Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.

Dreuf

Recommended Posts

Lucky Strike skrev for 2 timer siden:

Her har jeg sikkert noe å plukke opp :smiley:. Hvorfor tror du/ hvor kommer informasjonen fra om at disse QNBBM sakene er bedre? Kjøpte noen små kort, type Heltec, så på diverse fora at mange bruker dem. Håper de holder. Det er jo bare sprøtt at alle BMS-produsentene ikke har lagt inn aktiv balansering for lenge siden synes jeg. 

Tro er nok nøkkelord her ja ? For å være bittelitt mer seriøs har jeg lest litt på diverse DYI-forum og det virker som om mange er fornøyde med de til litt ‘større jobber’. Men det er og mange som er fornøyde med Heltec da. Fremdeles i tåka mhp hva som knekte de to kortene. Mulig dårlig kontakt i en av balanseledningene kanskje?

Fantino skrev On 10.5.2022 at 10.39:

Trenger litt erfaringsoverføring etter 1.5 års drift av 816 Ah pakke. En celle (en 3P 280Ah) av 4 har tatt litt av.

Lucky Strike skrev for 5 timer siden:

Som så mange andre har også jeg hatt balanseproblemer.

Det begynner å ane meg at balanseproblemer er en gjenganger for DIY lithiumbatterier med løse celler. Går det an å trekke noen konklusjoner ut fra erfaringene så langt? Tenker da på om dere ville bygget batteriet på en annen måte, brukt en annen BMS eller noe. Jeg trodde jo som andre nevner over her at BMS skulle ta seg av dette.

Dreuf skrev On 10.5.2022 at 13.12:

Men problemet når man lader med 70-100A og BMS balanserer med 0.5A, da rekker ikke BMS å balansere før de høye cellene slår ut.. På så høy lade-strøm burde egentlig balanseringen være på flere A.

Hva er da løsningen hvis man skal bygge et nytt batteri. En annen BMS, eller annen elektronikk som ordner dette?

Hva er inne i batteriene som leveres ferdig?
Har hørt en dårlig BMS og da vil vel disse også få samme problem?
En kompis har to parallellkoblet batterier fra en stor aktør. Betalte 20K for to 100Ah. De har røket to ganger på et år. Lades rett fra dynamo i bil.

Komodo skrev for 2 timer siden:

Det begynner å ane meg at balanseproblemer er en gjenganger for DIY lithiumbatterier med løse celler.

Dette begynner å ane meg også. Når man går på diverse fora med spørsmål om slike ting, så er det mye stoff der og mange med balanseproblemer. Nå har jeg jo en innrømmelse å komme med, jeg tok snarveien fremfor å kjøre en parallell toppbalansering til 3,65V pr celle. Ville ha installasjonen av batteriene inn i båten, visste at det ville bli en del jobb og overraskelser, men ville ikke ha dem sittende der lenge toppladet. Disse batteriene taper jo effekt dersom de holdes på topplading over lengre tid. Hva nå enn lengre tid er. Cellene var helt like på spenning da de kom, så jeg ladet til ca 80%. Jeg burde sikkert kjørt topp-balanseringen. Når det er sagt, så har jeg inntrykk av at slike celler må holdes øye med uansett. Selv om lithium er en tildels overlegen teknologi, så savner jeg bly-syre konseptet med en fast bulk/float spenning. Dersom man ikke kjørte batteriene for langt ned ofte, så holdt jo det enkle prinsippet lenge og med relativt lite pes. Nå ser det ut til å bli mer barnevakt, håper systemet stabiliserer seg slik at man kan nyte fordele av lithium i fred og ro.

Jeg lurer også litt på det med "drop-in" lithium, der har man vel særdeles lite kontroll på disse tingene, og teknologien er jo den samme. På den annen side er drop-in velsignet mye enklere å sette inn, så om det fungerer OK så skjønner jeg godt de som velger en enklere vei.

Komodo skrev for 3 timer siden:

Det begynner å ane meg at balanseproblemer er en gjenganger for DIY lithiumbatterier med løse celler.

