TMe Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 6m x 3/8" Synest være et veldig tynt rør. 3/8" er knappe 10mm (9,52mm) Jeg har en Sabb type G 8khk og vil tro at kjølerøret på denne har ca. 15mm utvendig dia. Dette røret er levert sammen med motoren den gang den var ny. Sitér dette innlegget Link to post
Arnie Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 6m x 3/8" Det var feil ja... det skal være 5/8" som tilsvarer 15,875mm hvis jeg har forstått tommesystemet rett. Han lagde en tråd Denne har jeg lest opp til flere ganger Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
Diesel248 Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Hei, 2H Motoren er eit godt valg. Og ferskvannskøling er absolutt å foretrekke. Vi har ein frå 1971 og den er i topp stand. Hatt ei overhaling på toppen og ventilane. Og vanleg service, med membranar, filter osv. Stempelringane og Alle lager samt alle andre deler er dei som i det Herrens år 1971 vart bygd opp til Motoren. Glødeplugger kan eg på det mest glødande anbefale. Da starter motoren heilt fint, og med ein gong, treng berre å gje kvart/halv gass. Kontroler Dyser og Ventiler. Du har ein topp motor! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Pastor Moen Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 (redigert) Nå nærmer det seg raskt sjøsetting, men oppdaget i går at propellen ikke kan dreies selv om giret ikke er koblet inn. Når jeg dreier motoren rundt, følger aksilingen med som normalt. (selvfølgelig ikke om den står i fri). Har Vridbar propell. Propellen skal vel normalt lett kunne dreies for hånd? Har SABB 2H Redigert 29.Mai.2008 av Pastor Moen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Har Vridbar propell. Propellen skal vel normalt lett kunne dreies for hånd? Har SABB 2H Hei Pastor. Propellen skal kunne dreies lett for hånd. Hvis den går tungt så kan det skyldes at ikke koblingen kobler helt fri, eller at talgpakningen (hvis du har det) er strammet for mye. Det kan også være andre ting, men det er det nok andre her som kan mer om. Mvh. NAB. Sitér dette innlegget Link to post
Pastor Moen Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Talgpakning.. er ikke sikker på om jeg har det, hvor skal den sitte i såfall? Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Hei. Her står det litt om talgpakninger. Søk på "pakkboks" eller "talgpakning" så finner du mye mer. Hvis akslingen dreier nå du dreier motoren, selv om koblingen står i fri, så er det nok koblingen som er problemet. Hvis ikke, så er det sansynligvis lageret/pakkboksen som strammer for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Pastor Moen Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Sjekka mer rundt propellen som sitter bom fast i går. Når giret står slik at akslingen skal være med når motoren går, da kan jeg lett snurre alt rundt ved å vri på propellen, også motoren uten kompresjon. Kobles akslingen fra, står den bom fast. Det virker som om frikoblingen på et vis låser propellakslingen?? Noen som kjenner til dette?? Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Hei. Jeg har en 2G med vribar propell, og den er lett å dreie når den er utkoblet. Akslingen "følger med" sakte rundt når motoren går, og det kan jo hende at SABB har begynnt med "brems" for å sikre at propellen ikke beveger seg når den er utkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Arnie Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Jeg tror nok det er brems på frikoplingen ja. Har samme motor som deg (2H) med vripropell og jeg har lagt merke til at hvis jeg ikke drar spaken for frikopling helt "i fri", vil akslingen "følge sakte" med motoren, men hvis jeg drar spaken til den stopper, stopper akslingen å snurre. Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
nab Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Hei Pastor. Hvis du kan dreie rundt på motor og propell samtidig, så burde det ikke være noen grunn til bekymring, det er bare å komme seg utpå og nyte finværet ! Sitér dette innlegget Link to post
Pastor Moen Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Jepp, gjorde et forsøk lørdag. Båten lakk som ei sil, så måtte opp igjen da andre hadde tinga på sisteplassen i stroppen. Har nå tetta alle bordgangene med Sikaflex, ser bra ut nå, så ny time i morgen - og da som sistemann! Glødepluggene til 2H-en var forresten et funn. Tok en teststart, starta på første etter 2 sek på starteren etter vinterdvalen. Før måtte den kinnes i sju lange og sju breie før den fyra opp, når den var kald. Alltid. Ser fram til fine dager på sjøen nå! Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Hyggeligt det att ting fikser seg nå når det nermerseg midt på sommaren. (Litt rar formulering ser eg eg sjølve har skrevet ) Eg har da eit spørsmål til SABB folk. Vi har ein 2H, den går nydelegt. Det er ikkje røyk i heile tatt (Bra ) ein kan ta nesa nedi eksos opninga og ein lukter berre fin luft. Men ein gong vi skulle stoppe etter ein fin tur, eg slakka ned til 200 omdreininger per minutt og ga opp igjen til 700 omdreininger per minutt. da eg gav den litt gass frå 200 omdreininger (det er jo nesten stopp) såg eg ein antydning til litt sort røyk, eg tenkte att det var fordi den lagg på 200 omdreininger og så gav eg litt gass. Motoren går jo nydelegt, og drar meir enn oppskrevet i boka! Det er jo bra. Er det vanelegt eller noko som kansje må sjekkast, komperesjon og ventilar er i super duper stand. Takk for alle svar. (Det skjedde berre ein gong?) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 4.Juli.2008 Del på Facebook Svart 4.Juli.2008 Hei, Er det fleire som har full stigning på SABB 2H. 2H har samme propell som G motoren. Men 2H har meir/full stigning på propellen. Er det større propellblad som passar til 2H propellen? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Er det nokon som veit meir om varmebøylen på 2G motorane? Den er festa i foringa som går ned i forkammeret, dusa står over det. (I toppen) Takk for alle svar Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Roya Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Her er en billig løsning på omstyring. Bruk et nav fra ett sykkelhjul og kjøp noen sykkelkjeder og skjøt disse sammen. https://baatplassen.no/bildearkiv/20/20699/omstyring1.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/20/20699/omstyring2.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/20/20699/omstyring3.jpg Sitér dette innlegget Medlem av Støtteforeninga for M/Kr Lysglimt. http://www.mkr-lysglimt.no/ Link to post
Walter_S Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 (redigert) Her er en billig løsning på omstyring. Bruk et nav fra ett sykkelhjul og kjøp noen sykkelkjeder og skjøt disse sammen. Genialt! Noe sånt har jeg også lyst på - og tenkt på, men har alltid lurt på hvordan man "styrer" kjeden rundt hjørner - noe du tydeligvis har klart her ---> Si meg, hva slags trinser har du brukt der??? Tar meg friheten å "legge ut resten av bildene direkte - håper at det er all right, Roya? Forresten - Velkommen ombord i baatplassen.no Roya Redigert 8.Juli.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Roya Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Hei Walter_S Det er nylontrinser. Men du kan bruke ei trinse med større diameter. Da er de lettere å få rett vinkel, omstyringen fungerer ypperlig. Sitér dette innlegget Medlem av Støtteforeninga for M/Kr Lysglimt. http://www.mkr-lysglimt.no/ Link to post
killmeister Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 (redigert) Heisann! Etter mange år med trebåt har jeg såvidt begynt og forberede byggingen av en helt ny 23'fots åpen tresjekte. I dene vil jeg av innlysende grunner bruke min 6-8 HK sabb H-modell. Tror det er en H og ikke en G.... Vi har vært sammen i ellve år uten en eneste "krangel" , så at den skal være med videre er en selvfølge. (Det er en 67 mod. så den er snart innkjørt:-) Men... Før jeg setter den inn i en nybygget båt vil jeg shine den opp. Den har hele tiden hatt behov for litt ole i sigaretthullet før jeg starter den. Uten det er det ikke sjangs. Er det noen som har noen ide om hva det kan være? Og så ville det være fint om det er noen som har noen gode ideer til utforming av motorkassen, ettersom det er bakstart på denne, blir utfordringen litt anderledes enn om det kun var elektrisk start. Redigert 14.Juli.2008 av killmeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Det er da helt normalt det! En oljeskvett eller en sigarett er det som skal til for å starte en H/2H! Jeg tviler på om du klarer å få den så lettstartet at du klarer deg uten. Men om du vil prøve, så kan jo nye stempelfjærer og sliping av ventiler hjelpe litt på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
killmeister Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 He,he.. Det føles normalt nå :-) Men tanken var at det ville være fint og slippe dette i en nybygget båt... Takker for tipsene! Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Hei, Husk og ha varsellampe eller manometer på motorane. SABB, vill eg seie att har det tryggaste olje systemet, men ein sjekk er da greit og ta. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Den har hele tiden hatt behov for litt ole i sigaretthullet før jeg starter den. Uten det er det ikke sjangs. Hei, etter du har shina opp motoren og eventuelt hatt service kan du skaffe deg glødeplugger, det er ein unnværlig ting når det er kaldt. Motoren starter uten i kaldt vær, men det er bedre for motoren om ein får varma litt i toppen før start. Men det er eit godt val og bruke SABB motoren i den nye båten, da er du i allefall trygg! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
finnarne Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Fin tråd, med mye informasjon, men klarte ikke å finne ut hva slags olje dere bruker på oljekoppen. Har hatt en liten kanne med olje stående siden jeg overtok ansvaret for motoren, men nå er den tom. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
index Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Vanlig motorolje. Samme som brukes på motoren ellers, f.eks 15W-40. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.