Marwin Svart 8.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Takker - Takker :cheers: Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
abbor Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Fra og med 2007 modellene kom Scotty elriggene med en ny og vantett strømkonnektor, så det som står om denne i testen er ikke gyldig lenger. Ny konnektor Link to post
Marwin Svart 9.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 HVIS jeg skulle kjøpe en manuell rigg for å "starte", hva anbefaler du? Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
abbor Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Som jeg skrev over er Cannon Uni Troll 10 det jeg anbefaler som manuell rigg. På en liten båt og for mindre dyp kan også Easi Troll II gjøre jobben. Scotty sine manuelle rigger er solide og bra, men jeg liker ikke den liggende snella, jeg vil ha den vertikalt. Cannon har også en suveren clutchløsning ved at det bare er å dra sveiva bakover for å stoppe og låse riggen. Uansett hvilken rigg du går for sørg for å kjøpe ei pakke som inneholder rotasjonsplate, denne er helt nødvendig og kan løst koste opp til halvparten av selve riggen. Link to post
Marwin Svart 11.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Oki. Takker. Etter lange fundering (husk at jeg snart har passert 40 (hex)) bestiller jeg (via påtroppende svigersønn) en enkel el-rigg 1116 Fortsettelse følger! Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
abbor Svart 12.April.2008 Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 Du vil ikke angre Sørg for å kjøpe med noen Scotty utløsere, de er de eneste som funker. Det følger med en til å feste i riggloddet og en stackertype med riggen, men det er kjekt å ha litt reserve. I tilegg trenger du en weight retreiver og en snubber. reteiveren gjør det mye enklere å få riggwiren intil båtsida når du skal feste utløserene, snubberen virker som fjæring mellom loddet og riggwiren. Hvis du har tenkt å ha riggen stående montert mesteparten av tida er beskyttelseshetta også smart å ha. Link to post
Marwin Svart 12.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 Blylodd veier = høy frakt-regning Hvor får jeg kjøpt lodd her på berget, eller kan de lages? Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
abbor Svart 12.April.2008 Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 Alle butikker som selger fiskeutstyr kan skaffe riglodd. Både Seeberg og Elbe har slike i katalogene sine. Kjøp et 6kg lodd med styrefinne. Seeberg lodd Hvis du kontakter gutta på fullpott.no skaffer de det sikkert billigere. www.fullpott.no Link to post
HMS Lynet Svart 12.April.2008 Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 ser det er noen som sier de ikke får noe fisk, jeg liker å fiske me harpe, gir gevinst hver gang det! mulig det bare er mye fisk i fjordene ved ålesund? :P Link to post
Cannonfodder Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Da var første tur med en Scotty 1116 unnagjort, og den kan anbefales også av meg :D. Ble riktignok ikke noe fangst, men det var mer en oppvarningstur. Så er det viktig og ikke starte en sesong på en fredag :) Link to post
Marwin Svart 17.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Hvor fisket du? Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 (redigert) Noe for OK67 og andre i området: Bra med storsei i Gulosen for tiden. Barnebarn dro heim med over 30 kg oppgjordt fisk etter 2-3 timer på sjøen Enkel stingsild gjorde susen! Redigert 11.Juli.2008 av Marwin (see edit history) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 12.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Downrigg... Hvordan festes snørene på forskjellige dybder PÅ wiren?? Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
abbor Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Med din Propack 1116 fulgte det med 2 forskjellige utløsere. En med et stort sluklås som du fester i finna på loddet. Den andre utløseren er ei stackingklemme, det er bare å huke den inn på riggwiren. Klem den delen av metallklemma som fjærer mot riggwiren og dra klemma mot deg og den sitter fast. Scotty utløsere På den linkede siden kalles stackingutløseren, Power Grip Plus Cable Release. Link to post
Marwin Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 (redigert) Flott tur på sjøen. Returnerte med en SØ på kiloen og en sei på 6,5... Når jeg blir mere dreven, kommer jeg til å kjøre overflateparavan samtidig med dypdorgen. Problemet blir å sveive opp flere stenger samtidig, hvis det er stoor fisk som går på! Redigert 13.Juli.2008 av Marwin (see edit history) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 (redigert) Hadde en sånn klemme liggende, slik at jeg fikk dorget med EN sluk på 15 meter. Skal bestille flere fra www.fullpott.no Redigert 13.Juli.2008 av Marwin (see edit history) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sleipner93 Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Satte garn igår kveld på rundt 30m. Fangsten var 2 rødspetter og 8 krabber. Rødspettene ble sløyd, filetert og stekt nå netopp og selvfølgelig spist! Derimot var filetkniven veldig sløv og jeg lurer på om jeg skal kjøpe en ny. Er det stor forskjell på kvalitet eller er det like greit og kjøpe en på biltema eller lignende?? Link to post
o.b.lix Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Er det stor forskjell på kvalitet eller er det like greit og kjøpe en på biltema eller lignende?? Ja, generelt er det forskjell, du får hva du betaler for. Like viktig som hvor skarp den er også balanse og utforming. Men når det er sagt; i en test av forbrukerrådet ble en nyslipt kokkekniv til 49,- fra ikea mye bedre enn en fabrikkslipt victorinox til 999,-. (så hører det til histiorien at når den dyre ble slipt, ble den best, og holdt bittet lenger enn ikea) Til å filetere med, er et langt tynt blad best. Så konklusjonen er; kniv på biltema holder dersom du liker balansen og utformingen, viktigst er å slipe kniven før bruk! Link to post
Sleipner93 Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Så kniven skal slipes før bruk... Kanskje ikke rart den jeg hadde var så sløv? Regner med og kjøpe en på Biltema som jeg kan ha liggende i båten ihvertfall. Skal man slipe med sånn lang "slipestav" ? Link to post
Tulling16' Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Da jeg er forferdelig utålmodig, så bruker jeg dynamitt. Garantert fisk hver gang! -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
FastBoater Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Hmm jeg fisker med ALT Har masse teiner og garn jeg bruker når jeg gidder noen som har prøvd flyndre garn i år? Link to post
o.b.lix Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Skal man slipe med sånn lang "slipestav" ? Hvis du mener bryne så er det korrekt. Link to post
FastBoater Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Eller så kan du bruke slipe maskin MEn hadde litt nå skal jeg ut og trekke teinene Link to post
Walter_S Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 ...Er det stor forskjell på kvalitet eller er det like greit og kjøpe en på biltema eller lignende?? Ja, det ER stor forskjell, Sleipner93... (du burde egentlig hete Sabb8-10... :o)) ...og det er enkelt å teste på en filetkniv. Ta og sette spissen ned på et hardt underlag (men du holder kniven på skrå) og sett trykk på kniven - bøy klingen langsmed. M.a.o. den kniven som har den mest bøyelige klingen (smidd) er best - stivest klinge er "billig dritt" (kina-støp). Har selv en fra Biltema og en fra Clas Ohlsson og er meget fornøyd med begge. :o) Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
FastBoater Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Det var ingen ting i teina jeg har ute 2 men i dag fant jeg bare ei og den var helt tom Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn