Jump to content

Hvordan tolke radarbilder?


roaldbj

Recommended Posts

Det jeg ikke forstår er hvorfor en ikke kan bruke head up og samtidig ha true wakes/trails.

 

Blant annet kan noen få radarmodeller fra Furuno vise funksjonen True Trails i Relative Motion med Head-Up. Men dette medfører at man må deaktivere og så aktivere denne funksjonen på ny ved større kursforandringer. Det slipper man i Course-Up. Mye giring ved sjøgang kan også være et problem med Head-Up. Men ved større kursforandringer er det uansett nauturlig å resette Course-Up.

 

Etter min mening burde funksjonen med True Trails i Relative Motion ha vært mulig på langt flere radarer da det er en svært nyttig funksjon. Men på de fleste radarer må man ha de i True Motion for å kunne bruke funksjonen med True Trails da faste objekter som land, øyer, holmer, sjømerker osv. ellers vil få etterslep(Trails).

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

I "game" Astor sattd et en Furuno 1700. I vår nye satt det en Furuno 1720 med noe mer finesser. Jeg bruker radaren ofte og har få problemer med å stille den slik at jeg har optimalt display/juseringer underveis. Men det har dukket opp noe nye finesser jeg gjerne skulle vite noe mer om.

 

 

HM off

ES

VRM

EBC

 

Alarm reset

Guard

 

Dette er de nye finessene på 1720 kontra 1700. Guard kan jeg sette på fra 1 nm. og oppover.

 

radar_2.jpg

 

Det sitter en forstørrelselskjerm foran displayet som jeg har fjernet før fotografering.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hadde en 1720 for en del båter siden. Tatt litt på husken så er:

HM off: Heading marker off: Fjerne streken fra senter og opp.

ES: Echo Stretch?

VRM: Variable Range Marker: Variabel avstandsmarkør.

EBL (regner med det er trykkfeil for EBC?): Electronic Bearing Line: Peilelinjal.

 

De to siste er for å måle avstand og peiling til et ekko. Du finner nok ut av det om du leker deg litt med disse...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

EBL kan du ta i bruk umiddelbart, får du en båt inn forann deg på ene siden kan du legge linjen på denne båten. Etterhvert når du nærmer deg båten vil du enkelt se om båten er på kollisjonskurs eller ikke, blir det samme som å sikte på vindusstolpen for å avgjøre kollisjonskurs eller ei.

Link to post
Share on other sites

:confused:

'Furuno 1720 og dens egenskaper'

 

- forteller meg ingenting, Astor - synes at du burde føye til ordet "Radar" eller enda bedre 'Digital radar' i tittelen din, så slipper vi å åpne tråden for å finne ut hva det er du snakker om...

:wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Leste i siste Båtmagasinet testen hvor de vurderte åpen radarantenne mot en lukket. Den åpne kom best ut av testen, men den er både dyrere og vesentlig tyngre. Skulle jeg hatt en åpen radarantenne i masten måtte jeg bare glemme å legge ned masten ved bropasseringer. Det er så vidt jeg klarer å løfte opp masten slik det er i dag.

BM illustrerte testen ved å sammenligne antennene mot et smalt sund, hvor den lukkede antennen ikke klarte å skille det smale sundet, noe den åpne klarte.

 

På vei hjem i dag fra Horten la jeg turen mot Bevøysundet, nord for Jeløya, for å teste min egen radar av lukkede type, Furuno 1720.

Jeg kommer inn noe sør/vest fra å vil se hvordan min radar takler en slik situasjon.

Se her:

 

radar_1_nm.jpg

Radaren innstilt på 1. nm

 

plotter_1_nm.jpg

Samme posisjon angitt på plotteren.

 

radar_0.5_nm.jpg

Radaren innstilt på 0.5 nm.

 

plotter_0.5.jpg

Samme posisjon angitt på plotteren.

 

 

Jeg tror jeg har en radar som er midt på treet i kvalitet. Den er trolig fra midten på 80-tallet? Jeg mener den dekker mine behov og kanskje også de aller fleste frtidsbåtskippers behov til seilas i kystnære farvann.

Er jeg på villspor?

