Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Fantino skrev 28 minutter siden:

@Almvik Med kun solceller som ladekilde er det jo litt utfordrende. Legges båten helt ‘død’ eller står det på noe forbruk som vil sykle SOC noe ned om natta feks? I så fall kan en jo oppnå noe ift å stå med 100% SOC konstant, ved å begrense ladespenning og float fra MPPT uten å miste særlig mange Ah. Feks sette bulk/absorpsjon til 13.8V og float til 13.3V. De siste 10% kommer gjerne fra motorgange ut av havna når båten brukes?
 

 

Han legger nok båten helt død som regel, men å la f.eks kjøleskapet stå på er høres ut som en god ide.

Hvis ikke det er nok så kan han finjustere strømforbruket med slangeklemmene rundt akseltettningen til lensepumpen går passe mye:crazy:

 

 

Fantino skrev 28 minutter siden:

@Almvik En mulig enkel og ganske rimelig løsning vil være en Victron BMV 712. Da får du en pålitelig batterimonitor, _med_ releutganger som kan programmeres til å gå av/på som funksjon av SOC (evt spenning). Har solcellelader en ‘on/off’ inngang? (Mener feks at bortimot alle Victron har det). Legger du da til et wifi/4G operert rele som kan ‘override’/aktivere lading så kan dette aktiveres en dag eller to før avgang for å toppe batterier, avh av hvor mye solceller en har/værforhold da.

 

Det der tror jeg oppfyller alle krav på pris og enkelhet.

Usikker om solcellelader har inngang men den kan man jo koble fra med eget rele hvis ikke.

 

 

Takk for input, har ikke fått med meg den tråden om kamerabåten, den må jeg lese skjønner jeg. :)

 

Har planer for å bygge en smart boat basert på Rasberry pi, Open plotter, en lang liste med sensorer både på bus-nettverk og trådløst, noe victron, "alle" forbrukere aktiveres med power distribution units med mosfet, samt egne instrumenter likt glasscockpit på to høyoppløste skjermer..

Er vel mest trolig det stopper med planer, men det er gøy å planere å lese på.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev for 10 timer siden:

Tenker jeg feil, eller borde ikke dette være et produkt som mange med seilbåt, lithium og solsellelading borde ha stor nytte av?

 

Almvik skrev for 10 timer siden:

Er ikke dette en kjent problemstilling for de med seilbåt som ikke ønsker lade ihjel sine nye lithiumbatterier?

Mulig jeg misser noe her, men hva er spesielt med denne problemstillingen for seilbåt kontra motorbåt?

 

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev 1 time siden:

 

Ja, de tror sikkert det finnes viktigere ting i livet også =)

Hihi, de er jo helt på villspor 😁

 

Har funnet ut at egne prosjekter ofte bare blir luftslott, men når jeg lover å gjøre noe for en kjenning så blir det et visst press 😂 Har ikke laget noen egen tråd om prosjektet jeg holdt på med, alt ligger sauset inn i denne tråden mener jeg.

 

Ang å sjalte solcellelader av/på så mener jeg en kan få et lignende problem som med dynamo dersom en bare kopler den fra ‘i fart’ (energien må gå et sted osv) så om den har av/på mulighet som gjør at den stenger ned selv er det det beste. Alternativt at den lader både bly og Lithium slik at den alltid har en last. Pleier å stå en advarsel om rekkefølge på tilkopling i manual. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 12 minutter siden:

 

Mulig jeg misser noe her, men hva er spesielt med denne problemstillingen for seilbåt kontra motorbåt?

 

Tenker for min del at det aller meste er likt men bruksmønster ofte blir litt forskjellig, dvs lavere ladekapasitet fra motor og kort gangtid = større behov for smekkfulle batterier ved avgang?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 9 minutter siden:

Hihi, de er jo helt på villspor 😁

 

Har funnet ut at egne prosjekter ofte bare blir luftslott, men når jeg lover å gjøre noe for en kjenning så blir det et visst press 😂 Har ikke laget noen egen tråd om prosjektet jeg holdt på med, alt ligger sauset inn i denne tråden mener jeg.

 

Ang å sjalte solcellelader av/på så mener jeg en kan få et lignende problem som med dynamo dersom en bare kopler den fra ‘i fart’ (energien må gå et sted osv) så om den har av/på mulighet som gjør at den stenger ned selv er det det beste. Alternativt at den lader både bly og Lithium slik at den alltid har en last. Pleier å stå en advarsel om rekkefølge på tilkopling i manual. 

Lurer på om det ikke står slik på grunn av risiko for gnist og dermed dårligere kontakt og varmgang i kontaktstykke..

 

Lar den stå åpen å ser om noen kan svare med sikkerhet

 

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev 18 minutter siden:

Lurer på om det ikke står slik på grunn av risiko for gnist og dermed dårligere kontakt og varmgang i kontaktstykke..

 

Lar den stå åpen å ser om noen kan svare med sikkerhet

 

Mener du risikerer begge deler, dvs gnistdannelse/brent rele om det åpner på en betydelig ladestrøm, og at regulator sin utgangskrets også kan skades siden den er en induktiv krets som vil kompensere for bortfall av strøm med en motsatt strømpuls (sikkert elendig forklart, tenker her på MPPT-regulator). En evt PWM regulator blir sikkert litt annerledes. Regulator tåler nok uansett en del da, og har sikkert en form for beskyttelse på utgangen, men ikke alltid så lett å finne dokumentasjon på denne. Og releet kan beskyttes med flyback-diode men det er veldig mye enklere om regulator har en ‘deaktiverings-inngang da.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:

Ang å sjalte solcellelader av/på så mener jeg en kan få et lignende problem som med dynamo dersom en bare kopler den fra ‘i fart’

Det skal ikke være noe problem for solseller tåler jo fullt lys i åpen krets men en må ha bryter som tåler høy nok likespenning (Voc) og det er et helt annet utstyr enn for vekselstrøm.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 44 minutter siden:

Det skal ikke være noe problem for solseller tåler jo fullt lys i åpen krets men en må ha bryter som tåler høy nok likespenning (Voc) og det er et helt annet utstyr enn for vekselstrøm.

Det bruddet blir jo på andre sida av regulator da? Så ikke noe problem for den men det vil nok generere en gnist og motsatt puls tilbake i solcellene i det strømmen brytes. Diodene i solcellene tåler det sannsynligvis men har jo sett at det advares mot dette også (dekke til solceller osv osv). Spørs hvor hysterisk en skal være. Mener det er diskutert før her inne og at folk har slått av og på uten særlig katastrofale resultater 😁 (altså mellom solceller og regulator).  Har en bryter mellom selv men har passet på å kun bruke den i nattens mulm og mørke og ikke mens det går 6-8A ved 80-90VDC i kablene fra solcellene. Men mener at jeg har sett eksempler på skadet regulator når denne er koplet fra batteriene i fart (altså på andre sida av regulator)?

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje verre på batterisiden, ja. Ikke helt sikker men mener å ha lest at batteri skal kobles til regulatoren først.

 

Ville ikke vært noe redd for frakobling på solsellesiden. Mine 350V/11A panel på garasjen har 1000VDC hovedbryter på panelsiden og den brukes i ny og ne i full sol uten at det har ført til problemer (og det forventer jeg ikke det skal heller).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 33 minutter siden:

Kanskje verre på batterisiden, ja. Ikke helt sikker men mener å ha lest at batteri skal kobles til regulatoren først.

 

Ville ikke vært noe redd for frakobling på solsellesiden. Mine 350V/11A panel på garasjen har 1000VDC hovedbryter på panelsiden og den brukes i ny og ne i full sol uten at det har ført til problemer (og det forventer jeg ikke det skal heller).


Ja mener det pleier stå kople regulator til batteri først / kople fra batteri sist. Forøvrig en grei referansetest du har der da mhp å kople solcellene til/fra på andre sida 😁! Men høy DC spenning er vel det som gir mest fyrverkeri i bryter så den bør sikkert være av type DC med tilskrekkelig spec på spenning/strøm. Jeg har bare en vanlig dobbelpol 20 eller 30A for 230V så er litt forsiktig med den.

Link to post
Share on other sites

Husker ikke spec på selve bryteren inni boksen men den er i alle fall 4-polt bryter koblet med 2 brytere i serie i hver "fase". Bryteren med kapsling er ratet til 1200V/32A og jeg har 350V/11A så det er godt innenfor.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 3 minutter siden:

Husker ikke spec på selve bryteren inni boksen men den er i alle fall 4-polt bryter koblet med 2 brytere i serie i hver "fase". Bryteren med kapsling er ratet til 1200V/32A og jeg har 350V/11A så det er godt innenfor.

Ja den er helt sikkert rett for formålet! Verre med den jeg har brukt og det den vanlige selvmekker bruker tenker jeg 😊

Link to post
Share on other sites

Tenker å poste om et problem på et par tråder der det er Lithium-folk. Jeg har to Overkill Solar 120A BMS på 2 batterier. Lurer på om flere har denne. Jeg har problem med appen og kommunikasjonen. Litt merkelig, hvis jeg prøver å koble til appen mens det er netto utladning fra batteri, så kobles appen fra med en gang det er blitt bluetooth kontakt. Dersom det er positiv lading til batteri, eller nøytralt, så funker appen som den skal. Batteriene har selvfølgelig spenning innen normalområde. Jeg hørte på et internasjonalt forum at noen hadde hørt om problemstillingen, men vedkommende kunne ikke huske løsningen. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg høstet litt erfaring med Hankzor / JK BMS. Den har fungert bra frem til nå, men i dag begynte den å pipe, samtidig hører det ut som den ventilerer ut ett-eller-annet. Får tidvis kontakt med BMS på Bluetooth men får bare opp feil når jeg prøver å gjøre endringer. Charge og discharge er skrudd av og like herlig går det strøm inn og ut av batteriet. Mest sannsynlig brente mos-fet. Så nå har jeg koblet ut hele greia og de 2 siste ukene i ferien blir jeg manuell bms.

