Zach Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Men med skilletrafo og midtuttak på sekundæren koblet til lokal jord, funker jordfeilbryteren min helt utmerket!Lars H. Ja, det er logisk. Men jeg fikk desverre ikke den skilletrafoen med midtuttak det ble "forhandlet" om. 15 kg - så jeg tok ikke bryet med å returnere, men ser nå at jeg kanskje burde ha gjort det likevel. Ble så koblet slik som på tegningen for å få jordfeilbryteren til å funke. Victron legger opp til å gjøre det på samme måten, og bør få samme problemet? Kontrollamper er interessant, lag en skisse. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Nå er båten på land og jeg var spent på å se tæringen på sinkanodene i år sammenlignet med tidligere år. De to foregående sesonger har propellsinkanodene nærmest vært totalt oppspiste, mens de i år er relativt intakte. Den eneste endring jeg har gjort i år er å montere Victron skilletrafo. Jeg har ingen mer sannsynlig forklaring på mindre anodeslitasje i år sammenlignet med tidligere år enn at skilletrafoen må ha hatt en viss effekt? . Forøvrig var propellene neste like blanke ved opptak som ved utsetting. De har aldri vært så blanke tidligere. Noen synspunkter på dette? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Når oppskriften er bra så blir også kaka god når kokken i tillegg kan bake. Synspunktene mine kjenner du så jeg får bare gratulere med resultatet. God ladning, ingen korrosjon, bare mange viftereimer i reserve som er til å leve med. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 (redigert) Når propellsinkene dine har blitt spist de to siste sesongene, men ikke etter du har fått skilletrafo, betyr det bare at du har hatt problemer med landstrømsanlegget ditt tidligere. Skilletrafo på landstrømmen virker jo som kjent bare på feil i landstrømsanlegget. Kan du være enig i det Ole Petter? Redigert 16.Oktober.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 I min enfoldighet: er det ikke nettopp dette som er poenget med å benytte en skilletansformator? Man har ikke selv kontroll over hvor godt de forskjellige havner har kvalitetssikret sine strømuttak til lystbåtene - derfor benytter man selv skilletarnsformator. Jeg fikk ikke tak i argumentet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Argumentet var at vi nok kan plukke vekk ladingen og viftereimene. Og når vi da sitter igjen med at du har hatt et landstrømsproblem som skilletrafoen har løst, ja så er det helt glimrende. Jeg ville valgt et lokalt jordplan godkjent av dsb for å løse de samme problemene, men det spiller jo absolutt ingen rolle for deg. Heller ikke da spiller det noen rolle hvor godt de forskjellige havner har kvalitetssikret sine strømuttak til lystbåtene - derfor benytter man lokalt jordplan. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Nelfo har bekreftet at den eneste måten man lovlig kan benytte lokal jord er ved å installere skilletrafo hvis det er det du tenker på Lotus. Kan derfor ikke annet enn å gratulere Roald med å ha gjort et riktig valg, i alle fall til det motsatte er bevist. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Nå tok jeg hovedoppgaven min hos Nelfo og kjenner en del folk der, men har ikke hørt noe om at det dsb har bestemt skulle være ulovlig. Spesielt siden Nelfo bare er en bransjesammenslutning og intet annet. De er også underlagt alt direktoratet sier. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Lotus, vi har tidligere drøftet dette i flere innlegg. Jeg har tidligere hatt lokalt jordplan (Dynaplate) uten at dette reduserte slitasjen på anodene ombord. Her er et bilde av en av fire anoder som er festet på trimplaps. Jeg har aldri tidligere hatt så liten slitasje på disse anodene. Bildet er tatt i dag. I likhet med deg er jeg glad for flere ting: 1. Jeg har modifisert dynamoene med felt regulering med Sterling PDAR. 2. Jeg har fått tak i gode V-belte strammere fra medlem her på BP. 3. Jeg har mange (10) V-belter i reserve som ikke slites. 4. Jeg har mindre slitasje på anodene. I tillegg vil jeg nevne: 5. Jeg har en skilletransformator som virker. 6. Jeg har gode faglige venner på BP som veileder en ukyndig båtglad person slik at bårlivet blir enklere. 7. Jeg får et stadig rikere lystbåtliv. 8. Hvor skal det ende? (Hovmod står for fall). Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 (redigert) Du har ikke lokalt jordplan selv om du har dynaplate. Jeg sier det igjen: Du må være villig til å klippe landstrømsjordlederen din. Husk hva du tidligere har fortalt! Flott at du har PDAR regulator. Det her også jeg og mange andre. Flott at du har en drøss kilereimer i reserve. Jeg har bare en i reserve for jeg kjøper ikke 12 i slengen. Fint at du har mindre slitasje på anodene. jeg har også liten slitasje på anodene. Fint at du har en skilletrafo som virker. Det var tydeligvis noe du trengte for du hadde feil på landstrømsanlegget ditt. Fint at du har gode faglige venner på baatplassen. De har vi nok de fleste av oss. Fint at du får et stadig rikere båtliv, men lommeboken din må bli ganske slunken av alle duppedittene du har kjøpt. Hvor dette ender? Ikke vet jeg, men det jeg tipper er at du kommer til å kjøpe veldig mange flere elektoniske duppeditter. Redigert 16.Oktober.