Draco24styling Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Neste gang du skal fylle olje på drevet ditt,er det greiere og fylle i påfyllingen bak girdekselet, da tar det et par minutter Norske båter er best! Link to post
10ta9c Svart 5.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2011 (redigert) fylle i påfyllingen bak girdekselet, da tar det et par minutter Ja, ser dette nå. Takk for tipset. Den ligger forøvrig rett nedenfor dekslet på dette drevet. Så ikke denne muligheten da jeg i utgangspunktet ikke tenkte på at drevet kunne være tiltet opp ved fylling. Ble ikke tid for båt i dag heller, men fikk en stoppsolenoid i posten. Har ikke funnet disse noen steder, men så dukket det opp en på Finn. 24V, og ser helt ny ut også. Aner ikke hva slike koster, men det var en lettelse å finne den, så jeg betalte gladelig 500. Har forøvrig sporet opp mannen som fraktet båten dit den står i dag. Han har samme bilen ennå, så da skulle det gå greit å reversere den operasjonen. Litt trang oppkjørsel, så det er en fordel å slippe å måtte overtale noen andre. Litt ekstra vekt skulle ikke by på noen problemer. Bare å skrike ut når jeg var klar. Hyggelig mann. Satser på 16 Mai om alt klaffer. Redigert 5.Mai.2011 av 10ta9c (see edit history) Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
M/S AIOLOS Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 Blir stas med båt på sjøen og en sjåfør som er positiv og ikke stresser Link to post
simsi Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 Hei, jeg brukte en slik på ei snekke jeg hadde en gang : http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=4036 Link to post
10ta9c Svart 6.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 (redigert) Greit med en kjent sjåfør, ja. Her i området ligger båtene for det meste ute hele året. Lite landtransport, og lite spisskompetanse på området. Stresser ikke for mye selv heller. Selv om strandsesongen er startet på dagtid, er det fremdeles kong vinter som regjerer om natten. Is på ruten om morgenen er en god unnskyldning for sen sjøsetting. Hei, jeg brukte en slik på ei snekke jeg hadde en gang : http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=4036 Det hadde jeg ikke tenkt på, rimelig var den også. Litt verre å få tak i for 24V kanskje? Redigert 6.Mai.2011 av 10ta9c (see edit history) Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Knoxx Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 Litt is om natta gir vel ikke noen grunn til å utsette sjøsettingen :) Her i sør har vi også hatt 2 minus de 3 siste nettene. Men båtene ligger nå ute alt likevel. Link to post
10ta9c Svart 7.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 (redigert) Her i sør har vi også hatt 2 minus de 3 siste nettene. Sørlandet er tydeligvis oppskrytt som sommerparadis. Bekrefter bare at ny dieselvarmer blir første investering. Så autopilot, og muligens radar. Vurderer Eber D4, eller D2. Prismessig er det lite som skiller, men forstår det slik at det er uheldig med for stor varmer. Blir for mye kjøring på lavt stille. Noen som har synspunkter? (Lukket båt, 26 fot, isolerte skrog) I går la jeg opp returen. Stripset fast ventilene rett under lukekanten for enkel tilkomst. La ferdig luftingen fra septik. Nå skal vann og kloakk være komplett Litt prøvekjøring med tilkoblet dynamo. Fikk ingen lading, men en poff og litt røyk fra turtelleren. Artig effekt, men neppe riktig. Noe sier meg at all forskningen på dynamotilkoblingene har vært relativt bortkastet. Det får bli et av livets ubesvarte gåter. Porsgrunn bilglass har ISKRA, 24V 55A til 2250. Her er det spesifisert W-kobling. Iscra Biltema har etter bildene en kliss lik dynamo til 1349 Bosh-type Men her er det ikke mulig å få noe informasjon før man har kjøpt den. Kikket ned i esken på en 12V-dynamo som de hadde i lokalbutikken, men på den var det ikke W-uttak, og heller ingen dokumentasjon. Den hadde også et uttak som ikke var merket, hva nå det måtte bety. Liker dårlig å handle saker med umerkede koblingspunkter, uten dokumentasjon. Elles så starter motoren momentant, uten gløding, eller heating på innsuget, som det er på denne. Her mangler jeg et rele, men ser ikke behov for dette. I alle fall ikke før til vinteren. Propellen gikk naturligvis feil vei. Får håpe dette er kurant å bytte