Har sendt video og screenshot til Hankzor så det blir spennende å høre hva de sier.

 

Tenker jeg legger inn en bestilling på en Heyo BMS igjen, litt mindre balansering men de har jeg god erfaring med tidligere.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 1 time siden:

Da har jeg høstet litt erfaring med Hankzor / JK BMS. Den har fungert bra frem til nå, men i dag begynte den å pipe, samtidig hører det ut som den ventilerer ut ett-eller-annet. Får tidvis kontakt med BMS på Bluetooth men får bare opp feil når jeg prøver å gjøre endringer. Charge og discharge er skrudd av og like herlig går det strøm inn og ut av batteriet. Mest sannsynlig brente mos-fet. Så nå har jeg koblet ut hele greia og de 2 siste ukene i ferien blir jeg manuell bms.

Har sendt video og screenshot til Hankzor så det blir spennende å høre hva de sier.

 

Tenker jeg legger inn en bestilling på en Heyo BMS igjen, litt mindre balansering men de har jeg god erfaring med tidligere.

Det var skuffende. Hadde lagt denne på Wish-list på Ali når jeg kommer så langt. MOS som feiler gjør visst typisk det ved å lede strøm uansett, har sett det har vært argumentert for automatisert mekanisk bryter i tillegg i systemet. 

Link to post
Share on other sites

Er det noen av dere DIY elektronikkguruer som kan komme med en oppklarende oppsummering på hvordan man bygger et slikt batteri slik at det blir praktisk anvendbart? Tenker da først og fremst i forhold til lading, utlading, balansering og hvilke komponenter man bør ha, men også i forhold til ideell utforming av kasse.

 

Akkurat det med lading blir vel et kapittel for seg selv. Dersom man skal lade direkte fra dynamo må man jo i så tilfelle sørge for at den tåler det. Men også interessant å høre mer om det. 

Link to post
Share on other sites

Konkludere hermed at jeg beholder mitt oppsett uten ekstra balansering.

 

Ligger for tiden uten landstrøm, da jeg ligger på lånt plass i Stavanger.

Når båten hadde ligget en goe uke, uten landstrøm , men med kjøleskap kjørende. Så var det ennå 50% igjen i følge BMS å spenning lå ennå på 13,1V. Å fremdeles kun 0,006v i forskjell på celler.

Så tenker jeg er fornøyde med dette standard opplegg.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Da var det liv i BMS igjen.

Grunnen til at jeg trodde at den ikke greide å kutte strømmen med mos-fet var at laderen stod på. Altså forsynte laderen 12v kursen selv om batteriet var frakoblet via BMS.

Hvorfor BMS begynte å balle i første omgang vet jeg ikke.

Det ser ut til at dersom lading står på og man skrur av/på lade-mosfet i appen så begynner den å tulle igjen. Virker som den da ikke greier å åpne og den går i en ond syklus.Litt usikker på om dette er "by design" eller noe feil.

 

Når jeg skrudde av lader og restartet BMS så var alt tilbake til normalen.. (JK BMS har en fysisk knapp for å skru den av/på, veldig kjekt).

 

Testet å skru av "discharge" I appen og da kutter den momentant.

 

Har glemt å sjekke loggen i BMS for å se hvorfor den begynte å tulle i utgangspunktet.

Tror jeg uansett bestiller meg en Heyo BMS for å ha i backup om ting skulle skje igjen. De har jeg som sagt god erfaring med.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 9 timer siden:

Da har jeg høstet litt erfaring med Hankzor / JK BMS

Har hatt et LiFePO4 batteri på 48V/230Ah gående i drøyt 2 mnd nå og har sett at SOC tidvis blir ganske feil. Tok det opp med produsent og fikk en lang forklaring som kort fortalt var at når jeg belastet batteriet med en sinusinverter så vil SOC i beste fall være usikker og ikke noe å gjøre med det på kort sikt... Iflg div folk på diysolarforum.com så er dette et problem med alle BMSer og de stoler kun på Victron SmartShunt for SOC.

 

Men okke som, jeg satte i gang et nytt tilsvarende batteri i dag med JK 200A BMS og har en ekstra BMS liggende på hylla...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...