Morten1989 Svart 14.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2019 vågholm skrev 45 minutter siden: Gode motorer men ryker v kaldstart. Har montert varmer på motorene og da er problemet løyst. Nytter ikkje å overhale motor for å bli kvitt røyk, det har eg og mange andre prøvd. Har 2 stk ford motorer fra 1976 og er godt fornøyd. Har overhalt 1, den andre er orginal. turboen må såklart vara i orden ellers blir det mykje røyk heile tidå. Interessant, er det kun olja den varmer eller kjølevannet? Link to post
Morten1989 Svart 16.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 I dag har det skjedd litt med motoren! Fikk besøk av en kjernekar fra forumet her som hadde kjørt ens ærend fra Vestfold til Søgne her jeg bor for å levere ett gir jeg har kjøpt av han! Slikt setter jeg pris på :-) Så da ble det altså nytt gir av typen Prm 402 1.5:1, dette giret har akkurat samme mål mellom akslingene og fra adapter plata til utgående flens som det gamle som stod i. Da skal det bli veldig enkelt og bytte motorer når den tid kommer :-) Giret er nyoverhalt av selger. Han følger med på tråden min så han må gjerne si hei hvis han føler for det. Takk skal du i hvertfall ha! Etterpå så gikk jeg løs på og ferdigstille monteringen av turbo, der manglet jeg olje trykk rør, retur rør og luftfilter. begynte med trykk røret, det lagde jeg av 8mm syrefast rør og bøyde med håndbøyer. retur røret ble det ikke noe av da jeg fant ut av at jeg ville bøye det i 16mm rør for å i samme stil som trykk røret. monterte inn den gamle starteren også. satt på luftfilter fra Biltema, synes det ble veldig bra Så har jeg vært og kjøpt ny dynamo, en 80amp sak. Den passet ikke på de gamle festene så da ble det og modifisere det litt. ble ikke helt ferdig, manglet en M8x70mm bolt til og låse av stramminga. Link to post
nordan family 27 Svart 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Dypt imponert. Hadde en 2704 150hk i forrige båten (Nordan Family 27). Den var også rød - men ikke på i nærheten av dette. Link to post
kolkjeft Svart 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Dette blir veldig bra! Har sjøl en 2712e 4-sylindret som oppfører seg eksemplarisk! Også der noe røyk etter oppstart..! Ser du har montert ny ventil til uttak av kjølevann til varmtvann i framkant ved siden av termostat, men hvor skal vannet gå inn igjen? Har du bilde av det? Kunne tenkt meg å ta ut kjølevann til vann eller luftvarming. Har selv en Bowman-marinisering så er antakelig ikke inngang på samme plass heller kanskje.. Ivar Link to post
Morten1989 Svart 16.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 kolkjeft skrev 1 time siden: Dette blir veldig bra! Har sjøl en 2712e 4-sylindret som oppfører seg eksemplarisk! Også der noe røyk etter oppstart..! Ser du har montert ny ventil til uttak av kjølevann til varmtvann i framkant ved siden av termostat, men hvor skal vannet gå inn igjen? Har du bilde av det? Kunne tenkt meg å ta ut kjølevann til vann eller luftvarming. Har selv en Bowman-marinisering så er antakelig ikke inngang på samme plass heller kanskje.. Ivar Takk for det! Setter inn ett bilde hvor du ser spørsmålet ditt :-) gjenget opp med 3/8bsp og brukte hydraulikk fittings da det er det jeg jobber med :-) Link to post
Svee Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Hei! Takk for sist og gearhandelen! Det var veldig hyggelig å treffe deg - og å få se det imponerende motorprosjektet ditt. Det blir sikkert et bra resultat til slutt, og håper du unngår for mye oppstartsrøyk - noe som ikke er lett! Ser det dukker opp et spørsmål fra "kolkjeft" i tråden din om tilkopling av defroster eller bereder - noe jeg gjerne vil kommentere: Generelt gjelder at uttaket til slikt skal skje der hvor ferskvannet i kretsen har høyest temperatur og trykk - dvs. umiddelbart foran termostaten - på forden plassert i fremkant av topplokket som korrekt vist på ditt bilde over. Returvannet fra defroster/bereder skal inn i kretsen igjen der hvor trykket er minst - slik at det blir god sirkulasjon og slik at det IKKE påvirker vanngjennomstrømningen i varmeveksleren. Det betyr at tilkoplingen MÅ skje umiddelbart foran sirkulasjonspumpa / ferskvannspumpa (på sugesiden). På forden er dette ofte løst ved at det settes inn et spesiallagd t-rør/bend (42x15 mm/90gr.) for tilkopling - plassert på gummislangen mellom varmeveksler og ferskvannspumpa. (Koples returvannet fra defroster/bereder inn før/i varmeveksler påvirkes kjølingen av motoren - den vil gå kald og kunne begynne å ryke på lavt turtall). Lykke til videre med prosjektet! Svend Link to post
Morten1989 Svart 17.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Hei Svend og takk for sist! Interessant det du sier, da har vel jeg egentlig boret hullet feil jeg da? Link to post
Svee Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Hei - og takk for sist ja! Hvis det er slik som det ser ut på bildet - at du har boret et hull for returen på toppen av termostathuset - så blir det feil - sett i en blindplugg! Med din type varmeveksler så trenger du kun å sette inn et t-rør 42x15 mm på (den blå) silikonslangen mellom veksleren og ferskvannspumpa. Ventiler må monteres på både uttak og inntak, og vannmengden som går i berederkretsen bør justeres ned endel så du ikke får for stor kjøleeffekt i motoren fra berederkretsen sålenge vannet i berederen er kaldt. Dette fikser du enkelt! Svend Link to post