om i kontrollboksen. Eller i drevet. Kom over et gammelt mysterium til. Denne bryteren koler sammen på på tomgang, med stengt luftspjeld. Den har en kort ledningstubb med to polet kontakt. Hva kan være hensikten med dette? Redigert 7.Mai.2011 av 10ta9c (see edit history) Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Gas Svart 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 . Vurderer Eber D4, eller D2. Prismessig er det lite som skiller, men forstår det slik at det er uheldig med for stor varmer. Blir for mye kjøring på lavt stille. Noen som har synspunkter? (Lukket båt, 26 fot, isolerte skrog) Monterte nylig D4 i 28 fots båt den er akkurat passe i størrelse,så hadde gått for det samme i din. Link to post
10ta9c Svart 7.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 Monterte nylig D4 i 28 fots båt den er akkurat passe i størrelse,så hadde gått for det samme i din. Takk, da blir det nok det. Ligger på ca 11000 flere steder. Så den et sted til 11500 med monteringsett. Tror likevel jeg kan bruke opplegget fra Mikunien. Forskjellen er etter det jeg kan se, 90mm på varmluft på Eber mot 80mm på Mikuni. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
10ta9c Svart 11.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2011 Nok en håpløs helg. Måtte i konfirmasjon på søndag, og lørdagen gikk med til å kjøpe klær til ungene, siden de naturligvis hadde vokst ut av finklærne fra sist. Den patetiske innsatsen siden sist, består i: Grunne ejektoren. Hadde en skvett epoxygrunning igjen, men herderen hadde fordampet. Heldigvis fungerte det bra med herder til glassfibersparkel. Og bunnstoff. Siden vannkjølt eksosmanifold koster 30000, eller var det det 70000? Og i tillegg tæres opp på no time at all, som de sier på Baylinerforumet, får jeg satse på isolering. Denne "varmebandasjen" fant jeg hos BS bildeler i Sandefjord. Den skal tåle 1100 grader, så det burde holde. Virket som en god ide å spraye på slik guffe, så får man en mindre sugende overflate. ferdig. Flyttet gasswiren ned til pådraget. Var lite praktisk å ha den på stophendelen. Fant en egnet bolt å montere braketten på. Monterte stopsolenoiden på hjemmelaget brakett. En strekkfisk passet greit som link til stophedelen. Den som skal ramle på sjøen, trenger en stige å komme seg opp igjen med. denne fra Biltema, er både dårlig tilpasset, og plasskrevende. Se ut som noe noen har slengt fra seg. Skulle naturligvis vært montert under, men da må jeg bestille en annen type, og det kan ofte ta lang tid. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
10ta9c Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Holder fremdeles på med uttesting av båten. Styremaskintesten ble imidlertid underkjent. Fant først en lekkasje på hydraulikken, og da denne var ordnet, viser det seg at ting ikke er som de skal. Etter å ha kjørt styresylinderen 3-4 ganger ut og inn, bygger det seg opp trykk som hindrer sylinderen å trekke seg sammen. Dette virket fint sist jeg testet, men kun fordi lekkasjen blødde av trykket. Der hvor den gamle slangen står, har jeg satt inn en plugg. Når jeg åpnet den for å tappe av oljen, sto det trykk i styringen. Dette var ti minutter etter jeg hadde rørt rattet, så det er ikke snakk om noe midlertidig oppbygging av trykk. Styringen er luftet i påfyllingspluggen, så er står det ikke trykk. Trodde denne slangen var brukt i et opplegg med to styreposisjoner, så jeg plugget denne. Det finne en tilsvarende plugg på motsatt side, bak slangen på bildet, men denne har ikke vært brukt i tidligere installasjon.Tror forøvrig at denne er på samme side som påfyllingspluggen. Styringen er av merket Vetus. Noen som har sett en slik før, og vet hvordan dette skal være? Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Viknes 6BY Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Normalt er det ett lite hull i påfullings pluggen, som fungerer som lufting. Denne sitter jo på styringen?? Er denne tett, vil det bygge trykk, forsøkt å kjørt styring uten fylle pluggen i? Bare ett forslag .. Link to post
