Hulda Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Korrekt, du skal IKKE ha pinnelageret i senter av svinghjulet. Jeg skjønte ikke siste setningen til Mike B. Dog, de har greie på disse motorene. Link to post
Gudrun Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Til Hulda: Kan det kanskje ha lurt seg med en "m" i ordet "tom" som ikke skal være i svaret fra Lancing? Link to post
Hulda Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Tror det. Da gir det mening. Link to post
Morten1989 Svart 19.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Startet dagen med og polere halve båtskroget i dag. Fytti og kjedelig dette er Så gikk jeg i gang mes og fjerne litt av lageret i svinghjulet, jeg har ikke lager uttrekker liggende, så ble å ødelegge lageret. Det gikk veldig greit! Takk @Svee for at du minte meg på og trekke boltene med moment, det hadde jeg glemt :-) Monterte girkassa etterpå. Gikk smertefritt. Har en liten jobb og gjøre med eksosen, og tenkte jeg skulle høre hva dere anbefaler? Det gamle eksosbendet er 76mm utvendig, og eksos slangen 76mm innvendig. Det nye eksosbendet er 96mm utvendig: Det røret er kjølekappe for ett annet rør inni, dette røret som er inni er 76mm utvendig. Hvordan bør jeg gjøre dette for å slippe å bytte eksos slange? Link to post
Ruby Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Når du først har gjort så mye, og erstattet gammelt mot nytt ville jeg anbefale at du skifter eksosslangen mens motoren er ute. Da kan du enkelt gå opp til riktig dimensjon for det nye bendet. Ja, du må skifte skroggjennomføringen også, men da vet du at alt er nytt... ? Link to post
Morten1989 Svart 19.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Ruby skrev 48 minutter siden: Når du først har gjort så mye, og erstattet gammelt mot nytt ville jeg anbefale at du skifter eksosslangen mens motoren er ute. Da kan du enkelt gå opp til riktig dimensjon for det nye bendet. Ja, du må skifte skroggjennomføringen også, men da vet du at alt er nytt... ? Skjønner hva du mener, men da må jeg bytte eksospotte og. Og de koster en del. eksospotten min er av typen gummi med enderstusser av rustfritt, går det kansje Ann og bare sveise på ny stuss på den ene siden av potta? Link to post
Hulda Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Det funker. Pass på å beise sveisen etterpå. Samme dia. på selve eksosen ut av motoren på gammel og ny motor? Motstand i eksosen bør ikke overstige spec. Link to post
Morten1989 Svart 20.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2019 Hulda skrev for 8 timer siden: Det funker. Pass på å beise sveisen etterpå. Samme dia. på selve eksosen ut av motoren på gammel og ny motor? Motstand i eksosen bør ikke overstige spec. Samme diameter ja. Da får jeg prøve å få sveist inn ett nytt rør på eksos potta. Nå for tiden kaller vi det for å syrevaske sveisen Hulda Link to post
Hulda Svart 20.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2019 Ok, du bruker beisepasta til å syrevaske sveisen. Helt greit for meg, det er en blanding av et par syrer, om jeg husker riktig. Dunken min veltet og noe av pastaen rant ut over noe verktøy. Fantastisk reaksjon med rust. Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2019 Trur ikkje det er ofte det vert brukt 3tommer på 6syl turbomotor. Eg ville bytta til 4tommer og heller kjørt uten potte til eg fann ei brukt som passa. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Morten1989 Svart 20.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2019 Altså mtp den turboen som sitter montert er det helt umulig og få på 4 tomms eksos rør, da røret ut fra turbo er 3 tomms. Den delen som er 4 tomms er der vannet kommer inn og blander seg med eksos. Så eksosen ut fra turboen er jo allerede 3tomms. Link to post
index Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Enig med Skjeldenutpå. En struping av eksosen her fører neppe noe godt med seg. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Morten1989 Svart 21.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 (redigert) Ok, da ble vi nedstemt @Hulda, i tilegg fant jeg dette på Internett, dette er anbefalt dimensjoner på eksos potte. Ikke spesifikt for min Ford, men generelt. Redigert 21.Mars.2019 av Morten1989 (see edit history) Link to post
Hulda Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Tror ikke jeg får sove på en uke etter denne nedturen her. Summen er at motstand i eksosen er en funksjon av: Diameter, lengde, antall bøyer, type bøyer, varme, mengde vann som skal løftes. Og sikkert noen fler elementer. Derfor blir slike tabeller og generelle anbefalinger, kun generelle. Det skader som regel ikke å følge dem. Så, på Hulda, 100 hk V8 på 6,2 liter: Ut fra motoren 40 mm dia. manifolder. Utvides omg. til 60 mm, fremdeles tørr eksos. Tilsettes vann og utvides til 80 mm dia. over 4 meter og svanehalser. Alt ganger 2, doble rør hele veien. Vanligvis oppgir motorfabrikantene maks. motstand/trykk i eksosen. Men det får man ikke målt før etter at anlegget er ferdig og kjører. Better safe than sorry, legg til så mye ekstra dia. at du er sikker. Link to post
Gudrun Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Vi byttet alltid hele slangen med gjennomføring når vi oppgraderte Fordmotorene med ny og eller større turbo. Vannkappen på eksosbendet (der slangen skal innpå)viste hvilke dimensjon det skulle være. Husker en som "blånektet". Det så litt snålt ut spesielt når han startet opp. Spyttet vann og eksos flere meter bak båten. Link to post
Hulda Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Gudrun skrev 20 minutter siden: Husker en som "blånektet". Det så litt snålt ut spesielt når han startet opp. Spyttet vann og eksos flere meter bak båten. Og så er det bare å gjøre hele greia om igjen. Motorer har ikke godt av å kjøre som kompressor. Story: Hovedoppgaven på ingeniørhøgskulen i Østfold. Jeg hadde haket inn Kvaerner Ships Equipment. Oppgaven var å beregne og designe avgassanlegg for skipsmotorer, inkludert hvor mye energi som kunne tas ut av eksosen, og allikevel ha nok varme igjen til at eksosen kunne løfte seg ut av skorsteinen. Læreren vår på skolen skjønte ikke helt disse sakene. Selv ikke etter flere forklaringer under prosessen. Læreren skulle være vår styrer og korrigererr i selve oppgaveprosessen. Under presentasjonen hos Kvaerner i Moss, prosederte han mot sine elever at det fremdeles var 15 % energi igjen som kunne vært utnyttet. Da sa jeg noe som kostet oss en karakter ned: "Vi kan ikke kjøre skipsmotoren som kompressor, det er ikke lov, det serr'u. Dessuten vil all svovelen renne tilbake ned i motoren. Vi trenger å få den ut, ellers så må hele anlegget lages i Monel. Men motoren kommer allikevel til å daue". Kvaerner vrei seg i latter. Dette var noe de kjente til fra praktisk erfaring. Link to post
Morten1989 Svart 21.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Setter veldig pris på disse svarene :-) Men jeg har ett spørsmål til; Hvorfor trenger jeg lydpotte? ?? Jeg er ikke komplett idiot og skjønner at den demper lyden. ?? Men min eksos går jo ut under vann uansett. Blir det merkbart mye mindre lyd inne i båten med lyddemper? Blir det så mye mindre lyd at det er verd 5 mopedlapper? Jeg kan jo forsåvidt prøve meg en sesong uten lyddemper, for så og ettermontere den senere? Link to post
index Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Jeg ville ha prøvd uten først. Så ser du. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Morten1989 Svart 21.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Da kan jeg og fordele kostnaden til neste år i såfall ?? Denne motoren kommer såpass høyt over vannlinja og at jeg tror ikke det blir problematisk mtp vann tilbakeslag. Link to post
Hulda Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Jeg har alltid vært tilhenger av strake rør. Så lenge det er gjennomførlasegbart og tilnærmet lovlig. Link to post
Svee Svart 22.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2019 Hei! Sålenge båten ligger på vannet så er det nok ikke så viktig med eksospotte sålenge eksosrøret er plassert slik at vannet ikke kan renne tilbake til eksosmanifolden/motoren - eller tilsvarende om manifolden er godt over vannlinja. Men husk at eksosrøret tømmer seg aldri helt for vann når motoren stanses. Derfor er det veldig viktig å ha en eksospotte i laveste punkt på eksosrøret - som kan samle opp vannet. Spesielt viktig er dette når båten tas på land og transporteres på bil - ofte med fronten lavt og baken høyt - og i tillegg blir båten da utsatt for både aksellerasjon/bremsing og ofte kombinert med bratte bakker. Om man i slike situasjoner ikke har en eksospotte som holder vannet i ekssosslangen i ro, så finner garantert (salt)vannet veien inn i manifolden og til den eksosventilen som står åpen, og sylinderen fylles helt eller delvis med saltvann. Får slikt stå i ro over vinteren er det umulig å tørne motoren våren etter, og slikt tar garantert livet av mange gode motorer hvert år! Så konklusjonen bør være: Monter alltid eksospotte med plass til litt vann - og utstyr den gjerne med kran for drenering - til bruk i f. m. opptak o.l. Og motoren din må nok ha 100 mm eksosrør - har aldri sett eller hørt om noe mindre på Ford med 180 hk eller mer. Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2019 Enig med sistnevnte debatant. Der vannet går inn i eksosen bør være minst 30 cm over ugunstig vannlinje og med jevnt fall hele veien ut. Da blir det også mest støy fra eksosen :-) Ev. kan man også sette en gummiklaff på utløpet slik at skvalpevann ikke kan komme inn bakveien. Kan du sveise, så kan du jo ta en titt på pottene til 'byggingen av Hulda'. Kostet ikke mange kronene stykket. For jeg har glemt hva jeg betalte for platene. Link to post
Morten1989 Svart 22.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2019 Da begynner ting og nærme seg, jeg har funnet ut hva som er galt med speedkonsollen, det var wiren til giret som var gåen, heldigvis hadde jeg en liggende slik at jeg fikk byttet den i dag. Har og fått malt opp motorrommet. venskelig og male den siste lille flekken i midten av kjølen, en plass må man jo stå og male ?? Jeg setter veldig stor pris på kommentarene deres! Jeg skal ta en vurdering av eksos opplegg når jeg har montert motoren :-) Link to post
Morten1989 Svart 24.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2019 Nå var motoren i ! ?? Det var ganske trangt rundt turboen fordi jeg har en varmer stående der også. Må se om dette blir ett problem etter hvert. klokker opp motoren på flensen, og fikk den innforbi 0.1mm. Hva er tolleransene når man bladsøker bak på akslingen? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn