Jump to content

Finurlige strømproblemer - landstrøm


bliss X

Recommended Posts

Hei igjen.

 

Jord på en av fasene har jeg ærlig talt vondt for å forstå hvordan skal være fullgodt, så dermed får andre gruble ut et svar på ditt siste spørsmål. Det ble for vanskelig for en pensjonert elektronikkingeniør! :sweat:

 

Men skulle jeg likevel forsøke å bruke de små grå, ville en jordfeil på midten av varmeelementet i f.eks. en varmtannsbereder da resultere i at den ene halvparten av elementet ville få dobbelt så høy spenning som den halvparten var beregnet for og brenne opp (dersom ikke sikringen slår ut først). Eller, obs, - da vil det vel ikke gå strøm i den ene "fasen" og jordfeilsbryteren vil slå ut? Nei, dette ble komplisert. Jeg tror jeg holder meg til skilletrafo med jord på midtuttaket av sekundæren og avstår fra tenkte cenarioer for andre koblinger.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Zack

I praksis så viser det seg å ha liten betydning for egenskapene er uansett bra uansett hvilken trafoløsning man velger. Når man skal velge jordsystem så kan man velge ut fra hvilke system man har om bord fra før eller hva man mener er best eller mest teknisk riktig.

Som Jeg skrev i innlegget til Frøken Fryd, så har Bayliner originalt enpolte sikringer, og da må man etter forskriftene ha et polarisert anlegg. Det vil si at båten allerede har et anlegg hvor man legger jord og den ene fasen sammen i trafoen.

 

Ønsker man sentertapp så får man 115 volt mellom jord og faser men da må man også ha et gjennomført topolt anlegg. Fordelen er jo også at berøringsfaren er noe redusert da det er 115 volt mellom kapslinger og begge fasene.

 

Ikke ta så mye hensyn til dette, for begge systemene virker godt nok.

 

Med hensyn til dette med jordfeil så vil jeg si det utarter seg slik:

 

Hvis det går strøm i jordleder har vi en jordfeil.

Dette betyr at jordlederen må være i kontakt med et annet potensial ved feilen enn det potensialet jordlederen har ved trafoen. Men så er det kanskje montert på en motstand mellom jordleder og trafo, så denne motstanden må man også ta hensyn til.

Link to post
Share on other sites

Hvis det går strøm i jordleder har vi en jordfeil.

Helt greit, men en vanlig jordfeilsbryter vil vel ikke nødvendigvis løse ut dersom det er kortsluttning/overgangsmotstand mellom midten av varmeelementet og chassis på varmtvannsberederen dersom chassis er jordet? Og jeg tar vel ikke feil når jeg sier at jordfeilsbryter løser ut på forskjell mellom de to 'varme' fasene?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ut fra slik jeg forstår det du skriver så har du helt rett Lars.

Når det gjelder jordfeilbrytere så har disse noen forutsetninger for at de skal virke. I en båt med skilletrafo så kan man si at det er lett å skape de rette forutsetningene for at dette skal virke bra.

 

I et fellesanlegg så kan man oppleve at vernene ikke virker fordi kapasitansen i anlegget er feil. Jeg tror man regner som en tommelfingerregel at overgangsmotstanden i jord kan være 1667 Ohm hvis man skal benytte et 30 mA vern.

 

Jeg tror jeg har nevnt disse tallene før, men at det ble feid bort for det passet ikke. Jeg mener dette er riktig i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder jordfeilbrytere så har disse noen forutsetninger for at de skal virke. I en båt med skilletrafo så kan man si at det er lett å skape de rette forutsetningene for at dette skal virke bra. I et fellesanlegg så kan man oppleve at vernene ikke virker fordi . . . . . . .

Helt korrekt, så la oss holde oss til forholdene i en båt og ikke i en industribedrift eller lignende? Forholdene i en båt er mer enn nok å forholde seg til, spesielt her på et båtforum!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fant denne på nettet fra Båtmagasinet.

 

Landstrøm: Lurvete og med dårlig rykte

 

LANDSTRØM? -KUTT JORDINGSKABELEN!

 

Bruk av landstrøm om bord Farligere enn du tror!