10ta9c Svart 1.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2011 Har kun forsøkt å kjøre styringen uten påfyllingspluggen. Uansett er der hull i denne så det er ikke problemet. Tok nok feil da jeg trodde det sto trykk i den ekstra pluggen. Når jeg åpnet pumpa, ser jeg at det ikke er noe skille mellom denne og påfylling/lufting. To av stemplene satt imidlertid fast. Fikk etter mye om og men løst disse. Satt sammen og testet med samme resultat. Åpnet igjen og forsøkte justere på disse tilbakeslagsventilene. Justerte nå hastigheten på styringen, tror jeg, men samme problem. Luft var heller ikke en aktuell problemstilling, da jeg for lengst hadde luftet den siste lille boble som var å oppdrive. Hadde av og på styringen 7-8 ganger med tilhørende oljesøl og ukvemsord. Fant ingenting galt. Alt var rent og pent, og så ut til å fungere fint i ei bøtte med olje. Oljen jeg hadde hatt på var tappet fra et fat med uviss viskositet, så jeg byttet til Biltemas jekkolje, som så ut til å være nøyaktig samme oljen. Ingen forbedring å spore nå heller. Byttet så om på slangene. Pussig nok byttet ikke problemet side. Styringen ble fremdeles treg når sylinderen skulle presses sammen. Når jeg blødde av trykket i slangen tilbake til rattpumpen gikk imidlertid dette lett. Etter en ukes feiling og søling uten å komme av flekken, fikk jeg den geniale ide om å finne løsningen fremfor å løse problemet. Stokken båt og motor var så hyggelige å sende meg en ny rattpumpe. Sleipner 35cm3, til 2990,- Hadde den i posten etter fire dager. 63% raskere levert enn gjennomsnittet blant båtbutikker. Nå er alt i skjønneste orden. Så hva var problemet? Etter å ha fått det på avstand og sluttet å spekulere på det, kom det en teori snikende. Det kan være slik at det er slitasje mellom pumpen og pumpehuset. Når det lages trykk i det ene løpet, lekker det mellom, og over i det andre slik det blir stående trykk på begge sider av stempelet. Uansett går den gamle pumpa på fyllinga, og jeg kan konsentrere meg om å tilpasse den nye dynamoen. Denne har omtrent like lite til felles med den gamle som en trehjulsykkel, men noe annet var heller ikke vente. Bedre enn å kjøpe en ny original dynamo, og risikere at også den kommer uten koblingsskjema eller merking. Da hadde veien til galehuset vært rimelig kort. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
M/S AIOLOS Svart 2.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 Godt at det ikke bare er meg som sitter og grubler til det er på tide og finne en løsning. .Selv har jeg problemer med å få til dette med å montere og få til å fungere synkroniseringene til kontroll på motoren, enten blir det mekanikker hjem eller å gi blaffen i å få båten ut. Link to post
10ta9c Svart 2.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 (redigert) enten blir det mekanikker hjem eller å gi blaffen i å få båten ut. Stemmer for å søke hjelp. Gjorde selv en nesten kjempeblunder med innkoblingen kvelden før planlagt sjøsetting. For å få riktig dreieretning på drevet, flyttet jeg dette staget over på motsatt side. Testet et par ganger, og det virket fint. Senere, etter å ha kjørt motoren en halvtimes tid, forsøkte jeg tilfeldigvis å sette den i akterover en gang til, og nå sto stikka bom fast. Staget skulle naturligvis monteres som den røde linjen viser, og etter litt risting la de seg til slik at akterover ble blokkert ved pilen. Nå ble sjøsettingen likevel avlyst pga. styringen, men det var bare flaks at denne blunderen ble oppdaget. Har omsider fått tid til å ta igjen litt annet utstående arbeid. Over åpningen ned mot lugar. Har lenge spekulert i hvordan jeg skulle kle igjen dette med lister. Endte opp med å skru på en tynn glassfiberplate, sparkle og male. Satte på lister på sidene av åpningen. Litt mer listing her.. ..og der, og en del andre steder. Kledt igjen her, samt tettet en del feilsagde hull rundt omkring, med tilhørende sparkling, pussing, og maling. Mer listing, og en seriøs rydde og vaskesjau. Siden alt pussearbeid var definitivt ferdig innvendig, så langt, tok jeg ombord putene. Kona syntes det var tøft å brodere inn noen øyenstikkere med sin hi-tech broderimaskin, så da ble dette også navnet på båten. Dasjen har fått seg nok et strøk maling. La om slangen til vindusspyleren en gang for lenge siden. Fikk da naturligvis for kort slange. Fikk omsider kjøpt ny slange, og fikset dette. Dasslokket fikk seg et strøk maling. Leget blindflens, og blindet av for drevtilten. samt 38 andre småting som får forbli udokumentert. Så var vi fremme i nåtid, og prosjekt dynamo. 40A kjempediger Sawafuju/Nikko/Nippon-Denso/Denso/Delco... mot 55A bitteliten Iskra. Redigert 2.Juni.2011 av 10ta9c (see edit history) Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Polarn Svart 2.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 Vakkert som vanlig. Kommer du til å bytte ut førersetet også? Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
10ta9c Svart 2.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 Kommer du til å bytte ut førersetet også? Ikke direkte vakkert, men godt å sitte i. Problemet med å kjøpe nytt er at det må bestilles på nettet. Ofte med mangelfulle mål, og så får man ikke prøvesitte. Time will show. Prosjekt dynamobytte: Først måtte jeg tilpasse den gamle reimskiva. Fra konisk stor til liten rett aksling. Her er konen dreiet bort og satt i en hylse tilpasset den nye dynamoen. Satt igjen en leppe i andre enden, og sikret med skruer på denne siden. Akslingen var også en del kortere, så det måtte dreies bort endel gods på denne siden for å få på mutteren. Borret så opp dynamofester til 14mm, for å kunne bruke originalbraketten. Denne måtte gjøres 30mm kortere, og festearmen måtte forlenges. Omsider var det hele på plass. Testkjøring: Ser ut til å virke som det skal. Må justere litt opp tomgangen. Ellers stopper den å lade. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Polarn Svart 2.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 Ja men dette var da nice. Sleng den på sjø`n nå Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
10ta9c Svart 2.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 Sleng den på sjø`n nå Skal sjøsette plutselig. Men nå er det langhelg, og en aldri så liten feiring av de problemene som er løst. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
10ta9c Svart 3.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2011 Det påbygde bordet mangler litt kanter, og bærer preg av å ha blitt brukt som arbeidsbord. Noe pussing, liming og oljing senere. Ting som støver bort i mørke kjellerkroker får duge som dekorasjon. Teakhylla er gjenbruk fra den gamle trappen ned til lugaren. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Jtk1 Svart 4.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 Et helt fantastisk prosjekt! fult av petter smart løsninger! den eksospotta du lagde, er den for å hindre at vann skal komme inn eller har den en støydempende funksjon? Link to post
10ta9c Svart 4.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 den eksospotta du lagde, er den for å hindre at vann skal komme inn eller har den en støydempende funksjon? Potta fungerer som en vannlås, og vil ha en støydempende funksjon. Slangen fra potta og overbord går i en bue over vannlinjen, og vil dermed hindre vann i å komme inn. For ytterligere støyreduksjon, har jeg forlenget utløpet til under vannlinjen. Dette kan skape en hevertvirkning, og det er derfor viktig å lage et luftehull over vannlinjen for å hindre dette. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
10ta9c Svart 4.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 Maskott Strong in this boat, the Force is. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
10ta9c Svart 7.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Justering av turteller: Turtelleren kan naturligvis ikke vite noe om hastigheten på dynamoen i forhold til turtallet på motoren, og er derfor justerbar. Denne har et setup-mode som kommer frem med å holde inne en knapp på baksiden i fem sekunder. Deretter brukes samme knapp til pluss/minus justering annet hvert trykk. Da er det bare å finne frem et tachometer. Med lys og reflekslapp får man svaret direkte. Her kontrollmåling ved tomgang. Motoren når jevn gange ved ca 500 o/min, og ladelampen slukkes like etter. Justerte inn tomgangen på ca 650, men den økte litt når jeg teitet opp låsingen. Den har likevel en behagelig gange på rundt 800, og suset fra innsugsluften overdøver motorstøyen. Når jeg får isolert motorrommet, bør den være så godt som lydløs ved tomgang. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
egro Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Et lite OBS! når det gjelder tomgangsturtallet, Hos meg så gjør båten ca 3,5 knop på tomgang (ca 600 o/min) Carat 7400 1987 solgtNimbus 28DC 1987 solgt Skuteløs Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn