Jensen_fra_Vest Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Jeg viste fruen noen bilder av flere trawler for et par dage siden, og hun likte virkelig det hun så. Så kanskje jeg får løyve til å oppfylde en gammel drøm. Men det ligger uannsett min. 10 år frem i tid. Men det kan jeg leve med. Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Spinner Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Da er det første steget i mulig retning av en Trawler tatt ved at jeg har lagt ut Nimbusen på Finn.no. Den så jo veldig fin ut da! Vet ikke så mye om hva som er "normal" pris for båten din, men for meg virker 850K som en fornuftig pris. Lykke til med salget, mitt tips er at du slipper vinterkonserveringen Mvh Spinner Senior-du er min helt! Link to post
BårdK Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Takk for den Spinner, blir spennende å se om tipset ditt slår til. Link to post
avsluttet Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 (redigert) mye fine båter her, her er link til http://www.elburgyachting.nl/ . Mye fint, noen av båtene oser kvalitet. Hadde jeg hatt 5 mill å kjøpe båt for ville jeg først bladd gjennom sidene til Elburgyachting. her er enda den jeg synes var så bra Redigert 1.September.2007 av traust (see edit history) Link to post
regina_nei_takk Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 (redigert) ...noen som skal på Southamptonboatshow - 14 - 23 september ? Dette er vel europas største båtmesse ? Regner med at det er mange fiiiine trawlere der. Redigert 3.September.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Link to post
lano2 Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Denne var lekker: http://www.elburgyachting.nl/sale/s3607.htm Link to post
Astor Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 (redigert) Denne var lekker: Men har ingenting i trawler-tråden å gjøre. Redigert 3.September.2007 av rem (see edit history) Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
lano2 Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Joda Astor. Det går sikkert an å fiske fra denne også. Link to post
regina_nei_takk Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 (redigert) Joda Astor. Det går sikkert an å fiske fra denne også. ...mener du at alt som kan fiskes fra er en trawler ? (bare en liten avsporing) Redigert 3.September.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Link to post
lano2 Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 http://en.wikipedia.org/wiki/Cruising_trawler Link to post
Astor Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Vi man få med seg litt historikk om trawlere så er dette en fin start. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
BårdK Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Flott link Astor, interessant og mye flott å se på. Link to post
avsluttet Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 flott link! ser ut som denne har rigg for å tråle med div fiskeredskap. Utrolig pen båt. Link to post
affanavy Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 "ser ut som denne har rigg for å tråle med div fiskeredskap. " Hvis du mener de stengene som står vertikalt på hver side av masten. så tror jeg heller det er stagene til paravaner. Paravaner er enkel form for stabilisatorer som ikke trenger noe hydraulikk eller annet kompliserende maskineri. Stagene senkes ut vinkelrett fra skutesiden, og fra enden henger en "flyndre" 3- 4m under havflaten. Flyndren motsetter seg bevegelse oppover og virker dermed stabiliserende. Det nederste bildet i linken til Astor viser en litt annen konstruksjon for samme sak. Link to post
roaldbj Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 (redigert) Det er helt riktig at dette er et eksempel på "tidlige" versjoner av stabilisatorer. Det har etter dette skjedd en revolusjon når det gjelder stabilisator-teknologi. Vil minne om at mange av de som seiler med trawler i USA mangler våre vakre skjærgårder med mange naturgite dempinger av vind og sjø. De har i USA - enten de seiler på kysten eller på de store innsjøene - ofte sterke vinder og bølger å forholde seg til. Derfor er det ofte et "must" å ha stabilisatorer ombord dersom skroget bestemmer farten. Dette er ikke et like sterkt behov i Norge. Jeg ville derfor tro at det blir enklere å seile trawler i Norge. Det hadde vært spennende å få et tall på antall trawlere i Norge i dag. Jeg tipper på at dette talet vil dobles i løpet av de neste 4 - 5 år slik Astor nå jobber med saken. Redigert 4.September.2007 av roaldbj (see edit history) Link to post
Kosmix Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Denne lå i Åsgårdstrand for ei uke siden, eller så... Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
roaldbj Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Den ser ut til å være utstyrt for skikkelig langtur, både med satelitt-telefon (?) og satelittmottager for TV (?). Link to post
giver Svart 4.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Vi man få med seg litt historikk om trawlere så er dette en fin start. Hei Dette er den beste og mest informative linken jeg har sett. Her er det snakk om Taiwankvalitet. mvh giver Link to post
Astor Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 (redigert) Jeg begynner å tvile. Skal man bli mobbet av barnebarnet hvis man handler ny båt? Redigert 4.September.2007 av Astor (see edit history) Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
lano2 Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Hvor stor er forskjellen i kvalitet fra en "billig" Clipper 40 ( se bildet ) og en "ekte" Grand Banks 42 ? Link to post
giver Svart 5.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Hvor stor er forskjellen i kvalitet fra en "billig" Clipper 40 ( se bildet ) og en "ekte" Grand Banks 42 ? Hei Taiwanbåtene har vist gjennom tiden at de er solid bygget, håndverk hele veien. Båter som blir produsert i Europa nå for tiden er vel bygget etter spesifikasjoner som EU har bestemt, og ikke mer enn det. Sikkert bra nok, men ettersom tiden går vil det vise seg hva som er holdbart. Jeg har ingen faglig bakgrunn for mine påstander, men når et båt bli produsert nesten uforandret i over 40 år og fortsatt er salgbar forteller deg meg noe. Ikke et vondt ord om Benetau. mvh giver Link to post
roaldbj Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Ikke et vondt ord om Benetau. Jeg har verken aksjer i Beneteau eller økonomiske interesser av at Beneteau øker salget av sine trawlere i Norge, men jeg har et visst håp om at øket salg av trawlere generelt og av Beneteau spesielt vil gi økt erfaringsgrunnlag til å håndtere utbedringsoppgavene etter hvert som de kommer. Det er nå - hva jeg har fått opplyst - solgt 10 Swifter i Norge, en ny kommer på messa båter i sjøen, og 3 er under bestilling for 2008. Jeg kjenner ganske bra de andre tre Swiftene i Oslofjorden, og har registrert at ingen av disse tre har noen spesielle negative kommentarer til båten så langt. Men erfaringene kommer over tid. En av de store forskjellene på Beneteau trawlerne og de klassiske taiwan bygde, slik jeg har oppfattetdet, er konstruksjonen av selve skroget. Jeg skal i ettermiddag forsøke å legge ut noen bilder av hvorledes beneteauskroget tilvirkes. Det spesielle er at en nøye tilpasset og avstivet innerliner limes og presses til hovedskroget og har nøye avsatte avmerkinger for motorlagger og forskjellige skroggjennomføringer. Det hadde vært interessant om det ble gjennomført testkjøringer i noenlunde likt farvann/sjøforhold for å få erfaringer med noen forskjellige skrogtyper. Jeg vet ikke om de ulike trawlerskrogene oppfører seg så vidt forskjellig i sjøen. Skroget på Swiften er relativt smal i baugen og min oppfatning er at den går relativt mykt i motsjø. Men jeg har ikke mye erfaring fra andre trawlere. Bruk av kraftige innerlinere i produksjonen av skrogene er forøvrig noe Beneteau også benytter i sine seilbåter. Link to post
Mulligan Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 stagene til paravaner. Populært kalt flopper-stopper. Shrimperne i GOM går med denne i trålbommen så sant de ikke tråler. Noen av de har skrog av sypress, så de er omtrent evigvarende. Link to post
lano2 Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Bruk av kraftige innerlinere i produksjonen av skrogene er forøvrig noe Beneteau også benytter i sine seilbåter. Ja, dessverre.... Kondolerer hvis du også har innerliner..... All min erfaring med innerliner er negativ, i motsetning til båter uten. ( Jeg har hatt båter med innerliner også ) Innerlineren, etter min mening kan skjule "problemene" fra produksjonen, og også evt. skader etter grunnstøting. I tillegg har jeg sett båter ( Jeanneau ) hvor innerlineren har forflyttet seg, etter seilas i dårlig vær. ...pluss noen Dufourer, som skjuler mye kondens mellom skrog og innerliner... ( D-34 ) ...men andre har vel helt andre synspunkter her ... Link to post
Blue_Dragon Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Synes vel egentlig de burde fått til en 3dje lugar eller i hvertfall en ekstra seng i stedenfor to toalett i Swift 42. Men bevares det er en flott båt (som samboeren ikke liker desverre). Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn