Jump to content

Hortenstreffet 16-18.juni


Astor

Recommended Posts

Jeg synes du har noe dårlig bakgrunn for å stille en slik diagnose.

Man er ikke paranoid dersom man synes dårlig om å få identifiserbare bilder av båten publisert.

Joda, poenget er oppfattet.

Du er selvsagt velkommen til treffet, Krapyl. Men du må jo innordne deg de regler som vi andre har, eller for å si det på en annen måte, de reglene vi IKKE har. Husker i fjor at det ble knipset i øst og vest.

Meld deg på å bli med på morroa! Men skal du stille ingkongnito, må du bruke maske. :lol:

6. kapitel. Forskjellige bestemmelser.

 

§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,

b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller

e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum1 eller § 27 andre ledd.

 

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

 

Tilføyd ved lov 23 juni 1995 nr. 37 som opphevet den tidligere lov om rett til fotografi av 17 juni 1960 nr. 1 § 15 (i kraft 30 juni 1995 iflg. res. 23 juni 1995 nr. 572).

1 Skulle trolig være § 23 tredje ledd.

 

§ 46. Et åndsverk må ikke gjøres tilgjengelig for almenheten under en tittel, et dekknavn eller et merke som er egnet til å fremkalle forveksling med tidligere offentliggjort verk eller dets opphavsmann.

 

§ 47. Andre enn opphavsmannen selv må ikke uten hans samtykke sette hans navn eller merke på eksemplar av et kunstverk.

 

Opphavsmannens navn eller merke må ikke i noe tilfelle påføres et eftergjort eksemplar således at det kan forveksles med det originale.

 

§ 48. Selv om opphavsrettens vernetid er utløpet, kan et åndsverk ikke gjøres tilgjengelig for almenheten på en måte eller i en sammenheng som er krenkende for opphavsmannens litterære, vitenskapelige eller kunstneriske anseelse eller egenart, eller for verkets anseelse eller egenart, eller på annen måte antas å kunne skade almene kulturinteresser.

 

Uten hensyn til om vernetiden er utløpet eller ikke kan vedkommende departement, når opphavsmannen er død, forby at et åndsverk gjøres tilgjengelig for almenheten på slik måte eller i slik sammenheng som nevnt i første ledd. Slikt forbud kan departementet også nedlegge på begjæring fra en opphavsmann som lever, dersom verket ikke er vernet her i riket.

 

Bestemmelsen i § 3, første ledd, får tilsvarende anvendelse, selv om opphavsrettens vernetid er utløpet eller verket er uten vern her i riket.

 

Jeg tror nok dessverre Astor må rette seg etter Norsk Lov i dette tilfellet, her ser det ikke ut til å være smutthull for publisering av slike bilder uten at personen på bildet samtykker. Så Krapyl kan nok komme ganske så tygt. Det er også rettningslinjer for fotografering av båter, hus, osv, men her er det andre lover som gjelder.

 

Kilde: Lovdata.no

Redigert av messepiken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vanligvis holder jeg meg unna diskusjoner av denne art, men nå klarer jeg ikke å få fingrene unna tastaturet. Hva i det du "messepiken/Shipman28" har uthevet i ditt innlegg ovenfor skulle bryte mot norsk lov om jeg legger ut et bilde av en del personer fra treffet på f.eks. min hjemmeside så fremt jeg ikke oppgir navn på personene på bildet?

 

Kan du også vennligst opplyse adressen for hva du siterer fra.

 

Lars H.

(admin av eget forum)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok dessverre Astor må rette seg etter Norsk Lov i dette tilfellet, her ser det ikke ut til å være smutthull for publisering av slike bilder uten at personen på bildet samtykker.

Nå vel, det er §45c som er av interesse her, og den har en rekke unntak. Jeg vil tro at Krapyl og båten hans sikkert kan holde så lav profil at unntaket i bokstav a er uaktuellt, men unntakene i bokstavene b og c er litt verre å komme seg rundt. Dog er det kanskje mulig, selv om det er upraktisk, å legge båten på svai såpass langt unna treffet at i det minste båten ikke blir avbildet i forbindelse med treffet.

 

For øvrig har også Datatilsynet lagt ut en del relevant informasjon.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, vi er alle forskjellige.

Noen ser det som helt topp å komme i bla' mens andre farer litt mer anonymt gjennom livet.

Det er vel kanskje ikke bare jussen som bør passes på men også etikken.

Det kan være ugrit for noen å bli avbildet i litt for lystig lag og assosiert med diverse greier.