Morten1989 Svart 21.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 (redigert) Da var siste småfiks ferdig. Lagde til kjøleveske retur fra VV berederen på nytt etter innspill fra @Svee løste det ved og legge inn ett rør som var litt større enn innerdia på slangen, bore hull oh bøye til ei skive som legger press på slangen rundt hele hullet slik at det blir tett. Så har jeg lagt opp retur røret til turbo, ble ikke så bra som jeg hadde håpet men det funker og ser ikke minst bedre ut enn det gamle ? får håpe på og lufte dyser, koble til strøm og testkjøre til uka Redigert 21.Februar.2019 av Morten1989 (see edit history) Link to post
Hulda Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 For meg ser dette flott ut. Ta en liten sjekk av remskiven på dynamoen. Ser ut til at den er beregnet for 9,5 mm rem. Vannpumpen ser ut til å trives med 12,5 mm. Link to post
Morten1989 Svart 21.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Takk! Ja det må dobbelt sjekkes ser jeg, kansje det reimhjulet som var på den gamle dynamoen passer overens? Får sjekke det til uka Link to post
Hulda Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Du slepper ikke unna med avvik her vettu :-) Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Rift inni den blå slangen litt over kl 14 ? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
vågholm Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Morten1989 skrev On 14.2.2019 at 16.07: Interessant, er det kun olja den varmer eller kjølevannet? Varmer kjølevattnet, Inn og ut av varmeveksler og gjennom varmtvannstanken slik at ein kan få varmt vatten i uthavn. Link to post
Morten1989 Svart 22.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 vågholm skrev 1 time siden: Varmer kjølevattnet, Inn og ut av varmeveksler og gjennom varmtvannstanken slik at ein kan få varmt vatten i uthavn. Kan du sende meg en link til en slik varmer? Link to post
larsern87 Svart 23.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 Ser veldig bra ut Morten. Eneste jeg reagerer på er returen fra turboen, da denne bør ha fall hele veien ned. Når motoren er montert i båten med noen grader ned i bakkant har den nok ikke det, med mindre bildet lyver. Link to post
nordan family 27 Svart 24.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2019 Røret i den blå slangen: er det pusset ordentlig, eller kan det lage hull på slangen? Kantene på røret ser veldig skarpe ut på bildet Link to post
Morten1989 Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2019 larsern6 skrev On 23.2.2019 at 11.57: Ser veldig bra ut Morten. Eneste jeg reagerer på er returen fra turboen, da denne bør ha fall hele veien ned. Når motoren er montert i båten med noen grader ned i bakkant har den nok ikke det, med mindre bildet lyver. Det kan godt være at det er lurt, men jeg trodde kansje at det ikke har så mye og si siden det blir jo ikke trykk oppbygging i det røret? Det vil jo alltid kunne tømme seg ned i bunnpanna når det kommer olje fra turbo. nordan family 27 skrev for 9 timer siden: Røret i den blå slangen: er det pusset ordentlig, eller kan det lage hull på slangen? Kantene på røret ser veldig skarpe ut på bildet Den er avrundet så ingen problemer. røret er ganske tynt, sikkert derfor det ser skarpt ut :-) Link to post
larsern87 Svart 24.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2019 (redigert) Morten1989 skrev for 3 timer siden: Det kan godt være at det er lurt, men jeg trodde kansje at det ikke har så mye og si siden det blir jo ikke trykk oppbygging i det røret? Det vil jo alltid kunne tømme seg ned i bunnpanna når det kommer olje fra turbo. Det er ikke bare nødvendig, men egentlig helt avgjørende for at turboen skal overleve. Tenk deg en oljeoppsamling i returrøret og litt overtrykk i veivhuset, da vil returoljen plutselig feil vei. http://lmgtfy.com/?q=turbo+retur+fall Redigert 24.Februar.2019 av larsern6 (see edit history) Link to post
Morten1989 Svart 25.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 larsern6 skrev for 17 timer siden: Det er ikke bare nødvendig, men egentlig helt avgjørende for at turboen skal overleve. Tenk deg en oljeoppsamling i returrøret og litt overtrykk i veivhuset, da vil returoljen plutselig feil vei. http://lmgtfy.com/?q=turbo+retur+fall Ok, har målt nå og det faller ca 0.5cm fra der det begynner og rette seg ut til der det begynner og gå ned igjen :-) er dette tilstrekkelig tror du? Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 (redigert) Plenty. Men husk at det skal være fall på linjen også når båten er i drift, også når sjøen hiver på båten. MVH Gledesdrepern fra Son Redigert 25.Februar.2019 av Hulda (see edit history) Link to post
Morten1989 Svart 25.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Får ta av røret igjen og bøye det litt tilbake da :-) For å være på den sikre siden :-) Liten oppdatering, fylte vann i dag og koblet strømmen, tørnet motoren med starteren. var litt lite strøm på batteriet så må ta det igjen i morgen :-) Link to post
vågholm Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Kopla den på kjølevatnet, ut og inn på varmevekslar. Har 5 kv dieselvarmar og då tar det 15-20 min å varma eine motoren. Bruker 5 kv eber vannvarmer som selges på maritim Link to post
Morten1989 Svart 27.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 En link sier mer enn 1000 ord: Link to post
larsern87 Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Herlig, tenker det var deilig å få fyrt den nå:) Også så fint den svev! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn