Vestkystseiler Svart 15.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2021 Kineserne har et litt mer realistisk tilnærming til problemet enn tyskerne har: https://www.nature.com/articles/d41586-021-02459-w Link to post
Solseng Svart 15.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2021 Damned if we do, damned if we don't... Jeg er klimapessimist - d.v.s. at jeg tror på klimatrusselen, men ser egentlig ingen farbar vei ut gitt at vi alle har våre prioriteringer, måter å vurdere og vektlegge ting på og ikke minst vår/min egen psyke som iherdig forsøker å finne snarveier og bortforklaringer for å opprettholde status quo eller som drivstoff til egne drømmer, ambisjoner og lengsler. Man kan selvsagt bli litt forfjamset over alle overskrifter og slagord som har blitt framført fra miljøbevegelsen - ikke alt er nok 100% gjennomarbeidet og ferdigtyggd - eller kvalitetssikret, men mye har sin rot i virkeligheten. Dermed kan man ikke bare skalke lukene og avfeie alt heller. Så hvis jeg skulle gitt et eksempel på hva jeg mener er viktig og riktig kunnskap om klima og klimatrussel, må det bli denne forelesningen her: Det er selvsagt mange andre ting knyttet til debatten rundt klima, men akkurat denne tematikken tenker jeg vi har godt av å ha i bakhodet selv som vi insisterer å gå baklengs inn i fremtiden... Vel verdt å bruke en time på å få en god innføring i hvordan viktige ting (som véret jo er for mange av oss) henger sammen med andre ting. Link to post
Ida Marie III Svart 15.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2021 Dommedagsprofeter har eksitert så lenge det har vært mennesker på denne kloden... Er ikke mer en 50 år siden de samme spåmennene spådde ny istid .. Slapp av, nyt livet...det gjør jeg...det samme gjør våre ansvarlige politikere... Link to post
nomen Svart 15.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2021 Vestkystseiler skrev On 15.10.2021 at 17.07: Kineserne har et litt mer realistisk tilnærming til problemet enn tyskerne har: https://www.nature.com/articles/d41586-021-02459-w Vis hele sitatet Hadde våre politikere vært mer frampå, kunne det vært VI som hadde kjørt test på thorium reaktoren. På Fensfeltet i Ulefoss anslås det å ligge mellom 60 og 100 ganger så mye energi som vi hittil har pumpet opp av nordsjøen i form av thorium. DA kunne vi begynt å snakke om å legge ned oljenæringen, og det grønne skiftet tenker jeg! Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Solseng Svart 15.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2021 Ida Marie III skrev On 15.10.2021 at 20.56: Dommedagsprofeter har eksitert så lenge det har vært mennesker på denne kloden... Er ikke mer en 50 år siden de samme spåmennene spådde ny istid .. Slapp av, nyt livet...det gjør jeg...det samme gjør våre ansvarlige politikere... Vis hele sitatet Jada, jeg gir totalt faen jeg også. Link to post
Komodo Svart 16.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2021 morpho79 skrev On 12.10.2021 at 7.26: Så er jeg ikke umiddelbart overbevist om at det ikke finnes kobber nok. Det tror jeg det gjør, og jeg tror hoveddelen av dette allerede er utvunnet, og jeg tror tilogmed det finnes beregninger og modeller som viser dette. Vis hele sitatet Du tror det er kobber nok. Har du noe tallmateriale på dette? Ellers, tanken på å kjøre alt på strøm er jo flott, vi må bare få realisert et par utfordringer om å lage nok strøm, samt litt infrastruktur. Det å tapetsere jordkloden med solcellepaneler og vindmøller tror jeg kommer til å stoppe seg selv, men det er sikkert et fint supplement. Miljøkonsekvensene ved å bygge ut, drifte og vedlikeholde, samt sanere vindmølleparker gjør at vi ikke kan løse energibehovet på den måten. Bladde litt i et gammelt TU som lå på stuebordet nå, der var det en artikkel om kjernekraft og thorium. For en del år tilbake var det mye snakk om at thorium kunne løse energiutfordringene, men så har det blitt merkelig stille. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bliss X Svart 16.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2021 Nå må vi snart få noe maritimt relatert her ... Link to post
lurvetass Svart 16.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2021 Hadde vært spennende om folket hadde fulgt TS sitt spørsmål om fremtidens fritidsbåtliv. Kan vi ikke diskutere båtskrog energieffektivisering i fremdrift, nye teknologier som kan ha betydning? Hva folket her tror om politikere og klimaspørsmål kunne vært i en egen tråd et annet sted. Hilsen Lurvetass Link to post
Mulligan Svart 16.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2021 lurvetass skrev On 16.10.2021 at 14.19: Kan vi ikke diskutere båtskrog energieffektivisering i fremdrift, nye teknologier som kan ha betydning? Vis hele sitatet Akkurat. Skrogform. Det er en god grunn til at båten til Birgit Skarstein ser ut som den gjør. Link to post
dobsen62 Svart 16.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2021 lurvetass skrev On 16.10.2021 at 14.19: Kan vi ikke diskutere båtskrog energieffektivisering i fremdrift, nye teknologier som kan ha betydning? Vis hele sitatet Dette har jo seilbåtdesignere hold på med i åresvis. Det settes stadig nye fartsrekorder. Link to post
Ida Marie III Svart 16.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2021 dobsen62 skrev On 16.10.2021 at 15.47: Dette har jo seilbåtdesignere hold på med i åresvis. Det settes stadig nye fartsrekorder. Vis hele sitatet Hvor revolusjonerende har utviklingen av seilbåtskrog vært de siste 20 årene..?? Og hvordan vil dere måle det..? Link to post
Mulligan Svart 16.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2021 Ida Marie III skrev On 16.10.2021 at 16.14: Hvor revolusjonerende har utviklingen av seilbåtskrog vært de siste 20 årene..?? Vis hele sitatet Link to post
dobsen62 Svart 16.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2021 Ida Marie III skrev On 16.10.2021 at 16.14: Hvor revolusjonerende har utviklingen av seilbåtskrog vært de siste 20 årene..?? Vis hele sitatet Planende skrog. Pogo, Elan, Dehler osv Link to post
Havarita Svart 16.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2021 lurvetass skrev On 16.10.2021 at 14.19: Kan vi ikke diskutere båtskrog energieffektivisering i fremdrift, nye teknologier som kan ha betydning? Vis hele sitatet Artig paradoks ift motorbåter: For 50 år siden installerte man gjerne 10hk i en 25 fots båt, og oppnådde 7.5knop på et godt tungt trebåtskrog. Sjektene tøffet 6-7 knop med 3.5hk motor for 100 år siden. En robåt kunne man få opp i 4 knop bare med muskel kraft. Det er derfor ikke så vanskelig å lange drivstoffgjerrige skrog. I ettertid har utviklingen gått mot lettere skrog, og gjerne både 30 og 50 hk installert på en 25 foter. Fiskebåter langt mer. Farten er dog den samme. (innenfor 1 desimal bak komma) Hvorfor? Det enkle svaret er at drivstoffet er relativt sett blitt billigere, så fokus på komfort (støy), bekvemmelighet og manøvreringskrefter. Installasjonskostnaden for noen ekstra hk er nesten ingenting, for du må uansett ha både propell, aksling, gear og betjeningshendler. Dette blir en relativt større andel av installasjonen jo mindre motor du putter inn. Det produseres nesten ikke dieselmotorer under 15hk for båtbruk lengre. Disse skrogene er energieffektive og 'klimavennlige' uansett hvilken fremdrift du baserer deg på: Batteri, diesel eller bensin. Innenbords eller utenbords. Bigfoot påhenger er nok rimeligst, og sannsynligvis også mest 'klimavennlig', og enklest å vedlikeholde. Eksempel: Yellowboats er 25 fot. Tror de har 15hk påhenger, men med 9.9 kan de også lovlig føres av en 4 åring. (Uten at jeg vil anbefale akkurat det). Jeg holder et stalltips på at saktegående større bobåter 30-50 fot, gjerne 2 skrogs for deplasementsfart vil være vinnere fremover. Slow-life kan være veldig behagelig.? Link to post
navid Svart 16.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2021 (redigert) Mitt stalltips er at innen fem år har vi ombygde dieselmotorer som går på ren hydrogen eller en blanding av hydrogen og gass i våre planende dieselpurker. Verden går da tross alt fremover. Redigert 16.Oktober.2021 av navid (see edit history) Link to post
TideRace Svart 16.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2021 Havarita skrev On 16.10.2021 at 19.38: Jeg holder et stalltips på at saktegående større bobåter 30-50 fot, gjerne 2 skrogs for deplasementsfart vil være vinnere fremover. Slow-life kan være veldig behagelig.? Vis hele sitatet Greit nok, og denne teknologien ble jo allerede oppfunnet for over 6000 år siden. I dag kalles det for seilbåt og mer miljøvennlig kan det neppe bli. Stalltipset mitt når diesel på land og sjø sidestilles avgiftsmessig vil seilbåter være den fremtidige vinneren i båtmarkedet. Se til Sverige og Danmark og hvilke båttyper som dominerer markedet der. Link to post
NilsPils Svart 16.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2021 Havarita skrev On 16.10.2021 at 19.38: Slow-life kan være veldig behagelig. Vis hele sitatet Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Svart 16.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2021 Mulligan skrev On 16.10.2021 at 17.01: Vis hele sitatet En skal fire en del på kravene for å feriere i den der... Link to post
Komodo Svart 16.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2021 Ida Marie III skrev On 16.10.2021 at 16.14: Hvor revolusjonerende har utviklingen av seilbåtskrog vært de siste 20 årene..?? Vis hele sitatet Mulligan skrev On 16.10.2021 at 17.01: Vis hele sitatet Ser du for deg å dra på familieferie i en slik farkost? Jeg vet ikke hva din agenda er Mulligan, men jeg minnes at for en tid tilbake proklamerte du at utfordringen med rotorblader fra vindmøller er løst. Kanskje på tide at du utdyper litt? Jeg har nemlig ikke fått med meg at dette avfallsproblemet er løst. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mizar Svart 17.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2021 (redigert) lurvetass skrev On 16.10.2021 at 14.19: Hadde vært spennende om folket hadde fulgt TS sitt spørsmål om fremtidens fritidsbåtliv. Kan vi ikke diskutere båtskrog energieffektivisering i fremdrift, nye teknologier som kan ha betydning? Hva folket her tror om politikere og klimaspørsmål kunne vært i en egen tråd et annet sted. Vis hele sitatet Det er litt vanskelig å diskutere "elektrisk båtliv" når klimahysteriet er satt i gang av politiske avgiftsbehov, på toppen av samfunnet. Helt personlig, skjønner jeg ikke at folk finner seg i dette, og det blir nesten umuig å diskutere denne situasjonen våre myndigheter har satt oss i, uten å diskutere politikk og "klimavitenskap". Samtidig er det nyttig å vite at fritidsbåter slipper ut lite CO2 hvis man sammeligner med internasjonal skipsfart. Det samme gjelder El-biler. Så det kan ikke være hensynet til det globale klimaet, som driver denne syke energipolitikken. Det er stort sett bare tomme ord, i forhold til de reelle problemene vi mennesker skaper i naturen. Fritidsbåt brukerne har ingen grunn til dårlig samvittighet for sin lille dieselmotor. Hvis jeg skal mene noe om elektrisk drift av fritidsbåter, uten at man samtidig kaster hele ideen med fritidsbåt "på havet" (der ble det litt maritimt, ærede Moderator ), så mener jeg at man må tenke på: Friheten til å bevege seg på vannet uten for mye rekkeviddeangst er vel selve ideen med et bekymringsløst båtliv? Det krever at man har med seg en energikilde som minst tilsvarer diesel som energilager. Det må kunne dimensjoneres etter hver skrogtypes krav. Så gir økonomien til båteier hva slag båt man har råd til, og hvordan man vil designe sitt eget fritidsliv, vanligvis ferie, i båt. Hvis vi skal la myndighetene avgjøre dette, får vi bare masse avgifter til å fø på (mate) de samme myndighetene. Det har vi sett nok av allerede. Så langt ser ikke jeg annen teknologi enn energilagring med hydrogen, som gir denne friheten (se ovenfor) og sikkerheten for at man kommer hjem igjen. Dette MÅ være forutsigbart (og det er dessverre ikke vind og bølgehøyde) - hvis en fritidsbåt skal være trygg andre steder enn veldig nær land. Energilager med hydrogen