Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Vet ikke hva fors.selskapene krever av dokumentasjon. Holder vel ikke hva båteier har knota ned i ei loggbok vil jeg tro. Så fåglarne vet....ikke alle båteiere som sjekker disse gjennomføringene årlig heller. En kopperstuss på toalett innsug knakk ifjor på min båt ved årlig sjekk. Å ha gammel båt krever nesten stadig inspeksjon.

Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, Bergen said:

Dette er selvfølgelig helt riktig, men det flyter tusenvis av båter fra 70 og 80 tallet (mange brukte vel den gang materialer i bronse) og det er ikke uoverkommelig hverken økonomisk eller teknisk krevende å holde kontroll med tilstanden på en slik måte at en burde kunne forsvare dette ovenfor forsikringselskapet.

 

 

Helt enig og riktig. Det er slike og mange andre ting vi prøver å forklare til TS som virker å se noe lett og teoretisk på ting.

 

Han sier han ikke har peiling eller erfaring med båt. Videre bor han i utlandet og jeg gjetter har begrenset tid. Slike båter er evigvarende  prosjekt som krever eiere som "er på" hele tiden. Å forlate en slik båt 9 måneder i året og tro at man komme å vri om nøkkelen for å reise ut pilke i skagerrak er naivt. 

 

Derfor prøver jeg og mange andre å belyse hva det faktisk innebærer å eie en slik båt. Hadde han lest gjennom prosjekttrådene over hadde han fått et mye bedre innblikk.

 

Er han fortsatt klar for å kjøpe sånn type båt så er det bare å kjøre på. Jeg tror lærekurven kommer til å bli bratt og utfordrende og jo mere han vet/ forstår på forhånd jo bedre 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Den båten var jo ganske ny men motorene er jo gamle og den ser ut som om alt er laget av plast også innvendig inklusive seter og alt. Skrog tåler vel 50 år ++ og ikke bare 30 år poenget er jo at motorene skal være nyere. Så det er jo ikke noe vits å kjøpe en rar båt fra 2019 med motorer fra 90 tallet.

1100 HK og 15 knop da må det enten være noe rart med båten eller med motorene.

@sap_2000 Jeg skal jo høre med de i Stavanger hva de gir i lavest pris. Verken eier eller hjelpende selger mente det var noe spesielt forskjell på motor og at forum burde man ikke høre på. Men skal spørre bekjent mekaniker om han vet noe om de motorene.

Ellers skal jo uansett få båten sett gjennom når jeg har forhandlet meg ferdig til en pris med forbehold om at alt virkelig fungerer.

PS. Det er alltid håp noen vil bruke en slik båt av og til i bytte for sitt arbeid, når ting er så dyre så må det jo være verdt det for en fikser å gjøre litt jobb og kunne bruke båten gratis + se over sånne ting som pleier å "dævve". I tillegg så vil jo den få besøk av bekjent mekaniker.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 11 minutter siden:

Verken eier eller hjelpende selger mente det var noe spesielt forskjell på motor og at forum burde man ikke høre på.

 

Mulig jeg misforstår, så bare for å avklare: Selger mener at det ikke er særlig forskjell på VP 70-serie og en TAMD 122 motor?

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, XardasKSP said:

eg skal jo høre med de i Stavanger hva de gir i lavest pris. Verken eier eller hjelpende selger mente det var noe spesielt forskjell på motor og at forum burde man ikke høre på.

 

Det er bare å holde seg til fakta. 122 motorene er nesten dobbelt så store og vesentlig mer tungbygde. Mye brukt i yrkessammenheng osv. 

Hvis du referer til 70 motorene i den ene P45 så er de veldig utdaterte forkammermotorer med enda værre deletilgang på de tingene som ryker i en båt.

 

71 er ikke kjent for å være dårlige motorer. De er kjent for å være gode, men gamle og alt for små i en slik båt. 

122 motorene er kjent for å være noe av det mest solide som er laget og er riktig størelse i forhold til båten. Glem HK forskjellen. Det handler om 12 liter VS knappe 7 og nesten dobbelt så store, tunge og solide. Bare girene er dobbelt så store og varer mye lenger.

 

Selger og representant har egeninteresser her så det holder. Det har ikke forumet, og det finnes mye kunnskap og ikke minst erfaringer blant medlemmene her. 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Jeg antar jo de har egeninteresse derfor hører jeg jo på alt men det var jo ikke noe særlig rabatt vilje fordi motorene på den andre er bedre.

For øvrig det er ikke tilfeldigvis "dobbelt forbruk" i deplasementsfart fordi de andre motorene er så mye større xD ? Ellers så må jo den andre båten hentes eventuelt fra Stavanger så må få blitt ferdig med en D5L og D5LA som gjelder for hele Europa senere. Uansett må ta med meg en hjelper ved eventuell forflytting fra Stavanger som vet noe mer enn teorien man består ved D5L altså det praktiske hvordan unngå eventuell "feilparkering" med 30 tonn båt.

PS. Da fikk jeg ringt den i Stavanger, det er megler som selger den for et dødsbo så ingen vet noe om den egentlig så vidt jeg har fått høre på telefon. Altså megler har slått på den men har ikke prøvd den og ikke sjekket noe som helst. Ble anbefalt å komme med mekaniker og sjekke selv. Noe forhåndsbud med forbehold at det fungerer ville de ikke ha. Så da må jeg i tilfelle betale i blinde for en sjekk eventuelt. Men altså 1 mill var for lavt der også så får jo se om begge blir usolgt over nyttår og hva slags ferdigpris begge ender på for å kunne vite hva som blir bedre og hva mekanikern vurderer de til å være.

Uansett må få tatt D5L først da jeg antar mekanikern ikke har det og det blir umulig å prøvekjøre båten for å se om den fungerer og tror megler heller ikke har det da den er bare slått på men ikke prøvd.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 22 minutter siden:

@Allan E Jeg har lest at de har online kurs så er det bare teori eksamen og "thats it" så må man bare sende inn at man har brukt en båt (Alicraften) i 3 år og få bekrefta av 2 stykk at man brukte den.

Ja å da er du skikket til å kjøre nye båten på 55 fot?? Tror jeg holder meg langt unna området du ferdes i.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, XardasKSP said:

Jeg antar jo de har egeninteresse derfor hører jeg jo på alt men det var jo ikke noe særlig rabatt vilje fordi motorene på den andre er bedre.

 

Markedet bestemmer prisen. Ikke selgers ønske eller oppfatning. Du vil sjeldent finne en selger som sier at motorene ikke er idelle for båten så hadde ikke hørt så mye på det.

 

15 minutes ago, XardasKSP said:

For øvrig det er ikke tilfeldigvis "dobbelt forbruk" i deplasementsfart fordi de andre motorene er så mye større xD ?

 

Nei, minimalt. effektbehovet bestemmer 98% av forbruket hvis ikke mer. det blir ikke det samme som på en bil som rusler rundt omtrent uten belastning. De få ulempene med større motorer vil oppveies av fordelene med at de er vesentlig mer tungbygde, solide og har nok NM ved behov. ikke minst ved videresalg.

 

Båten i stavanger er dessuten ombygget med moderne plattform og hekkport slik alle båter har i dag. Den andre må du klatre over en 1,3 meter høy kant hver gang du skal inn  og ut av båten. Et slit når man ligger på flytebrygger som man stort sett gjør.

 

Ringe og spørre om "laveste pris" før  man har sett båten er ikke en god taktikk i mine øyne ved handel av slike båter. Selger (megler) her er proff og vet alle fallgruvene. Han er ikke interessert å prate teori og diskutere pris eler bruke mye tid før han anser kjøper som reell. 

Det er gamel båt som han skriver seges "as is". ikke uten grunn han skriver det slik. Det betyr at kjøper må komme å se, utrede og prøve båten først. Er kjøper fortsatt interessert (og kan hoste opp pengene), da er det tid for å diskutere pris og betingelser. Disse gutta gidder ikke bruke mye tid på drømmere og "dekksparkere" som det er endel av. De har sett det mange ganger før.

 

Du må gjerne prøve på en telefon og be om "siste pris, kompis" men jeg tror ikke du kommer så langt.

 

Til slutt, igjen. Håper du har lest og forstått litt hva sp mange skriver om det man bør være forberedt på ved å eie en stor gammel båt. Nå har du fått mange eksempler på folk som gafle ut mange hundre K i uforutsette ting på båter som er langt mindre og 20 år nyere enn det du vurderer. En ting er pengene, men det tar mye tid også selv om man så bare er prosjektleder og setter bort det meste.

 

Nevner også den biten med jevnlig tilsyn og være "hands on". Som vi så tidligere i høst når det kom en kraftig storm på sørlandet. Mange båter ble skadet. Mange flere hadde blitt skadet om eieren ikke flyttet de eller sikret de i timene  før stormen. Forsikring er ikke alltid bare bare. Man ender opp med å bli både anbuds og byggeleder og ofte må det kjempes endel for å få det man mener har krav på. Har man forsømt noe forsikringen mener er vedlikehold, så er man på tynn is.

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Det er jo det som er kravene i Norge båtførerprøven er også bare teori. I andre land går de andre veien det er nesten en lang studie av ting og tang man ikke trenger.