Noen har kanskje en one-off og blir gjenkjent overalt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Jeg får vel svare litt på mitt eget spørsmål. I 6. kapitel. Forskjellige bestemmelser. (hvor det nå måtte være fra) står det flere unntak fra det å offentligjøre bilder:

1: avbildningen har aktuell og allmenn interesse. Ikke aktuell, dette har absolutt "aktuell og allmenn interesse"

2. avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet. Helt korrekt, din person er fullstendig uviktig

3. bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse. Stemmer perfekt med lovtekst.

4. Dette går vel mer på mine egne rettigheter til å publisere bildet.

5. Nå orker jeg ikke å gå dypere i lovtekstene

 

Lars H.

(tar en pause nå, - må lufte skipshunden)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok dessverre Astor må rette seg etter Norsk Lov i dette tilfellet, her ser det ikke ut til å være smutthull for publisering av slike bilder uten at personen på bildet samtykker. Så Krapyl kan nok komme ganske så tygt. Det er også rettningslinjer for fotografering av båter, hus, osv, men her er det andre lover som gjelder.

 

Kilde: Lovdata.no

Bilder fra et baatplassentreff vil gå under et av de untak som er nevnt, f.eks dette:

 

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse

Link to post
Share on other sites

Med bakgrunn som fotograf/journalist i mange år vil jeg uten betenkligheter tatt bilde på treffet og gjengitt det her på BP sider. Dette er et treff som er av allmen interesse og hvis båten til Krapyl tilfeldigvis kommer med på et bilde eller at han selv florer i bakgrunnen mens jeg fotograferer en eller flere andre personer, så kan ikke fotografen belastes for det.

 

Jeg orker ikke å flisespikke mer med Krapyl. Han klarer å flisespikke enhver form for diskusjon.

 

Et godt råd, Krapyl.

 

Hold deg innendørs. Det kryr jo av mennesker med kameraer ute på gater og torg.

Bare et godt råd fra Astor. :cool:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Astor? Ikke bli personlig nå. Jeg skulle svært gjerne hatt Krapyl med på treffet. Har mye teknisk jeg skulle pratet med ham om. (Undskyld Krapyl at jeg snakker om deg som 3. person).

 

Lars H. :cryin:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingenlunde flisespikket med deg.

Jeg har ikke adressert deg i det hele tatt.

Jeg bare kom med en tanke.

Mens du har bedt meg om å finne et annet sted og å holde meg innendørs.

Innendørs kan jeg ikke love deg, men et annet sted kan jeg love.

 

Du skal ikke se bort fra at noen er svært sjenerte.

Og de utrustet med empati ser dette. Og lar være å ta, og publisere, bilder.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingenlunde flisespikket med deg.

Håper inderlig at du ikke mener meg? Jeg flisespikker ikke med noen, og i dette tilfellet, ikke med deg i hvert fall.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å se bildet av båten vår på nett/blad/avis gjør meg eventuelt bare stolt.

 

Personlig hater jeg selv å bli tatt bilde av, men har figurert i lokalaviser/noe større aviser så ofte at jeg ikke gidder å reflektere noe særlig over det.

 

Imidlertid, det Krapyl tar opp, står det enorm respekt av, fordi jeg vet at han representerer en enorm stor gruppe mennesker som ikke " på død og liv på se bilde for å finne ut hvordan man ser ut"....

 

For all del, denne gruppen personer har overhode ingenting med noia, lidelser, eller andre ting å gjøre, det er rett og slett bare slik man ønsker å ha det....

 

Som en ovenfor nevnte, "da er det bedre å holde seg innendørs", for noe vas sier jeg. Fordi om man blir avfotografert tilfeldig på gata, forblir man anonym, da navn/personlige kjennetegn ikke blir referert....

 

Man skal også være klar over at det her på forumet er personer som er høyt profilerte/veldig aktive som av yrkesrelaterte årsaker ikke ønsker å stå frem med full identitet!

 

Krapyl : Takk for at du tar opp en viktig brannfakkel!!

 

Andre : Det handler om å gi og ta, samt respektere andres ønsker også.

Link to post
Share on other sites

Kjipt at noen ikke ønsker å komme p.g.a. "fotoskrekk" men da hadde vi nok nøyd oss med at man melder avbud stille og rolig.

 

-Vi i komiteen er frivillige som arrangerer dette treffet uten noen som helst form for kompensasjon og jeg synes det ikke blir riktig med slike unødvendige "trådstartere".

