dude Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 (redigert) Bjørn i fri dressur langs sørlandskysten.. er du (også) vurdert som en trussel mot rikets sikkerhet? :-) Gratulerer med ny skute, og velkommen i gjengen med ukyndige seilere. Redigert 11.August.2020 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Det må jo være en grunn for at Herkules kom lavt over meg her.. trodde nesten den skulle lande på 68'ern Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
finnarne Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Velkommen i Små-maxi-klubben. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Popeye70 Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 22 minutes ago, finnarne said: Velkommen i Små-maxi-klubben. Man skal ikke kimse av småmaxiene. Det er gode båter. Og nå som «normalen» er stadig større båter, så vil snart folk tro at tallet indikerer fot, ikke desimeter. Rundt år 2000, da jeg ble spurt hva slags båt jeg hadde, og svarte en Maxi 77, så begynte spørsmålsstilleren å virre med hodet og se seg rundt. Jeg skjønte at han så etter båten, så jeg sa at den lå litt lenger bort i gjestehavnen. Det virtuelle spørsmålstegnet ble om mulig enda større, og han spurte litt forvirret: «Men det er ikke plass til en 77-foter der borte??». Jeg svarte litt tvetydig at «Jeg hadde da fått plass», og lot han leve i troen... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
LAKA Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Du kommer til å få mye glede av den. Jeg har seilet drøye 600nm i en liten 22 foter på to sommermåneder og har aldri hatt en bedre sommer. Lykke til - og rev i tide! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Når du besøker klubbhuset hos den lokale seilforeningen på Malta eller i Palma neste gang kan du bare si at du er eier av en maxi, det pleier å gi plass i baren... :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
enslagsgjest Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Bare å glemme Bavaria nå som du er med i Maxi mafiaen. Her blir det nok å sprenge budsjettet og kjøpe Maxi 1100/1200/1300 som neste båt Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hedwig Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Bjørn Løvjomås skrev for 10 timer siden: Det må jo være en grunn for at Herkules kom lavt over meg her.. trodde nesten den skulle lande på 68'ern Mulig de hadde andre ting i sikte: Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 23.August.2020 Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Litt spent på oppdatering her. Hvordan trives du som seiler? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Jeg synes seiling er fantastisk morro. En nytelse å slå av motor å kjenne båten likevel sklir i ønsket retning. Var utpå å seilte tilsammen ca 12 timer inkl to overnattinger sist helg. Det er også morsomt når jeg på andre seilturer min klarer å logge 6.5 knop på GPS i ca 10 ms vind. Kjente kraften i vinden da. Samtidig som jeg også kjente at det nok var litt i overkant sterk vind uten å reve. Løste det problemet med å gå opp mot vinden slik at kraften avtok å båten rettet seg mer opp. Alt i alt trives jeg med å seile. Men bobåt på skråplanet er nok en liten utfordring ser jeg😉 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Grand Banks jr Svart 18.September.2020 Link til dette innlegget Svart 18.September.2020 (redigert) Denne er vel 36 fot, så litt liten? Men pris og kvalitet virker meget bra... Kanskje litt trangt i dobbeltsengen bak? Er usikker på bredden i den. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=190913617 Er vinterisolert, "laget" for å bo i. Lys hovedkabin uten "kjellerfølelse". Denne likte jeg virkelig godt! Redigert 18.September.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2020 Jeg har faktisk vurdert denne. Men kommet til at den er litt i minste laget for meg. Men en fantastisk båt uten tvil. 🙂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Det har gått en stund siden siste post her, jeg hadde vel da blitt nysgjerrig på veien videre, hadde det vært meg som hadde bidratt med viktige og gode råd. Utvikling i saken er vel mest at jeg har fått montert et nytt(brukt onan) aggregat i white lady. Dermed er den på en måte blitt enda mer kjær for meg. Skaden som ble påført, synes å være tilfredsstillende reparert. Seilgleden er stor i den lille maxi 68. Jeg har satt ny personlig rekord i fart. 7.1 knop. Det knaker i riggen og båten skyver godt i sjøen. Mens alt raser ut av hyller og skap. Det og gjør at jeg blir litt skeptisk til å bo i seilbåt De korte turene, krever orden i sysakene. Kan ikke bare la stettglassene stå med brus på bordet under seil. Jeg har dermed gitt meg selv noe mer tid med White Lady. Som nå oppleves som perfekt tur og bobåt. Dog med noe høyt forbruk av diesel 😉 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
lurvetass Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Ofte lurt å slå seg til ro med det man har. Og du kan jo øve deg på seilbåtlivet med å kjøre White Lady i seilbåtfart. Da blir vel dieselforbruket lavere også Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 White Lady er sjelden over 7.5 knop. Så forbruket er absolutt ikke noe problem så lenge jeg bruker fornuft. Siste året, har jeg brukt ca 1000 liter diesel. 🙂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Lurer på å montere kombi vask og tørk ombord, er det noen som har erfaring med slike maskiner i båt? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chilli Solbris Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Bjørn Løvjomås skrev 29 minutter siden: Lurer på å montere kombi vask og tørk ombord, er det noen som har erfaring med slike maskiner i båt? Kombo vask/tørk bruker skrekkelig lang tid på å tørke tøyet. Tar maskinen 8 kg anbefales stort sett halvparten til tørk. Skal du ha en dom funker er prisen deretter…🤔🤔 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Litt usikker om jeg skal kommentete da jeg bare har erfaring med slik maskin hjemme, og konklusjonen var at vi ikke likte det i det hele tatt. Hadde to utfordringer: Ble en rar uønsket lukt i tøyet, og en vask med tørk tar maaaange timer. Så vi rakk på en måte ikke igjennom vaskekøen. Men nå er nok vaskepresset mindre hos deg enn hos oss med 3 aktive barn... 😉 Lukten forstod vi aldri hva kom av, så vi returnerte maskinen. Var en maskin til ca 10 båtlapper, så ikke av de billigste. Kan jo ha vært en defekt også. Ikke vet jeg. Endte opp med to maskiner. Men det kan jo være du ikke har plass til det om bord. I teorien virker en slik maskin utrolig praktisk. 👍 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Chilli Solbris Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Det er bedre å ha en vaskemaskin og bruene avfukter som tørketrommel. Tøyet blir fort tørt og du sparer godt med kroner! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 @Solbris IIJeg har jo vaskemaskin. Å jeg har avfukter. Men det er fryktelig trangt når jeg må henge opp tøyet i salong. Men om jeg prøver på full guffe med avfukter, så kan det være verd et forsøk.. @Grand Banks jr, to maskiner sliter jeg litt med ja🙂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Hedwig Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Kjenner flere som har (på land, ikke i båt) kombinasjon og er veldig fornøyd, så tror du kan finne gode kombimasjonsmaskiner. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Takk, godt med en positiv tilbakemelding og..🙂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Det er jo bare å prøve. 🙂 👉 Kjøpe på Elkjøp eller Power, og levere tilbake dersom det ikke er noe for deg. https://www.elkjop.no/catalog/hvitevarer/no-vaskemaskin-med-torketrommel/vaskemaskin-med-torketrommel https://www.power.no/c/8006/hvitevarer/klesvask/kombinert-vasktoerk/ Du har som nevnt sikkert vesentlig mindre klesvask enn hos oss. og de spiller det vel ingen rolle om den må gå sammenhengende i 5-6 timer...? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
eysteind Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Har selv en Elektrolux kombimaskin som har fungert strålende i 7 år. Bruker dog 2timer på en tørk... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Hørt noe rykter om at kombimaskin bruker mye vann ved tørking. Stemmer det @eysteind Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.