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Glemte en ting. Ingen rur på propellen over oode. Ikke engang i navet. Og et litt rødlig skjær synes jeg å skimte. Rur hater når det går galvaniske strømmer. Da vil den ikke feste seg. Veldig fint. Bare ett lite problem. Propellen din hater galvanisk tæring. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Du er hjertelig velkommen til å inspisere propellene i Sonskilen båthavn frem til båten settes ut våren 2009. Jeg kan ikke observere noe rødskjær. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Men du sier jo selv at propellene er like blanke nå som ved utsetting. Intet godt tegn. Og jeg synes jeg ser en del antydning til rødskær på bildet. Spesielt på det øverste bladet. Hva tror du er årsaken til at propellen er like blank nå som da du satte den ut? Kanskje du har en dårlig sink? Den ser jo ut til å være like tykk som når den var ny. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Du må ha spart en del drivstoff i år da Roald. Jeg leste et sted at en tomotors båt på 9 tonn sparte 17 % drivstoff etter at propellene ble skrubbet fri for rur i en marina. Mener å huske at maks fart økte fra 20 til 22 knop. Hvis vi sier at du kan ha spart i gjennomsnitt 6 %, hvor mye har du i så fall spart i løpet av sesongen? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Først til Lotus. Det kan være at lysforholdene gir rødskjær. Flere bekjente observerte propellene i dag. Ingen påpekte rødskjær. Her er den andre propellen. Så til spørsmålet om drivstofforbruk. Det har blitt slik at vi etter overgang til trawler bruker mer tid ombord i båten til selve seilasen og farten har blitt redusert. Jeg har desverre ingen beregninger av slipprosent - men det bør nok utføres. I forhold til båtens pris er hverken forsikring, opplag eller dieselpris noe spesielt tema. Vi har stor glede av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Her ser jeg jo litt rur også. Videre ser jeg at sinken din er kraftig korrodert innerst. Det er jo nesten ingen ting igjen. Litt til og hele tuppen hadde falt av. Akslingen din har også mye rur. Kan det være at sinken din har tæret akkurat like mye som i fjor, men i år brakk den tilfeldigvis ikke av? Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Jeg leste en gang, i et engelsk båtblad, følgende: Hvis man slår på en propell med en metallgjenstand, og det høres ut som om man slår på en kirkeklokke, er alt i orden. Hvis det derimot høres ut som om man slår på en tømmerstokk (plankebit??), er det fare på ferde. Stemmer dette tro? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Artig å følge med på kamphanene Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Den sinken er temmelig opptært ja. Sikkert temmelig "Stratos" tvers igjennom. Helt normalt med andre ord. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Igjen: jeg tror du bør komme til havna vår og inspisere de forskjellige anodene. Jeg forstår ikke hvordan du vurderer bildene. Du skriver: Litt til og hele tuppen hadde falt av. Kan du ikke komme og se - se og vurdere om din vurdering er korrekt eller ei. (Har fjernet unødvendig personkarakteristikk) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 (redigert) Man må jo være blind om ikke man ser den kraftige tæringen. Hva er problemet ditt? Det var du som spurte. Dette er ikke hva jeg ville betegnet som "relativt intakte". Tydeligvis flere som deler den oppfatningen. PS: Bilder er alt vi har å bruke til vurderingen. Hvordan skal vi ellers kunne gi deg svar hvis vi ikke kan svare etter bildene du legger ut??? Redigert 16.Oktober.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Vi har hatt en elektriker ruslende på jobben noen dager. Tilfeldigvis viste det seg at han har jobbet som skipselektriker i en årrekke. Vi fant selvfølgelig mye å prate om, og kom inn på lokalt jordplan vs. skilletrafo. Han nektet å tro meg når jeg fortalte at folk monterer skilletrafo i fritidsbåtene sine. Når han skjønte at jeg pratet alvor, ristet han på hodet og kom med regla om "kost/nytte effekten". Itte vet je...... Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 PS igjen: Har ingen interesse av å reise til havna di for å vurdere sinkanodene. Kanskje du finner noen andre her som har lyst og som deretter kan komme med en fyldig rapport. Du sier snodige Lotus. Kanskje det, men jeg synes nå det er litt snodig når du legger ut bilder og ber om kommentar for så å bli irritert av kommentarer kun gjort på bakgrunn av bildene. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Jeg ser at roaldbj er fornøyd med tingenes tilstand under båten, og sier at det er en vesentlig bedring i forhold til i fjor. Hvis det er godt nok for han, hvorfor er det ikke godt nok for et par av dere andre? Jeg tror på roaldbj når han sier det han sier. Og det er flott at han er fornøyd etter installeringen av skilletrafo. Jeg installerte også skilletrafo i fjor, men har enda tilgode å sjekke sink, groe osv. Blir gjort i mai 2009. Og Lotus, vi vet hvilke synspunkter du har om skilletrafo og lokalt jordplan mv. Greitt nok, men hvorfor aldri gi deg om at du har beste løsning? Det er din mening og ferdig med det, trenger ikke gjenta i det uendelige. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 jeg glemte hele sinkdritten i våres :-) fører manglende sink til mere groe? hadde uvanlig mye på flaps \og aksel. og må jeg ha egne sink på flapsa?? de er jo ikke forbundet . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.