Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

10 hours ago, Ida Marie III said:

 

Har det ??

Tror hvem som helst kunne krabbe opp på en med de gamle reglene..eller ?

 

Fordi det motsatte ville vært helt grenseløst idiotisk, har jeg alltid trodd reglene i vannscooterforskriften kom i tillegg. Men virkeligheten ser igjen ut til å ha overgått fantasien ...

 

"De fleste ulykkene skyldes uvøren kjøring, og det er ingen kurskrav til førerne av vannscooter."

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/undersoekelse-stryk-til-vannscooter-regelverk/a/23405038/

 

Kanskje ingen aldersgrense heller da?

 

De politikerne som har vært med på å få gjennom de bestemmelsene vi har hatt til nå bør iføres slakk bermudashorts og sjøsettes på ustødige vannski så de får seg en kraftig gjennomspyling.

 

Medmindre vannscooterførere er helt immune mot å ta til seg lærdom, er det altså å forvente at iddiot-kjøring og ulykker vil avta når vanlige regler gjelder og kompetansen heves blant førerne. Til lands stilles det ekstra krav til førere av MC, opplæringen inkluderer både kjøreteknikk og atferd i trafikken, og en liten dæsj miljøhensyn, til og med. Statistikken viser; desto bedre opplæring, desto færre ulykker. Fornuftig. Og så var det vannscooter da; Nei, send dem på havet uten kunnskap og la dem drukne ... for å sette det "bittelitt" på spissen (ref. hva artikkelen har å si om 400m-grensen). Det er bare å ta av seg hatten for våre kjære politikere, hva har de tenkt? Nada, null og nix annet enn å prøve å tekkes det ene eller det andre hylekoret.

 

Legg også merke til det som står til slutt i artikkelen (ovenfor) om støy ... vannscooter støyer mindre enn andre fritidsbåter. Mindre bølger lager de også. Og det er heldigvis ikke bare meg som klarer å observere lovlydig kjøring heller: https://www.nrk.no/vestfold/vannscooterforere-far-skryt-av-politiet-1.12486160

 

 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 15 minutes ago:

 

Fordi det motsatte ville vært helt grenseløst idiotisk, har jeg alltid trodd reglene i vannscooterforskriften kom i tillegg. Men virkeligheten ser igjen ut til å ha overgått fantasien ...

 

"De fleste ulykkene skyldes uvøren kjøring, og det er ingen kurskrav til førerne av vannscooter."

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/undersoekelse-stryk-til-vannscooter-regelverk/a/23405038/

 

Kanskje ingen aldersgrense heller da?

 

De politikerne som har vært med på å få gjennom de bestemmelsene vi har hatt til nå bør iføres slakk bermudashorts og sjøsettes på ustødige vannski så de får seg en kraftig gjennomspyling.

 

 

 

 

Så sånn sett burde kanskje den nye likestillingen med båt sees på som et fremskritt, eller ?

Blir jo litt krav da, alder eller båtførerkurs...

Uansett, vi kan ikke alltid være et annerledes land, resten av den siviliserte verden har vannscootere, og lever med det, så må vi kunne greie det også..

Link to post
Share on other sites

23 hours ago, Lingefan said:

 

Det er langt farligere å kjøre motorsykkel eller sykle i det hele tatt i trafikken. Og mange motorsykler kjører gris, og de har ikke skilt foran så de kan kjøre forbi fotobokser uten å få bot, selv om de skulle kjøre for fort og bli knipset.

 

 

I  Norge er det krav om identifikasjon av fører v. utstedelse av bot ifm. måling i fotoboks. Det hadde jo selvsagt hjulpet at eier av kjøretøyet heller ikke kan identifiseres, fordi bildet tas forfra (jfr. nevnte krav), dersom fotobokser hadde kunnet måle MC. Men MC blir ikke tatt i boks fordi de ikke kan utløse måling, det foregår såvidt jeg har forstått vha sensorer i veibanen som ikke er følsomme nok. (Flip-side er at man kan bli stående ganske lenge i enkelte "smarte" lyskryss med lignende sensorer midt på natta ... men da får man ty til litt griseri og kjøre på rødt. Fins til og med forståelse i politiet for sånt, har jeg hørt ;)

 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, Ida Marie III said:

 

Så sånn sett burde kanskje den nye likestillingen med båt sees på som et fremskritt, eller ?

