Jump to content

Finurlige strømproblemer - landstrøm


bliss X

Recommended Posts

Jeg har målt dette maaaange ganger. Det er alltid 115 volt. Men det er mulig at Lotus mener at jeg ikke har et tilstrekkelig kalibrert voltmeter. Jeg skjønner ikke hvorfor Lotus trekker inn dette momentet ved Victron? Jeg inviterer Lotus til å komme i havna i Sonskilen med sitt eget voltmeter og måle AC mellom jord og fasene omborde i båten vår. Jeg har tre voltmetre ombord. Alle tre viser 115 volt mellom jord og fasene. Ute i havna i de faste strømuttakene er det derimot svært store variasjoner mellom jord og fasene - dette har jeg omtalt tidligere.

Link to post
Share on other sites

Forholdet mellom Dynaplate (lokalt jord), anoder og minus på 12 volts siden er litt interessant. For det første er jeg litt usikker på Dynaplaten. Det annonseres med at Dynaplaten, på grunn av sin spesielle utforming har en "enorm" overflate trass i at den fysisk sett kanskje bare er 300x80x13 mm. Maritim opplyser at dette tilsvarer 3 kvadratmeter overflate - dette skjønner jeg ikke umiddelbart. For det andre måler jeg kontakt mellom Dynaplaten og anodene mine. For det tredje måler jeg kontakt mellom minus 12 volt ombord og Dynaplaten. Er dette normalt?

 

 

Hei,

 

Vedrørende dynaplaten har jeg tenkt på det samme, men jeg vil vel tro de har gjort målinger på dette. Jeg tenker på denne som en lunge, vi har vist ganske mange kvadratmeter lungevegg i lungene våre vi også. Jeg er litt reservert til denne mhp groe og ru og effekt over tid, men der har vel Lars H og sikkert mange andre erfaring å dele med oss. Det er helt normalt at det er kontakt mellom dynaplate, anoder og - 12 volt. Jeg har valgt å jorde alle metalliske installasjoner i ett felles punkt. Da vil det jo være kontakt. Andre velger at hvert system lever sitt eget liv med en egen anode, og da ville det ikke være kontakt mellom anode. men det skal alltid være kontakt mellom dynaplate og - 12 Volt

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde at min Victron hadde midtuttak. Men nå har Lotus fortalt meg at den ikke har det. Da håper jeg at Lotus ber Victron om å omarbeide manualen sin.

Slett ikke nødvendig å omarbeide manualen roaldbj.

 

Går du inn på Victron sine sider, kan du ta frem manualen. Da kan du lese følgende:

A Residual Current Device (RCD) or Ground Fault Circuit

Interrupter (GFCI) must be installed in the output cable of

the isolation transformer. For this RCD to operate

correctly, the output neutral must be connected to ground

(= all the metal parts in the boat). This is achieved by

placing a jumper on male push-on connectors J21, J33

(see fig 5), and by grounding the enclosure of the

isolation transformer.

 

 

Ikke misforstå neutral. Vi snakker her om live og neutral som navn på fasene.

 

På datablad fra Victron, se http://bart.idium.no/steien.tmp/admin/file...ansformator.pdf er det en prinsippskisse for hvorledes skilletrafoen er koblet.

skilletrafo2.jpg

 

 

 

Legg merke til at det ikke er jeg som påstår noe som helst. Jeg bare refererer til Victron, roaldbj.

Link to post
Share on other sites

Har bare lyst å fortelle hvordan jeg har gjort dette med jording hos meg - med stort hell så langt.

Har ikke skilletrafo men galvanisk isolator. Ikke fordi jeg tror dette er bedre men fordi det er mye billigere. Landjord går til jordfeilbryter i sikringsskapet derfra til inngang på galvanisk isolator og videre fra denne til jord på maskinen og dynaplate. 230V er således jordet i dynaplate, her er også minus på batteribanken koblet. Min båt har ligget ute siden slutten av mai og frem til nå, med 12v og 230 v påkoblet hele tiden. Sinken sitter på propellakslingen og er lite tæret, den varer i alle fall en sesong til.

 

Jeg mener dette var en grei løsning fordi jeg har jording selv om båten ligger på land, den galvaniske isolatoren sperrer for spenninger opp til 3-4V, husker ikke eksakt. Skulle det bli en større jordfeilspenning enn dette vil ikke den hjelpe lenger, men jeg regner med at det da vil gå en såpass stor strøm at jordfeilbryteren slår ut. Jeg har skikkelig jording og er rimelig godt sikret mot jordfeil fra land. Om jeg hadde penger, plass og ikke vekta betydde noe, hadde jeg sikkert valgt skilletrafo. Men jeg gikk for denne nest beste løsningen. Dette har jeg nå hatt i to sesonger og det har fungert aldeles utmerket.

 

Sikkert noen som finner noe aldeles riv rav ruskende galt med dette, men det funker hos meg :cool:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

prinsippskisse for hvorledes skilletrafoen er koblet.

skilletrafo2.jpg

 

 

Legg merke til at det ikke er jeg som påstår noe som helst. Jeg bare refererer til Victron, roaldbj.

 

Samme skisse finner du på Seatronic sin katalog s63 om skilletrafoer fra Victron, men de har vel sikkert forskjellige varianter. Rart at de viser dennne skissen er det vel kanskje?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle det bli en større jordfeilspenning enn dette vil ikke den hjelpe lenger, men jeg regner med at det da vil gå en såpass stor strøm at jordfeilbryteren slår ut.

Din jordfeilbryter gir bare sikkerhet mot jordfeil ombord hos deg. Har du lokal jord er det bare å kutte hele landjorden.

Det er jordfeil ifm 220V som virkelig er farlig, da kan drev og lignende være borte "over natten". En isolator beskytter ikke mot dette.

 

Ubegripelig for meg hvordan fagfolk kan anbefale en slik løsning fremfor lokal jord.

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo ikke alle skilletrafoer som har midtuttak og da må den ene fsen på sekundær legges til jord slik Victron gjør det på tegningen maaaange innlegg tilbake i denne strengen.

 

Og skal en gå for en slik løsning, trenger jeg i hvert fall jeg å få det inn med teskjeer hvorfor dette er OK

 

Jeg tillater meg å hente frem en beskrivelse jeg laget for cirka 500 innlegg siden som nettopp tar for seg hvorfor jorden må kobles til sekundærsiden av skilletrafoen.

 

jordfeil1.jpg

Jeg har tatt som utgangspunkt at jordfeilen er en mindre lekkasje og ikke full kortslutning, derav motstanden til høyre.

 

I eksempel A har jeg hentet fra ditt innlegg #314, her vil ikke jordfeilen gå noe sted og jorfeilbryteren vil ikke slå ut. Denne løsningen skal ikke brukes!

 

I eksempel B vil det gå en lekkasjestrøm tilbake til trafoen og jordfeilbryteren vil se ett avvik mellom de to fasene. Er avviket over 30mA slår den ut.

 

I eksempel C vil det også gå lekkasjestrøm tilbake via jordledningen, hvis vi da ser for oss full kortslutning til jord vil strømmen ha to ledere å gå gjennom, ledningene skal dimensjoneres likt (etter sikringen) og vi kan da gå ut ifra at det går 5A i nøytral og 5A i jord, vernet slår ut.

 

I eksempel D går også jordfeilen tilbake til trafoen, her skal det mindre jordfeil til på nøytral for at vernet skal slå ut.

 

Skal jorden ha sin funksjon må den ledes tilbake til kilden. Det er kansje drøyt å sammenligne med ett batteri men hva skjer om en legger minus på ett batteri ned i sjøen? Det går ikke noe strøm, slik er det med jord og, en må slutte kretsen.

Link to post
Share on other sites

Ja, det burde vel være mulig? Da skulle det vel gå strøm i jordledningen til midten av trafoen, men strømmen i fasene skulle bli det samme i begge disse to forbindelsene. Og i og med at en vanlig jordfeilbryter kun løser ut når det blir forskjell i strøm mellom disse to forbindelsen, skulle den ikke løse ut i dette "teoretiske" tilfellet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er jeg ikke enig, om det går strøm i jordledningen blir ikke fasene like, hvis vi setter ned tempoet og sier at strømmen i ett øyeblikk kun går den ene veien vil vi i utgangspunktet ha en strøm som går fra fase 1 til fase 2, om noe forsvinner på veien vil fase 2 ha mindre strøm enn fase 1, vernet slår ut. Skal man ha en feil som ikke detekteres har man i så fall ikke forbindelse til jord der feilen er. Igjen, man må jorde utstyret.

 

Tror jeg da :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...