Jump to content

Prosjekt: Ny trebåt i samlingen/worklogg


Toivo

Recommended Posts

Dette blir bærre lækkert Nicolay (greit jeg bare kaller deg Nicolay?)

 

Syns det ser morsomt ut og pusse opp en liten sjekte. De blir så nydelige når de er ferdige...! :wink: Kanskje det for bli neste prosjekt?

 

Ellers er det noe som uroer meg litt, jeg så over bildet av motorfundamentene/kjølen igjenn. Jeg ser du har noen ganske så svære og lange sprekker i flerne av bordgangene. Hva har du tenkt og gjøre med disse? Skal de byttes eller blir det bare og kline på farm? Når det er såpass store sprekker og så lange vil vel en del av styrken i båten forsvinne?

Link to post
Share on other sites

Hei, greit at du kaller meg Nicolay siden det er det jeg heter:)

De sprekkene trutner voldsomt når de først begynner de var nesten tette før jeg tok båten inn i garasjen siden det hadde regnet litt. men synes de har sprekt litt mye opp i det siste.. da jeg fikk den så lurte jeg på on jeg skulle luse, men da jeg så at det trutna nesten helt igjen med en dag med regnvær la jeg det til side for en stund. De var egentlig større da jeg fikk båten så jeg satser på og legge på noen våte aviser eller filleryer så det kan trekke til litt vann, så kliner jeg på linolje.

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

For det først, Lars Nicolay - flott jobb du gjør med den gamle båten! Det er så godt å se at ungdommen har sans for verdier, og bruker mye av fritiden til å sette istand gamle trebåter - Fortsett med det, og fortsett med å legge ut bilder og beskrivelse. Det er alltid nyttig (for begge parter) å se hva og hvordan andre gjør.

 

Når det er sagt så tenkte jeg å tipse deg litt om det å legge ut bilder. Det er vanskelig å få til godt belyste bilder når båten er inne i et trangt og mørkt naust, eller i ditt tilfelle, en garasje. Hvis du lyser bildene litt opp i et bildebehandlingsprogram, før du later de opp til PB sin server, så blir det straks bedre å se. Har tillat meg å 'leke' litt med dine bilder for å vise deg forskjellen.

 

skrog_innvendig.jpg=nicolay1.jpg

 

 

vindskjerm_og_benk_bakfra.jpg

nicolay2.jpg

 

 

vindskjerm_og_benk_forfra.jpg

nicolay3.jpg

 

 

detalj_vindskjerm.jpg

nicolay4.jpg

 

 

 

stollekter.jpg

nicolay5.jpg

 

Er bildene i utgangspunktet undereksponert (alt for mørke) så kan du gjerne øke på med 'Gamma' - ca 0,4 til 0,6 - da får du lyst opp den mørke partiene, mens høylysene blir neste uforandret. Det samme kan man gjøre hvis f. eks, et bilde har stor kontrast, da vil gamma mykne kontrasten litt og får både høylsy og skygger til å se litt bedre ut.

 

Bare et tips i all vennlighet, håper ikke at jeg har tråkket deg på tærne med min 'leksjon'

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

hehe, greit det, kan litt om bilderedigering, jobber som journalist i agderposten.. ser de bildene som du la ut hadde "litt" dårlig oppløsning, det er vel derfor man kan se pikslene såpass tydelig. er mulig jeg har en ganske lys skjerm for jeg synes ikke bildene er så mørke, men jeg skal prøve og gjøre de neste bildene lysere så alle blir happy;)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei!

Trivelig tråd dette. :yesnod: Gjorde noe lignende for flere år siden. For å få korrekt vannlinje når båten står på et plant garasjegulv bør gå fint. Jeg rettet opp båten sideveis med vater. Så målte jeg de gamle vannlinjemerkene for og akter og justerte høyden på båten slik at vannlinjen begge steder var like høyt over gulvet. Deretter lagde jeg en kjepp hvor jeg borret inn en tømmermannsblyant vinkelrett på kjeppen i samme høyde som merkene for og akter. Deretter førte jeg kjeppen rundt på begge sider. Garantert korrekt og bein vannlinje! Lykke til videre! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Båten er i rute og jeg har gitt meg for denne gang og starter opp igjen etter jul(må ha noe å gjøre da og). marnaen venter på og få toppen sveiset. har fått tak i en sveiser som forhåpentlig vis snart skal sette igang. hvis du tenker på marna 8-11 så står den trygt lagret inne i en bu:)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Har nok desverre ikke det. har i mellomtiden fått meg bil, og mye tid går til det og jobb.

Begynner å klø veldig i fingrene etter å begynne igjen, så tenker jeg begynner ut i neste uke. Lunnerødsjekta skal hvertfall ut før 17. mai, siden den står ute så er det den som har høyest prioritet;)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei igjen båtfolk!

Nå har jeg endelig fått begynt på båten igjen. Pnanen er å gjøre meg helt ferdig med skroget før jeg fortsetter oppi. Har nå fått skrapt ferfig skroget helt ferdig, og begynner på pussejobben til mandag, deretter oljing pussing og lakking.

kitting(farm), og stoffing under vnnlinja følger.

Kommer nok til å fortsette slik jeg gjorde før nyttår med bilder så godt jeg kan:)

Mvh

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Fortsetter med oppdateringer her, har idag fått pusset nesten hele skroget ferdig pluss at jeg tok en liten lakk prøve på akter stevnen.

Merker jeg begynner å bli "litt" ivrig etter å få skroget ferdig lakket og se det ferdige resultatet:)

Mvh

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...