Barbaria Svart 3.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2021 Som morsomt at du liker vår helt uhøytidelige blogg @Pjolter Vi hadde en «prøvetur» på kanalene i 2014 hvor vi også forsøkte å skrive noe hver dag. Kanal livet er herlig når man ikke aner en sak om kanaler, starten er her. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Barbaria Svart 6.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 (redigert) Med Etna som granne. 31 Augusti till 6 september 2021, på svaj utanför Giardini Naxos. Mission completed Efter en vecka i Siracusa har båten åter igen fått en missklädsam grön behåring längs skrovet och kolonier av havstulpaner på rodret. Vi har fått vår andra vaccinspruta och vårt uppdrag i Siracusa är utfört. Nu gäller det bara att få tillgång till det Italienska ”Green pass” som digitalt visar att vi är fullvaccinerade. Det visar sig inte vara lika lätt. Skarpöga fick, tack och lov, ingen ökad grön behåring av sin vistelse i Siracusa med väl en liten bieffekt efter plåsterlappen. Enligt den information vi fått och kunnat läsa oss till, skulle vi fått SMS med en auktorisationskod redan vid första sprutan men detta har vi dessvärre inte fått. Vi har besökt ett apoteket, vår ”italienska vårdcentral” och vaccinationscentralen i jakten på den åtråvärda koden men ännu inte lyckats. Överallt har vi möts av vänliga människor och stor välvilja. Man har ringt och mailat för vår räkning och man kan inte mer än tacka och bocka. Nu får vi bara utrusta oss med ett stor portion tålamod eftersom det tydligen är bekymmersamt, inte bara för oss, utan också för Italienarna att få tillgång till koden. El Capitan har förvisso redan fått sitt EU vaccinationspass genom att Norge godkänt hans italienska vaccination men i Sverige finns inte den möjligheten ännu. Vi är egentligen inte så bekymrade i dagsläget eftersom vi inte ska resa hemåt än men vi är ju ändå angelägna att få det gröna passet eftersom det kommer att vara nyckeln till att besöka sevärdheter, åka kollektivt, äta inombords på restaurang etc i Italien. Mot Messinasundet och blixtar och dunder Nu är det dags att kasta loss igen för segling norrut. Vår plan är att segla genom Messinasundet och vidare runt Sicilien ännu ett varv. Sträckningen mellan Messinasundet och Cefalù är fortfarande outforskad av oss och många destinationer på väg till Marina di Ragusa är väl värda ett besök igen. Vi får en fin segling med vindar akterifrån som tar oss till den lilla badorten Naxos och Taormina, ca 45 nautiska mil nordöst om Siracusa. Den klassiska Italienska badorten Naxos ligger bland grönskimrande kullar och längs den långa stranden med parasoller i alla färger. Naxos var en grekisk stad på östra Sicilien och grundades antingen omkring 760 eller cirka 735 f.Kr. av greker från ön Naxos i Kykladerna i det Egiska havet. Staden förstördes 404 f.Kr. av Siracusas härskare Dionysios I. Norr om Naxos, klamrar sig Taormina fast längs bergssluttningarna. Byn jämförs med Frankrikes Saint – Tropez i popularitet och lockar till sig Europas kulturella elit och Italiens jetset och så vi förstås. Bakom byarna tornar den aktiva vulkanen Etna upp sig. Det är en mäktig syn. Granne med den aktiva vulkanen Etna Vädret har sedan april månad varit imponerande stabilt men den senaste dagarna har blåfärgade åskmoln tornat upp sig runt bukten utanför Naxos och Taormina. Plötsliga skyfall med blixtrar och åskknallar har ljungat mellan bergstopparna. Hårda vindbyar i samband med skyfallen har kommit från alla väderstreck. Båten har krumbuktat sig i de hastiga vindskiftningarna och ankarkättingen har rasslat betänkligt när vinden kraftfullt svingat runt båten. Stora rullande och snabbt uppkomna dyningar från havet utanför har vaggat oss från sida till sida. Nu snackar vi inte om en vilsam vaggande gungning som vi egentligen har hela tiden, utan en djup nigning från barbord till styrbord som avslöjar varje skrymsle som saknar en ordentlig sjösäkring. https://youtu.be/vtSr2gGnZsI El Capitan river sig i sin imponerade kalufs och försöker förstå varför dyningarna dyker upp med jämna intervall och gärna mot kvällen. Kan tidvattnet har någon betydelse? Lugnet före stormen? Here comes the wind and rain! När båten bockar och niger som värst får jag greppa runt våra grabbräcken och sätta baken i spjärn mot motorrummet i mina försök