Lars H. Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Hei igjen. Jord på en av fasene har jeg ærlig talt vondt for å forstå hvordan skal være fullgodt, så dermed får andre gruble ut et svar på ditt siste spørsmål. Det ble for vanskelig for en pensjonert elektronikkingeniør! Men skulle jeg likevel forsøke å bruke de små grå, ville en jordfeil på midten av varmeelementet i f.eks. en varmtannsbereder da resultere i at den ene halvparten av elementet ville få dobbelt så høy spenning som den halvparten var beregnet for og brenne opp (dersom ikke sikringen slår ut først). Eller, obs, - da vil det vel ikke gå strøm i den ene "fasen" og jordfeilsbryteren vil slå ut? Nei, dette ble komplisert. Jeg tror jeg holder meg til skilletrafo med jord på midtuttaket av sekundæren og avstår fra tenkte cenarioer for andre koblinger. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zach Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Det jeg vil fram til - og det kunne jeg selvfølgelig ha sagt med en gang, er om det kan ha noen betydning for hvor jord er tilbakeført til kilden (trafoen), dvs. til midtuttak eller til den ene fasen. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Hei Zack I praksis så viser det seg å ha liten betydning for egenskapene er uansett bra uansett hvilken trafoløsning man velger. Når man skal velge jordsystem så kan man velge ut fra hvilke system man har om bord fra før eller hva man mener er best eller mest teknisk riktig. Som Jeg skrev i innlegget til Frøken Fryd, så har Bayliner originalt enpolte sikringer, og da må man etter forskriftene ha et polarisert anlegg. Det vil si at båten allerede har et anlegg hvor man legger jord og den ene fasen sammen i trafoen. Ønsker man sentertapp så får man 115 volt mellom jord og faser men da må man også ha et gjennomført topolt anlegg. Fordelen er jo også at berøringsfaren er noe redusert da det er 115 volt mellom kapslinger og begge fasene. Ikke ta så mye hensyn til dette, for begge systemene virker godt nok. Med hensyn til dette med jordfeil så vil jeg si det utarter seg slik: Hvis det går strøm i jordleder har vi en jordfeil. Dette betyr at jordlederen må være i kontakt med et annet potensial ved feilen enn det potensialet jordlederen har ved trafoen. Men så er det kanskje montert på en motstand mellom jordleder og trafo, så denne motstanden må man også ta hensyn til. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Hvis det går strøm i jordleder har vi en jordfeil. Helt greit, men en vanlig jordfeilsbryter vil vel ikke nødvendigvis løse ut dersom det er kortsluttning/overgangsmotstand mellom midten av varmeelementet og chassis på varmtvannsberederen dersom chassis er jordet? Og jeg tar vel ikke feil når jeg sier at jordfeilsbryter løser ut på forskjell mellom de to 'varme' fasene? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
logget av Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Ut fra slik jeg forstår det du skriver så har du helt rett Lars. Når det gjelder jordfeilbrytere så har disse noen forutsetninger for at de skal virke. I en båt med skilletrafo så kan man si at det er lett å skape de rette forutsetningene for at dette skal virke bra. I et fellesanlegg så kan man oppleve at vernene ikke virker fordi kapasitansen i anlegget er feil. Jeg tror man regner som en tommelfingerregel at overgangsmotstanden i jord kan være 1667 Ohm hvis man skal benytte et 30 mA vern. Jeg tror jeg har nevnt disse tallene før, men at det ble feid bort for det passet ikke. Jeg mener dette er riktig i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 ...Ikke ta så mye hensyn til dette, for begge systemene virker godt nok. ... Ok, "tas til etterretning", som det heter. Trafoer med begge løsninger er jo på markedet, så det ville kanskje være rart hvis den ene løsningen var sikrere enn den andre. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Når det gjelder jordfeilbrytere så har disse noen forutsetninger for at de skal virke. I en båt med skilletrafo så kan man si at det er lett å skape de rette forutsetningene for at dette skal virke bra. I et fellesanlegg så kan man oppleve at vernene ikke virker fordi . . . . . . . Helt korrekt, så la oss holde oss til forholdene i en båt og ikke i en industribedrift eller lignende? Forholdene i en båt er mer enn nok å forholde seg til, spesielt her på et båtforum! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 (redigert) Fant denne på nettet fra Båtmagasinet. Landstrøm: Lurvete og med dårlig rykte LANDSTRØM? -KUTT JORDINGSKABELEN! Bruk av landstrøm om bord Farligere enn du tror! Kommentar fra moderatorHar lagt inn linker istedet for sitat av artikler. Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet. Redigert 23.Oktober.2008 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mix Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 (redigert) Redigert: Takk til moderator teamet for redigering ! Redigert 23.Oktober.2008 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 (redigert) Herregud, kunne du ikke nøyd deg med en link til disse gamle artikkleneistedet for å smørje til hele tråden ?SLIK ! Da redigerer jeg også Redigert 23.Oktober.2008 av Sylvester (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Bonus Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Siden det er flere som har lagt ut bilder av anoder her, legger jeg ut dagens bilde av mine. Nye i April iår, tatt opp idag. Anode på et av drevene Anode på paralellstag mellom drevene Anode på trimflaps Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Svenning, de anoden har jo gjort jobben sin. Bekymringen burd vært stor om de hadde kommet opp like fine som ved sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Det er min konklusjon også Hulda. Og at det er veldig behagelig med skilletrafo. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Og at det er veldig behagelig med skilletrafo. Jepp! Sitér dette innlegget Link to post
Rångepådl Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Er dette et godt kjøp? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Jeg vil tro det. Prisen er veldig grei - men det er vanskelig å se den tekniske oppbyggingen utelukkende ut fra bildene. Kjenner du til vekten? Noratel går vel for å være et bra produkt så langt jeg har erfart. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Jeg ble kontaktet av DSB i går og benyttet anledningen til å spørre hvordan det gikk med spørsmålet rundt lokal Jord i fritidsbåt. Det kommer snart en avklaring i el-sikkerhetsskrivet, så det er bare å følge med på hjemmesiden dsb.no Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Hei, Ole Petter! Jeg benytter anledningen og kommer med et par spørsmål. I min Bayliner har jeg funnet en løs gul leder påmontert kabelsko. Denne er koblet (sølvloddet) til en gjennomgående messinghylse med plugg i akterspeil (drenering). Ut fra lengden på lederen og det store hullet i kabelskoen antar jeg at denne har vært jordet til godset på motoren (minus-potensialet). Det har åpenbart til hensikt å hindre korrosjon. Er det noen tvil om at en slik gjennomføring bør potensialforbindes til minus (motoren) slik fabrikken har lagt opp til? Jeg har ellers montert 230/115V skilletrafo med jordfeilautomat på primærsiden. Er det et krav da at det også skal være jordfeilbryter på sekundærsiden? Takknemlig for svar. Hilsen Trikkern. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 (redigert) De fleste US produserte båter har fabrikkmontert potensialutjevning, og da er alle våte metaller potensialutjevnet mot batteri minus. Denne forbindelsen er også potensialutjevnet mot anodene selv om hensikten ikke er å beskytte alle våte metaller mot galvanisk aktivitet mellom dem. Hensikten med denne potensialutjevningen er blant annet å få den samme fordelen man har i stål og aluminiumsbåter, at det er umulig å få etablert to elektroder i sjøen som kan forårsake elektrolyse. Det er visse fordeler og ulemper med denne løsningen, blant annet at jeg får Lotus på nakken hver gang jeg gjør et forsøk på å forklare hvordan dette systemet virker. Trafoen skal ha jordvern på sekundærsiden. Dette har nettopp blitt bekreftet ved en forespørsel på noe av det samme med bruk av GI trafo som har innebygget elektronisk vern. Svaret var da at så lenge et eksternt vern på sekundærsiden forlanges i forskriften, så skal det også monteres når GI trafo benyttes. (Inntil videre i alle fall). Bakdelen er at man ikke får testet det eksterne vernet når GI trafo benyttes, for elektronikken slår av trafoen før det eksterne vernet løser ut. Så må man jo uansett installere et 10 mA vern i de kursene som går til våtrom etc. redigert. jeg skrev primærsiden i stedet for sekundærsiden. tankeleif. Redigert 16.Mai.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Hei, og takk for svaret! Da installerer jeg selvfølgelig jorfeilvern også på sekundærsiden. (Jeg kunne ikke finne noe skrevet om denne problemstillingen). Sitér dette innlegget Link to post
xbox Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Hei, og takk for svaret! Da installerer jeg selvfølgelig jorfeilvern også på sekundærsiden. (Jeg kunne ikke finne noe skrevet om denne problemstillingen). Hvordan koblet du jordingen gjennom trafoen ? Hilsen Xbox Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Jord fra land er koblet til egen jordterminal på primærsiden. Ellers går jordingen forskriftsmessig gjennom 230V-siden (har batterilader på 230V og ekstra stikkontaker), men denne jorden er ikke koblet sammen med noe på 115V-siden (alt anner sterkstrømsutstyr er 115V). Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Du får meg bare på nakken når du skriver noe som er feil, Ole Petter. Føl deg fri til å forklare om potensialutjevning og alt annet du vil fortelle om, men regn med at jeg retter hver gang du sier noe som ikke medfører riktighet. Det er jo i alles interesse at det som skrives er riktig. Er du nå helt sikker på dette med jordfeilvern og 10 mA f.eks? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Det ville være useriøst å skrive om regelverk etc. uten å være sikker. Kan anbefale Rulefinder siden du gir så mange råd på båtplassen. Dette er hva det står om denne saken. The craft shall be provided with earth-leakage protection in the main supply circuit by a double-pole RCD having a maximum nominal trip sensitivity of 30 mA and 100 ms maximum trip time located in accordance with 7.2.2, or each receptacle located in the galley, toilet, machinery space or weather deck shall be protected by a GFCI (RCD) having a maximum sensitivity of 10 mA. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Hvis du leser litt nøyere, vil du oppdage et lite magisk ord: "Eller" For alternativet er at alle norske båtbyggere gjør det feil når de uten unntak monterer 30mA jordfeilvern for sikring av inntaket. Men så er det neste spørsmål da... Dette med jordfeilvern før og etter skilletrafoen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.