Jump to content

Barbaria på tur i Europa


Barbaria

Recommended Posts

Bjørn Løvjomås skrev for 7 timer siden:

Han er nå snill å hjelper til med selfie da.  Til en jomfru i nød.. 

Han fortjener en kake.. tenker jeg..:giggle:


Så kan man också tänka men jag tänker annorlunda! Minstematros och jag gosade oss med äkta Italiensk gelato på kvällen medan El Capitan förvisades till skrubben. Han fick gott om tid att fundera på om hans extrajobb verkligen var en karriär som uppskattades ombord😜

Link to post
Share on other sites

Dette er en utrolig velskrevet og helt herlig tråd om en drøm som sikkert mange av oss her inne sitter med. Fantastisk å kunne «oppdage» Europa i egen båt. 
Det er en formidabel jobb å også skrive disse innleggene og poste bildene, men vit at det leses og verdsettes. Riktig god tur videre :clap: 

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev On 1.7.2021 at 10.25:

Dette er en utrolig velskrevet og helt herlig tråd om en drøm som sikkert mange av oss her inne sitter med. Fantastisk å kunne «oppdage» Europa i egen båt. 
Det er en formidabel jobb å også skrive disse innleggene og poste bildene, men vit at det leses og verdsettes. Riktig god tur videre :clap: 


God morgon och tusen tack för din fina feedback! Det är väldigt kul att veta att vår reseberättelse uppskattas av andra, det inspirerar oss till att fortsätta publicera våra inlägg här på båtplassen. Jag är helt enig med dig, det är fantastiskt att upptäcka Europa på egen köl och med egen insats.
Vårt reseprojekt har krävs mycket jobb under många år men så långt har det definitivt varit värd det, Corona till trots.🌍:flag::flag_sw:och just på 🇲🇹

Redigert av Skarpöga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Veldig artig å være med dere på tur, hver eneste oppdatering leses kort tid etter at den er lagt ut. Slike tråder er alltid interessante, særlig for oss som liker langtur men aldri har kommet så langt. Og spesielt nå i disse covid tidene...

Hej och tack för fin feedback för dig och så kul att du följer med oss runtomkring i Europa🌍

Vi är lika glad varje gång vi får några ord från er här på båtplassen. 

Det är fantastisk att våra drömmar och planer kunde sjösättas och realiseras men det också krävt sin man-kvinna av hårt arbete under lång tid innan vi kunde kasta loss på allvar.

Har det varit värt det? Absolut! 
Just nu ligger vi uppankrade i en bukt utanför Gozo som är en ö i Maltas arkipelag.
 

Link to post
Share on other sites

Gozo- Maltas vackra lillasyster

1-5 juli 2021 Ön Gozo i den maltesiska arkipelagen

 

Vid åttatiden var vi klara för överseglingen till Gozo. Väderprognosen hade lovat fin segelvind i stort sett hela dagen förutom de sista två timmarna då vi kunde riskera ökande motvindar. Vi har ca 10 timmars seglats framför oss.

 

img_1298.jpg?w=2048

Autopiloten kopplas in och besättningen roar sig med dataspel och ljudbok. Kolla pappa, vilken kul meme!

 

Så olika livsbetingelser

När vi kommit halvvägs till Gozo hör vi ett allvarligt anrop på VHF. En fiskare i närheten av ön Lampedusa utanför Italiens kust har upptäckt en båt som flyter runt på havet med 37 människor ombord. Män kvinnor och barn som behöver medicinsk hjälp, vatten och mat.

 

Plötsligt så blir kontrasterna så påtagliga. Här seglar vi runt för nöjes skull medan andra människor tvingas utsätta sig för livsfara i förhoppning att få ett bättre liv och just i detta ögonblicket färdas vi på samma hav.

 

Fiskaren fick kontakt med den italienska kustbevakningen och vi hoppas att de nödställda människorna fick den hjälp de behövde.

 

Plötsligt så händer det

Det maltesiska öriket består av låga öar och det tar många timmar innan vi skymtar Gozo som ligger väl dold i ett soldis. Vinden ökar och vi stampar oss igenom de sista sjömilen i krabb sjö och håller undan för alla fiskeredskap som plötsligt dyker upp runt båten. Men plötsligt händer det, vi girar in i bukten och där står sonen på strandkanten och vinkar oss välkomna. Att se sin son efter två år kniper till i varje modershjärta.

 

img_1285-2.jpg

Pandemin har verkligen bidragit till saknad och längtan efter de personer som betyder mycket.

 

img_1302.jpg?w=1944

Sonen förevigar vår entré från balkongen.


Sonen har ordnat att vi kan fylla våra förråd genom att beställa förnödenheter på nätet och varorna hämtas vid strandkanten. Vilken service!

 

Gozo runt på tre dagar.

Under tre dagar utforskar vi tillsammans Gozo. Vi äter gott på sonens kvarterskrog, seglar, badar och snorklar i kristallklart vatten med grönskimrande sandbotten. Gozo är ca 16 km lång och 8 km bred så dagsetapperna blir korta.

 

img_1293-2.jpg

Bad och snorkling i kristallklart vatten

 

Gozo har en spektakulär natur med lodräta klippor av kalksten som stupar ner i det kristallklara havet som genom tusentals år format djupa grottor och andra geologiska kalkstensformationer runt ön.

 

img_1287.jpg

Dwejra bay

 

img_1283.jpg?w=2048

 

Malta och Gozo har genom sitt unika landskap lockat hit Hollywood och fungerat som inspelningsplats för storfilmerna Gladiatorerna , Captain Phillips och Game of Thrones.

 

En annan liten kuriositet är att de flesta maltesiska fiskebåtarna har ögon. Denna tradition kommer från de feniciska tiderna och ögonen ska skydda fiskebåtarna från onda andar och otur när de befinner sig på havet.

 

Den fjärde dagen behöver sonen återgå till sitt jobb och vi behöver hitta en bukt som ger lä för kommande nordvästliga kulingvindar. Under slutet av vecka kommer vi att strålar samman igen i Maltas huvudstad Valletta där vi kommer att tillbringa några dagar

Link to post
Share on other sites

Fifty shades of beige.

6-11 juli 2021 Manoel Island Yacht Marina Valletta

 

Vår vistelse i den maltesiska arkipelagen börjar lida mot sitt slut och vi har verkligen maxat vår upplevelse på alla sätt.

Vi har seglat runt samtliga maltesiska öarna. Ankrat upp i Dwejra Bay, en fantastisk fin naturhamn på södra Gozo och St Pauls pool på Maltas västra sida. 
 

Från Blue Lagoon, paradisbukten på den lilla ön Comino, kommer vi att minnas de fantastiska baden, larmet från alla hundratals människor som kommer med turistbåtarna och stillheten som lägger sig framåt kvällen när vi blev själva i bukten.

 

img_1305.jpg?w=2046

Long time No see! 

 

Helgen avslutades med sightseeing i vackra Valetta som blev en del av UNESCO världsarvlista 1980 och en god middag på en libanesisk restaurang tillsammans med sonen och hans förtjusande flickvän.

 

img_1324.jpg?w=2048

Entrén till Grand Harbour Malta

 

img_1329.jpg?w=2048

Triton Fountain

 

I grevens tid

Från och med onsdag tar öriket Malta inte emot ovaccinerade turister på grund av ett virusutbrott bland ungdomar på språkresa. Ovaccinerade innevånare på Malta förbjuds också att lämna landet utan tillstånd från myndigheterna och då skall det föreligga synnerligen goda skäl.

 

Vi anlände verkligen till Malta i grevens tid! En vecka senare hade det alltså inte varit möjligt för oss att segla hit och besöka sonen eftersom vi inte är vaccinerade ännu.

 

img_1320.jpg

Värre än hackspetten i Kalle Ankas äventyr i djungeln på julafton.

 

img_1323.jpg?w=2048

 

img_1322.jpg?w=2048
Blickar ut över Grand Harbour

 

img_1332.jpg?w=2048
Minstematros spatserar

 

Femtio nyanser av beige

Malta är hett, torrt och kargt. Hela arkipelagen är färgade i alla nyanser av beige. Det finns inga floder eller insjöar och färskvatten är en bristvara. Man samlar upp regnvatten i stora reservoarer. Det sägs att man importerat matjord till öarna för att kunna odla vin och spannmål. Det finns inga träd som ger en naturlig skugga och skyddar mot vindarna. De samhällen vi besökt förutom Valetta är nedslitna och tyvärr också många gånger illaluktande. Soporna samlas på trånga trottoarer och hämtas på bestämda dagar och på Gozo hämtas soporna bara om de ligger i svarta sopsäckar?!

 

img_1330.jpg?w=1196

Beige

 

img_1313.jpg

 

img_1308.jpg

Vackra dörrar i andra färger än beige

 

Priserna är relativt höga på restaurangerna och mataffärer. Byråkratin i landet är inte smidig för att säga det milt. El Capitan fick maila alla nödvändiga dokument till inte mindre än 8 olika mailadresser och skicka en påminnelse innan vi fick ett godkännande att kunna angöra en hamn.

 

Hamnpriserna ligger från €70 och uppåt och ändå har Malta och dess systrar Comina och Gozo absolut sin säregna charm med influenser av många olika kulturer. 

 

Det bästa med de maltesiska öarna är definitivt segelvattnet. Runt öarna finns det otaliga bukter och vikar där man ankrar upp på sandbotten och i lä för vindarna. Det azurfärgade och kristallklara vattnet bjuder på fantastiska bad och snorkling. De lodräta kalkstensklippor som stupar rakt ner i havet är en spektakulär syn. 
 

Vi har också upptäckt Ubers motsvarighet på Malta och tro mig, att ladda ner appen Bolt är rena rama himmelriket. Man knappar in sin destination och vart man vill åka och inom 2 minuter kommer en fräsch bil med påslagen luftkonditionering och kör dit man önskar för en helt rimlig peng. Bolt besparade hela besättningen både solsting och härdsmälta! 
 

