Polarn Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Fått høre av en speedsnekke bygger at kjøl burde ende i en spiss slik at propellen ikke kaviterer av den rette kjølen om du skjønte den. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
arnearmoa Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 http://sleipner.no/div/files/Downloads/Gruppe%202/Propellere%20og%20Ror.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 21.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Kan noen klare å fremskaffe installasjonsmål til Volvo Penta 1993 modell TAMD61A maskin? Er dette for stort og tungt? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Dette er en motor jeg har stor interesse av og har spurt VP direkte om. De har desverre ikke målene på denne maskinen i sin database men verkstedene kan ha dette. Anbefaler deg å ta kontakt med ditt lokale VP verksted. Alternativt kan noen BP medlemmer måle opp sin TAMD61A da jeg tviler på at verkstedene vil gi ut disse målene. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
TNS Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 link til mål her. dog litt vanskelig å tyde.. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 hehe, så bra. Fant mailen fra VP igjen og her er svaret: Hej, Tack för ditt intresse i Volvo Penta. Tyvärr kunde vi inte hitta installationsmåttuppgifter för en TAMD61A i vår databas. Vi rekommenderar dig att kontakta en auktoriserad Volvo Penta återförsäljare för information och hjälp vid installationen. Kontaktuppgifter till våra återförsäljare kan hittas på följande länk: http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/applications/dealer_locator/Pages/dealer_locator.aspx Din närmaste återförsäljare är: Sjøsenteret Killingen AS Killingen, Bygdøy Sjøbad 0211 Oslo Tlf: +47 23 08 53 30 E-post: killinge@online.no Med vänliga hälsningar Volvo Penta Kundservice Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Hvordan laster man opp pdf? Jeg har en bedre tegning med alle målene nå. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Se helt nederst på denne. https://baatplassen.no/i/index.php/topic/16446-volvo-penta-md6x7x-serien/ Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Takker Polarn for fin pdf på mail! Er det så noen som sitter på en installasjonstegning til en TAMD40B maskin? ...så er det jo bare å sammenlikne tegningene. 61 maskinen veier over 800kg med gear... er kanskje litt mye... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 hmmm, tamd60 i polarn..... Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 24.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 Mye interesang lesing her folkens Er Master 820 en halv- eller hel-planer? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 24.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 Er Master 820 en halv- eller hel-planer? Det er en halvplaner med muligheter for 25-26knop.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 24.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 (redigert) hva er drivstoff forbruket på full gass, marsj og 5 knop? Redigert 24.Oktober.2010 av Mekke Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 Tja, si det.. den har stor tank, bruker bitte lite hvis du kjører 6 knop, men dieselen renner gjennom hvis du lager store bølger. Drivstofforbruket er sikkert veldig avhengig av hva slags motor man har, i min båt sitter det en gammeldags Volvo Penta TAMD 40 B maskin, den er tung og slapp, og bruker mye diesel når man kjører fort, og lite når man kjører pent. "Pent" med denne båten er 6,5 knop eller saktere... For å øke farta litt og redusere bølgene den lager litt: Nå er skrogforlenger til Inter 9300 bestillt til 4500 kroner fra INTER TRADING! Om ikke det blir motorbytte i vinter, så skal i alle fall farta opp bitte litt! Sandblåsing under og jevnt bunnstoff, høyglanspolert propell og skrogforlenger (flaps altså) skal nok hjelpe baugen litt ned igjen. Når båten min går på full fart så peker nesa opp og rumpa ned... Håper å dempe dette litt... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 Hva er forbruket ved "pent" da? under 2 liter i timen? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 Vet ikke... 4-8 liter i timen kanskje? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 13.November.2010 Link til dette innlegget Svart 13.November.2010 Er en kompressormotor som KAMD 44 P uegnet i en halvplaner pga noe med kompressoren? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
:båt1 Svart 13.November.2010 Link til dette innlegget Svart 13.November.2010 hvorfor skulle den være det??? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Jeg har ikke erfaring med kompressormotor selv, men jeg tenker at med en halvplaner er det kanskje en sjanse for at man velger fart litt mer fritt enn med en helplaner. Dermed kan man ende opp med enten å kjøre kompressoren hele tiden eller at den kobler ut og inn mange ganger, avhengig av hvilket turtall man legger seg på. Vet ikke om det ene eller det andre er en stor ulempe, eller om det f.eks. fins logikk som forhindrer det siste..... Men her kommer det helt sikkert svar fra noen som vet bedre enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Da var min master 820 bedekket for vinteren! Presenningen er endelig på. Kjentes ut som den var enda tyngre enn i fjor! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 18.November.2010 Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 Er det riktig av meg å forlange 300k for denne? Skal selges grunnet kjøp av Baltic... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Det er jo billig. Tror det kun ligger en ute til 450. Burde gå fort. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Ingar Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Fått høre av en speedsnekke bygger at kjøl burde ende i en spiss slik at propellen ikke kaviterer av den rette kjølen https://baatplassen.no/i/index.php/topic/123-lage-nytt-ror-hvordan-br-det-utformes/page__view__findpost__p__852 https://baatplassen.no/i/index.php/topic/3917-flaps-paa-snekke-erfaringer/page__view__findpost__p__18847 Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Nå er skrogforlenger til Inter 9300 bestillt til 4500 kroner fra INTER TRADING! Har du avbestilt den nå da eller? Hvis ikke er jeg nysgjerrig på hva du tenkte å gjøre med eksosen: I Master'en har jeg en plastik støvel som leder eksosen nedi vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 20.November.2010 Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 Jeg har har sendt sms til daglig leder og avbestillt skrogforlengeren, dersom den ikke er påbegynt enda. Uansett, i følge Inter Trading så er skrogforlengeren så smal at det er plass til trimflaps, ergo er det sikkert også plass til eksosen og, da den kommer ut langt ut på siden... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.