Jump to content

Finurlige strømproblemer - landstrøm


bliss X

Recommended Posts

Men med skilletrafo og midtuttak på sekundæren koblet til lokal jord, funker jordfeilbryteren min helt utmerket!

Lars H.

Ja, det er logisk. Men jeg fikk desverre ikke den skilletrafoen med midtuttak det ble "forhandlet" om. 15 kg - så jeg tok ikke bryet med å returnere, men ser nå at jeg kanskje burde ha gjort det likevel. Ble så koblet slik som på tegningen for å få jordfeilbryteren til å funke. Victron legger opp til å gjøre det på samme måten, og bør få samme problemet?

 

Kontrollamper er interessant, lag en skisse.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå er båten på land og jeg var spent på å se tæringen på sinkanodene i år sammenlignet med tidligere år.

 

propellanodee2008.jpg

 

De to foregående sesonger har propellsinkanodene nærmest vært totalt oppspiste, mens de i år er relativt intakte. Den eneste endring jeg har gjort i år er å montere Victron skilletrafo. Jeg har ingen mer sannsynlig forklaring på mindre anodeslitasje i år sammenlignet med tidligere år enn at skilletrafoen må ha hatt en viss effekt? . Forøvrig var propellene neste like blanke ved opptak som ved utsetting. De har aldri vært så blanke tidligere. Noen synspunkter på dette?

Link to post
Share on other sites

Når propellsinkene dine har blitt spist de to siste sesongene, men ikke etter du har fått skilletrafo, betyr det bare at du har hatt problemer med landstrømsanlegget ditt tidligere. Skilletrafo på landstrømmen virker jo som kjent bare på feil i landstrømsanlegget.

 

Kan du være enig i det Ole Petter? :wink:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I min enfoldighet: er det ikke nettopp dette som er poenget med å benytte en skilletansformator?

Man har ikke selv kontroll over hvor godt de forskjellige havner har kvalitetssikret sine strømuttak til lystbåtene - derfor benytter man selv skilletarnsformator. Jeg fikk ikke tak i argumentet ditt.

Link to post
Share on other sites

Argumentet var at vi nok kan plukke vekk ladingen og viftereimene.

Og når vi da sitter igjen med at du har hatt et landstrømsproblem som skilletrafoen har løst, ja så er det helt glimrende.

 

Jeg ville valgt et lokalt jordplan godkjent av dsb for å løse de samme problemene, men det spiller jo absolutt ingen rolle for deg.

Heller ikke da spiller det noen rolle hvor godt de forskjellige havner har kvalitetssikret sine strømuttak til lystbåtene - derfor benytter man lokalt jordplan.

Link to post
Share on other sites

Lotus, vi har tidligere drøftet dette i flere innlegg. Jeg har tidligere hatt lokalt jordplan (Dynaplate) uten at dette reduserte slitasjen på anodene ombord.

 

trimflapsanode2008.jpg

 

Her er et bilde av en av fire anoder som er festet på trimplaps. Jeg har aldri tidligere hatt så liten slitasje på disse anodene. Bildet er tatt i dag.

I likhet med deg er jeg glad for flere ting:

1. Jeg har modifisert dynamoene med felt regulering med Sterling PDAR.

2. Jeg har fått tak i gode V-belte strammere fra medlem her på BP.

3. Jeg har mange (10) V-belter i reserve som ikke slites.

4. Jeg har mindre slitasje på anodene.

I tillegg vil jeg nevne:

5. Jeg har en skilletransformator som virker.

6. Jeg har gode faglige venner på BP som veileder en ukyndig båtglad person slik at bårlivet blir enklere.

7. Jeg får et stadig rikere lystbåtliv.

8. Hvor skal det ende? (Hovmod står for fall).

Link to post
Share on other sites

Du har ikke lokalt jordplan selv om du har dynaplate. Jeg sier det igjen: Du må være villig til å klippe landstrømsjordlederen din.

Husk hva du tidligere har fortalt!

 

Flott at du har PDAR regulator. Det her også jeg og mange andre.

Flott at du har en drøss kilereimer i reserve. Jeg har bare en i reserve for jeg kjøper ikke 12 i slengen.

Fint at du har mindre slitasje på anodene. jeg har også liten slitasje på anodene.

Fint at du har en skilletrafo som virker. Det var tydeligvis noe du trengte for du hadde feil på landstrømsanlegget ditt.

Fint at du har gode faglige venner på baatplassen. De har vi nok de fleste av oss.

Fint at du får et stadig rikere båtliv, men lommeboken din må bli ganske slunken av alle duppedittene du har kjøpt.