I Sliema tipsade sonen om den lilla svenska butiken ”Little Sweden” och här får vi äntligen tag i lingonsylt, ostbågar, kaviar och inlagd löksill!Ibland blir jag förvånad över min egen patriotism och jag betalar gladeligen minst det dubbla priset mot hemma i Svedala.

 

img_1325.jpg?w=2048

Så typiskt svensk!

 

Sist men inte minst så har vi bara träffat vänliga, intresserade och tillmötesgående malteser och som grädde på moset bor det en synnerligen trevlig ung man här.

 

Väderprognosen lovar gynnsamma vindar mot Sicilien och i morgon kastar vi loss men vi säger inte farväl till Malta utan på återseende.

 

img_1326.jpg?w=1310

Minstematros föreslog att både El Capitan och Skarpöga skulle lämnas in här en stund😜

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tilbake til Italia, vår nye hjem!

12-18 Juli 2021, Siracusa grand Harbour Sicilia, Italy

 

Vår siste natt på Malta ble som så mange andre netter tilbrakt på svai. Bukten med det klingende navnet Il-Ħofra l-Kbira ligger sørøst på Malta i nærheten fiskelandsbyen Marsaxlokk, og er en svært så populær ankervik i le for nordvest vinden. I dag setter vi kursen mot Porto Palo på Sicilia en distanse på ca. 50 nm. 07.30 setter vi seil og vinden drar oss sakte over den trafikkerte Malta kanalen og vi ankommer Porto Palo uten hendelser i 17.30 tiden.

 

img_1343.jpg

Rolige forhold på vei til Sicilia.

 

 Guideboken melder om noe vanskelige ankerforhold og anbefaler oss å legge opp en trippline på ankeret. Vi satser på flaksen og ankrer uten. Etter et raskt dykk på ankeret ser vi at dette har festet seg på kanten av en klippene vi velger å ankre på nytt, denne gangen med hjelp av google maps som viser hvor sandflekkene ligger.

 

img_3267.jpg

Sjekk google først neste gang.

 

Vi blir liggende ganske beskyttet i Porto Palo et par dager i vente på noen mindre vind før vi drar videre mot Siracusa som vi har hørt mye bra om. Med sol og krystallklart lunket vann så går ventetiden helt greit. Medvinden er fremdeles tilstede og vi motorseiler opp til Siracusa havnebasseng knapt 30 nm Nordover.

 

img_1356.jpg?w=2046

Siracusa

 

Vi melder ankomst og våre intensjoner om å ankre opp på VHF før vi entrer det store havnebassenget. Det blir et par forsøk med ankeret før vi får et skikkelig feste. Rockna ankeret vårt liker dårlig sjøgress og med litt hard bunn sklir ankeret bare bortover bunnen uten å få feste, dette har vi vært med på tidligere, men til slutt så sitter det som et skudd. Det skal bli en del vind så vi må ha et bra feste for å sove godt.
 

Katamaran naboen har ikke feste og kommer drivende mot oss i full fart utpå kvelden. Han klarer å få reddet seg unna kollisjon i siste øyeblikk ved å starte motorene, men dessverre så legger han seg på samme plass og vi må være på utkikk resten av kvelden. Heldigvis ser det ut til at han har fått feste nå.

 

Vi leser at man kan ligge opptil 5 netter gratis i Porto Grande i Siracusa, den store kaien der alle de store yachtene ligger. Som mye annet her i Italia så er det noen byråkratiske hinder som skal forseres før man får en autorisasjon, men etter et par dager med korrespondanse og skjema utfylling pr e-post samt to VHF oppkall senere så får vi omsider lov til å legge til. El Capitan føler at den byråkratiske tålmodigheten nå er brukt opp….men det hjelper ikke.

 

img_1348.jpg?w=2048

Byråkratitrøtt El Capitan.

 

Vi må inn på kontoret til enten Harbormaster eller Guardia Costiera (det blir aldri helt klar for oss hvem som gjør hva) å fylle ut mer skjema. Det viser seg at det er de samme skjema som vi tidligere har fylt ut og sendt på e-post. Heldigvis har vi tatt med vår iPad hvor skjemaene ligger og vi viser at vi allerede har sendt det de trenger, samt litt til. Vi tror det går opp et lys bak disken og mannen forsvinner. Vi må vente i 30 minutter på en kopi av skjema hvor de har skrevet under og godkjent oppholdet. Nå er vi lovlige, men vi har enda ikke sett den lille teksten på kontrakten!

 

img_1360-1.jpg?w=2048

Sothis og to til har klart å forsere etaten!.

 

img_1350.jpg?w=2048

God plass på promenaden, men et jækla liv om natten.

 

Det viser seg at vi ikke kan forlate båten uten å ha kompetente personer ombord som kan flytte båten umiddelbart….det er alltid en hake med gratis.


img_1361.jpg?w=2048
I mangel på skikkelig strand og rent vann så lager man et terrasse og serverer sterk alkohol.