Et "vanlig" LiFePO4 batteri som er ut som et bilbatteri er jo i prinsippet ikke noe annet enn 4 løse seller og en BMS bygget inn i et hus. Kan det ha noe med at løse seller vanligvis er mye større og balansering ikke blir god nok/BMS har for liten balanseringsstrøm?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Komodo skrev for 7 timer siden:

Det begynner å ane meg at balanseproblemer er en gjenganger for DIY lithiumbatterier med løse celler. Går det an å trekke noen konklusjoner ut fra erfaringene så langt? Tenker da på om dere ville bygget batteriet på en annen måte, brukt en annen BMS eller noe. Jeg trodde jo som andre nevner over her at BMS skulle ta seg av dette.

Hva er da løsningen hvis man skal bygge et nytt batteri. En annen BMS, eller annen elektronikk som ordner dette?

De er nok høye ladestrømmer og høy SOC som tar knekken på balansen som Dreuf var inne på tidligere i tråden. BMS sin interne blir for puslete da, da balansefunksjonen klarer noen usle mA. Vi toppbalanserte til 3.65V og har aldri vært i nærheten av denne spenningen. Dynamoene gir max 14.2V, og slakker av til rundt 13.6-13.7V når batteriene er fulle. Landstrømlader kutter bulk på ca 13.9V, legger seg på 13.6-13.7 en halvtime for absorpsjon, så 13.25V float. Men i etterkant har jeg laget automatikk styrt via app slik at Lader slås av/på når ønsket SOC max/min er oppnådd slik at batteriene har vært syklet mellom ca 30 og 90% hele tida. Med litt sol tar en slik syklus 14 dager dersom båten ikke brukes. Lader typisk opp batterier før avgang for å gi dynamoene et lett liv, og de bakker da av til 13.6-13.7V ganske raskt. Så mener vi har kjørt batteriene temmelig optimalt.

Uansett så er det et faktum at over tid så kommer cellene i ubalanse. Og det trengs en kraftig nok balanseringsfunksjon tenker jeg. I ‘el cheapo’/Ali-markedet finnes det ikke så veldig mange ‘kraftige’ typer. QNBBM er bestilt og er på vei med Fedex. Vurderer to i parallell evt. RC lader ser foreløpig ikke ut til å ha stort hell med seg mhp balanseringen så blir fort å løsne de 3 kopperbarene som forbinder pakkene og kjøre de til 3.65V i paralell for å ha et godt utgangspunkt. Irriterende, men betraktet det som et læreprosjekt i utg pkt så greit nok.

Vurdert opp mot bly så tenker jeg at vi vel alle har vært og er lykkelig uvitende om ubalansen der. Vi kjøper vel nye når det blir for galt. Ny kunnskap er alltid lik nye bekymringer ? Men det overrasker meg at ikke det kommer Lithiumladere med syklelogikk. Mulig det blir for smalt marked til å legge mye i utviklingen foreløpig.

Redigert av Fantino (see edit history)
Fantino skrev for 7 timer siden:

Vurdert opp mot bly så tenker jeg at vi vel alle har vært og er lykkelig uvitende om ubalansen der.

Det ligger i kjemien til blybatterier at de balanserer seg selv til en viss grad men også blybatterier kommer i ubalanse f.eks. ved å skifte ut et av 2 batterier i en 24v serie, da ryker kjapt det eldste gjenværende...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev for 1 time siden:

Det ligger i kjemien til blybatterier at de balanserer seg selv til en viss grad men også blybatterier kommer i ubalanse f.eks. ved å skifte ut et av 2 batterier i en 24v serie, da ryker kjapt det eldste gjenværende...

Ja, og uansett er vel 12V batterier i 24V oppsett ganske utsatte har jeg forstått? Det peker gjerne mot at det at cellene er mest mulig identiske er kritisk. Og at vi som handler Lithium Kina-celler kanskje får celler med større varians (A, B, C-sortering osv) enn hvis en raner en minibank (om det finnes noen lenger..) og fyller båten med Victron LiFePO4 eller lignende? De billige ‘ferdige’ har jeg liten tro på er veldig mye bedre da, og vi ser vel her inne at noen av de krangler med eier etter ikke alt for lang tid også.

• 2 uker senere...

Da er QNBBM 10A aktiv balanser installert og testet. RC lader klarte ikke balanseringsjobben på den store batteripakken. Justerte float på båtens Mastervolt 70A ombordlader til tilsvarende dynamo max spenning og koplet på QNBBM. Hadde ved start en cellepakke som hang opp til 350 mV ‘bak’ de andre. Etter en dag og en natt var forskjell nede i 1-2 mV ved dynamo max spenning. Testet også ved å kjøre motorer i dag og ubalanse holdt seg innenfor 10-15 mV, og dynamo regulerte seg ned i 0.

Så så langt en tilsynelatende suksess med QNBBM balancer. Om det er en permanent løsning er nok for tidlig å konkludere med, men nå har vi i alle fall en enkel løsning for toppbalansering uten mekking.

Fantino skrev 1 time siden:

Da er QNBBM 10A aktiv balanser installert og testet.

Så bra med tilbakemelding på ting som fungerer. 10A høres ut som en heftig balanseringsenhet, men om det er store celler så behøves det vel litt futt. Har selv satt inn 1,2A enheter på 280Ah celler. Har ikke observert at de har vært i aksjon. Batteriene har blitt ladet opp til over 14V relativt forsiktig med solceller, og det later nå til at balansen er bra. Men det føles bra å ha aktiv balansering i bakhånd. 

10A er vel det maksimale den kan klare og avhenger av spenningsforskjellen, se spec ark her. Men det er jo et forhold slik at en 10A nok makter ca 10 ganger det en 1A balancer greier. I realiteten har den sikkert klart 300-400 mA med den forskjellen vi så på cellepakkene. Og da tar det jo tid ?

• 2 uker senere...

Bygger en ny bank til bobilen ( :crazy: ) så tenkte å teste en BMS med litt høyere balansestrøm: 

JK BMS med 2A balansering.

IMG_20220602_192357.jpg.eb9fb4c084ef1f6984b40966cfaa5d66.jpg

IMG_20220602_192744.jpg.93f007622baefae0cb15d653964ba870.jpg

Har koblet den opp på noen celler som ikke er balansert og satt dem på lading til 14.6V med 5A ladestrøm.

En stor fordel med denne er at endelig var det med laaange balanse kabler.

Nettopp koblet opp (provisorisk) så blir spennende å se hvordan det går.

IMG_20220602_201716.jpg.ae809cf1c1dc624627ef500466c67aa0.jpg

(Burde ryddet benken før bildet..)

Swingswong skrev On 11.5.2022 at 17.25:

Hva er inne i batteriene som leveres ferdig?
Har hørt en dårlig BMS og da vil vel disse også få samme problem?
En kompis har to parallellkoblet batterier fra en stor aktør. Betalte 20K for to 100Ah. De har røket to ganger på et år. Lades rett fra dynamo i bil.

Har sett på oppsettet av BMS fra noen av de rimeligere dropin batteriene og der har grenseverdiene for at BMS skal kutte på f.eks høy celle spenning vært satt ganske høyt (3.75-3.85V) Det vil si at BMS tillater en del høyere differanse før den kutter.. 

Grunnen til at vi får ubalanse er at cellene våre ikke er matchet på kapasitet. Jeg har sjekket pris på å få matchet cellene fra Kina, mener det lå på 5-600+mva pr celle. Altså nesten 4000,- dyrere pr 12V280Ah batteri.

Jeg tror man må opp i Winston eller Victron prisklassen for å få celler som er matchet. 

Will prowse på YouTube har jeg nevnt før, han har mange videoer der han åpner diverse dropin batterier og det er mye rart inni de billigste.

Swingswong skrev 6 minutter siden:

Kult. Får man denne med 400A uteffekt også?

Ser ut som de bare har 200A i 4s versjonen. Opptil 600A på 8S(24v).

Var også med en kabel jeg ikke skjønte noe av, men når jeg nå leste på AliExpress så er den til å styre heat funksjon om man kobler til varmematter på cellene. Gøy!

Dreuf skrev 22 minutter siden:

JK BMS med 2A balansering.

Har liggende en slik i 13-24 selle versjon. Venter fremdeles på 280Ah EVE sellene, bare et par uker igjen... Ser JK BMSen har fått god omtale, blir spennende å få den i drift.

Da er jeg i gang også. Veldig artig prosjekt. Takk til Dreuf som hoffleverandør av celler. :-)

Har ikke vært på sjøen med båten enda, men prøvekjøring i havna har gitt god grunn til optimisme. Blant annet har dynamoen omsider våknet.  Den leverer nå glatt 30 A til forbruksbanken, pent regulert av Orion Smart DC/DC laderen. Tidligere har jeg i gode stunder sett 13-15 A fra den.

Rigget opp batteri og tilknyttet utstyr i et nytt skott i båten. Tidligere var batteriene plassert rett foran motor. Syntes det var en litt utsatt posisjon for ny elektronikk. Ny plattform i nytt skott gir plass for enda en slik pakke om behovet skulle melde seg, men tipper 280 A LiFePO4 skal klare seg for mitt bruk.

IMG_0970.JPG

IMG_0986.JPG

IMG_0985.JPG

IMG_1004.JPG

IMG_1001.JPG

Velocità oppgraderinger (1).png

Pent bygg, 3d printet rammen over cellene?

Må si meg fornøyd med balanseringen til jo BMSen, dette var ubalanserte celler som utgangspunkt. Ladet med 5A

Screenshot_20220603-173713.jpg.d242798c2ee63ceb8bcf8133c1866ae4.jpg

Synd jeg ikke har koblet opp noen mulighet for å logge underveis. Hadde vært moro å se hvordan den balanserte underveis

@tor_ef Er skruene gjennom trekassen isolert? Jeg fikk tæret i stykker en propell i løpet av få uker pga. en plusskabel som var skrudd fast i et tørt finerskott en gang for lenge siden...

tor_ef skrev 1 time siden:

Da er jeg i gang også. Veldig artig prosjekt. Takk til Dreuf som hoffleverandør av celler. :-)

Har ikke vært på sjøen med båten enda, men prøvekjøring i havna har gitt god grunn til optimisme. Blant annet har dynamoen omsider våknet.  Den leverer nå glatt 30 A til forbruksbanken, pent regulert av Orion Smart DC/DC laderen. Tidligere har jeg i gode stunder sett 13-15 A fra den.

Rigget opp batteri og tilknyttet utstyr i et nytt skott i båten. Tidligere var batteriene plassert rett foran motor. Syntes det var en litt utsatt posisjon for ny elektronikk. Ny plattform i nytt skott gir plass for enda en slik pakke om behovet skulle melde seg, men tipper 280 A LiFePO4 skal klare seg for mitt bruk.

IMG_0970.JPG

IMG_0986.JPG

IMG_0985.JPG

IMG_1004.JPG

IMG_1001.JPG

Velocità oppgraderinger (1).png

Pent arbeid! Ville fulgt litt med på temperaturen internt i BMS når det lades for fullt, dersom det ikke er luftehuller i kassen, men godt mulig det er null problem. Vi turte ikke å montere BMS i kassen så har ikke sett særlig tempstigning der, men ser at batteripakken blir lunka når det lades med 70A på 3 x denne cellepakken. Den stiger gjerne fra 10 til 25 grader når det lades fra 30 til 100% uten at det er noe problem da, men om den lever sammen med BMS i tett kasse kan det kanskje bli mer? Tenker ikke på at det blir kritisk høye temperaturer men elektronikk har en tendens til å leve mye lenger når den får holde seg sval.

Dreuf: Ja, min el-cheapo Creality sak fikk kjørt seg her. Ikke plass til et kort skjørt en gang. :-D

IMG_0969.JPG.62c090b7d5b536df83f54ce329f0a89b.JPG

SveinHa: Jeg laget skruene i syrefast 316L stål. Jeg har ikke tenkt over problemstillingen du tar opp. Hvordan bør jeg i så fall isolere tror du?

Fantino: Jeg har muligens isolert for godt. Bildet under viser endelig løsning med gummilist rundt kanten av kassen i tillegg. Jeg tenkte det var lurt å unngå fuktighet for enhver pris, men dette skottet jeg har brukt er jo i utgangspunktet (forhåpentligvis) tørt. Hvis du var meg, hvor ville du laget luftehull?

IMG_0990.JPG.e8a7590fe0dbde83f8d7c3bf2addc2e3.JPG

Skal alltids få laget noen hull. Jeg var jo ikke særlig redd for å lufte når det gjalt DC/DC laderen.. ;-)

IMG_1004.JPG.a6bc0663591609bb9f5f2eb5121509d1.JPG

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...