att återskapa Pasta di Norma, typisk pastarätt från Sicilien och främst Catania. Pasta al dente med tomatsås och basilika, friterad aubergine och riven parmesan. Lika snabbt som ovädret kommer, lika snabbt försvinner vinden och regnet. Solen återkommer och torkar upp regnet på nolltid. Det är bara dyningen som fortsätter. Ordningen är återställd för denna gång? Har HR från Japan lösningen på Rolly Polly? Vi har första parkett för att se på resultatet när dyningarna rullar in från havet i kväll. Bara att kopiera om det fungerar! Messinasundet, Stretto di Messina, skiljer Sicilien från Italiens fastland och förenar Tyrrenska havet med det Joniska havet. Sundet är 42 kilometer långt och vid norra infarten mellan Punta del Faro på Sicilien och Torre Cavallo 3,28 km brett men vidgar ut sig till 18 km brett i söder. Sundet kännetecknas också av starka och komplicerade strömmar, där huvudströmmen går från söder mot norr, samtidigt som en annan ström går åt det motsatta hållet. Strömmens riktning växlar dessutom efter tidvattnet. För oss ombord gäller det att både ha medvind och räkna ut när vi har de mest gynnsamma strömmarna innan vi passerar Messinasundet. Bäst att passera i tidsperiod Redigert 6.September.2021 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
enslagsgjest Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Dere har sikkert skrevet om det før, men hvordan gjør dere det angående visa og slik? Er det ikke maks opphold i schengen på 90 dager? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Skarpöga Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 @enslagsgjest Tack för att du tittade in på vår reseblogg😊 Som medborgare inom Eu och Schengen finns det inget visumtvång eller tidsbegränsning. Kanske har reglerna förändras utan att vi uppmärksammat detta och i så fall lär vi väl bli varse⛵️🌍🇮🇹🇳🇴🇸🇪 Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Gunga Din Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Skarpöga skrev 57 minutter siden: @enslagsgjest Tack för att du tittade in på vår reseblogg😊 Som medborgare inom Eu och Schengen finns det inget visumtvång eller tidsbegränsning. Kanske har reglerna förändras utan att vi uppmärksammat detta och i så fall lär vi väl bli varse⛵️🌍🇮🇹🇳🇴🇸🇪 helt riktig det Skarpöga ! men en båt, fra ett ikke EU-land, kan maks vare 18 mån innom unionen, sen må den ut eller tolles inn ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Skarpöga Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Gunga Din skrev 6 minutter siden: helt riktig det Skarpöga ! men en båt, fra ett ikke EU-land, kan maks vare 18 mån innom unionen, sen må den ut eller tolles inn ! Helt riktigt Gunga Din😜 Vilken tur att Sothis är en svenskregistrerad segelbåt. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Barbaria Svart 13.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2021 Velkommen tilbake! 7 – 13 September 2021, Siracusa Grand Harbour, Sicilia, Italy Planer er til for å endres, heldigvis. Våre planer om seiling nordover gjennom Messina sundet og videre har endret seg. Været spiller ikke på lag om dagen og med såpass utsatte ankerplasser som det er her så må vi tilpasse oss. Værmeldingen ber oss utsette turen gjennom Messina sundet og komme oss bort fra Giardini Naxos. Da blir det seiling sørover og tilbake til Siracusa`s relative trygge ankerplass. Tor med hammeren. Best å ikke holde i metall… Men først vil vi besøke fjellbyen Taormina vi har hatt så fin utsikt til de siste dagene. Det må bli lokal buss siden ingen av oss har fjellbein som tåler høydemeter. Det er fire trappetrinn fra salongen og opp til cockpit, og det gir ikke lårmuskler til fjellvandring. Vi er litt spente på om vi i det hele tatt får lov ta bussen siden Skarpøye ikke har fått tak i det grønne passet som skal bevise at vi er vaksinert. Men bekymringen gikk fort over da ingen spurte etter noe og som en bonus ble vi helt alene på den korte bussturen opp til Taormina. Glade og alene Byen har vært et turistmål siden 1800 tallet og til tross for den flotte beliggenheten så er følelsen av turistfelle ganske stor. De smale gatene og en del av den gamle bebyggelsen og fortifikasjonene består, men i dag er nesten alt er basert på at du er sulten, tørst eller at du trenger å kjøpe noe, og dyrt skal det helst være. Skarpøye koser seg på torget i Taormina