 

Uansett Siracusa er en sjarmerende by med drøssevis av restauranter i de trangeste smug og barer på hvert hjørne, og den minner ikke så lite om de trenge gatene i gamle Chania på Kreta. Vi forsøker en av pizzarestaurantene og blir ikke skuffet, det blir selvsagt takeaway siden vi ikke kan forlate båten i større grad. Har man lite mannskap og skal på byen i Siracusa så bør man ankre opp.

 

img_5594.jpg?w=2048

Tid for refleksjon.

 

Det er snart tid for minstematrosen å mønstre av igjen, tiden går jaggu fort og jeg syntes ikke det er lenge siden vi hentet han i 7 Mai. Turen går derfor de nærmeste dagene til en havn i Catania for en snarlig flytur hjem. Med spredningen av Delta varianten av viruset så vurderer dit hen at det kommer flere restriksjoner i nærmeste fremtid.

 

img_1354.jpg?w=2048

Vi sees snart igjen..

 

Vi hadde planer om å seile til Hellas etter minstemann var levert, men vi regner nå med at Hellas kommer til å stenge ned så snart sommeren og turistsesongen er på hell. Etter å ha lest og hørt om andres erfaringer i Hellas under korona lockdown så ønsker ikke vi å ligge koronafast i Hellas. Dessuten løper den dyre båtskatten TEPAI selv om man ligger i lockdown så langt vi har skjønt.
 

Derfor har vi sikret oss en fast havneplass på Sicilia fra Oktober til Mai 2022. Valget vårt falt på Ragusa tett fulgt av Palermo og Licata som så langt er de mest profesjonelle havnene vi har sett her. Alle har nærhet til flyplass og skal være et godt sted å være om man oppholder seg i båten vinterstid. Vi håper selvsagt at vinter seiling er mulig også i år.

 

img_1353.jpg
Luremus

 

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tabbekvoten fylles sakte opp

18-26 Juli 2021, Siracusa grand Harbour Sicilia, Italy

 

Etter nesten tre måneders seiling langs vestkysten av Italia og mange svømmetak senere, var det på tide at minstematrosen mønstrer av igjen og returnerer til Norge. I et veldig kort øyeblikk så det ut som det var mulig å lande i Norge for overlevering av barn, men det var nesten for godt til å være sant og det viste seg senere og stemme. Etter Norske regler hadde en to timers transitt i Nederland medført karantenehotell på oss. Det er meningsløst for oss med ferske PCR tester, og dessuten helt friske, å sitte på et karantene hotell.

 

Vi må re-booke flighten slik at vi mellomlander Tyskland og drar videre til Sverige, det eneste frie landet i Skandinavia kan det virke som. Tyskland krever dokumentasjon på vaksinasjonen, antistoffer etter sykdommen, eller PCR test som ikke må være eldre enn 48 timer, selv ved transitt.

 

Vi tar en antigen test i Italia den 22. juli kl. 10.00, og vi vil få svar innen 30 minutter, og mottar et skriftlig dokument og EU Digital COVID-sertifikat. Utstyrt med denne dokumentasjon flyr vi til Göteborg via Tyskland den 23. juli, og ankommer Göteborg klokka 18.30. Vi kjører direkte til Svinesund for overlevering på Checkpoint Charlie aka. Svinesundsbrua. Selv med en fersk test og EU digitalt sertifikat må minstematrosen gjennomgå enda en PCR test på Norskegrensen. Man kan jo ikke stole på noen fremmede i disse dager!

 

six_19187e62-4b25-44d5-8404-200b4b442c8d

Minstematrosen møtes av Norsk byråkrati på Svinesundsbrua anno 2021.

 

Før flyging tilbake så innkjøpes det Marabou sjokolade og smågodt, noe de ser ut til å mangle helt i Italia. Å fly i disse tider er som å hoppe på en karusell under gang, alt endrer seg hele tiden. Det er kanskje ikke så rart at selv flyselskapene ikke klarer å følge med på reglene siden de forlangte PCR test ved en flyging til Sverige. Det finnes ingen slik regel for svensker. Det manglet ikke på gråtende personer på flyplassen som antagelig ikke hadde se rette papirene til å komme videre. Dessverre ser dette i stor grad ut til å ramme de eldre som ikke er vant til den digitale verden vi alle nå blir tvunget inn i.

 

Endelig tilbake i båten gjør vi en generaltabbe når vi skal fylle opp forsyninger. Havnen vi ligger i tilbyr en taxi service som vi har tenkt å benytte oss av når vi skal handle mat og forsyninger. Svette går vi et par km til Lidl og fyller opp et par handlevogner med godsaker før vi ringer til vår «service» som skal kjøre oss og alle varene tilbake til havna. Transporten ankommer i form av en sort og blank limousin..!

 

I følge blikkene vi får så er det antagelig første gang et par svette langtursseilere med to handlevogner har blitt plukket opp utenfor utgangen i en Lidl butikk av en limousin. Vi føler oss plutselig ganske malplasserte utenfor den Tyske lavpris butikken… 

 

En pent kledd herre kommer og tømmer våre handlevogner men vi blir geleidet inn i en skinn duftende aircondition atmosfære. Mens El Capitan gulper ned noe svalt vann som er tilgjengelig i bilen så innser vi at billig Lidl ikke kommer til å bli så billig allikevel, vi har ikke sjekket prisen for denne moroa. Vi nevner ikke prisen her, men vi fikk god hjelp til å bære alt bort til båten.

 

img_1368.jpg

El Capitan kjenner på den søte kløe før den sure svie!


Nei nå har vi fått mye billig mat gitt, la oss ta en limousin hjem 🤣

 

Denne uka så blir mannskapets nye oppdrag å forsøke å få en vaksine her i Italia. Vi får stille oss i vaksinekøen sammen med resten av befolkningen å se om vi også kan får en sprøyte.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 15 timer siden:

Fantastisk. Men selv om det kunne virke som det ble noe dyrt, så må det jo ha vært gøy å sitte i limousin en gang🙂


Det var våre første 2 km i limmo, og antagelig de siste :lol:

 

 grunn av ekstrem varme har vi utsatt vaksinejakten til i dag.
Det er så varmt på dagen at sandalene smelter fast i dekket, så vi har ikke orket tanken på å sjøsette jolla. Men i ettermiddag med sola litt lavere på himmelen ble den sjøsatt og vi tok oss inn til vaksine stasjonen.

 

Etter er par timers kø og litt trøbbel med de nordiske adressene så fikk både Skarpøye og El Capitan hvert sitt stikk med Pfizer og en ny tid for neste stikk den 31/8. 

 

Hurra og takk til Italia sier vi og ferierer med et glass med god Etna rødvin.

 

4E86F482-F1CE-4B2D-8107-AA03ACCF26EA.jpeg.b76f000d6f996a24a9380f5f065e3734.jpeg
En varm Skarpøye med papirene i orden. 

Bostedskommune: Abroad  Båtfabrikat/modell: Barbaria 40 Ocean  Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot  Byggemateriale: Plast  AIS type: Class B 
Link to post
Share on other sites

index skrev for 6 timer siden:

Godt dere har fått satt første sprøyte. Dere er jo litt mer utsatt enn andre siden dere reiser rundt i fremmede land. Så det er ikke dumt å være føre var. 


Hei @index og takk for kommentar 👍
Vi kommer nok ikke til å endre våre rutiner i vesentlig grad etter vaksinering. Rådene om avstand og hygienetiltakene har fungert utmerket under hele reisen og epidemien, så de holder vi på.
 

Det har vært særs viktig for oss å ikke belaste et allerede stresset helsevesen i de land vi har besøkt. Vi logger temperatur og generell helsetilstand på alle ombord daglig. Disse data føres ned i loggen, og det har vi gjort siden mai 2020. Vi logger også alle aktiviteter vi gjør utenfor båten som f.eks. handling eller restaurant besøk med navn og sted, samt beskyttelse tiltakene vi gjorde som munnbind eller om vi klare å holde tilstrekkelig avstand etc. Det høres kanskje omstendig ut, men på denne måten vil det være enklere å gjøre en smittesporing om uhellet skulle være ute. 
 

I tillegg til at vaksinen gir oss god beskyttelse, så gjør den også det enklere for oss å reise rundt slik som reglene nå stammes inn i Europa for uvaksinerte. 

Link to post
Share on other sites

Extremväder och ett högst ofrivillig stick!

28-31 juli 2021. På svaj i Grand Harbour Siracusa, Italy

 

Ut och lek ungar!

I Sverige finns en djupt inrotad regel som de allra flesta av oss får med sig med modersmjölken. Den är lika odiskutabel som varm lunch och handlar om att man skall utnyttja dagsljuset och framförallt solljuset.

 

Vem minns inte när mamma ropade till oss ungar; 

– Sitt inte inne, gå ut och lek medans solen skiner!

 

Vi är många som stundtals känt oss piskade att ta en snabb promenad efter lunchrasten på jobbet och att inte utnyttja dagsljuset mitt på dagen när man varit ledig är snudd på en kriminell handling. 
 

Under flera månader har vi gått på upptäcksfärd när vi ankommit nya destinationer, letat efter närmaste tvättinrättning, bunkrat upp båten eller lagat mat i öppen gaslåga. Allt under stekande sol och under dygnets varmaste timmar. Vanans makt är stor men nu har vi äntligen lärt oss! Vi börjar sakta med säkert äntligen anamma en dygnsrytm som är helt nödvändig i detta medelhavsklimat.

 

Hot hot hot!

 

img_1383.jpg

Varmt!

 

img_1378.jpg

På spaning efter svalkan som flytt.