gjør at man kan ha elektrisk fremdrift og dekke alle hensyn til komfort. Fuelcell avgir til og med litt varme som kan brukes enten til å koke kaffen om bord (men man har strøm nok til en kokepalte), eller varme kabinen. Sikkerhetsmessig er hydrogen mer krevende enn diesel å ta med seg. Men man håndterer jo propangass om bord og da får mean det vel til med hydrogen også. Jeg ser for meg en form for lading av gasspatroner med hydrogen på land, og en sikker bajonettfatning for tilkobling i båten. Og en bytteordnign der båteier velger hvor mange "patroner" han eier. Så kan disse byttes med fulle gassflasker mot betaling av av et mellomlegg for gasskostnaden. Omtrent som med propanbeholdere. Et forurensningsfritt, stillegående båtliv som konkurrerer godt med "tøymotor". Redigert 17.Oktober.2021 av Mizar (see edit history) Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
NilsPils Svart 17.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2021 Jeg har overhodet ikke forstått hvorfor jeg skulle drive båten min med hydrogen, annet enn at myndighetene måtte kreve det ved lov og samtidig subsidiere hydrogen kraftig. Å bruke hydrogen som energibærer er jo en voldsom sløsing med energi, noe som gjør at det ikke kan bli rentabelt (eller "økonomisk bærekraftig" som noen sier i disse tider). Jeg tror dieseldrift vil være hoveddrivstoff ut min levetid, og at batteridrift kommer mer og mer etter hver for dem som ikke trenger spesielt lang rekkevidde. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 17.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2021 Komodo skrev On 16.10.2021 at 21.51: Jeg vet ikke hva din agenda er Mulligan, men jeg minnes at for en tid tilbake proklamerte du at utfordringen med rotorblader fra vindmøller er løst. Kanskje på tide at du utdyper litt? Jeg har nemlig ikke fått med meg at dette avfallsproblemet er løst. Vis hele sitatet Det er vel en parallel til plastbåtproblemet . ? Men med den forskjellen at vindmøllevingene ikke kommer sammen med en masse andre komponenter en må ta seg av først. Jeg tenker meg en stor shredder som tygger bladene til småbiter som brukes som fyllmasse, eller helst brennes. Man har jo idag shreddere som tygger hele biler med motorblokk. Kanskje en ide å starte opp på Fosen Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Svart 17.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2021 NilsPils skrev On 17.10.2021 at 9.01: Det er vel en parallel til plastbåtproblemet . ? Men med den forskjellen at vindmøllevingene ikke kommer sammen med en masse andre komponenter en må ta seg av først. Jeg tenker meg en stor shredder som tygger bladene til småbiter som brukes som fyllmasse, eller helst brennes. Man har jo idag shreddere som tygger hele biler med motorblokk. Kanskje en ide å starte opp på Fosen Vis hele sitatet Jeg skulle likt å sette det reelle miljøregnskaper på disse vindmøllene... Er ganske sikker på at det er total skivebom... Kjenner folk i kranbransjen som setter opp disse vindmøllene.... Om bare halvparten av det de forteller er sant, så er det hele en økonomisk katastrofe... Link to post
lurvetass Svart 17.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2021 Ikke lett å droppe diskusjonen om hva man tror på, angående klima og kraftproduksjon. Men det er fremtidens båtliv som er tema her. Det er ny forskning på hydrofil typer og løfte hele skrog ut av vannet, men er det noe her for større fritidsbåter?. Er det noen forskning på nye motorbåtskrog? Finnes det skrog som kombinerer fordelene ved planing og halvplaner og deplasement? Når det gjelder fremdrift hadde kanskje en form for hybrid teknologi vært interessant? Greenline har jo et konsept som ser fint ut? Fins det andre? Hilsen Lurvetass Link to post
navid Svart 17.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2021 lurvetass skrev On 17.10.2021 at 12.52: Det er ny forskning på hydrofil typer... Vis hele sitatet Hmm....Ny forskning på hydrofil-båter har ikke jeg fått med meg, er det noe for fremtidens fritidsbåter? Link to post
Recommended Posts