Jump to content

Finurlige strømproblemer - landstrøm


bliss X

Recommended Posts

Hei!

 

Det er nå så lenge siden vi diskuterte skilletrafo at det er på tide å løfte dette emnet igjen!

 

Fra spøk til alvor. Jeg har nå kjøpt skilletrafo. Den er dobb.isolert og har ikke midtuttak på sekundærsiden som jeg først trodde. Så blir spørsmålet om jeg tenker korrekt om monteringen (se skissen): Jord i v.v.tanken kan kobles til jordplaten, eller til den ene lederen (f.eks. pkt A). Alternativt kan jord kobles til både pkt A og til jordplaten. Det blir sikkerhetsmessig helt OK uansett løsning i fh. til de tre alternativene. Eller kanskje ikke? Jordfeilbryteren er "plugg-inn-type" på 30 mA.

(Nå behøver vi vel ikke sette i gang en lang diskusjon igjen, men bare en kommentar til tegningen. Da er i alle fall jeg fornøyd).

 

skilletrafo_dobb.isolert.gif

Link to post
Share on other sites

Vel, da tar du utgangspunkt i tegningen til produsenten av trafoen. Den er jo temmelig lik for alle skilletrafoer og Victron sin anbefalte oppkobling står jo her. Cluet er jordingen før og etter og kobling av sekundærfase til jord slik at jordfeilbryteren har en referanse og kan slå ut ved overslag.

 

connection3.jpg

Link to post
Share on other sites

Det skal jo ikke lange tida til før vi får litt om og men.

 

Zach jeg syntes tegningen din var helt grei, selv om jorfeilbryteren vil ha liten mulighet til å virke.

 

Det er ikke betydningsløst å fastslå at testknappen på jordfeilvernet ikke tester om det finnes noen virkelig mulighet til å slå ut mot jord. Testknappen kontrollerer kun om bryteren slår ut på ubalanse mellom fasene.

 

Først og fremst er det viktig at jordlederen (PE) ikke har elektrisk kontakt mellom landstrøm jord og båt-jord. Da er jo hele transformatoren bortkastet. Med jordforbindelse mellom båt og land vil muligheten for tæring være større enn uten.

Så må vi velge om vi skal ha nulleder eller ikke. Dette har ulike "spesialister" kranglet om siden elektrisiteten kom. Velger vi å ikke forbinde den ene fasen til båt-jord så vil det ikke oppstå farlig jordfeil før feil nummer 2 oppstår.

 

På den annen side vil ikke jordfeilvernet som er strømstyrt slå ut hvis man ikke har en forbindelse mellom jord og fas foran vernet.

Fra et sikkerhetssynspunkt så må man da vurdere sansyneligheten for feil på jordfeilvernet mot muligheten for 2 jordfeil.

 

Jeg ville valgt jording av fase og jordfeilvern med rutinemessig hyppig kontroll.

 

Jeg håper dette er mer oppklarende enn forvirrende.

 

dsk

Link to post
Share on other sites

Hei!

Takk for tilbakemeldingen. Problemet for å skjønne alt sjøl er for liten kunnskap om AC/skilletrafo/jordfeil osv. Og som du er inne på, er det mange meninger - også i denne tråden, noe som ikke gjør det enklere.

Jeg har jo sett at jord skal kobles til den ene fasen på sekundærsiden for å "mate" jordfeilbryteren. Kan også kobles til evt. midtuttak på trafoen (jf. innlegg tidligere i denne tråden), men den trafoen jeg har mottatt har ikke midtuttak - og da blir fasen alternativet. Så kom jeg på en mulighet om bare å gjøre det slik som heime, jf. tegningen inkl jordplate undere båten. Jordfeilbryteren antas å fungere "på direkten" hjemme ("plugg-inn-type"). Og her er det vel også lokal jord (i form at jordspyd e.l.). Tilsvarende som i båten med jordplate. Så det må være en forskjell, men vet ikke hva og hvorfor. Har du en forklaring var det fint. OK å vite hvorfor det må være slik og slik.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Takk for tilbakemeldingen. Problemet for å skjønne alt sjøl er for liten kunnskap om AC/skilletrafo/jordfeil osv. Og som du er inne på, er det mange meninger - også i denne tråden, noe som ikke gjør det enklere.

Men hvorfor kjøper du da en skilletrafo i utgangspunktet?

En løsning med lokalt jordplan er veldig mye enklere. Veldig mye billigere og i praksis like sikker for både de badende og båten.

 

Jeg ser absolutt ingen grunn til å installere skilletrafo i fritidsbåten.

Skilletrafoen koster masse penger, tar lang tid å installere av fagmannen, tar plass, kan kortslutte, avgir varme, krever påbudt jording fra land på primærsiden og gir i praksis ingen merverdi hverken på personsikkerhet eller tæringssikkerhet sammenlignet med lokalt jordplan.

 

Slik jeg ser det må man drite penger for å velge skilletrafo. I tillegg må man like de andre utfordringene rundt plass, varme, salt korrosivt miljø osv.

 

Med den dokumentasjonen som foreligger rundt bruk av lokalt jordplan og saltvanns ledningsevne, fatter jeg ikke at noen i det hele tatt vurderer en skilletrafo.

 

Har man landstrømsanlegg fra før, kan man egenhendig montere en jordplate. Deretter trenger man en elektriker i 3 minutter for å klippe en jordledning og feste en annen. Enklere blir det ikke.

Skilletrafoen kan du glemme å montere egenhedig om du da ikke har gruppe L sertifisering.

Det betyr at du kan glemme hvordan ting skal kobles og overlate det til en profesjonell installatør som vet hvordan ting skal kobles. Alt du trenger å tenke på er tusenlappene du må betale for jobben.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Lotus!

Du har dine meninger, andre har sine. Respekteres. Jeg har lest hele denne tråden (ikke nå), og er ikke ukjent med hva du mener. Det er meget mulig jeg følger anbefalingene dine selv om jeg har kjøpt skilletrafo. Den kostet 3.700 kroner så det har jeg råd til uten å "drite penger" som du sier.

Jeg har ikke ment å sette i gang hele diskusjonen igjen, tror ikke det fører til så mye nytt. Nå etterlyser jeg bare en forklaring på forskjellen hvorfor man trenger denne koblingen av jord til en av sekundær fasene på skilletrafoen i båten (ved bruk av jordfeilbryter), og ikke noe tilsvarene hjemme. Må være en (god) forklaring - tror jeg. Og interessant.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå etterlyser jeg bare en forklaring på forskjellen hvorfor man trenger denne koblingen av jord til en av sekundær fasene på skilletrafoen i båten (ved bruk av jordfeilbryter), og ikke noe tilsvarene hjemme. Må være en (god) forklaring - tror jeg. Og interessant.

Vil gjerne gi et bidrag til forklaring på denne prosessen som skjer ved jordfeil i el-nettet. Legger derfor inn en link med en animasjom som også innolder forklaring til det som skjer. Her kan du se hva som skjer ved ulike typer nett.

Her er linken - jordfeil.

 

Strømmen søker tilbake til trafoen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei

Har lest og lest, men er stadig like dum.

Har lagt opp endel kontakter ombord (220v med jording), kun ledninger. Har koblet til en panelovn og en C-Tec lader. Ingen varmtvannsbereder eller noe annet. Vil verden ramle i hode på meg når jeg setter kontakten i landstrøm? :confused:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Sansynligvis vil du tømme havet for vann! :smiley:

 

Eller nei, problemet oppstår først når det er en feil et sted, og det har du vel ikke?.

 

Det er selvsakt vanskelig å svare uten å ha detaljkunnskap om hva du har gjort.

 

Hva i båten har du forbundet jordlederen til? Bare stikkontaktene, eller også noe metall i båten som motor? Har du jordfeilbryter, eller er det jordfeilbryter på kaia så bør det være rimelig greit.

 

Nå reiser nakkehåra seg på enkelte andre her så jeg får slutte før noen kommer seilende oppover elva her. :discuss:

 

:cheers: dsk

Redigert av dsk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingenting er koblet til noe ombord som motor varmtvannsbereder ol, eneste forbindelse mellom ting ombord og strøm fra land er batteriladeren. La det opp for å slippe å dra skjøteledning ned i salong. Nå er det vel å betrakte som en "fastmontert" skjøteleding? :confused:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Finurlig eller ikke, jordfeilbryteren foran v.v.tanken slår i alle fall ut hver gang jeg setter i stikkontakten mot land, og må resettes. (Test av jordfeilbryteren funker OK). Jord fra v.v.tanken er koblet til den ene fasen ut fra skilletrafoen. Jordfeilbryteren er under dekk, så dette er noe tungvint. Noen med tips/forklaring? Kretsen til v.v.tanken er montert slik:

220_v_til_v.v.tank.gif

Link to post
Share on other sites

Jord fra v.v.tanken er koblet til den ene fasen ut fra skilletrafoen. Jordfeilbryteren er under dekk, så dette er noe tungvint.

220_v_til_v.v.tank.gif

Jordfeilbryteren din slår ut fordi den ene fasen trekker mer strøm enn den andre. Hvis du kobler jorden på vvtanken til lokal jord i stedet for til den ene fasen, vil det sikkert gå bedre. Lykke til, men husk at dette er egentlig elektrikerjobb!

Link to post
Share on other sites

Nei, det er riktig. Den vil ikke ha noen funksjon i et slikt nett, fordi første jordfeil ikke vil gjøre noen skade.

Jordfeil i den andre fasen i tillegg og man har et problem. :smiley:

Bedre å la anlegget slå ut ved første feil dvs bruke oppkoblingen som Victron anbefaler for sine skilletrafoer og som jeg linket til litt lenger oppe i strengen.

 

Det er litt ironisk dette. Har har man skilletrafo fremfor lokalt jordplan, men har likevel problemer.

Link to post
Share on other sites

Men med skilletrafo og midtuttak på sekundæren koblet til lokal jord, funker jordfeilbryteren min helt utmerket!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...