Jump to content

Finurlige strømproblemer - landstrøm


bliss X

Recommended Posts

Før jeg monterte skilletransformator så hadde jeg en bryter som jeg aktiverte når jeg lå flott/på land og når jeg lå på vann og som koblet jord til henholdsvis lokal jord gjennom dynaplate og jord fra opplagssted. Etter at jeg installerte Victron isolasjonestransformator, så tenker jeg ikke så mye på dette.

Link to post
Share on other sites

Eller installere en bryter slik at du kan velge mellom dynaplaten og landjord (ingen god løsning fordi du kan glemme å sette bryteren i riktig pos).

Husker jeg ikke feil var det dette DSB sa man måtte gjøre i det svaret til meg som er sitert i den andre tråden.

Man skal også sette opp et skilt som sier hvilken stilling bryteren skal stå i på land og sjø.

Dette er jo bare noe man gjør 2 ganger i året, så med tanke på at de fleste kjører rundt med en ladefordelingsbryter som skal betjenes 2 ganger pr tur bør det være piece of cake.

Link to post
Share on other sites

Da mister du jordforbindelsen. Bruk i så fall skjøteledning m/jord mot land. Eller installere en bryter slik at du kan velge mellom dynaplaten og landjord (ingen god løsning fordi du kan glemme å sette bryteren i riktig pos).

Var det ikke noe med at man mistet jordingen i ferskvann og ved kraftig nedbør også?

Link to post
Share on other sites

overgangsmotstanden til jord en drøss megaohm.

Jada, riktig det, men så var det det med kapasitive og induktive koblinger da ... (Ved disse frekvenser i praksis mest induktive.) Med parallell ledningsgsføring, altfor ofte i samme bunten/kabelføring så er nok ikke dette så helt ubetydelig som du later til å tro! Hvis du har nødvendig instrumentering og gidder å rigge til en testmåling så vil jeg tro du før deg en liten overaskelse!

Link to post
Share on other sites

...

Beklager det lange innlegget, men budskapet mitt er: Det hjelper dere svært lite hva jeg, Lotus eller DSB uttaler for det er samsvarserklæring som gjelder.

 

Det bør leses, et veldig godt og opplysende innlegg hvordan dette henger sammen.

 

Og da var det dette med samsvarserklæring, hvis en "hobbyelektriker" allikevel har tenkt å skyte en hvit pil etter den, kan "han" vel likegodt klippe jordledningen som å installere skilletrafo. :wink:

 

..jeg, en kompis av meg er hobbyelektriker.. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Med parallell ledningsgsføring, altfor ofte i samme bunten/kabelføring så er nok ikke dette så helt ubetydelig som du later til å tro!

Dette er ytterst teoretisk. Vi snakker her om en frekvens på 50 Hz. Dette er ikke høyfrekvensteknikk.

I tillegg må altså 230V legges parallelt med annen ledningsføring som har kontakt med jordleder.

Så må lengden parallell føring være noe annet enn ubetydelig.

 

 

Til slutt er det slik at det lille vi sitter igjen med fortsatt er vekselstrøm da støyspenningen varierer i takt med fasespenningen.

Vekselstrøm er ingen god kilde for tæring. De gangene det likevel skjer er det ubetydelig i forhold til likestrøm.

Og hvor liten den lille mengden er, kommer jo også an på strømtrekket i faseledningen. Lite strømtrekk lite indusert støy.

 

Så i praksis? Vi ender opp veldig lite fra en kilde som gjør ubetydelig tæringsskade.

 

Veldig lite ganger ubetydelig er i praksis null.

 

Sammenligner man dette med hva slags drit det er mulig å få gjennom landstrømsjord, blir det knapt som en dråpe i havet.

 

Lokalt jordplan fjerner derfor i praksis tilnærmet 100% av tæringsproblematikken.

 

 

Mener at ingen tidligere har nevnt denne muligheten med induksjon. Selv ikke eksperten vår har sagt et ord om dette.

Nå har du mitt synspunkt. Kanskje det likevel blir mere av det enn jeg tror, men det er likevel ubetydelig i den store sammenhengen.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...