Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

tor_ef skrev 7 minutter siden:

Hvordan bør jeg i så fall isolere tror du?

Litt større hull rundt + polen, plastslange rundt bolten og plastskive på begge sider. Godt nok å ta plussen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

@tor_ef Kjenner jeg blir litt misunnelig på den printeren 😁 Men kan ikke kjøpe meg flere dingser nå.

 

Ang temp så ville jeg sett på temperatur på appen når du feks lader fra lav SOC til 100%. Hvor mye stiger den og hva ender den på. Er det ubetydelig så er det ikke noen vits i å dille med lufting. Skulle jeg lagd lufting så ville jeg laget noen åpninger i sidene for innluft akkurat over toppen på batteriene (antar de står tett stuet slik at det er tett lenger ned) og så gjerne et par større huller med ‘grill’-netting el i lokket over de runde kjøleribbene på BMS.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev for 11 timer siden:

Litt større hull rundt + polen, plastslange rundt bolten og plastskive på begge sider. Godt nok å ta plussen.

Jeg oppfattet ikke den :-) Virkelig et poeng det der. Personlig hadde jeg isolert begge polene, 'belt and bracelets'. Krypstrømmer kan lage så himla mye ugang.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 17 timer siden:

Pent bygg, 3d printet rammen over cellene?

 

Må si meg fornøyd med balanseringen til jo BMSen, dette var ubalanserte celler som utgangspunkt. Ladet med 5A

Screenshot_20220603-173713.jpg.d242798c2ee63ceb8bcf8133c1866ae4.jpg

 

Synd jeg ikke har koblet opp noen mulighet for å logge underveis. Hadde vært moro å se hvordan den balanserte underveis


@Dreuf Hvordan leser du spec på denne BMSen mhp balansestrøm? Er den som de andre avhengig av spenningsforskjellen eller skal den være i stand til å fore 2A til laveste celle uansett? Og, er planen din å ikke gjøre toppbalansering i parallell da, siden BMS gjør jobben for deg?

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 17 timer siden:

Pent bygg, 3d printet rammen over cellene?

 

Må si meg fornøyd med balanseringen til jo BMSen, dette var ubalanserte celler som utgangspunkt. Ladet med 5A

Screenshot_20220603-173713.jpg.d242798c2ee63ceb8bcf8133c1866ae4.jpg

 

Synd jeg ikke har koblet opp noen mulighet for å logge underveis. Hadde vært moro å se hvordan den balanserte underveis


@Dreuf Hvordan leser du spec på denne BMSen mhp balansestrøm? Er den som de andre avhengig av spenningsforskjellen eller skal den være i stand til å fore 2A til laveste celle uansett? Og, er planen din å ikke gjøre toppbalansering i parallell da, siden BMS gjør jobben for deg?

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 15 timer siden:

Jeg oppfattet ikke den :-) Virkelig et poeng det der. Personlig hadde jeg isolert begge polene, 'belt and bracelets'. Krypstrømmer kan lage så himla mye ugang.

Fulgte oppfordringen i dag. Glemte å måle på forhånd, men etterpå målte jeg uendelig motstand mellom en skrue som er skrudd ned i toppen av kassen og begge polene. Tok også en sjekk av anoder, propell og drev med "undervannskamera" montert på ei båtshake. Heldigvis ingen synlige skader. Tusen takk igjen for at dere følger med! :clap:

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 3.6.2022 at 21.44:

@tor_ef Kjenner jeg blir litt misunnelig på den printeren 😁 Men kan ikke kjøpe meg flere dingser nå.

 

Ang temp så ville jeg sett på temperatur på appen når du feks lader fra lav SOC til 100%. Hvor mye stiger den og hva ender den på. Er det ubetydelig så er det ikke noen vits i å dille med lufting. Skulle jeg lagd lufting så ville jeg laget noen åpninger i sidene for innluft akkurat over toppen på batteriene (antar de står tett stuet slik at det er tett lenger ned) og så gjerne et par større huller med ‘grill’-netting el i lokket over de runde kjøleribbene på BMS.

