Jump to content

Digitalt voltmeter for innbygning


Audifil

Recommended Posts

Har fått spørsmål om voltmeter til 24 volt. De som ble levert sist og som de fleste har bruk for denne gang er på 6.5 til 18 volt med 2 desimaler. De finnes også i 8-50 volt utgave men da bare med en desimal. Disse er et par tiere billigere. Gi et vink om noen vil ha 8-50 volt utgaven.

 

Som vanlig svarer jeg ikke på IM-bestillingene men dere finner alle bestillingene her.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei.

 

Jeg stusser litt på at du skriver De som ble levert sist og som de fleste har bruk for denne gang er på 6.5 til 18 volt med 2 desimaler. Er det ikke samme type som du skaffet sist? De jeg har fra forrige bestilling har ingen problemer med å måle 5volt, og viser faktisk også korrekt spenning for 3volt Litium knappeceller. Har du link til databladet tilgjengelig?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

6.5 til 18 volt er specen men det ble jo også funnet ut tidligere at de måler greit et stykke utenfor sitt nominelle område.

 

Det skal være samme sort som sist men der er en ny modell som er RoHS sertifisert. Skal ikke være noen andre endringer men det ser ut til at Farnell har blingset litt i databladene. Datablad (gammel modell).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei igjen SveinHa!

 

De fire jeg kjøpte sist virker alle helt ok, og har sammen med den kunnskapen/erfaringene som jeg har fått av andre brukere her på baatplassen, vært til stor nytte i forståelsen av hvordan 12v opplegget og ladingen virker og bør vedlikeholdes.

 

Trenger nå flere bl.a. til campingvogna og til husets ungdommer som stadig har fått problemer med nesten ut tappet bil batteriet etter innmontering av kraftige effektforsterkere til musikkanleggene i bilene sine.

 

Det kan jo hjelpe på forståelsen hvis de får noe konkret/målbart å forholde seg til når det gjelder 12v anlegg/batteri og lade behov?

 

OBS!

Hva anbefales og hvor kjøper jeg best egnet sikring/sikringsholder for å henge på ledningene når de kobles direkte på batteripolene?

 

Sender bestilling på flere per IM.

 

Takk igjen for bra initiativ og hjelpsomhet, SveinHa :seeya::smiley:

Link to post

Da jeg ikke er så teknisk kyndig hadde jeg blitt svært takknæmlig om der er noen som hadde giddet og forklare meg fordelen med og ha ett slikt voltmeter tilkoblet . lurer altid på når jeg ligger til kai og ikke er tilkoblet landstrøm om hvor lenge jeg kan la tv og kjøleskap stå på er så usikker på dette at jeg nesten aldri har på tv hvis jeg ikke er tilkoblet landstrøm

Link to post

Kort og enkelt fortalt så har et blybatteri en spenning på 12.7V når det er fulladet og 11.7V når det er tomt. Med et nøyaktig voltmeter har du nesten en "tankmåler". Skal dette bli nøyaktig må målingene skje på helt ubelastet batteri og det skal også ha vært ubelastet en tid (timer) men i daglig bruk, med litt stømforbruk vil du etterhvert få en god indikasjon på ladetilstanden. I tillegg får du kontrollert at dynamoen gjør jobben sin (14.4V med 20 grd.C).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Det er første siden som gjelder oss. De andre er av LED-type og bruker en god del mer strøm. Den innstøpte er bare i 2-6 volt versjon...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Er det noen som har en mening om hvor tidligt en bør stoppe og tappe av forbruksbatteriene for og holde seg på den sikre siden for att en ikke skal få problemer med og lade forbruksbatterier opp igjen

Da bør du ikke tappe forbruksbatteriene mer enn 50%. Dette er mye diskutert i en tråd om batterier. Den heter "valg av startbatteri"

 

Linken er her

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post

Jeg er ikke helt sikkert på om jeg forstår deg Inter Tc, men du kan selvfølgelig benytte vendebryter og koble til et voltmeter. Imidlertid vil du få mert korrekt avlesning dersom du kjøper tre voltmetre av den typen SveinHa nå importerer fra USA og kobler dem direkte til batteriene utelukkende med sikring i koblingsløpet, dvs at pluss og minus til voltmeteret går direkte til pluss og minus på batteriobankene. 3 voltmetre kommer på ca 750 kr - dette er en svært god investering. Her viser jeg ett nytt bilde av mine 4 voltmetre. Dette er det første jeg ser på når jeg kommer ombord og også når båten er under seilas.

 

4voltmetre2.jpg

Link to post

Vil ikke disse voltmeterene stå og trekke strøm hele tiden når di er koblet direkte på Batteriene så det jeg mente var og koble kablene fra voltmeter direkte bak på den hovedstrømbryteren som står ombord i båten og som er merket forbruk ved og koble voltmeteret på den måten vil voltmeteret ikke trekke strøm før en vrir hovedstrømbryter på on. Dette er en tilkobling jeg tror vil være like god som direkte tilkobling på batteri . men med mine begrensede el kunskaper er jeg jo ikke sikker på om dette vil fungere

Link to post

Ser at det er kommet nytt dataark på det Datel voltmeteret http://www.farnell.com/datasheets/79825.pdf

Der er jo tegnet inn monteringsanvisning med ramme osv.

Men dette dataarket gjelder ikke den aktuelle modellen ser jeg. Farnell har nok blingsa litt for disse modellene krever egen 5 eller 9 V power sypply.

 

Uansett så er det visst en ny modell der DMS-20LCD-0-DCM-C.

De har 24 stk igjen av den "gamle" men forskjellene er kanskje små ? (med/uten RoHS) Sammenligning her http://no.farnell.com/jsp/search/altsSubs....amp;sku=1215411

http://no.farnell.com/jsp/Electrical/LED+M...jsp?sku=1215411

Den "gamle" uten -C til slutt i varenummeret står nederst og den er litt billigere faktisk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Jeg har koplet mitt voltmeter via en av-på-på bryter.

Enten leser jeg start eller forbruks spenningen, eller det står av.

Enkelt og greit.

Jeg har et lignende prinsipp. Bruker en liten vippevender med 3 posisjoner (start-av-forbruk). Den står stort sett i stilling "forbruk". På grunn av BEP-releet, som sørger for at start- og forbruksbanken er sammenkoblet under motorgange, viser da voltmeteret felles ladespenning for disse to batteribankene. Venderen slås kun sporadisk over i "startbatteri-stilling" når jeg ved stilleligge ønsker å sjekke status på dette batteriet.

Link to post

Hvis man vil slippe å sage hull (men bare borre et 5,5 mm hull) så er vel dette greit også:

"Splashproof" tilogmed.

 

lascar.jpg

 

http://www.lascarelectronics.com/PRODUCTS....306C0FF4322560D

http://www.lascarelectronics.com/data/pdf/EMV%201200.pdf

 

http://www.f650.com/phpBB2/viewtopic.php?t...7470b481f958723

 

£ 20 ved 5 stk og £ 17 ved 25 stk bestilling. Temmelig mye rimeligere enn http://www.baatelektro.no/Voltmeter.htm

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...