Utsikten fra byen er flott, og utsikten fra det gamle Greske amfiteateret, som er byens største attraksjon, er spektakulær med dramatiske Etna som bakteppe. Vi valgte riktignok bort den lange køen og de 300 kronene det kostet å se amfiteateret. Merkelig at teateret i stein ikke er nedbetalt etter over to tusen år tenker vi… Spektakulær utsikt. Vi ligger ankret helt i andre enden av bukten. På ankerplassen i Giardini Naxos har det vært ganske mye rulling, men vi har sovet bra og følt oss trygge til tross for de voldsomme tordenbyger som har passert oss. Plassen er dessverre helt åpen mot øst så vi må sette kursen sørover før vinden kommer. Valget er enkelt og det faller på Siracusa hvor vi nå er ganske kjente. Rullekompensator = bøtte med blylodd Som vanlig forsøker vi å ankre der alle andre båter ligger, men som vanlig biter ikke vårt Rocna Vulcan anker der. Ankret vårt er ganske introvert og kresent på bunnforhold, akkurat som oss så liker det best sand. Ved omtrent alle andre forhold enn sand og gjørme så glir det bare pent langs bunnen, og gjerne på ryggen. Jeg nøler ikke med å si at jeg neppe hadde kjøpt dette ankret igjen om jeg skulle gått til en ny anskaffelse. Det skal sies at når det først biter så sitter det godt, så etter tredje forsøk får vi napp, forhåpentlig ikke i noe skrap på bunnen. Jeg innrømme at det er litt pinlig og ikke få feste med en slikt moderne og populært anker, i følge markedsføringen så er vi er nesten idioter som ikke får ankerfeste. I motsetning til mange andre vi ser ankrer opp så bakker vi alltid full speed akterover for å sette ankeret skikkelig, dersom båten fortsetter å bevege seg ved full bakk så gjentar vi ankringen på nytt sted. Det skal snart vise seg at det er mindre pinlig å ankre til man får feste, enn å miste festet når man trenger det som mest. Ikke lenge etter vi har slått oss til ro så ser vi mørke skyer med heftige lyn er på vei mot oss. Nesten trollbundet sitter vi å ser på det fantastiske skue og snart regner det heftig. Vi ser ikke ut til å ha lært noe fra det forrige uværet vi hadde i Siracusa for snart blåser det heftig og vi sitter fremdeles i shorts. Siracusa ønsker oss velkommen tilbake! Dette kan ikke bli bra! Vinden og regn med hagl øker plutselig til øredøvende styrke og vi får fart på sommerkroppen. Instrumenter slås på og motoren startes, jeg forsøker å se etter om vi beveger oss, men jeg klarer ikke lengre å se plotteren som står 1.5 meter unna på grunn av regnet og vinden som pisker i ansiktet og øynene. Skarpøye tar posisjonen nedunder og kontrollerer ankeralarmen for å se etter om vi beveger oss og rapporterer høylytt opp til den blinde kapteinen. Jeg har noen slalåm briller et sted akkurat for slike situasjoner, men hvem kan lete etter dette nå? Vi beveger oss sideveis frem og tilbake i en halv knop rapporterer Skarpøye, det blir noen voldsomme rykk når ankerseilet slår fra side til side. Men det ser ut til holde baugen nogenlunde mot vinden så det gjør antagelig nytte. Ankeret vårt holder heldigvis, men det er mange andre som er på drift ser vi når det værste regnet letter. Kystvakten kommer også ut for å stoppe båter som har drevet av og ikke har hatt mannskapet ombord. Jeg må si at vi har fått fornyet respekt for kreftene i regnbygene her nede. Neste gang skal vi i alle fall ikke møte dette med shorts og åpen munn! Når vi blir mer vandt så kanskje vi klarer å få filmet noe av dette også, men å ta frem kamera når alt står på spill ligger ikke i vår ryggmarg for øyeblikket. Jeg lover, Jesus stod ikke der når jeg tok bildet…det var merkelig! Sett i ettertid burde vi kanskje tatt en prat med ham. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 14.September.2021 Link til dette innlegget Svart 14.September.2021 Og jeg som drømmer om et slikt anker, hvor mange kg er ankeret dere har? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 14.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2021 (redigert) Hulda skrev for 3 timer siden: Og jeg som drømmer om et slikt anker, hvor mange kg er ankeret dere har? Jeg mener vi har 20 modellen, men det spiller ingen rolle for jeg tror at selve modellen Vulcan har en utfordring. Misforstå meg ikke, det er et godt anker, men det krever en oppmerksomhet som jeg ikke har hatt med andre anker. Man ser godt måten ankeret «sitter på bunnen» og måten kjettingen legger seg i denne videoen, og 13.20 inn på denne tror jeg vi ser problemet som vi ofte har. For å løse problemet har vi montert dobbelt lyrsjakkel (en stor festet på ankeret som igjen er festet til en mindre 8mm som passer på kjettingen). Problemet med at sjakkelen vrir og låser seg fast i feil vinkel er noe redusert, men det er ikke borte til tross for den store sjakkelen. Ankeret krever at du har god fart akterover når ankeret treffer bunnen for å unngå at kjettingen tvinner seg rundt halsen. Det er mulig at en solid svivel festet direkte på ankeret vil løse problemet, men da snakker vi 2-3 båtlapper i tillegg til et allerede kostbart anker. Vi skal også forsøke med en D-type sjakkel for å se om det kanskje er bedre. Redigert 14.September.2021 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 14.September.2021 Link til dette innlegget Svart 14.September.2021 Takk for tilbakemelding. Jeg har fulgt med på disse ankertestene. Så vidt jeg husker ble dette rated blant 'topp tre', slått av blant annet et anker som heter Excel. Som jeg ikke har funnet i Norge. Driver og snuser på 25- eller 32 kg Vulcan. Praktisk erfaring teller alltid mest. Nå har vi 20 kg veldig bra Bruce-kopi, båten har aldri flyttet seg. Ankrer aldri så lenge at vi har behov for svivel. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 15.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2021 Hulda skrev On 14.9.2021 at 13.17: Driver og snuser på 25- eller 32 kg Vulcan. Prisen er hinsides syntes jeg for en galvanisert klump med jern. Etter å ha brukt Vulcan noen år så tviler sterkt på om det er så mye bedre som prisen skulle tilsi. Teknologien har riktignok gått fremover, men havet er det samme og Bruce har vært med oss en stund. Vi har også Bruce montert på akter vinsjen og det har så langt ikke sviktet. Hadde jeg startet på et nytt innkjøp av anker i dag for langtur så hadde jeg gått for en stor Bruce og brukt alle pengene jeg hadde til overs på noe mer nyttig. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 15.September.2021 Link til dette innlegget Svart 15.September.2021 (redigert) Jeg er tilbøylig til å være enig. Det er bare noen kilo galvanisert jern. Såpass enig at nå er 30 kg Bruce kjøpt og betalt hos Seatronic Moss. Og så har jeg to stk 20 kg Bruce til om bord. Om det skulle begynne å blåse. Redigert 15.September.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 20.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2021 Kjent og kjært. 14-21 september 2021. På svaj utanför Siracusa När man är på resande fot sedan lång tid tillbaka är det något speciellt med ett igenkännande. Det är spännande att segla till nya och okända destinationer men jag har också upptäckt att det är en fin känsla att glädjas till en återblick och det man känner igen. I Siracusa är vi nu såpass välorienterade att vi börjar känna oss riktigt hemmastadda. Till och med gamla gubbar verkar uppskatta den virtuella världen mer än den vackra verkligheten. Vi kan leta oss tillbaka bland trånga gränder och prång till vårt mysiga café där smakade på den sicilianska bakverket Canolli för första gången och hittar restaurangen där de serverar Siciliens absolut godaste pizzor i den gamla vackra stadsdelen Ortigia. Vy vid vår favoritrestaurang Vi har koll på två båtaffärer där vi kan få tag reservdelar och annat krafs. Båtaffärer verkar vara en av de viktigaste och mest välbesökta affärer för oss långtidsseglare. Det är alltid något reservdel, skruv eller mutter som behöver köpas in. Cykeln och hatten hittades men var är gubben? Vi vet hur vi diskret kan smussla undan våra sopor i de kommunala sopkärlen på kajen och vid den officiella vattenkranen i hamnen kan vi fylla sötvatten i våra dunkar och slipper därmed avgöra den svindyra marinan. Vi känner igen de gamla italienska gentlemännen som sitter på samma café och samma stol dag efter dag. Där sitter de och filosoferar och ibland högljudd diskuterar tillsammans över en kopp espresso. Archimedes föddes i Siracusa och här är han i egen hög person På den lokala marknaden har jag hittat mina favoritstånd där jag botaniserar bland fantastiska grönsaker och jag blir igenkänd av den äldre kvinnan som säljer sotad paprika som hon grillar på plats. Vi storhandlar på Lidl och får tag i det mest nödvändiga på den lilla Crai butiken som ligger ett snäpp ovanför där vi parkerar vår dinge. Italienska delikatesser intas som antipasto vid den lokala marknaden. Vi uppskattar möjligheten att ligga gratis upp till 5 dygn vid kajen och får helt enkelt acceptera snäsiga svar via VHF och personligt besök hos Guardia Costeria innan den byråkratiska kvarnarna malt färdigt och vi fått oss tilldelad en hamnplats. Vi vill helst undvika kajplats nummer två två eftersom vi vet av tidigare erfarenheter att det ligger en tjock tross på botten som vi lyckats få upp med ankaret, inte bara vid ett ett tillfälle utan två! Vi vet att det gror hejdlöst med grönt slem och stora klasar av andra mikroorganismer under båten när vi ligger uppankrade och vi vet att vi kommer att få ägna dagar med cyklop och snorkel för att skrapa bort skiten. Vi har erfarenhet av att sydliga vindar över 10 ms bygger vågor och muskelminnet påminner att det kommer bli tröttsamt men att ligga vid kajen i Grand Harbour i sydliga vindar är än värre. Men som El Capitan påpekar ”La vinden ruske deg i håret så länge du har noe” Och med fyllda förråd och kända omgivningar sover vi extra gott ombord, i morgon seglar vi vidare. En svenskflaggad segelbåt ligger på svaj utanför Siracusa? Det visar sig vara S/Y Maron från Linköping🌍 En sällan syn för oss. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 20.September.2021 Link til dette innlegget Svart 20.September.2021 Man saknar til en viss grad vinden i håret. Uppsedan er at jeg har slutat gå til frissan. Et apparat fra Biltema til 299 spenn gjør jobbet. 10 min. foran späglen, godkjenning från Admiralen, en månad til neste runde over skallen. Ser frem til neste reisebrev. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 21.September.2021 Link til dette innlegget Svart 21.September.2021 De 2 gangene jeg har dregget opp strømkabler og annet som er tungt å få til overflaten, en gang fikk jeg det kun til -6m. Så har jeg satt fortøyningsline i baugen og dykket ned med det og tatt det rundt gjenstanden, opp til overflaten og satt fast i baugen. Da er det bare å slippe ned ankeret og du er garantert fri :-) Så har du en angrepsmåte til for det. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.September.2021 Link til dette innlegget Svart 21.September.2021 Barbaria skrev On 15.9.2021 at 16.17: Prisen er hinsides syntes jeg for en galvanisert klump med jern. Etter å ha brukt Vulcan noen år så tviler sterkt på om det er så mye bedre som prisen skulle tilsi. Teknologien har riktignok gått fremover, men havet er det samme og Bruce har vært med oss en stund. Vi har også Bruce montert på akter vinsjen og det har så langt ikke sviktet. Hadde jeg startet på et nytt innkjøp av anker i dag for langtur så hadde jeg gått for en stor Bruce og brukt alle pengene jeg hadde til overs på noe mer nyttig. Tror du har rett der Barbaria... I sommer måtte jeg assistere en seilbåt som mistet ankerfeste 3 ganger... det var et slikt plog anker... Til sist gav han opp, og seilte videre..etter å hatt en berøring med et skjær ... selv lå vi på vårt Bruce bare knappe 100 meter fra han... Men det er som å banne i kirken å nevne slikt her...😉😂😂 Sitér dette innlegget Link to post
Skarpöga Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 Hulda skrev On 20.9.2021 at 21.08: Man saknar til en viss grad vinden i håret. Uppsedan er at jeg har slutat gå til frissan. Et apparat fra Biltema til 299 spenn gjør jobbet. 10 min. foran späglen, godkjenning från Admiralen, en månad til neste runde over skallen. Ser frem til neste reisebrev. El Capitans hårsvall på skallen är ett minne blott, verkar ha ramlat ner över ryggtavlan istället😜 Kul att du följer med oss på resan och nytt inlägg från oss ombord kommer när man mist anar, så håll utkik! Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Barbaria Svart 22.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 Lanber skrev On 21.9.2021 at 11.46: De 2 gangene jeg har dregget opp strømkabler og annet som er tungt å få til overflaten, en gang fikk jeg det kun til -6m. Så har jeg satt fortøyningsline i baugen og dykket ned med det og tatt det rundt gjenstanden, opp til overflaten og satt fast i baugen. Da er det bare å slippe ned ankeret og du er garantert fri :-) Så har du en angrepsmåte til for det. Ja, det er en bra måte å gjøre det på 👍 6 meter er nok på grensen av hva jeg klarer i dag av fridykking med tau på slep. Ida Marie III skrev On 21.9.2021 at 12.13: I sommer måtte jeg assistere en seilbåt som mistet ankerfeste 3 ganger... det var et slikt plog anker... Nå håper jeg at dette ikke blir en anker tråd, for det er ikke meningen. Dette er bare våre opplevelser og betraktninger rundt ankring. Noen ganger får man bare ikke feste uansett anker, sånn er det bare når man ankrer mye. Det viktigste er å ikke gi seg med et halvveis ankerfeste. Jeg kan ikke huske at prisforskjellen var såpass stor når vi kjøpte vårt, men det mulig at markedsføringen og hypen blindet meg såpass at jeg ikke så lyset. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 Da har jeg sett lyset. 30 kg av det unevnelige ligger baki pizzabilen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 Lanber skrev On 21.9.2021 at 11.46: De 2 gangene jeg har dregget opp strømkabler og annet som er tungt å få til overflaten, en gang fikk jeg det kun til -6m. Så har jeg satt fortøyningsline i baugen og dykket ned med det og tatt det rundt gjenstanden, opp til overflaten og satt fast i baugen. Da er det bare å slippe ned ankeret og du er garantert fri :-) Så har du en angrepsmåte til for det. Barbaria skrev for 4 timer siden: Ja, det er en bra måte å gjøre det på 👍 6 meter er nok på grensen av hva jeg klarer i dag av fridykking med tau på slep. jeg har en Trip Hook ombord, den klarer ett tonn…… https://jimmygreen.com/anchoring-accessories/32-coastline-trip-hook Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Barbaria Svart 22.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 Gunga Din skrev 45 minutter siden: jeg har en Trip Hook ombord, den klarer ett tonn…… https://jimmygreen.com/anchoring-accessories/32-coastline-trip-hook Den så veldig kjekk ut Gunga, vi har dessverre ikke en slik men ønsker oss nå en til Jul. Om det finnes en snill forhandler som ønsker å gi denne til oss i julegave så kan vi love dere hyppig bruk og god eksponering på bloggen PS. Hvordan er det å bestille fra Jimmy Green nå etter Brexit? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Big Horn Svart 23.September.2021 Link til dette innlegget Svart 23.September.2021 Ser veldig bra ut forutsatt at man ser linen/kjettingen/trossa man vil ha tak i, at man slipper vannmotstanden og at det man skal ha tak i befinner seg lodrett ned fra der ankeret er. Kansje ikke like lett i praktisk bruk som det vises på filmen? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.September.2021 Link til dette innlegget Svart 23.September.2021 Big Horn skrev for 2 timer siden: Ser veldig bra ut forutsatt at man ser linen/kjettingen/trossa man vil ha tak i, at man slipper vannmotstanden og at det man skal ha tak i befinner seg lodrett ned fra der ankeret er. Kansje ikke like lett i praktisk bruk som det vises på filmen? Nei, tenkte det samme...operasjonen må tross alt gjøres i blinde... Uansett er den kroken en så enkel konstruksjon, at en lager den lett selv... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.September.2021 Link til dette innlegget Svart 23.September.2021 Barbaria skrev for 22 timer siden: Den så veldig kjekk ut Gunga, vi har dessverre ikke en slik men ønsker oss nå en til Jul…….. fikk tipset om denne hook’n fra SXK Middelhavsseilerne…. veldig kjekk å ha ombord da ankerkjettingene iblant havner over hverandre ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Barbaria Svart 25.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 (redigert) Big Horn skrev On 23.9.2021 at 12.23: Ser veldig bra ut forutsatt at man ser linen/kjettingen/trossa man vil ha tak i, at man slipper vannmotstanden og at det man skal ha tak i befinner seg lodrett ned fra der ankeret er. Når ankeret vårt har hektet seg opp i noe så drar vi det så langt opp det går. Nesten alt vi har fått på av kabler og skrap har vært så tungt at ankeret henger loddrett. Stort sett vil det nok være ganske enkelt å få feste selv i blinde. Ida Marie III skrev On 23.9.2021 at 14.25: Uansett er den kroken en så enkel konstruksjon, at en lager den lett selv... Det er nok ikke så mange som har utstyr med på tur til å lage en slik. Det lureste er å ta med en før man drar.. Som det meste av båtutstyr kan en slik enkel krok selges for fantasipriser. Redigert 25.September.2021 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.