharter i Langesund og at de muligens vil da fortelle om hva slags ekkolodd de bruker for da vil jo samme type være perfekt til formålet. Så igjen stor takk og applaus til godthaab som har hjulpet så mye :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Du får ekkolodd uten kartplotter, du får kartplotter uten ekkolodd, og du får kombinert kartplotter/ekkolodd som er det mest vanlige.

Men for noen kan det være ønskelig å ha dem adskilt av forskjellige grunner.

 

Modellen Garmin Striker 7DV har ikke vanlig kartplotterfunksjon. Ønsker man det kjøper man jo en annen modell.

Denne modellen er for de som har kartplotter i egen enhet.

 

Emnet ekkolodd/svinger kan være uoversiktelig og omfattende, siden det idag gjerne er mange spesifikasjoner, begreper og egenskaper som skiller de forskjellige modellene og teknologiene.

Slik er det bare. Det var enklere før.  Da var det gjerne ekkoloddets effekt i Watt som var avgjørende, samt valg av frekvens 50 eller 200 Hz alt etter fiskedybde.

Nå er det straks litt mere komplisert, evt. enklere alt etter hvordan man ser det.

 

https://baatplassen.no/i/topic/87782-splittfrekvens-ekkolodd/

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner det, men begge selskap foreslår kombiplotter som den beste til å brukes som ekkolodd. Fikk for øvrig akkurat et nytt tilbud fra Mjøsservice.

 

Nå ser tilbudene slik ut:

 

HØCOM:
 

Lowrance HDS7 Carbon NYHET!

Airmar B175M Chirp gj.gående bronsesvinger 20gr. tilt

Vårt tilbud kr. 24.790,-

 

MJØSSERVICE:

 

Simrad S2009 9" Ekkolodd

Airmar B260 1KW 50/200KHz Gj.gående bronsesvinger

Vårt pristilbud, kr 21500,- inkl mva.

 

Begge deler skal fungere etter formålet ifølge selskapene. Spørsmålet er hva som blir bedre og det har jeg for lite kunnskaper til å besvare selv utifra salgstekstene  :giggle: 

Link to post
Share on other sites

Ja en proff svinger kan fort koste en del kroner, og utgjøre en stor del av totalprisen.

9" skjerm kan ofte være best for noen, men ikke sikkert alle 9-tommere har alle de funksjoner og egenskaper som man ønsker (uten at prisen går opp da).

Men den Simrad S2009 (som er et ekkolodd uten kartplotter) har iallefall skjermen rett vei (på høykant), og det er jo en stor fordel. Særlig for et ekkolodd.

 

Her står det jo om akkurat det: http://teamcolibri.blogspot.no/2016/02/simrad-professional-det-er-lov-drmme.html

 

http://www.simrad-yachting.com/en-US/Products/Echosounders/Simrad-S2009-Fish-Finder-en-us.aspx

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja det hørtes ut som en veldig god idee å erstatte bronse svingeren med en plast svinger den gangen overgangsbåten skal selges og drømmebåten skal innkjøpes.

 

Ellers så tror jeg begge skjermene vil gjøre jobben, det er vel svingerne som utgjør den store forskjellen for hvor dypt nedover man kan se fisk, hvis begge tilbudene er like gode så er jo klart det rimeligere bedre. Men håper å få noe svar fra de som driver fiskecharter i Langesund området om hva slags ekkolodd de bruker til oppgaven.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt, med den beste skjermen der må du jo også ha en kartplotter i tillegg. 

Men det er jo bra, så slipper man å veksle eller dele skjermbildet men har full oversikt over alt til enhver tid.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fortalte litt tidligere i tråden at kartplotter fulgte med Alicraften så denne har jeg heldgvis allerede, ellers så har jeg funnet et "fancy" papir sjøkart i tillegg nettopp over Langesundområdet (sjøkart 05) denne skal jeg ha i tillegg i tilfelle kartplotter dævver.

 

Så det store spørsmålet angående ekkolodd blir egentlig svinger og ikke skjerm siden begge skjermene duger til oppgaven og den til simrad er kanskje mer oversiktlig som ekkolodd noe den skal være.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo også i utgangspunktet rimeligere å kjøpe et rent ekkolodd istedenfor en kombienhet, iallefall siden Simrad S2009 har så fremragende skjerm som man ikke vanligvis finner i kombienheter.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått enda mer "svinger forvirring" fått akkurat et svar hvor HØCOM mener den svingeren som Mjøsservice foreslår er uten chirp og at den også er såpass stor at den vil gå utenfor skroget og kan påvirke planingsegenskaper. Utover dette mente de at det er en god svinger men med konvensjonell teknologi som ikke blir best for mitt bruk. De kom deretter med to tilbud ett for det samme som Mjøsservice foreslo og litt rimeligere noe de mener blir feil oppsett og ett med B175M svinger som de mener er rett svinger:

 

Simrad S2009 9" Ekkolodd

Airmar B260 1KW 50/200KHz Gj.gående bronsesvinger

Vårt tilbud kr. 20.990,-

 

 

Simrad S2009 dedikert ekkolodd for Chirp og faste frekvenser

Airmar B175M Chirp gj.gåernde bronsesvinger

Vårt tilbud kr. 22.490,-

 

Så får jeg se hva mjøsservice forteller og gir av eventuelt nye tilbud, imens håper jeg å få kanskje noe informasjon fra de som driver fiskecharter ved Langesund. Ellers kanskje noen som kan veldig mye om ekkolodd er innom båtplassen og ser forvirringen og uttaler seg hva kan være best. Fint å ha en mening fra noen som er nøytrale og ikke er selgere i saken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...