 

På Sicilien och i Siracusa råder just nu en extrem värmebölja. Temperaturen är närmare 30 grader på morgonen med stiger till närmare 43- 44 grader från lunch till de sena eftermiddagstimmarna. Nästan alla luckor stängs i båten för att försöka förhindra den heta luften skall leta sig in. Vissa luckor är öppna till viss del i förhoppning att skapa korsdrag. Hela båten är klädd i presseningar för att minimera effekten av solens strålar.

 

Mellan 12 och 18 ligger vi i stort sett helt stilla på varsin soffa i salongen. Vi dricker litervis med flaskvatten, kokar vätskeersättning och försöker stå ut medan fläktarna går för högtryck. Att hoppa i havet ger en kortvarig svalka eftersom det är minst 30 grader i vattnet.

 

Under den tidiga förmiddagen tar vi alltså dingen iland för att sträcka på våra apostlahästar. Vi smyger oss längs skuggiga gränder, dricker iskaffe under stora parasoller och är noga med att vara tillbaka i båten innan lunch.

 

img_1372.jpg

På jakt efter skugga och en iskall öl

 

img_1371.jpg

Livgivande vatten!

 

img_1374.jpg

Vino Bianco

 

I dag är hett och blåsigt när vi tar dingen tillbaka till båten, man skulle tro att vinden svalkar men inget kan vara mer felaktigt. Vinden känns som en stor byggfläkt på full styrka och huden känns blästrad. 

 

Rådig insats av El Capitan

Bukten utanför Siracusa är full av flytande sjögräs i långa trådar som vi åker sicksack emellan. Vi förstår inte hur sjögräset letat sig in i bukten eftersom det varit stiltje i flera dagar.

 

Lusten att bada är inte överhängande i det grumliga vattnet med omkringflytande sjögräs men helt nödvändigt men idag önskar jag att jag lät bli.

 

I en badhandduk har ett vilsekommet bi tagit in för landning och är inte alls nöjd över att bli störd. Ett bistick på halsen och ett vrål från Skarpöga får El Capitan att komma på fötter från ett behagligt ryggläge. Snabb administrering av ett Histaminpreparat och en iskall ölflaska på sticket för att få ner svullnaden är den ”första hjälpen insatsen” från El Capitan och det ska han banne mig ha en välförtjänt eloge för.

 

Skarpögas insats i detta drama är att inta ryggläge medan både adrenalin och tydliga psykosomatiska inslag får diverse symtom att avlösa varandra. Hon är ju inte sjuksköterska för inget!

 

När Skarpöga förstår att hon kommer att överleva trots liten svullnad vid sticket, inbillad trånghet i halsen och domningar i tungan behöver hon gå på toaletten och då…..

 

Trøbbel i trumpeten!

Några rader från El Capitan

 

Det er supervarmt i dag, og jeg sitter helt rolig å koser meg i min kunstig stille verden takket være AirPods støydemping. Plutselig hører jeg et nødrop fra toalettet. Alle båteiere med dass innabords vet at et nødrop som kommer fra dass er en av de verste nødropene. Jeg er på nippet til å late som at jeg ikke hørte det, det er tross alt over 40 grader i dag, Skarpøye gir seg ikke og denne gangen høres det verre ut enn et bistikk. Bilder av et tett toalett flimrer forbi i mitt overopphetende hode….!

 

Når et båttoalett slår seg vrangt så er det omtrent like pinlig for begge. Det er pinlig for vedkommende som akkurat har brukt toalettet og står der med uferdig business, og den som må fikse det. Lykkelig er vel jeg som har en matros som bare kvitter seg med rosevann!

 

Pumpa sitter fast og etter en rask diagnose så jeg er ganske sikker på at noe av sjøgresset vi har sett flyte rundt i sjøen har kommet seg inn i vanninntaket, utsiktene er bedre enn ventet altså. Av med toppen av pumpa, og riktignok er ventilene er fulle av lange sjøgress. Etter at alt er renset ut så virker pumpa slik den skal igjen. Det er vått på dørken, mesteparten er svette fra El Capitan :sweat:

 

Framåt kvällen stillnar vinden och hettan ger vika för en mer uthärdlig värme. Lugnet lägger sig åter ombord på Sothis. 
 

Slutet gott allting gott!

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Big Horn skrev for 17 timer siden:

Herlig tråd og ekstremt morsomt og ærlig skildret!

Tack för väldigt trevliga ord från dig Big Horn! 
Alltid kul att få feedback på vår reseblogg från er på båtplassen. Hoppas du också har en fin båtsommar🌞

Link to post
Share on other sites

Windspeed skrev for 17 timer siden:

Tusen takk for fantastisk lesning!:thumbsup:

Oppdaget tråden rundt midnatt og leste til kl 0300.

 

Gleder meg til fortsettelsen!

Hej Windspeed!
Det var ju inte vår mening att hålla dig vaken om natten😜 men skoj att du gillande vår reseblogg. Tusen tack för din feedback!
Medan du väntar på nästa inlägg så kan du läsa om vår första resa - Kanalturen 2014 - då vi reste runt på Europas inre vattenvägar under 5 månader. Du hittar den på www.sothis.se

Mycket nöje! 

Redigert av Skarpöga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skagenekspressen skrev for 14 timer siden:

Takker for flott reiserapporter. En annen god marina på Sicilia er Capo d`Orlando. Ligger på nordkysten, sør for de Eoliske øyer.

Tack för hygglig feedback! Denna gången seglade vi direkt från Vulcano, som också tillhör de Eoliska öarna, till utanför Cefalu. Men Capo D’ Orlando har vi till godo, så hjärtligt tack för tipset! 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Budsjett og annet tørrprat i varmen.

1 – 5 August 2021, for anker utenfor Siracusa, Italy

 

Det er mange som går med en drøm om å seile langt og lenge, det gjorde vi også. Det var forholdsvis enkelt å finne informasjon om utstyr og utstyr som var kjekt å ha med seg samt hvilken båt man burde ha etc. etc. Ikke alle tipsene var like gode, men stort sett kan man finne nyttig informasjon om det meste, bortsett fra hva det å være på tur faktisk koster. Å utruste en normalt utstyrt 12 meter båt for en lengre tur i moderat farvann koster ca. 200 tusen, litt avhengig av hvor mye luksus utstyr du ønsker deg, hvor bra stand den er, og hvor mye reservedeler du kjøper i forkant. Siden oppgradering av båten foregår når man fremdeles har en jobb så var vi mest interessert i de løpende kostnadene når man har kommet seg ut, og ikke har noe inntekt.

 

778E350F-22E7-4AC5-AAE7-1F6A7B97436B.jpeg.161f8daa4cdf7a1d9bc029139e6c85ed.jpeg

Vi har alle forskjellige budsjett.  Her er den 88 meter lange fullriggeren Maltese Falcon et steinkast fra oss


Verdien av båten er ikke en del av selve turbudsjettet, heller ikke bortfall av inntekt etc. Sånn sett er langtur en økonomisk katastrofe, og hadde man regnet med alt dette så hadde ingen vanlig arbeidstakere dratt på tur. Det er vel også meningen at de fleste fornuftige mennesker skal holde seg hjemme. Vi hadde riktignok brukt og bodd i båten uansett om vi hadde dratt på tur eller ikke.

 

Vi har sett litt på hvor mye vi evt. måtte jobbe for å holde oss flytende på tur, og vi tipper at vi hadde klart oss greit om en av oss hadde jobbet en 50-60% stilling i «normalt» betalt arbeid. Det er heldigvis mer vanlig å jobbe på distanse så en slik tanke bør man kanskje ta med seg om man ønsker å jobbe underveis. De få seilere som klarer seg økonomisk via sosiale media som YouTube jobber antagelig mer mye enn 100% stilling.

 

Budsjettene vi fant på internett for båter i vår størrelse varierte veldig mye. Noen bruker enorme summer og andre påstår at de klarer seg med knapper og glansbilder. Mange har åpenbart ikke regnet med alt, og andre har regnet med alt helt ned til sin egen begravelse. På en annen side er et budsjett ofte veldig personlig og kanskje ikke så relevant for andre. Det finnes ingen økonomiske mirakelkurer, i hvert fall som ikke innebærer å sitte i båten å drikke vann og spise poteter og løk hver dag.


image.jpeg.c682d4e1a13f6682e75a16f49e24cd0b.jpeg

Best å unngå havner, €200 pr natt for vår båt.
Ingen dusj, wc eller strøm tilgjengelig til denne prisen, litt dyrt står det i en av kommentaren til havnen.

 

Så hvordan ønsker vi å presentere kostnadene? Vi legger ut komplett oversikt over alle poster på vårt budsjettet som har vært i bruk til nå. Her er prosentsatsen av totalen på alle utgifter vi har hatt i 2020 og 2021. 
 

Så har du lagt opp til et budsjett på 10000 pr. mnd. kan du enkelt se om 19% av det vil holde til mat for dere pr. mnd. Det er verd og merke seg at 2020 startet med kanaltur i Sverige og fortsatte i Europa frem til September. 2021 har kun vært i middelhavet. Dette er våre kostnader og deres kan selvsagt se annerledes ut.

 

2020

image.jpeg.b6c8035569db90074510fcf3d5224970.jpeg

2021

image.jpeg.4a635e1db4ae3d32360839151f9ea8b6.jpeg


På en annen side kan du møte feil personer på din reise som kan endre budsjettet ditt med over 100%.!

 

En 30 fots seilbåt kom inn i bukta med storseilet delvis oppe. Det blåste 13 m/s og det var hvite topper på bølgene. De ankrer opp fremdeles med et flagrende storseil og jeg tenker ikke noe mer på det før jeg ser en mann med caps i vannet samt en sånn rød livbøye. Båten har mistet festet og driver nå sidelengst i ganske stor fart hvor mannen svømmer det han kan etter.