 

God idé. Skal følge med. Merker nå i starten at det blir litt mange saker å følge med på. Tre BT-dingser med to apper nærmer seg grensen for hva en amatørseiler rekker å henge med på :-)

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev for 4 timer siden:

Hvordan løser dere problemet med å øke SOC til 100% dagen før en tur uten å besøke båten fysisk?

4g bms? wifi bms?

 

Jeg anser BMS-en kun som en sikkerhetsfunksjon og det nødvendigvis ikke er helt heldig å styre laddingen fra denne med kun start og stopp. Det er vel bedre å ta det opp ett nivå og la regulatoren på solcellene, laderen eller dynamoen styre laddingen, og enda bedre er det hvis disse kan kommunisere via f.eks Victron Cerbo GX som man også kan overvåke og styres over nettet via Victron VRM. 

 

Det finnes BMS-er som man også kan integrere inn i Victrons GX via Canbus. De to jeg vet om er REC og Orion.  

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev On 2.6.2022 at 21.34:

Bygger en ny bank til bobilen ( :crazy: ) så tenkte å teste en BMS med litt høyere balansestrøm: 

JK BMS med 2A balansering.

 

 

IMG_20220602_192357.jpg.eb9fb4c084ef1f6984b40966cfaa5d66.jpg

 

IMG_20220602_192744.jpg.93f007622baefae0cb15d653964ba870.jpg

 

Har koblet den opp på noen celler som ikke er balansert og satt dem på lading til 14.6V med 5A ladestrøm.

En stor fordel med denne er at endelig var det med laaange balanse kabler.

Nettopp koblet opp (provisorisk) så blir spennende å se hvordan det går.

IMG_20220602_201716.jpg.ae809cf1c1dc624627ef500466c67aa0.jpg

(Burde ryddet benken før bildet..)

 

 

Tar du utfordringen med å integrere denne med Victron?   :cheers:

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 17 timer siden:


@Dreuf Hvordan leser du spec på denne BMSen mhp balansestrøm? Er den som de andre avhengig av spenningsforskjellen eller skal den være i stand til å fore 2A til laveste celle uansett? Og, er planen din å ikke gjøre toppbalansering i parallell da, siden BMS gjør jobben for deg?

 

Min oppfatning er at den aktive balanseringen i en BMS er kun for vedlikehold av celler som allerede toppbalansert? 

Link to post
Share on other sites

Hadde plugger landstrøm i en strømlaus plugg igår. Såbåten har ligget uten landstrøm frem til nå i 11 tiden. Kjøleskap/radio/dieselvarmer/lys har da vært på. Fremdeles lå balanseringen på 0.003v så tenker dette får være ok

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev for 12 timer siden:

Hvordan løser dere problemet med å øke SOC til 100% dagen før en tur uten å besøke båten fysisk?

4g bms? wifi bms?


Mange muligheter men ikke alt er plug and play. Victron GX/Venus/Cerbo etc er vel enkleste, men mest kostbart. BMS må ikke nødvendigvis integreres, det holder jo å kunne slå av/på et rele som styrer lader.

 

Jeg liker elektronikk hjemmemekk (og har en sterk mistanke om at @Dreufogså gjør det 😁). Men det finnes rimelige wifi eller 4G relemoduler med tilhørende app på Ali som kan brukes for akkurat dette formålet, evt 220 stikk som også kan kontrolleres via 4G/Wifi.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 8 timer siden:

 

Jeg liker elektronikk hjemmemekk (og har en sterk mistanke om at @Dreufogså gjør det 😁).

 

Skjønner ikke hva du mener... :) 

 

vedr JK BMS, jeg leste egentlig ikke så mye mer enn at det var 2A balansering. Tenkte ikke på hvordan den balanserer. Men for meg ser det ut til at den er aktiv.