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om ikke raymarine har slått sammen innstillingen av trails/wakes og motion, altså om man velger true motion så velger man også true wakes, men dette har jeg ikke klart å finne ut fra manualene:....
Jeg har i ettermiddag sett på endel bilder jeg har tatt av radaren. Det virker for meg som at trails/wakes og motion kan være "slått sammen" på vår E-serie. Men jeg må legge til at det er så mange funksjoner på radaren jeg ikke har klart å teste ut. Jeg har 4 kW domen.
Link to post
Share on other sites

..... Jeg mener den dekker mine behov og kanskje også de aller fleste frtidsbåtskippers behov til seilas i kystnære farvann. ....

 

Jeg synes du har et rimelig godt radarbilde Astor. Og som vi ofte var innom på D5L-kurset: bruk radaren mye i fint vær slik at man virkelig blir fortrolig med hvordan radarbildet ser ut. Det er en kjempefordel når drittværet kommer.....

Forøvrig merker jeg meg med at du ikke har respons på Tune-indikatoren; der skulle du normalt hatt 2-3-4 lysende prikker hvis tuningen var optimal.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon: Forøvrig merker jeg meg med at du ikke har respons på Tune-indikatoren; der skulle du normalt hatt 2-3-4 lysende prikker hvis tuningen var optimal.

 

radarbilde.jpg

Du tenker da på det vesle feltet øverst til høyre. Jeg la merke til at det kom noen blunk der av og til. Hva skal jeg se etter der, Jan? Som på dette bilde hvor tre felt er fyllt opp.

 

 

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

radarrain1.jpg

 

Her er radarbildet fra nord-vestre del av Jeløya nær Moss.

 

radarrain5.jpg

 

Her har jeg utelukkende korrigert for rain - og bildet er med en gang mer oversiktlig. Det er ikke optimalt. Flere av ekkoene er fritidsbåter. Etterpå korrigerte jeg for FTC, men glemte å ta bilde av det.

 

Virker som du tar vekk litt mye? Ser ut som at FTC står av, og at det kun en anticlutter Rain og SEA som står på. Er det autoinnstilling på RAIN kontrollen også( på/av) eller kan man justere den gradvis manuelt? Hva mener du med at du etterpå korrigerte for FTC?

Link to post
Share on other sites

Oj, Oj. Dette var litt vanskelig å svare på nå Olpi. Jeg må desverre sitte foran radaren før jeg klarer å svare på spørsmål om radaren. Jeg prøver meg likevel. Jeg er helt sikker på at RAIN har to hovedinnstillinger: av eller på. Dersom den er på, så kan jeg justere graden fra 0 til 100 prosent. Jeg jobber alltid med FTC når jeg bruker RAIN, derfotr mener jeg at jeg også kan justere denne fra 0 tilo 100 prosent. Det mest kompliserte er hvordan jeg bruker haler og forsterkning av ekkoer. Når jeg seiler på store strekk som i Kattegat og Skagerak har jeg lav forsterkning av ekkoer. Da er range også stor minst 3 nm med senter trukket 1/3 tilbake. Når jeg seiler i området Son - Oslo - Horten - Fredrikstad så har jeg gjerne radaren på 1 1/2 nm og jeg øker sensitiviteten for forsterkning av radarbilde. Jeg har den nyeste domen fra Raymarine, og den gir et utrolig skarpt bilde under mange forhold. Jeg sliter endel med klare bilder når bølgehøyden overstiger 2 meter aktenfra tvers.

Link to post
Share on other sites

Roaldbj: Ditt radarbilde i innelgg 163 er vel også fra området sør for Bile?

 

Jeg har forøvrig lest endel i denne gamle tråden på nytt for å få oppfrisket kunnskapene. Jeg må si at de første inneleggene i tråden var greie og informative. Senere ble det mye Raymarine og nytt utsyr som ikke er relevant for min gamle Furuno, men som sikkert er relevant for nye radareiere.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

eller enda bedre 'Digital radar'
Får å kunne se hvilken vei andre fartøy går kan man på enkelte radarer få en "hale" etter ekkoet. Er dette mulig på min gamle Furuno?

Det er nettopp her skille mellom en analog radar og en digital radar kommer inn i bildet, en analog radar viser ett øyebliksbilde og stort sett bare det. En "digital radar" digitaliserer bilde og kan dermed analysere og lagre bildet for senere bruk, denne "halen" kan fås frem nå ettersom gamle ekko fortsatt kan vises. Din radar er nok for gammel til slikt.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil utover vinteren teste radaren og de ulike funksjonene. Noe jeg gjør så ofte jeg kan når jeg er utpå. Kunnskap kommer med læring. Og man lærer så lenge man lever.

Først skal dysene ut på styrbord motor for å finne feilen til mye røyk på bb motor.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...