Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Svart (redigert)

Jeg har nå fått svar fra forhandler.

 

Jeg for nok engang beskjed om at jeg må huske at motoren ikke er innkjørt og ikke yter max.

Dem nevner også at økning i 2" angående propell vil minske rpm. med ca. 400 og ikke nødvendighvis gi nevneverdig fartsøkning.

 

Som sagt så kommer han å prøvekjører båten min i morgen, så får vi se hva han sier om dette.

Hvis han klarer og få den båten opp i 40 knop eller mer uten å gjøre noen endringer, så fester jeg ett batteri rundt beina og hopper i vannet!

 

Uansett... det skal sies at jeg er veldig fornøyd med servicen jeg har fått fra dem så langt.

De har bare voldsomt mye å gjøre rundt disse tider vistnok, og jeg gjør det nok ikke noe lettere for dem... haha

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Glem alt som er av tommelfinger-regler om hvor høyt motoren skal sitte ift. skrogbunnen. Det eneste som teller er hvor høyt motoren rir i vannet under fart. Her er en god forklaring: http://www.veradoclub.com/smf/index.php?topic=137.0

 

Mao., fiks høyden før du begynner å bytte propeller. Og, du skal ikke se bort fra at motoren løsner betraktelig etter en 15-20 timer og derved gir raskere respons og høyere turtall. Mao, la motoren bli kjørt inn skikkelig, sjekk høyden ved fart, ta deretter noen systematiske & korrekte målinger ved full gass og max uttrim, og først deretter kan du revurdere valget av propell.

Link to post
Share on other sites

Glem alt som er av tommelfinger-regler om hvor høyt motoren skal sitte ift. skrogbunnen. Det eneste som teller er hvor høyt motoren rir i vannet under fart. Her er en god forklaring: http://www.veradoclub.com/smf/index.php?topic=137.0

 

Mao., fiks høyden før du begynner å bytte propeller. Og, du skal ikke se bort fra at motoren løsner betraktelig etter en 15-20 timer og derved gir raskere respons og høyere turtall. Mao, la motoren bli kjørt inn skikkelig, sjekk høyden ved fart, ta deretter noen systematiske & korrekte målinger ved full gass og max uttrim, og først deretter kan du revurdere valget av propell.

Okay... dette var litt ny info her...

 

Da skal jeg jekke hvor kavplata er i vannet... Men først skal jeg høre hva han sier etter å ha prøvekjørt båten.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Det eneste som teller er hvor høyt motoren rir i vannet under fart. Mao., fiks høyden før du begynner å bytte propeller.

 

Dette har du selvfølgelig helt rett i `Stevens`. Interessant link til Verado Club, som viste tydelig hvor kav-plata bør ligge under fart.

Ellers tror jeg de fleste båtforhandlere monterer "påhengsen" i laveste posisjon på hekken , for å gardere seg mot mulig kavitasjon. Det er nå min erfaring med de båter jeg har kjøpt. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dette har du selvfølgelig helt rett i `Stevens`. Interessant link til Verado Club, som viste tydelig hvor kav-plata bør ligge under fart.

Ellers tror jeg de fleste båtforhandlere monterer "påhengsen" i laveste posisjon på hekken , for å gardere seg mot mulig kavitasjon. Det er nå min erfaring med de båter jeg har kjøpt. :yesnod:

Men i mitt tillfelle er altså motoren montert ett hull høyere enn det som er standard. (18mm)

 

Men hvor kavplata ligger i vannet under full fart, har jeg altså ikke sjekket enda...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Har en 535 Bowrider

90 Hk Optimax

Standard montering

Standard propell

 

Full pinne gir 33 knop ( GPS)

 

Kjører marsj i 23-25.

 

Hva betyr vel 36 eller 38 eller 40 ? :smiley:

 

Kos deg på sjøen - det er en super båt :flag:

Joda... båten er flott og alt er i skjønneste orden sån sett...

 

Men jeg mener det må være en feil noe sted så lenge min båt sliter med å nå 36 knop, når min motor er en 115HK'er, som også har stålvisp samt heis av motor.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Ingen stålpropell nei og motor er montert på vanlig måte. (Mannen tilter motoren litt opp for å få bedre fart. )

Ok.

 

Da må det nok definitvt være noe som ikke stemmer med min båt/motor.

 

Jeg er ikke så opptatt av å tyne den opp til 42-44 knop....

Men den "magiske" grensen på 40 knop synes jeg bør være oppnåelig.

 

Det er tross alt ett stykke fra 33 kop til rundt 40. 12-13 km/t det...

 

For hvis båten ikke gjør mer enn 33-36 knop, så kunne jeg jo like godt spart pengene jeg brukte på stålvisp og heising av motor... Er jo en grunn til at jeg gjorde dette... hehe.

 

Har litt sommerfugler i magen.. for hva som kommer til å skje i morgen :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

--

For hvis båten ikke gjør mer enn 33-36 knop, så kunne jeg jo like godt spart pengene jeg brukte på stålvisp og heising av motor...

--

 

 

Har vel kanskje blitt antydet tidligegere til deg ?- :confused:

Men men - etterpåklokskap er verdens mest utviklede vitenskap :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hehe...

Kan fort gå litt over styr her...

 

Tror vi legger saken død til han har vært å prøvekjørt båten.

Så tar vi det viderre derfra :)

 

Jeg sier foreløpig tusen takk for hjelpen så langt, til alle som har bidratt i denne tråden!

Kanonbra!

 

Hadde jeg ikke vist bedre, så hadde jeg tenkt "jaja.. detta gikk jo ikke fort... men jeg kommer meg jo frem.."

Men så lenge man VET at båten har vesentlig større fartspotensiale, så vil man jo ha ut dette potensialet.

Har jo tross alt punget ut 300.000 for balja.. hehe.

 

Men jeg kommer med tilbakemeldinger i løpet av morgendagen.

Skal få tatt noen bilder også ettervært.. men nå har det meldt regn noen dager...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg kan meddele at jeg i dag satt på en jeg kjenner som har en Askeladden 535 Invader, med 115 HK'er Mercury 4-takter. (2007mod.)

 

Hvor fort gikk denne da? - du har jo selv et utmerket grunnlag for å vurdere din egen båt - selv om invader er 20 kg tyngre.....

 

- Var forresten med en 525 med 100 hk 2T Yamaha Pro for noen år siden.... 35 knop GPS med svart stålprop... tviler nok på at du vil nå 40 med dette oppsettet ja. Personlig ville jeg ved neste propellbytte valgt en Turbo eller en ekvivalent merc original propell (Mirage, LaserII e.l)

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Nja.. det var vel ikke helt representativt for 525 det da tror jeg. 525 går vel lett 37-38 knop med 90HK Optimax. Med min gjør jeg LETT 46 knop med 135. Enda en knop dersom jeg venter det ut litt og forholdene er perfekte og det ikke hopper for mye.

 

Med 115 Optimax så burde 535'en klare 40 (max) dersom man ikke har gjort mye gale. Mulig jeg tar feil men det vil jo tiden vise.

Link to post
Share on other sites

Du missforstår. :wink:

 

Jeg mener at med 115 ikke kan gå så mye dårligere en 135 selv om det er en helt annen motor. Mener at noen hadde en formel her inne som anga hvor mye man oppnådde med å øke antall hester.

 

 

Selv får jeg 32 knop med mye mindre motor i forhold til vekta på båten. Motoren min er heiset et hakk, men har standard propell.

Link to post
Share on other sites

- Var forresten med en 525 med 100 hk 2T Yamaha Pro for noen år siden.... 35 knop GPS med svart stålprop...

 

Jeg målte snitt på 38kn med 2004mod Mariner/Mercury 90hk 2-takt på min 525 da den var ny. Mistet 1 knop med bunnstoff over et par år. Denne motoren hadde alu originalt, da gjorde den 36kn. Ved overgang til Balistic stål ble det 2kn mer. Dette var med bare meg selv i båten og det utgjør litt om man putter en til oppi. Ikke like lett å få liten våt flate.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

tviler nok på at du vil nå 40 med dette oppsettet ja. Personlig ville jeg ved neste propellbytte valgt en Turbo eller en ekvivalent merc original propell (Mirage, LaserII e.l)

 

Hei `rago63`, Ballistic propeller har cuppede blader og skal kunne gi båten det nødvendige løft av baugen ved uttilting. Byttet propeller på min Ryds 620 dc i fjord høst fra alu til stål.(Ballistic) Resultatet ble en fartsøkning på ca: 2 knop , da jeg fikk løftet baugen noe mer opp av vannet.

Tipper på at problemet til Bjerknez ligger enten i feil propellstigning og/eller feil monteringshøyde. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En kompis av meg kjøpte seg ifjor sommer en Askeladden 525 Excel med 115hk Mercury Optimax og allerede under innkjøringen husker jeg vi bikket 38 knop og utover sommeren husker jeg vi akkurat bikket 40 knop etter lang tid med full gass og maks tilt. Da hadde vi akkurat 5800 omdreinginger.

Dette oppsettet var helt originalt fra askeladden med alu. prop.

 

 

Venter fortsatt på bilder;)!!!!!

Redigert av HP-260 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei `rago63`, Ballistic propeller har cuppede blader og skal kunne gi båten det nødvendige løft av baugen ved uttilting.

 

Det jeg vil nevne i denne sammenheng er at mye av mytene om at Ballistic er det eneste saliggjørende når det gjelder fart baserer seg på en såkalt test utført av Båtmagasinet for ca. 10 års tid siden. Det er skjedd endel på propelldesignfronten siden dette når det gjelder SST -propeller -- så det er ikke nødvendigvis slik at Ballistic trenger å være raskest i dag... :wink:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Det jeg vil nevne i denne sammenheng er at mye av mytene om at Ballistic er det eneste saliggjørende når det gjelder fart baserer seg på en såkalt test utført av Båtmagasinet for ca. 10 års tid siden. :wink:

 

Jeg har ikke sagt at Ballistic er det eneste saliggjørende( SIKKERT FLER) for å få baugen opp av vannet , men at den hjelper er jeg ikke i tvil om. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...