Jump to content

Nå kommer åpenbart sertifikatet...


tuffff

Recommended Posts

Nå handler ikke bårfører lappen om å ikke gå på grunn... slik som jeg ser det.... men registrer at andre mener at det kun er dette det handler om siden det er dette som gjerne trekkes frem i slike tråder...

 

Det i seg selv sier vel noe om manglende kunnskap slik som jeg ser det og et kurs hadde neppe gjort noen stor skade... så jeg vil absolutt anbefale dette...

 

Jeg har faktisk god tro på at en teoretisk opplæring av båtførere har noe for seg... og vil kunne bidra til at vi kan ferdes treyggere på sjøen... Med obligatorisk opplæring så vet jeg med rimelig stor sikkerhet at en annen båt jeg treffer på sjøen har gjennomgått en teoretisk opplæring og kjenner til de mest fundamentale reglene som gjelder.... og vi har mest sannsynlig samme oppfatning av hvordan regler og sitasjoner som oppstår best bør løses..

 

Dette ser man jo i veitrafikken... Der fungerer det rimelig greit.... og jeg er også overbevist om at vi ville hatt flere ulykker i trafikken om det ikke var en obligatorisk opplæring der....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Antallet ulykker på sjøen er jo forsvinnende få, sett i forhold til antallet båter og bruksmønsteret. Sjøen er vel sånn sett et av de tryggeste stedene man kan oppholde seg.

Er det virkelig sånn? Forsikringsselskapene regner med å betale ut 300 millioner i år, mener jeg det sto i en papiravis forleden. Ser vi på dødsulykker så var det 32 i forbindelse med fritidsbåter i fjor, sammenlignet med at det var 222 dødsulykker på norske veier. Selv om nordmenn er aktive på sjøen så vil jeg tro at vi kjører såpass mye mer bil at det ikke er så ufarlig på sjøen likevel. Et problem vi har er at bortsett fra dødsulykker er skadestatistikken nokså mangelfull.

 

Tallet for hvor mange som må på skolebenken for å få nytt båtførerbevis dersom det blir obligatorisk vet jeg ikke hvordan man har kommet fram til, men egentlig kan det være så lite som ingen ettersom det er prøven og ikke undervisningen som ser ut til å bli obligatorisk her. De som allerede kan pensum trenger ikke annet enn å avlegge en kort teoriprøve. Hva kriteriene skal være for å slippe den praktiske prøven blir spennende å høre, men forslaget til praktisk prøve som er beskrevet for ICC er forbløffende likt den praktiske prøven for D5L, bortsett fra kravet om båtstørrelse. For de ferskeste båtførerne er det ikke så dumt med en praktisk prøve.

 

I forfold til den eksisterende båtførerprøven er det etter det jeg kan se lite nytt i minimumskravene til ICC ut over det som står i den mest brukte teoriboka til båtførerprøven. Det er mulig en ny, ICC-tilpasset prøve vil legge større vekt på andre deler av teorien, f.eks. MOB-situasjoner.

 

En viktig praktisk konsekvens av obligatorisk båtførerbevis er at dette gir myndighetene mulighet til å inndra det samme beviset, og det gjør det enkelt å bøtelegge den som til tross for inndragningen fortsetter å kjøre båt. Hvor lett det er å føre tilstrekkelig kontroll er et annet spørsmål, men myndighetene får i det minste et verktøy som kan hjelpe til med å luke ut de mest uegnede båtførerne.

Link to post
Share on other sites

Scenario:

- Pliktig sertifikat + pliktig båtregister

- Sanksjonsmuligheter ala veitrafikken (bøter, inndragning etc)

- Utøvende politimyndighet hjemles til kommunene (vedtekter), jfr. parkeringsbestemmelser

- Kommunene delegerer hjemmelen via anbud (EU-reglene) til f.eks. Car-Park :crazy:

 

Konklusjon:

Alvorlige ulykker: samme som før?

Nesten ulykker: halvert?

Hyggeligere på sjøen: Ja, for de fleste?

Antall idioter: synlig redusert?

Tyverier: drastisk redusert?

 

Hvem betaler?

Båteieren, type idiot: mye?

Båteieren, den snille: relativt lite FORELØPIG?

Så kommer:

Årsavgift

Bompenger

Gebyrer

Omregistrering

Sertifikat til 30.000,- (som med bil)

Fartsgrenser

Enveiskjøring

 

Det er sikkert flere punkt, men jeg har ikke like god fantasi som avgiftskåte politikerer :nonod:

Link to post
Share on other sites

Sakset fra linken til bastard30000:

Hvis departementet velger å legge seg på FNs mal for europeisk båtsertifikat, som har navnet International certificate of competence (ICC), vil det foruten legeattest og muntlige og skriftlige eksamener, stilles krav til sjømannskap. Dette omfatter opplæring i brannredning, miljøskader ved båtbruk, overtakelse av andres fartøy og navigasjon i trange farvann. Det er imidlertid foreløpig uklart hvilke krav departementet vil stille.

 

Legeattest, muntlig eksamen, skriftlig eksamen, krav til sjømannskap (praktisk prøve?), brannvern og miljøskader overtakelse av andre s fartøy, navigasjon i trange farvann (praktisk prøve her også?).

 

Om ting synes uklart, så er i alle fall en ting klinkende klar: dette vil koste mange penger. Og til hvilken nytte? At enkelte båtbøller velger å neglisere fartsgrenser og vikepliktsregler, betyr ikke at de ikke skjønner at man har vikeplikt.

 

Så vil ting bli bedre på sjøen etter innføringen av obligatorisk båtførerbevis? Det hadde jo vært å håpe, men jeg tror dessverre at man ikke kommer til å merke noen forskjell i det hele tatt (unntatt på lommeboka). Jeg håper virkelig jeg tar feil i mine antagelser.

 

Hvordan er det mulig å innføre noe når man ikke helt vet hva man har, ikke helt vet hvor man skal og derav ei heller vet veien til målet? Er det antallet ulykker man skal redusere? Ja, selvfølgelig. Hvilke ulykker da? Dødsulykker? Grunnstøtinger? Eller er det fyllekjøring og fartsovertredelser?

 

Jeg kan ikke med min beste vilje se hvordan fartsovertredelser, fyllekjøring og grunnstøting kan reduseres med et båtførerbevis. I veitrafikken er det ingen slik sammenheng, og der har man praktisk opplæring i tillegg til teorien. Hvorfor skulle det funke på sjøen?

 

Og døsulykkene og alvorlige personskader? Tja. Dette er en veldig sammensatt gruppe. Av statistikken over fjorårets 51 dødsulykker, ser det ikke ut som om mye hadde vært annerledes med obligatorisk båtførerbevis. Og personskadene? De er minst like sammensatt, men fart, alkohol og mangel på respekt for regler og andre mennesker er nok den desidert største årsaken i også disse ulykkene, uten at jeg vet noe som helst om akkurat dette.

 

Tror nok mange blir særdeles skuffet hvis de har en oppfatning om at obligatorisk båtføreropplæring vil ha noen særlig effekt på de ulykker man ønsker å forebygge.

 

Så hva skal man gjøre da? Ikke vet jeg, men jeg er jo av den oppfatning av at det i det store og hele faktisk står veldig, veldig bra til på sjøen. med snart en halv million lystbåter forlyster vi oss hele sommeren med en drøss turer. Og pussig nok går det særdeles bra. Minimalt med skader, ulykker og dødsfall. Skjønner ikke bildet som tegnes av sjøen som det reneste ville vesten. Og det som skjer av villmannskjøring, skjer fordi førerene gir blanke i reglene. Kom ikke her å si at de ikke vet hva de gjør, det vet de alldeles utmerket.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Tror nok mange blir særdeles skuffet hvis de har en oppfatning om at obligatorisk båtføreropplæring vil ha noen særlig effekt på de ulykker man ønsker å forebygge.

 

Så hva skal man gjøre da? Ikke vet jeg, men jeg er jo av den oppfatning av at det i det store og hele faktisk står veldig, veldig bra til på sjøen. med snart en halv million lystbåter forlyster vi oss hele sommeren med en drøss turer. Og pussig nok går det særdeles bra. Minimalt med skader, ulykker og dødsfall. Skjønner ikke bildet som tegnes av sjøen som det reneste ville vesten. Og det som skjer av villmannskjøring, skjer fordi førerene gir blanke i reglene. Kom ikke her å si at de ikke vet hva de gjør, det vet de alldeles utmerket.

 

Lotus

(Har ikke lest gjennom de tidlige innleggene i denne tråden, men: )

 

Er enig med dette, men leste ett eller annet sted at man ved å innføre obligatorisk båtførersertifikat oppnådde å kunne ha mulighet til å inndra sertifikatet ved uvettig oppførsel.....

Link to post
Share on other sites

Legeattest, muntlig eksamen, skriftlig eksamen, krav til sjømannskap (praktisk prøve?), brannvern og miljøskader overtakelse av andre s fartøy, navigasjon i trange farvann (praktisk prøve her også?).

Jeg er redd for at VGs journalist har lest langt mer ut av ICC-regelen enn det andre har. (Ok, jeg har vel en mistanke om at VGs journalist aldri har giddet å lese the United Nations Economic Commission for Europe Inland Water Committee Resolution 40). Det er selvsagt lett å tolke kravene i strengeste laget når teksten inneholder slike punkter som f.eks. "Anchoring and mooring under all conditions". Absolutt alle forhold? :eek:

 

Om journalisten eller hans kilde faktisk har lest teksten så har de nok også gått glipp av noen "eller" i listen av krav. Egentlig burde det være et krav til journalister at de kan lese og ikke bare skrive.

 

Krav om legeattest antar jeg kommer fra følgende punkt: be physically and mentally fit to operate a pleasure craft, and in particular, must have sufficient powers of vision and hearing. Om det er nødvendig med en medisinsk vurdering av lege for å bekrefte dette så er det i så fall omtrent på samme nivå som for førerkort for bil.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser frem til "veisperring" med sertifikat- og flyteplagg kontroll! Dette blir morsomt! Skal de bruke blålys og så er vi i gang igjen med diskusjon om plikt til å stoppe for blålys osv osv. Hvor store stoppskilt må politiet ha for at vi skal kunne se de på hvilken avstand og holder det da med legeattest på nærsynthet som forklaring på hvorfor vi ikke stoppet osv osv?

Jeg harselerer IKKE med sikkerhet til sjøs, men med innføring av regler og kontroller som jeg tror skaper flere problemer enn de løser og som ikke hindrer fulle mannfolk fra å falle overbord og drukne, mens de later vannet.

Når politiet ikke får nødvendige ressurser for å kontrollere fart og alkohol på sjøen, hva tilsier at de skal få det for å kontrollere om folk har tatt båtførerprøven eller lignende?

Hvordan skal man i praksis få gjennomført at 100' eller 200' eller 300' mennesker skal få gjennomført denne prøven til neste sommer?

Tenke først, handle etterpå, ikke omvendt! :nonod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har ringt og gratuleret Syvert med god jobbing! :flag:

 

Dette var bra!

 

Nå må alle som fører båt ha et minimumskunnskap når de setter seg bak roret på egen båt.

 

Ikke bare får de med seg lover og regler men på et kurs vil man få inn diverse diskusjoner om situasjoner som kan oppstå når man ferdes på sjøen.

 

Dette var virkelig bra.

 

Tror det kommer noe på Dagsrevyen i kveld om dette.-


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Skulle visst bare gjelde båter over 8 meter. Mon tro hvem som kjører mest gris og er mest innblandet i ulykker? Skjærgårdsjeeper eller seilbåt på 30 fot?

 

Gjett om det vil bli bråk langs kyst Norge når eldre fiskere som har vært på sjøen et helt liv må selge båten fordi de ikke kommer gjennom legekontrollen pga syn el. l.

 

Tydelig at det er noen på stortinget som ikke synes 30 % er nok oppsluttning for FrP og vil gi dem rent flertall neste gang.

Link to post
Share on other sites

Skulle visst bare gjelde båter over 8 meter. Mon tro hvem som kjører mest gris og er mest innblandet i ulykker? Skjærgårdsjeeper eller seilbåt på 30 fot?

Kanskje de kunne ha løst disse altoverskyggende problemene ganske enkelt ved å kreve konsesjon for å kjøpe Princess? :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei

 

I dagsrevyen i kveld ble det varslet tvunget båtførrerprøve for alle fra 2007 (båter over en viss størrelse eller fart?).

 

Tror noen at vi over 50 blir en bedre båtfører av å ta et tre kvelds kurs til en pris av 1300 kroner?

 

Jeg tviler, men hvis det blir kravet, må jeg selvfølgelig bare gjøre det.

 

Det ble også sagt at de store norske båtforeninge er enige i kravet. Er vi det? Noen som har meninger?

 

Ragnar

 

PS. Er enda av de som ikke enda har gått på grunn.

Link to post
Share on other sites

Tror noen at vi over 50 blir en bedre båtfører av å ta et tre kvelds kurs til en pris av 1300 kroner?

1300?

 

Med det forslaget som har vært snakket om med obligatorisk praktisk prøve, legesjekk, instrumentkurs osv kan du nok raskt gange prisen med ti.

 

Blir vel neppe billig å leie en 15 meter lang båt for øvelseskjøring og eksamen i manøvrering osv.

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg forstår så vil man finne en ordning som tilsier at båtfolk med erfaring fra egen båt i x-antal år vil slippe serfetikatet. Det kommer muligens en "light-versjon" og en som tilfredstiller internasjonale krav.

 

Det er tross alt erfarne båtfolk som bidrar med erfaring fra bla. KNBF. De har øvd påtrykk i lengere tid, og vil sikkert finne en løsning for de med båterfaring langs vår hardbarka kyst.

 

I Sandspollen i formiddag var det stort sett positive reaksjoner når nyheten nådde båtfolket.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sakset fra Aftenposten:

 

- Det kan ikke være sånn at man har regler ned til minste detalj når det gjelder trafikk på land, mens det er fritt frem på sjøen, sier statssekretæren.

 

Mitt spørsmål er: Hvorfor kan det ikke det??? MÅ på død og liv de som styrer landet alltid ha kontroll med alt vi gjør?? Hva blirdet neste?? Påbud om bruk av kun to-lags toalettpapir, slik at Staten kan få kopi av alt??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tok båtførerprøven igår kveld. Jeg hadde i alle fall stor nytte av kurset. Bestandig noe å lære. Må da være en fordel at flest mulig tar dette.

Fornuftig sagt,her er en del båter på sjøen med folk bak spakene som absolutt skulle hatt en dag eller 10 på skolebenken........hilser kravet velkommen.......

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest her på BP om hvor trangt det er blitt i Oslofjorden og om hvor tett det er mellom båtene i Blindleia.

Noen, både politikere og båtfolk, snakker som om det er slik langs hele kysten.

Sett fra mitt ståsted, flytende i farvannet på vestlandet, er hele dette påfunnet skikkelig tullete.

Noen som vet hvordan de ulike dødsfallene/alvorlige ulykkene knyttet til uvettig båtkjøring (ikke fulle tissetrengte som detter overbord) fordeler seg geografisk?

Link to post
Share on other sites

Ja,legesjekk er fine greier. Ypperlig. Helt topp. Hva skal de sjekke da ? Om en har litt fornuft i skolten eller ikke ? Og hva med de av som har hørselhemming eller feks litt redusert syn på ett øye ? Har KNBF noen meninger om dette ? Går utifra at de har det siden de har talt så varmt for sertifikat innføring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...