 

 

Det gjør jeg ihvertfall (det står i den delen av innlegget du ikke siterte), spesielt med tanke på hvor man kommer fra ... men så er det jo alltid sterk uenighet hvilken retning som er framover da. Noen har jo åpenbart sett på vannscooterforskriften som et fremskritt også. Og så er det vel noen genier som vil hevde man må innføre et eller annet amnesti (a'la det man generelt har når det gjelder båtførerprøven og de født før 1980), men hvis alternativet er totalforbud ser jeg ikke noe behov for et slikt amnesti. 

 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, nå kan ikke artikkelen i VG ha vært helt informert ("... og det er ingen kurskrav til førerne av vannscooter"), for i flg. forskriften §3 er det krav om båtførerbevis ser jeg: 

 

Ved bruk av vannscooter og lignende motordrevne fartøy gjelder de nærmere bestemmelsene som er gitt om bruk av småbåter og fritidsbåter i og i medhold av lov
26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter. Det vises herunder til forskrift 3. mars 2009 nr. 259 om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt.

 

Alt annet hadde jo vært utrolig merkelig ... 

Link to post
Share on other sites

Etter en langhelg på hytta, har jeg nå fått møte "de nye reglene" på nært hold.

Dvs. fra en holme med fiskestang i hånda.

Utrolig mye uvettig kjøring gjennom Blindleia, spesielt ille naturligvis i trange sund.

Jeg fisker en del fra Haukholmen (Bildet) og i sundet passerer all båttrafikk gjennom Blindleia.

I dette sundet kommer det også kryssende trafikk på begge sider, som man ikke har oversikt over før man nødvendigvis er gjennom sundet, spesielt ille for padlere.

Mens jeg stod der passerte BÅDE båter og scootere i alt fra 20-40+ knop, så her må alle skjerpe seg! Men scootere i 40+knop var gjengangeren i høy fart.

 

"Til de med lokal kjennskap: Nå er det riktignok kun 5 knop 50m fra land i perioden 15.06 - 15.08 i Leia, men vis nå i alle fall båtvett!"

 

 

Grisøysund.jpg

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev On 25.5.2017 at 12.58:

 

Endog yrkesbåter/rutebåter bryter fartsgrensen på Bergen havn, nærmest notorisk for å holde ruten..

Det ser en lett på AIS..

Bør vi forby rutebåter ??

 

 

Ville nok sjekket om de har konsesjon til å holde høyere fart før jeg kom med den påstanden ;-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev On 27.5.2017 at 12.22:

Er det lov å kjøre båt gjennom parken??? Men ikke vannscooter?

 

Kunne skjønt det hvis regelen var "lovlig fra a til b" og ingen unødvendig kjøring eller noe....

 

Yepp. Vannscooterpartiet sendte ut melding fra statsministerens kontor med presisering om at vannscooter er forbudt i de maritime nasjonalparkene der det var scooterforbud tidligere. Siste punkt i erklæringen. En kort erklæring som har ligget på nett siden lovendringen. Kun 5 kort punkt. Lett å lese, lett å forstå, tilgjengelig for alle vha feks en telefon som 90%+ har i lomma. 

 

Tipper organisasjoner rundt, brukere og selgere av vannscootere, som jo har vært svært engasjerte rundt lovverket, har full kontroll på dette. 

 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/na-er-vannscooterforskriften-opphevet/id2553549/

--

Eller ga vi faen, igjen.. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 9 minutes ago:

 

Det står max 5 knop ved innseilingen til Vågen i Bergen, kan en få konsesjonsfritak fra det ??

 

En kan få konsesjon fra mange kommunale regler, men om de har fått det, aner ikke. Men sikkert også enkelte som er unntatt regelen på generell basis. Slike regler er ikke absolutte for alle. Så jeg ville sjekket hva som gjelder før jeg var bastant. 

--

Her har du utkastet til bestemmelsen. Det angis i hvert punkt at det kan søkes om konsesjon fra hastighetsbegrensningen

http://bergenhavn.no/wp-content/uploads/2015/01/Internett-Bakgrunn-for-revisjon-av-fartsforskriftene.pdf

Og det er vel ikke urimelig at enkelte har gjort akkurat det. 

