TrondT Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 2 stk bestilt via IM Glimrende tiltak (igjen) TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Verrie Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Det er prisverdig at enkelte gjør litt for fellesskapet, ikke alle som gidder det. 5 stk her, har sendt IM. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Da er min ok da?Har den direkte på batteri Jeg vil likevel si at det er tvilsom at målingen blir like nøyaktig som dette digitale voltmeteret. Kjøpte det i fjord og er svært godt fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 bestilt 2 stk. joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
roaldbj Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Bestiller ytterligere 3 stykker via IM. Dette er det beste og mest pålitelige systemet jeg har vært borti de siste 20 årene, og synes det er greit å ha noen i reserve. Ser ikke bort fra at dette er en god gaveide. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Har fått spørsmål om voltmeter til 24 volt. De som ble levert sist og som de fleste har bruk for denne gang er på 6.5 til 18 volt med 2 desimaler. De finnes også i 8-50 volt utgave men da bare med en desimal. Disse er et par tiere billigere. Gi et vink om noen vil ha 8-50 volt utgaven. Som vanlig svarer jeg ikke på IM-bestillingene men dere finner alle bestillingene her. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Lars H. Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Hei. Jeg stusser litt på at du skriver De som ble levert sist og som de fleste har bruk for denne gang er på 6.5 til 18 volt med 2 desimaler. Er det ikke samme type som du skaffet sist? De jeg har fra forrige bestilling har ingen problemer med å måle 5volt, og viser faktisk også korrekt spenning for 3volt Litium knappeceller. Har du link til databladet tilgjengelig? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SveinHa Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 6.5 til 18 volt er specen men det ble jo også funnet ut tidligere at de måler greit et stykke utenfor sitt nominelle område. Det skal være samme sort som sist men der er en ny modell som er RoHS sertifisert. Skal ikke være noen andre endringer men det ser ut til at Farnell har blingset litt i databladene. Datablad (gammel modell). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Seastar Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Hei igjen SveinHa! De fire jeg kjøpte sist virker alle helt ok, og har sammen med den kunnskapen/erfaringene som jeg har fått av andre brukere her på baatplassen, vært til stor nytte i forståelsen av hvordan 12v opplegget og ladingen virker og bør vedlikeholdes. Trenger nå flere bl.a. til campingvogna og til husets ungdommer som stadig har fått problemer med nesten ut tappet bil batteriet etter innmontering av kraftige effektforsterkere til musikkanleggene i bilene sine. Det kan jo hjelpe på forståelsen hvis de får noe konkret/målbart å forholde seg til når det gjelder 12v anlegg/batteri og lade behov? OBS! Hva anbefales og hvor kjøper jeg best egnet sikring/sikringsholder for å henge på ledningene når de kobles direkte på batteripolene? Sender bestilling på flere per IM. Takk igjen for bra initiativ og hjelpsomhet, SveinHa Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Da jeg ikke er så teknisk kyndig hadde jeg blitt svært takknæmlig om der er noen som hadde giddet og forklare meg fordelen med og ha ett slikt voltmeter tilkoblet . lurer altid på når jeg ligger til kai og ikke er tilkoblet landstrøm om hvor lenge jeg kan la tv og kjøleskap stå på er så usikker på dette at jeg nesten aldri har på tv hvis jeg ikke er tilkoblet landstrøm Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Kort og enkelt fortalt så har et blybatteri en spenning på 12.7V når det er fulladet og 11.7V når det er tomt. Med et nøyaktig voltmeter har du nesten en "tankmåler". Skal dette bli nøyaktig må målingene skje på helt ubelastet batteri og det skal også ha vært ubelastet en tid (timer) men i daglig bruk, med litt stømforbruk vil du etterhvert få en god indikasjon på ladetilstanden. I tillegg får du kontrollert at dynamoen gjør jobben sin (14.4V med 20 grd.C). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Gullfisk Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 (redigert) Ser det er 4 datablader her. Er det DMS-20LCD-DCM eller DMS-20PC-0-DCM vi snakker om til 12V?. Synes sistnevnte virket mer robust innbakt i epoxy og med temp omeråde -25 - +60? Redigert 28.Oktober.2007 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Det er første siden som gjelder oss. De andre er av LED-type og bruker en god del mer strøm. Den innstøpte er bare i 2-6 volt versjon... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Tallisman Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Er det noen som har en mening om hvor tidligt en bør stoppe og tappe av forbruksbatteriene for og holde seg på den sikre siden for att en ikke skal få problemer med og lade forbruksbatterier opp igjen Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Bestillt to til den gamle.....eh, klassiske Princessen Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Er det noen som har en mening om hvor tidligt en bør stoppe og tappe av forbruksbatteriene for og holde seg på den sikre siden for att en ikke skal få problemer med og lade forbruksbatterier opp igjen Her finner du dette forklart: . Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 (redigert) Er det noen som har en mening om hvor tidligt en bør stoppe og tappe av forbruksbatteriene for og holde seg på den sikre siden for att en ikke skal få problemer med og lade forbruksbatterier opp igjen Da bør du ikke tappe forbruksbatteriene mer enn 50%. Dette er mye diskutert i en tråd om batterier. Den heter "valg av startbatteri" Linken er her Redigert 28.Oktober.2007 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Ombord i min Båt er det 3 Vendebrytere en for Forbruk og en for Start og en For Baugpropell Lurer på om det går ann og for og gjøre det enkelt og koble kablene fra dette voltmeteret direkte bak på vendebryteren som er merket forbruk da de er tilstanden på forbruksbatterier jeg er mest intresert i. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Jeg er ikke helt sikkert på om jeg forstår deg Inter Tc, men du kan selvfølgelig benytte vendebryter og koble til et voltmeter. Imidlertid vil du få mert korrekt avlesning dersom du kjøper tre voltmetre av den typen SveinHa nå importerer fra USA og kobler dem direkte til batteriene utelukkende med sikring i koblingsløpet, dvs at pluss og minus til voltmeteret går direkte til pluss og minus på batteriobankene. 3 voltmetre kommer på ca 750 kr - dette er en svært god investering. Her viser jeg ett nytt bilde av mine 4 voltmetre. Dette er det første jeg ser på når jeg kommer ombord og også når båten er under seilas. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Vil ikke disse voltmeterene stå og trekke strøm hele tiden når di er koblet direkte på Batteriene så det jeg mente var og koble kablene fra voltmeter direkte bak på den hovedstrømbryteren som står ombord i båten og som er merket forbruk ved og koble voltmeteret på den måten vil voltmeteret ikke trekke strøm før en vrir hovedstrømbryter på on. Dette er en tilkobling jeg tror vil være like god som direkte tilkobling på batteri . men med mine begrensede el kunskaper er jeg jo ikke sikker på om dette vil fungere Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Disse voltmetrene trekker så lite strøm at det ikke er registrerbart i forhold til selvutladningen av batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Jeg har koplet mitt voltmeter via en av-på-på bryter. Enten leser jeg start eller forbruks spenningen, eller det står av. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 (redigert) Ser at det er kommet nytt dataark på det Datel voltmeteret http://www.farnell.com/datasheets/79825.pdf Der er jo tegnet inn monteringsanvisning med ramme osv. Men dette dataarket gjelder ikke den aktuelle modellen ser jeg. Farnell har nok blingsa litt for disse modellene krever egen 5 eller 9 V power sypply. Uansett så er det visst en ny modell der DMS-20LCD-0-DCM-C. De har 24 stk igjen av den "gamle" men forskjellene er kanskje små ? (med/uten RoHS) Sammenligning her http://no.farnell.com/jsp/search/altsSubs....amp;sku=1215411 http://no.farnell.com/jsp/Electrical/LED+M...jsp?sku=1215411 Den "gamle" uten -C til slutt i varenummeret står nederst og den er litt billigere faktisk. Redigert 28.Oktober.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Arvid_A Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Jeg har koplet mitt voltmeter via en av-på-på bryter.Enten leser jeg start eller forbruks spenningen, eller det står av. Enkelt og greit. Jeg har et lignende prinsipp. Bruker en liten vippevender med 3 posisjoner (start-av-forbruk). Den står stort sett i stilling "forbruk". På grunn av BEP-releet, som sørger for at start- og forbruksbanken er sammenkoblet under motorgange, viser da voltmeteret felles ladespenning for disse to batteribankene. Venderen slås kun sporadisk over i "startbatteri-stilling" når jeg ved stilleligge ønsker å sjekke status på dette batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 (redigert) Hvis man vil slippe å sage hull (men bare borre et 5,5 mm hull) så er vel dette greit også: "Splashproof" tilogmed. http://www.lascarelectronics.com/PRODUCTS....306C0FF4322560D http://www.lascarelectronics.com/data/pdf/EMV%201200.pdf http://www.f650.com/phpBB2/viewtopic.php?t...7470b481f958723 £ 20 ved 5 stk og £ 17 ved 25 stk bestilling. Temmelig mye rimeligere enn http://www.baatelektro.no/Voltmeter.htm Redigert 29.Oktober.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.