Det burde være istedet som en PPL(A) lisens med fly hvor man får en instruktør som man kjører/svømmer noen timer båt med også blir vurdert og eksamineres. Fordi både den norske og den polske modellen er ikke veldig korrekt. I Norge skal man bare vite teori og i Polen så tar de det veldig høytidelig som om det skulle være mye mer enn fly f.eks.

Poenget er jo at derfor vil jeg ha med en god hjelper for å lære ting praktisk. Så får jeg ha en pen D5L også D5LA lapp ved siden av slik at jeg har rettighetene til å føre båten og lære meg den (man må først ha lappen for å kunne lære praktisk med slik størrelse av båt etterpå).

@sap_2000 Altså det virket som selger/megler ikke har gjort noe annet enn å skru på motorne siden han sa at man bør finne ut av alt selv ved besiktigelse. Så jeg tror ikke han har satt seg så veldig inn i det og sa det var åpent for bud men altså mer enn 1 mill (noe jeg også visste men må jo starte ett sted på begge båtene før man finner ut av "last price" ).

Det finnes ingen eier siden eier er død så man får nok ikke mer informasjon enn det man finner ut av selv ved hjelp av mekaniker. Og man må nok gjøre det i blinde før man har fått en "last price". For hvis det oppdages noen store feil så kan jo hende den telefonforhandlede pris ikke er bra lenger hvis mye er feil f.eks. Da kan det hende den i Skien har mindre feil f.eks.

Ellers når det gjelder vedlikehold så kjenner jeg to gode hjelpere som kan lønnes for hjelp og kanskje vil jeg også treffe på noen som er båt og fikse kyndig som f.eks vil disponere og bruke slik båt men vil gjerne ikke ut med 300 000 i året men heller jobber litt med den for å kunne bruke den uten kostnader eller f.eks bor nærme når ting skjer og man må gjøre noe. 

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, XardasKSP said:

Altså det virket som selger/megler ikke har gjort noe annet enn å skru på motorne siden han sa at man bør finne ut av alt selv ved besiktigelse. Så jeg tror ikke han har satt seg så veldig inn i det og sa det var åpent for bud men altså mer enn 1 mill (noe jeg også visste men må jo starte ett sted på begge båtene før man finner ut av "last price" ).

Det finnes ingen eier siden eier er død så man får nok ikke mer informasjon enn det man finner ut av selv ved hjelp av mekaniker. Og man må nok gjøre det i blinde før man har fått en "last price". For hvis det oppdages noen store feil så kan jo hende den telefonforhandlede pris ikke er bra lenger hvis mye er feil f.eks. Da kan det hende den i Skien har mindre feil f.eks.

 

 

Grunnen til at at megler ikke vil diskutere detaljer og pris på forhånd med en som ikke har sett båten er at det er gammel båt hvor alt potensielt kan dævve i morra. Kjøper må være innforstått med dette og vurdere om han vil kjøpe båten eller ikke basert på det han vurderer etter en grundig gjennomgang og test. Det er ingen garanti for noen ting på en over 30 år gammel båt. Alt har gått utover enhver garanti og forventet levetid for lengst.

 

Det andre er at eieren har dævva. Følgelig er det ingen som kan fortelle så mye om historie, vedlikehold osv. Megler hadde vært en idiot om han hadde sagt eller gått god for noen ting. Her skal en båt selges av etterlatte og de vil ikke ha noe fuzz i etterkant. Derfor oppfordres kjøpere til å sjekke og utrede alt de ønsker selv.

 

Som med alt annet er det markedet som bestemmer hva en slik båt er verdt og det er selger som bestemmer om de vil kvitte seg med båten til den prisen eller ikke. Simple as that.

 

På alle de båtene du vurderer så er realiteten at alt ombord kan dævve dagen etter at du kjøper den. Det blir en vurdering og gamling utifra besiktigelse hvor sannsynlig du tror det er. 

Dette er realiteten ved å kjøpe en stor båt til lav pris hvor alt er langt utenfor enhver garanti og forventet levetid.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Jeg spurte jo ikke megler om noe garanti men om han visste om at alt fungerer ved kjøpstidspunktet ikke dagen derpå. Men megler visste det ikke og utifra hva han har sagt så virket det bare som at han har slått på motorene og ikke prøvekjørt båten engang for å se om den fungerer i salgstidspunktet altså ikke neste dag.

Man bør jo gjerne vite om den fungerer før man reiser 406 km og betaler en mekaniker i dyre summer også plutselig så viser det seg at det var en bomtur. Altså jeg mener da at megler burde undersøkt hva som fungerer ved salgstidspunktet (det sier jo ingenting om det vil fungere i fremtida, poenget er om det fungerer i dag).

Uansett så ønsker man jo å bli enig om en pris før man bruker masse penger på undersøkelser og mekanikere osv. Den i Skien kan man i hvertfall forhandle en ferdig pris på (med forbehold at den faktisk fungerer) før man betaler for mekaniker som skal undersøke.

Det er jo fint å få båten undersøkt selv om det koster men hva er poenget hvis man ikke vet hva er siste pris på båten + det kan jo hende at den fungerer ikke siden megler har jo ikke "prøvesvømt" med den i 1 NM engang. Og det burde jo megler gjøre når eier er død og det er ingen som vet om den fungerer. Folk reiser jo ikke i flere hundre kilometer for å sjekke ting som kan sjekkes der borte på 1 time om de fungerer i dag. Men kanskje megler tror noen som bor i Stavanger kommer for å kjøpe da.

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Jeg spurte jo ikke megler om noe garanti men om han visste om at alt fungerer ved kjøpstidspunktet ikke dagen derpå. Men megler visste det ikke og utifra hva han har sagt så virket det bare som at han har slått på motorene og ikke prøvekjørt båten engang for å se om den fungerer i salgstidspunktet altså ikke neste dag.

Man bør jo gjerne vite om den fungerer før man reiser 406 km og betaler en mekaniker i dyre summer også plutselig så viser det seg at det var en bomtur. Altså jeg mener da at megler burde undersøkt hva som fungerer ved salgstidspunktet (det sier jo ingenting om det vil fungere i fremtida, poenget er om det fungerer i dag).

Uansett så ønsker man jo å bli enig om en pris før man bruker masse penger på undersøkelser og mekanikere osv. Den i Skien kan man i hvertfall forhandle en ferdig pris på (med forbehold at den faktisk fungerer) før man betaler for mekaniker som skal undersøke.

Det er jo fint å få båten undersøkt selv om det koster men hva er poenget hvis man ikke vet hva er siste pris på båten + det kan jo hende at den fungerer ikke siden megler har jo ikke "prøvesvømt" med den i 1 NM engang. Og det burde jo megler gjøre når eier er død og det er ingen som vet om den fungerer. Folk reiser jo ikke i flere hundre kilometer for å sjekke ting som kan sjekkes der borte på 1 time om de fungerer i dag. Men kanskje megler tror noen som bor i Stavanger kommer for å kjøpe da.

Her hadde jeg tenkt helt motsatt av deg!  hadde ikke blitt enig om pris før alle systemer ombord har vært testet og motor/gear fungsjonstestet og kjørt driftsvarm!  prisen for en mekaniker er liten i forhold om man kjøper en båt der motorer eller gear ryker ved første tur etter kjøp!   Selv valgte jeg å fly fra Trondheim til Tromsø for å se og prøve båt og angrer ikke på det! var jo en tredjedel av din størrelse og mye nyere så følte jeg hadde nok kunnskap selv, plus at det var tatt storservice på motor av firma med dokumentasjon.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

@ohio Vel ved ett annet tilfelle fikk jeg tilbud med 39 % rabatt i forhold til original utropspris (men jeg bestemte meg for å ha en båt som det er verdt å fikse om motorene dævver).

Så ett sted må man jo starte prutingen så kommer man sakte fremover jo lengre tid går dersom ingen kjøper spesielt når det er 2 båter å velge mellom (er jo ikke en kø av kjøpere for eldre Princess 55).

Selvfølgelig har man forbehold, man vil jo ikke bruke 50 000 på å sjekke en båt som man ikke har kommet til riktig pris på. Da hiver man jo penger ut vindu + megler/eier sin tid da sjekket vil jo ta lang tid hvor noen må være i båten og sjekke.

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev 9 minutter siden:

Og så håper jeg virkelig at dette ikke er "fake news". 

 

Nei da, dette er Båtplassens underholdnings avdeling, mye mer artig enn Farmen, dansekonkurranser osv . . . .

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 26 minutter siden:

Ka med båtplass til ein stor båt(over 45fot),Var nokre lokale heltar som gjorde eit røvar kjøp på ein 85 fot med ein defekt gir kasse og uten nokon plass å leggja den,har ordna seg midlertidig plass ,men hjelpe meg for ein pris dei må betale pr måned på forskudd.

Nei plass til 55fot er ikke just det billigste en kan finne.

Skal en i tillegg ha denne på land om vinteren, så er vel ikke det så billig heller.

 

Glad jeg bor på vestlandet, hvor båtplasser ennå kan betales, uten å måtte rane en bank hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...