 

-Vi ånder for båtlivet og alle de gleder og hyggelige mennesker vi treffer på sjøen med samme interesser som oss.

 

-"Lista" ble lagt ifjor hvor treffet ble en 100 % vellykket afære, og det ble lagt ut et fellesfoto samt noen flere koselige bilder. Det vil det også bli gjort i år.....

 

Synes det er unødvendig å dra denne saken lengre enn til dette innlegget.....

 

Sitat SLUTT!

 

Mvh Jørgen

Link to post
Share on other sites

Det er vel kanskje ikke bare jussen som bør passes på men også etikken.

Det støtter jeg helhjertet opp om. Det er mye rart man kan gjøre som ikke er etisk/dannet/moralsk/ålreit selv om det er helt lovlig. Å publisere bilder av folk som ber om å få slippe faller inn i denne kategorien. Det er unødvendig å be om å få vite grunnen.

 

På den annen side er det nok litt for mye å håpe på at det blir flertall for generelt fotoforbud...

Link to post
Share on other sites

Jeg har full forståelse for at noen kan være betenkt over å få lagt ut bilder av seg selv på nettet.

Og det er synd dersom dette gjør at man ikke har lyst til å delta på treffet.

 

Kan vi komme til en ordning her tro.

F.eks. at alle som deltar på treffet får tilgang til ett eget lukket forum der dere kan poste bilder og kommentarer fra treffet.

Så kan de som evnt. oppdager bilder de helst ikke ser publisert ta IM kontakt med posteren slik at bildene kan slettes.

Når alt er under kontroll flytter vi trådene til Åpent Forum.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Noe av det fine med å være "båtfant" er vel det å kunne koble av fra hverdagens slit og mas. Og for noen av oss (ikke jeg) er det godt å kunne være litt anonym. Dersom en er en profilert politiker, kan det være godt å slippe å svare på "hva mener arbeiderpartiet om invandringspolitikken i Norge?".

 

Selv har jeg i løpet av årene truffet påde kjendiser og høyt profilerte politikere i alle typer av båter. Vanligvis blir det likevel kun snakk om båt, men noen ganger har det streifet innom vedkommendes spesialfelt, eller de vil vite litt mer om strøm i båt eller hvordan Norges instilling er til Infiadaen i og med at jeg jobber (nå pensjonist) i Forsvarets Forskningsinstitutts. Men hva som der måtte komme frem, legges ikke ut på internett. Her gjelder det vel å vise litt conduite. Skulle Jens Stoltenberg dukke opp på treffet som vanlig båtfant med ønske om å være anonym, har vi et problem. Ikke vet jeg hvordan dette skulle løses. Gi alle fotoforbud? Hvem har mulighet til det? Gi alle som har tatt bilder pålegg om å sladde bilder av Jens?

 

Nei, stikker en frem hodet uten maske, må en nok regne med at det blir tatt bilde av. Selv er jeg svært glad i å ta nærbilder av ansikter. En god zoom er utmerket for å komme nært innpå en person i det vedkommende raper e.l. (men jeg tar ikke bilde av når han kysser nobokjerringen!) Slikle bilder, selv uten nabokjerringen, vil jeg selvfølgelig fremlegge for vedkommende for godkjenning før publisering.

 

Så, i det offentlige rom, dersom en ikke har spesielle grunner for å være anonym, mener nå jeg at en må stå for det en er er og tillate at det blir tatt bilder av egen person som så blir viderepublisert.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan vi komme til en ordning her tro.

F.eks. at alle som deltar på treffet får tilgang til ett eget lukket forum der dere kan poste bilder og kommentarer fra treffet. Så kan de som evnt. oppdager bilder de helst ikke ser publisert ta IM kontakt med posteren slik at bildene kan slettes. Når alt er under kontroll flytter vi trådene til Åpent Forum.

Nei, dette blir alt for komplisert! Dermed er for det første bildene publisert på et åpent/lukket forum, og hva med dem som vil ha sitt ansikt sladdet? Skal han angi sin persom som "jeg vil ha bildet av meg, du ser det svakt på skrå ned for fru Nilsen, litt til høyre nede i venstre hjørne av bildet, - ja du vet nok hvem fru Nilsen er . . . .. .

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingenlunde flisespikket med deg.

Jeg har ikke adressert deg i det hele tatt.

Jeg bare kom med en tanke.

Mens du har bedt meg om å finne et annet sted og å holde meg innendørs.

Innendørs kan jeg ikke love deg, men et annet sted kan jeg love.

 

Du skal ikke se bort fra at noen er svært sjenerte.