 

Jeg planlegger å ta jolla bort for å høre om de trenger hjelp. Bølgene er såpass store at jeg ønsker å ha på vesten. Før jeg kjører så ser vi at det er to personer til på båten så vi nøyer oss foreløpig å observere i kikkerten så lenge. Båten får feste igjen og retter baugen mot vinden, mannen i vannet tar igjen båten, men til forundring går ham ikke opp i båten. Sitter han fast i noe?

Person nr. to går nå ned badestigen og hiver seg i vannet, og det går ikke mange minuttene før båten mister festet igjen og driver av gårde i bra fart mot en annen båt. Begge to svømmer etter båten det de kan og den ene får kastet seg inn i livbøyen. Heldigvis får ankeret igjen feste, det er nå ikke langt fra kollisjon med en annen båt som ligger for anker. Jeg anslår at de har drevet totalt et par hundre meter. Bedagelig og i 13 m/s går begge to opp badestigen, starter motor og kjører i vei. Det var det merkeligste synet vi har sett så langt på turen. Noe som for andre så ut som en nødssituasjon var tydeligvis bare et koselig bad.

 

68203F19-6CF8-43AC-A68F-55A788A2AE11.jpeg.4be795409366d74c678705498fb52ae2.jpeg
 

C7C9DD20-9BD4-40F2-8166-23D367EA6AF7.jpeg.1447d165f1a2a47a84230145534bc599.jpeg

Skarpøye elsker markeder.

 

Det er også andre budsjetter som er relevant på tur nemlig strømbudsjettet. Selv om sola skinner hver dag og lader batteriene så tapper kjøleboksen strømmen i tilsvarende takt. Varmebølgen som vi opplever i disse dager en en av de verste på mange år her nede. Det er ikke nok med korona tydeligvis, vi skal oppleve krisevarme også.

 

Men, det var vel opplevelser vi søkte :-). Vi har heldigvis byttet ut vår interne Bavaria kjøleboks med to eksterne kjølebokser med mye bedre effekt. Den ene boksen lagrer vi middager og den andre tar seg av frokost relaterte matvarer. På den måten har vi også litt redundans om en av de skulle slutte å virke. Å kaste masse dyre matvarer pga. defekt kjøleboks er noe vi søker å unngå. Kjøleproblemer er den vanligste feilen på langtursbåter sies det, så ikke undervurder kjølekapasiteten.

 

Et annet budsjett er vannbudsjettet. Vann er tungt og mye vann går med i form av svette bare å skaffe vann. Det går nå ca. 6 liter om dagen bare i drikkevann og det skal ikke være langt til butikken før du skjønner at det blir lange armer og mye svette å bære vann i over 40 grader. I tillegg kommer alt vann du må bære i kanner til matlaging dersom du ikke ligger i havn. «Jeg bare kjører watermakeren» sier du, ja spør de som ligger til evig tid å venter på service på sin watermaker. De bærer også vann sammen med oss 😂

 

En annen ting som det kan være verd å merke seg er skyggelegging av båten. Vi kjøpte inn noen firkantede presenninger til skyggelegging, men vi ser nå at disse ikke passer veldig godt inn. Det kan være lurt å lage eller kjøpe inn skreddersydde skyggeløsinger som er mer enn bare biminien for de aller varmeste dagene.

 

Aske fra alle skogbrannene kommer drivende og legger seg som små sorte snøflak i cockpiten bare for å påminne oss om at det kan bli varmere..

 

60A41375-6196-4397-9236-48110DF10233.jpeg.f1467aa025afb558c5a74090bbdf2458.jpeg

Temple of Apollo er et av de viktigste antikke greske monumentene i Siracusa

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 45 minutter siden:

Følger med, veldig bra reisebeskrivelse !

 

vedr dette med strømforbruk hur mange W solpaneler har dere ?

funker viftene bra ? Jeg har installert de samme, men har bare 2 ‘so far’ :smiley:


Hei @Gunga Din hyggelig å høre fra deg igjen :smiley:
Blir det noe tur på deg snart?

 

Vi har 4x100W paneler, slike høyeffektive fra sparlys. Det har så langt holdt veldig bra for oss, men praktisk sett så hadde 2x200 spart meg for mye kabelsalat og montering. Vi har en beskjeden forbruksbank på bare 270 amp. Om den hadde vært dobbelt så stor ville kanskje den ikke ha vært ladet opp like godt? 
 

Viftene går 24/7, uten disse hadde vi antagelig flyttet inn på hotell. Vi har 4 stk. Sirocco og 1 stk. Ultimate, men vi ønsker oss 1 stk. Sirocco til på soverommet og 1 stk. Ultimate på dass. Det blir satans varmt på trøkkeriet når man jobber i det lille rommet i varmen :sweat:. Så to stykker vil jeg si er i minste laget. Selv om forpiken står tom mye av tiden så går viften der for å skape sirkulasjon. Skal du ha gjester i båten så må de også ha vifter. På en annen side drar de kanskje raskt igjen om du ikke har det :giggle:
 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...