Om det faktisk er gjort kan du google deg til selv, så interessert er jeg ikke ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 7 minutes ago:

 

En kan få konsesjon fra mange kommunale regler, men om de har fått det, aner ikke. Men sikkert også enkelte som er unntatt regelen på generell basis. Slike regler er ikke absolutte for alle. Så jeg ville sjekket hva som gjelder før jeg var bastant. 

--

Her har du utkastet til bestemmelsen. Det angis i hvert punkt at det kan søkes om konsesjon fra hastighetsbegrensningen

http://bergenhavn.no/wp-content/uploads/2015/01/Internett-Bakgrunn-for-revisjon-av-fartsforskriftene.pdf

Og det er vel ikke urimelig at enkelte har gjort akkurat det. 

Om det faktisk er gjort kan du google deg til selv, så interessert er jeg ikke ;-)

 

Vel, trenger ikke Google det, jeg vet de ikke har fritak..

Når de blir oppropt på VHF, av lystbåter i havnen som går vegg i mellom, blir det pinlig stille på VHF.

I beste fall en forsiktig unnskyldning..

Har selv sett dem holde 8 knop innover, og drar et fjell av sjø etter seg, som forplanter seg i havnebassenget der inne...

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 18 minutes ago:

 

Yepp. Vannscooterpartiet sendte ut melding fra statsministerens kontor med presisering om at vannscooter er forbudt i de maritime nasjonalparkene der det var scooterforbud tidligere. Siste punkt i erklæringen. En kort erklæring som har ligget på nett siden lovendringen. Kun 5 kort punkt. Lett å lese, lett å forstå, tilgjengelig for alle vha feks en telefon som 90%+ har i lomma. 

 

Tipper organisasjoner rundt, brukere og selgere av vannscootere, som jo har vært svært engasjerte rundt lovverket, har full kontroll på dette. 

 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/na-er-vannscooterforskriften-opphevet/id2553549/

--

Eller ga vi faen, igjen.. 

Ja eg har fått med meg det. Men i mitt lille, tydeligvis litt begrensede, om eg skal tolke det du skriver, hode så trodde eg automatisk at det gjaldt båter også?

 

Hvorfor det er lov å kjøre båt men ikke scooter er jo litt snedig. Her burde det jo heller vært forbudt for alt, eller kraftige begrensninger i hvordan man kan kjøre? Ser jo i den videoen at det kommer en båt i mellom 20 og 30knop forbi der også...?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev for 2 timer siden:

Ja eg har fått med meg det. Men i mitt lille, tydeligvis litt begrensede, om eg skal tolke det du skriver, hode så trodde eg automatisk at det gjaldt båter også?

 

Hvorfor det er lov å kjøre båt men ikke scooter er jo litt snedig. Her burde det jo heller vært forbudt for alt, eller kraftige begrensninger i hvordan man kan kjøre? Ser jo i den videoen at det kommer en båt i mellom 20 og 30knop forbi der også...?

 

Ja, nei, si det. Dette er jo politikk så en grunnleggende logikk tror jeg ikke en skal bruke tid på å leite etter :-D 

 

Men legg merke til at også all unødvendig båtkjøring er forbudt i disse sonene. Så båtkjøring type "lek", eller "ikke- transport" blir også rammet. Så kommer du i en "speedbåt" uten mål og mening så er du kanskje i faresonen til å bli en lovbryter? Så ja, er lov å kjøre båter, men også de er utsatt for begrensninger. Og det er også ulike soner innenfor nasjonalparken ifht ferdsel pga fugl osv. 

--

Men svaret på hvordan det ble sånn har kanskje vannscooterens venner partiet, som har bestemt alt dette. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg registrerer at scooterfolket er litt mindre fornøyd med att loven ble fjernet når de innser at regimet blir langt strengere enn før. 

 

Jaja. Sånn gikk det. Var vel nesten gitt at det ble sånn. 

Link to post
Share on other sites

Helgens observasjoner på vannskutere stemte ikke med at 99 % ikke tenkte. Så totalt 5 skutere, hvorav bare 3 kjørte bajas. Så prosenten ble bare 60%. Kan legge til at de to siste lå fortøyd. De oppførte seg altså eksemplarisk.

 

Godt fornøyd med at flere kommuner stopper vannskutere.

 

(håper de fleste leser første avsnitt med litt humor, 2 av de som kjørte bajas kjørte ikke verre enn de værste båtene, bare en var i plan i indre havn).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...