Og de utrustet med empati ser dette. Og lar være å ta, og publisere, bilder.

Jeg har fulgt dine diskusjoner over lang tid, Krapyl. Hvorfor må du abosolutt kverulere over det meste her på BP? Jeg har ingenting i mot deg som person, men til tider renner begeret over av fortvilelse over hva du finner på. Derfor min sterke reaksjon på dette med bilder fra treffet. Det blir vanskelig for alle som flyr rundt med et fotoapparat å kunne tilpasse bildene slik at du ikke kommer med. Dette er vel fortåelig?

 

Jeg har full forståelse for at noen kan være betenkt over å få lagt ut bilder av seg selv på nettet.

Og det er synd dersom dette gjør at man ikke har lyst til å delta på treffet.

 

Kan vi komme til en ordning her tro.

F.eks. at alle som deltar på treffet får tilgang til ett eget lukket forum der dere kan poste bilder og kommentarer fra treffet.

Så kan de som evnt. oppdager bilder de helst ikke ser publisert ta IM kontakt med posteren slik at bildene kan slettes.

Når alt er under kontroll flytter vi trådene til Åpent Forum.

 

Vi hadde ingen reaksjoner på bildene som kom fra treffet i fjor, Ingar. At en BP-medlem skal skape slike forviklinger for oss andre har jeg liten fortåelse for. Skal vi sensurere bildene fra treffet og fra andre store begivenheter vil det medføre mye ekstraarbeide for oss alle.

Som gammel avismann får vi holde os til "Vær varsom-plakaten" og vanlig norsk lov.

 

Ellers henviser jeg til det Jorg-1 skrev.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Suzuki.

 

Vet ikke hva du mente om hvilke av Astors skriverier du mente, men hva med mine? Kommentarer til de?

 

Men en helt annen sak, tar jeg helt feil, eller har du greie på elektriske motorer? Har nemlig et problem med min høytrykkspyler som tar sikringen? Kan du hjelpe her?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg tok vel hardt i, Krapyl.

Jeg skrev tidligere at dette ikke var ment personlig mot deg. Men saken som tok en aldeles feil vending.

 

Jeg beklager.

 

 

Forøvrig er Treffsiden oppdatert med flere deltagere.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg er en av de som er litt mer enn en anelse betenkt over å få trynet mitt på nettet. Ikke at jeg har så mye å skjule, men av en eller annen grunn har jeg ikke så stort behov for å vise trynet mitt for gud og enhver mann. Hadde jeg hatt det behovet hadde jeg nok hatt min egen hjemmeside. Jeg synes Ingars forslag er veldig fint. Og for å være helt ærlig - de treffbildene anser jeg som mest interessante for de som har vært på treffet. De som lurer veldig på hvordan andre ser ut kan jo komme på treffet. Jeg har for min egen del ingen interesse av å se halvfulle kællær og kjærrinær i campingstol som synger karaoke til trekkspell på ei brygge i Horten indre havn en kjøling juni aften :wink: selvom jeg til daglig prekær med dem her på Båtplassen - og det trives jeg godt med.

 

Men jeg kommer gjerne på treffet om høyere makter, SAS, Windy og ØKH står oss bi. Men jeg vil ha meg frabett å få bildet mitt ut på nettet med mindre jeg vil det selv. Så om konsekvensen av å møte på treffet er at trynet mitt kommer på internett - ja da tar jeg meg en annen tur den helga.

 

Astor - at du ikke har fått reaksjoner fra deltakerne i fjor betyr jo ikke at det er rett å gjøre det i år med andre medlemmer. Og sammenligningen mellom avisbilder og bilder på internett er ikke relevant. For de fleste bortsett fra avisredaksjonen forsvinner bildet i avisa med returpapiret. Men et bilde på web'en det lever sitt helt eget liv. Vi vet jo alle hvor enkelt det er å kopiere og lagre bilder på internett.

 

Lars H: du skriver at om man viser seg i det offentlige rom må man regne med å bli tatt bilde av med mindre man har en god grunn. Man kan jo han en god grunn, men den har jo ikke nødvendigvis du noen rett til å vite om hva er. Således mener jeg det er omvendt bevisbyrde her - dvs dere får spørre først - så kan dere ta bildet. Det er normal høfflighet etter mine oppdragelsesnormer.

 

Jeg synes at det viktigste er at medlemmene har det hyggelig på treffet, ikke at mer eller mindre profesjonelle fotografer skal få tilfredsstilt sin trang til å publisere og vise frem sine fotografiske herligheter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...