 

Hvor dette ender? Ikke vet jeg, men det jeg tipper er at du kommer til å kjøpe veldig mange flere elektoniske duppeditter.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men du sier jo selv at propellene er like blanke nå som ved utsetting. Intet godt tegn. Og jeg synes jeg ser en del antydning til rødskær på bildet. Spesielt på det øverste bladet. Hva tror du er årsaken til at propellen er like blank nå som da du satte den ut? Kanskje du har en dårlig sink? Den ser jo ut til å være like tykk som når den var ny.

Link to post
Share on other sites

Du må ha spart en del drivstoff i år da Roald. Jeg leste et sted at en tomotors båt på 9 tonn sparte 17 % drivstoff etter at propellene ble skrubbet fri for rur i en marina.

Mener å huske at maks fart økte fra 20 til 22 knop.

 

Hvis vi sier at du kan ha spart i gjennomsnitt 6 %, hvor mye har du i så fall spart i løpet av sesongen?

Link to post
Share on other sites

Først til Lotus. Det kan være at lysforholdene gir rødskjær. Flere bekjente observerte propellene i dag. Ingen påpekte rødskjær.

 

soon5okt2008.jpg

 

Her er den andre propellen.

Så til spørsmålet om drivstofforbruk. Det har blitt slik at vi etter overgang til trawler bruker mer tid ombord i båten til selve seilasen og farten har blitt redusert. Jeg har desverre ingen beregninger av slipprosent - men det bør nok utføres. I forhold til båtens pris er hverken forsikring, opplag eller dieselpris noe spesielt tema. Vi har stor glede av båten.

Link to post
Share on other sites

Her ser jeg jo litt rur også. Videre ser jeg at sinken din er kraftig korrodert innerst. Det er jo nesten ingen ting igjen. Litt til og hele tuppen hadde falt av. Akslingen din har også mye rur. Kan det være at sinken din har tæret akkurat like mye som i fjor, men i år brakk den tilfeldigvis ikke av?

Link to post
Share on other sites

Jeg leste en gang, i et engelsk båtblad, følgende:

 

Hvis man slår på en propell med en metallgjenstand, og det høres ut som om man slår på en kirkeklokke, er alt i orden.

 

Hvis det derimot høres ut som om man slår på en tømmerstokk (plankebit??), er det fare på ferde.

 

Stemmer dette tro?

Link to post
Share on other sites

Igjen: jeg tror du bør komme til havna vår og inspisere de forskjellige anodene. Jeg forstår ikke hvordan du vurderer bildene. Du skriver: Litt til og hele tuppen hadde falt av. Kan du ikke komme og se - se og vurdere om din vurdering er korrekt eller ei.

(Har fjernet unødvendig personkarakteristikk)

Link to post
Share on other sites

Man må jo være blind om ikke man ser den kraftige tæringen. Hva er problemet ditt? Det var du som spurte.

Dette er ikke hva jeg ville betegnet som "relativt intakte". Tydeligvis flere som deler den oppfatningen.

 

PS: Bilder er alt vi har å bruke til vurderingen. Hvordan skal vi ellers kunne gi deg svar hvis vi ikke kan svare etter bildene du legger ut???

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har hatt en elektriker ruslende på jobben noen dager. Tilfeldigvis viste det seg at han har jobbet som skipselektriker i en årrekke. Vi fant selvfølgelig mye å prate om, og kom inn på lokalt jordplan vs. skilletrafo.

 

Han nektet å tro meg når jeg fortalte at folk monterer skilletrafo i fritidsbåtene sine. Når han skjønte at jeg pratet alvor, ristet han på hodet og kom med regla om "kost/nytte effekten".

 

Itte vet je......

Link to post
Share on other sites

PS igjen:

Har ingen interesse av å reise til havna di for å vurdere sinkanodene.

Kanskje du finner noen andre her som har lyst og som deretter kan komme med en fyldig rapport.

 

Du sier snodige Lotus. Kanskje det, men jeg synes nå det er litt snodig når du legger ut bilder og ber om kommentar for så å bli irritert av kommentarer kun gjort på bakgrunn av bildene.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at roaldbj er fornøyd med tingenes tilstand under båten, og sier at det er en vesentlig bedring i forhold til i fjor. Hvis det er godt nok for han, hvorfor er det ikke godt nok for et par av dere andre? Jeg tror på roaldbj når han sier det han sier. Og det er flott at han er fornøyd etter installeringen av skilletrafo. Jeg installerte også skilletrafo i fjor, men har enda tilgode å sjekke sink, groe osv. Blir gjort i mai 2009.

 

Og Lotus, vi vet hvilke synspunkter du har om skilletrafo og lokalt jordplan mv. Greitt nok, men hvorfor aldri gi deg om at du har beste løsning? Det er din mening og ferdig med det, trenger ikke gjenta i det uendelige.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...