 

Kommentar fra moderatorHar lagt inn linker istedet for sitat av artikler.

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet.

Redigert av Ingar (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Hei, Ole Petter! Jeg benytter anledningen og kommer med et par spørsmål.

 

I min Bayliner har jeg funnet en løs gul leder påmontert kabelsko. Denne er koblet (sølvloddet) til en gjennomgående messinghylse med plugg i akterspeil (drenering). Ut fra lengden på lederen og det store hullet i kabelskoen antar jeg at denne har vært jordet til godset på motoren (minus-potensialet). Det har åpenbart til hensikt å hindre korrosjon. Er det noen tvil om at en slik gjennomføring bør potensialforbindes til minus (motoren) slik fabrikken har lagt opp til?

 

Jeg har ellers montert 230/115V skilletrafo med jordfeilautomat på primærsiden. Er det et krav da at det også skal være jordfeilbryter på sekundærsiden?

 

Takknemlig for svar.

 

Hilsen Trikkern.

Link to post
Share on other sites

De fleste US produserte båter har fabrikkmontert potensialutjevning, og da er alle våte metaller potensialutjevnet mot batteri minus.

Denne forbindelsen er også potensialutjevnet mot anodene selv om hensikten ikke er å beskytte alle våte metaller mot galvanisk aktivitet mellom dem.

 

Hensikten med denne potensialutjevningen er blant annet å få den samme fordelen man har i stål og aluminiumsbåter, at det er umulig å få etablert to elektroder i sjøen som kan forårsake elektrolyse.

 

Det er visse fordeler og ulemper med denne løsningen, blant annet at jeg får Lotus på nakken hver gang jeg gjør et forsøk på å forklare hvordan dette systemet virker. :smash:

 

Trafoen skal ha jordvern på sekundærsiden. Dette har nettopp blitt bekreftet ved en forespørsel på noe av det samme med bruk av GI trafo som har innebygget elektronisk vern. Svaret var da at så lenge et eksternt vern på sekundærsiden forlanges i forskriften, så skal det også monteres når GI trafo benyttes. (Inntil videre i alle fall).

Bakdelen er at man ikke får testet det eksterne vernet når GI trafo benyttes, for elektronikken slår av trafoen før det eksterne vernet løser ut.

 

Så må man jo uansett installere et 10 mA vern i de kursene som går til våtrom etc.

 

redigert. jeg skrev primærsiden i stedet for sekundærsiden. tankeleif.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jord fra land er koblet til egen jordterminal på primærsiden. Ellers går jordingen forskriftsmessig gjennom 230V-siden (har batterilader på 230V og ekstra stikkontaker), men denne jorden er ikke koblet sammen med noe på 115V-siden (alt anner sterkstrømsutstyr er 115V).

Link to post
Share on other sites

Du får meg bare på nakken når du skriver noe som er feil, Ole Petter. Føl deg fri til å forklare om potensialutjevning og alt annet du vil fortelle om, men regn med at jeg retter hver gang du sier noe som ikke medfører riktighet. Det er jo i alles interesse at det som skrives er riktig. Er du nå helt sikker på dette med jordfeilvern og 10 mA f.eks?

Link to post
Share on other sites

Det ville være useriøst å skrive om regelverk etc. uten å være sikker. Kan anbefale Rulefinder siden du gir så mange råd på båtplassen.

 

Dette er hva det står om denne saken.

 

The craft shall be provided with earth-leakage protection in the main supply circuit by a double-pole RCD having a maximum nominal trip sensitivity of 30 mA and 100 ms maximum trip time located in accordance with 7.2.2, or each receptacle located in the galley, toilet, machinery space or weather deck shall be protected by a GFCI (RCD) having a maximum sensitivity of 10 mA.

Link to post
Share on other sites

Hvis du leser litt nøyere, vil du oppdage et lite magisk ord: "Eller"

For alternativet er at alle norske båtbyggere gjør det feil når de uten unntak monterer 30mA jordfeilvern for sikring av inntaket.

 

Men så er det neste spørsmål da... Dette med jordfeilvern før og etter skilletrafoen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...