Screenshot_20220605-112604.jpg.b9dccefc7812d997f31e46a13f80d3b0.jpg Ved 0.003V forskjell så balanserer den med 2A. Den sjalter også balansering mellom å utlade den høyeste cellen og lade den laveste cellen. Jeg kommer nok til å stille BMS til å godta større forskjell før den begynner å balansere.

 

Testet nå med 10A lading og kom meg til 14.6V uten å trigge høy celle spenning.

Er litt usikker på hvor stor dynamo/EBL er på bobilen (:nonod:) så tenkte å montere batteriet ubalansert og se hva som skjer. Så sant jeg kan lade opp batteriet uten å trigge høy celle spenning så kommer jeg ikke til å gjøre mer med balansering.

 

Jeg vet jo at tradisjonell balansering virker, så da er det litt gøy å finne ut om noe annet også fungerer.. Man lærer ikke noe nytt av å følge en rutine.

 

Jeg tror heller ikke litt ubalanse gjør noe så lenge man greier å komme opp i den spenningen man forer inn uten å trigge høy celle spenning.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 1 time siden:

 

Skjønner ikke hva du mener... :) 

 

vedr JK BMS, jeg leste egentlig ikke så mye mer enn at det var 2A balansering. Tenkte ikke på hvordan den balanserer. Men for meg ser det ut til at den er aktiv.

Screenshot_20220605-112604.jpg.b9dccefc7812d997f31e46a13f80d3b0.jpg Ved 0.003V forskjell så balanserer den med 2A. Den sjalter også balansering mellom å utlade den høyeste cellen og lade den laveste cellen. Jeg kommer nok til å stille BMS til å godta større forskjell før den begynner å balansere.

 

Testet nå med 10A lading og kom meg til 14.6V uten å trigge høy celle spenning.

Er litt usikker på hvor stor dynamo/EBL er på bobilen (:nonod:) så tenkte å montere batteriet ubalansert og se hva som skjer. Så sant jeg kan lade opp batteriet uten å trigge høy celle spenning så kommer jeg ikke til å gjøre mer med balansering.

 

Jeg vet jo at tradisjonell balansering virker, så da er det litt gøy å finne ut om noe annet også fungerer.. Man lærer ikke noe nytt av å følge en rutine.

 

Jeg tror heller ikke litt ubalanse gjør noe så lenge man greier å komme opp i den spenningen man forer inn uten å trigge høy celle spenning.

 


Det så imponerende bra ut! Den balanseringen må forgå på en helt annen måte enn med ‘vanlige’ aktive balancere. Tenker det samme ang topping uten å slå ut BMS på høy cellespenning = ok, og når cellene er ulike/ikke matchet sitter jeg igjen med at toppbalanseringen en evt hadde gjort ikke ville vart så lenge likevel. Det ser i alle fall slik ut på pakken vi laget, men den nye balanceren ser ut til å klare jobben.

 

 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 12 timer siden:


Mange muligheter men ikke alt er plug and play. Victron GX/Venus/Cerbo etc er vel enkleste, men mest kostbart. BMS må ikke nødvendigvis integreres, det holder jo å kunne slå av/på et rele som styrer lader.

 

Jeg liker elektronikk hjemmemekk (og har en sterk mistanke om at @Dreufogså gjør det 😁). Men det finnes rimelige wifi eller 4G relemoduler med tilhørende app på Ali som kan brukes for akkurat dette formålet, evt 220 stikk som også kan kontrolleres via 4G/Wifi.

 

 

Er ikke til meg, men til en venn med seilbåt som lader kun med solseller og har langt til båten.

Han topplader nå med solseller hele tiden som han gjorde med bly/syre.

Jeg liker også hjemmemek og ser muligheten for å sette opp det med en krets der lading fra solseller er aktiv opp til storage-spenning og dagen før tur så aktiveres et aliexpress 4g for å få 100%

Så ser i grunn etter en løsning som er mye rimeligere enn Victron men ikke fullt så nerdete som om jeg selv skal ha det.

Trenger ikke vare plug and play, men noe derimellom, plug and pray? =)

Enkleste er som du sier med kun et rele som aktiverer ladere, men da blir ikke batteribanken ladet opp til storage etter tur.

 

Finnes det bms som har innganger for å aktivere ulike SOC eller noen ferdige volt sensitive releer som kan brukes?

Tenker jeg feil, eller borde ikke dette være et produkt som mange med seilbåt, lithium og solsellelading borde ha stor nytte av? Har fått inntrykket av at hvis du spør på f.eks seasea eller maritim så gjør de det veldig enkelt for seg å sier at det er det er null problem å bytte fra bly til lithium.

 

Link to post
Share on other sites

Men det enkleste er kanskje å ha to solselleregulatorer i paralell, programert til forskjellig topplading der den ene er styrt av et 4g/sms-rele.  Muligens med et vekslende rele eller diode mellom de....

 

Er ikke dette en kjent problemstilling for de med seilbåt som ikke ønsker lade ihjel sine nye lithiumbatterier?

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev for 3 timer siden:

 

 

Er ikke til meg, men til en venn med seilbåt som lader kun med solseller og har langt til båten.

Han topplader nå med solseller hele tiden som han gjorde med bly/syre.

Jeg liker også hjemmemek og ser muligheten for å sette opp det med en krets der lading fra solseller er aktiv opp til storage-spenning og dagen før tur så aktiveres et aliexpress 4g for å få 100%

Så ser i grunn etter en løsning som er mye rimeligere enn Victron men ikke fullt så nerdete som om jeg selv skal ha det.

Trenger ikke vare plug and play, men noe derimellom, plug and pray? =)

Enkleste er som du sier med kun et rele som aktiverer ladere, men da blir ikke batteribanken ladet opp til storage etter tur.

 

 

Å estimere SOC på LiFePo4-batterier basert på spenning alene er ikke lett da den har en veldig flat ladekurve. Mitt middelmådige multimeter fra Clas Ohlson kan jeg se om batteriet et tomt, fult eller en plass midt mellom. 

 

For å få en kvalifisert gjetting må man måle energien som går inn og ut, såkalt "Coulomb-Counter".

 

Almvik skrev for 3 timer siden:

 

 

 

Finnes det bms som har innganger for å aktivere ulike SOC eller noen ferdige volt sensitive releer som kan brukes?

Tenker jeg feil, eller borde ikke dette være et produkt som mange med seilbåt, lithium og solsellelading borde ha stor nytte av? Har fått inntrykket av at hvis du spør på f.eks seasea eller maritim så gjør de det veldig enkelt for seg å sier at det er det er null problem å bytte fra bly til lithium.

 

BMS-en er der for å beskytte batteriene dine, ikke regulere laddingen! BMS-en er siste barriere som skal isolere batteriene fra fra resten av det elektriske anlegget hvis noen uregelmessige hendelser skulle skje.  Enten det er for  temperatur, dyp utlading, høy ladespenning/-strøm... Når BMS-en kutter skjer dette automatisk, mens innkoblingen må gjøres manuelt. 

 

For å ta en dårlig sammenlign med bilen din: Ville du dratt i håndbrekket og fortsatt ha gasspedalen å bunnen når du ønsket å bremse? 

 

Problemstillingen blir  kanskje mer synlig det hadde vært snakk om en dynamo og ikke solceller. Det ville være stor sannsynlighet for at dynamoen hadde tatt kveld om den plutselig ble frakoblet batteriet under full effekt. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ytterstad skrev for 1 time siden:

Å estimere SOC på LiFePo4-batterier basert på spenning alene er ikke lett da den har en veldig flat ladekurve. Mitt middelmådige multimeter fra Clas Ohlson kan jeg se om batteriet et tomt, fult eller en plass midt mellom. 

 

For å få en kvalifisert gjetting må man måle energien som går inn og ut, såkalt "Coulomb-Counter".

 

BMS-en er der for å beskytte batteriene dine, ikke regulere laddingen! BMS-en er siste barriere som skal isolere batteriene fra fra resten av det elektriske anlegget hvis noen uregelmessige hendelser skulle skje.  Enten det er for  temperatur, dyp utlading, høy ladespenning/-strøm... Når BMS-en kutter skjer dette automatisk, mens innkoblingen må gjøres manuelt. 

 

For å ta en dårlig sammenlign med bilen din: Ville du dratt i håndbrekket og fortsatt ha gasspedalen å bunnen når du ønsket å bremse? 

 

Problemstillingen blir  kanskje mer synlig det hadde vært snakk om en dynamo og ikke solceller. Det ville være stor sannsynlighet for at dynamoen hadde tatt kveld om den plutselig ble frakoblet batteriet under full effekt. 

 

 

 

 

Jeg ser din poeng, Coulumb-Counter er nytt for meg, har kanskje dratt for store likheter til lading og vedlikehold av rc-lipo celler.

 

Er det vanlig med problemer eller ufrivillige kutt i Bms:ene som ofte kommer fra Aliexpress?

Et gammelt bly/syre mc-batteri koblet i paralell med lithiumbanken burde virke som en buffer og spare dynamo fra haveri.

 

Link to post
Share on other sites

@Almvik Med kun solceller som ladekilde er det jo litt utfordrende. Legges båten helt ‘død’ eller står det på noe forbruk som vil sykle SOC noe ned om natta feks? I så fall kan en jo oppnå noe ift å stå med 100% SOC konstant, ved å begrense ladespenning og float fra MPPT uten å miste særlig mange Ah. Feks sette bulk/absorpsjon til 13.8V og float til 13.3V. De siste 10% kommer gjerne fra motorgange ut av havna når båten brukes?
 

Helt enig i at utvalget på mer avansert styring er lite på denne fronten ift Lithium-batterier. Det er nok rett og slett forenkling for kunden/administrasjon, da en kanskje får 2000 sykler ut av en Lithiumpakke i stedet for 4000 - og begge deler er veldig leeenge. Så mange vil sikkert si at vi driver med flisespikking her 😁
 

Skal alt kjøpes havner en vel stort sett på Victron. Men om du er riktig avansert kan du jo ‘lage’ en Victron Venus fra en Raspberry Pi og bruke biblioteket @Dreuflinket til for integrasjon mot BMS. Den siste delen er jeg dog skeptisk til, fordi SOC fra feks Heyo BMS er helt på tyttebærtur. Skal du ha en pålitelig SOC må du ha en bedre batterimonitor, og da havner du fort på Victron igjen. Eller lage alt helt fra bunnen av som jeg endte opp med ifm prosjekt i kameratbåt (mye arbeid, men gøy!).
 

En mulig enkel og ganske rimelig løsning vil være en Victron BMV 712. Da får du en pålitelig batterimonitor, _med_ releutganger som kan programmeres til å gå av/på som funksjon av SOC (evt spenning). Har solcellelader en ‘on/off’ inngang? (Mener feks at bortimot alle Victron har det). Legger du da til et wifi/4G operert rele som kan ‘override’/aktivere lading så kan dette aktiveres en dag eller to før avgang for å toppe batterier, avh av hvor mye solceller en har/værforhold da.

 

Ang å bruke selve BMS’ens inn/utganger til å styre lading er det nok mulig men jeg er enig med @Ytterstadder ift at BMS bør få være et uavhengig sikkerhetssystem som ideelt aldri slår inn - kun når noe annet har sviktet. Dynamo bør alltid være tilkoplet et blybatteri i tillegg til Lithiumbanken, via ladeskille eller laderele. De fleste har vel bly/syre startbatteri fremdeles så normalt er jo det ikke et problem. Det finnes dingser som skal ‘redde’ dynamo ved ‘frakopling i fart’ og de fønker sikkert, men enn så lenge er det vel få gode argumenter for å bytte startbatteriet ut med Lithium. Med mindre en bare kjører absolutt alt fra en bank da.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...