Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Re propellvalg: her er en link til en post hvor en kar ("Walleyehed") systematisk har testet en haug ulike propeller på sin båt: link. Det er ikke store forskjellene mellom de beste men han finner at Ballistic er ca. 1-2 knop tregere enn de aller raskeste (som er Turbo1 og Enertia).

 

Når det gjelder hvilken fartsøkning man kan forvente ved motorbytte på en planende båt; her er en kjekk kalkulator: link

 

Bruksanvisning: legg inn verdiene for nåværende vekt, HK og fart, og kalkuler den sk. skrog faktoren (="hull factor"). Plugg deretter inn de tilsvarende nye verdiene for vekt (inkl. evt. vektøkning på motoren), ny HK, og den samme skrogfaktoren, og kalkuler den nye forventede farten. Hvis man bare er litt nøyaktig på tallene man stapper inn, så er denne kalkulatoren forbausende bra.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke store forskjellene mellom de beste men han finner at Ballistic er ca. 1-2 knop tregere enn de aller raskeste (som er Turbo1 og Enertia).

 

Hei `Stevens`, tviler ikke på din kilde "Walleyehed", men jeg fikk da en økning på ca: 2 knop (uten å "betale skjorta") :cool:

Link to post
Share on other sites

Helt sikkert bra det. Mange som får flotte resultater med Ballistic også (inkl. meg selv på en tidligere båt). En av fordelene med Ballistic er vel at prisene i Norge ikke er så spinnville som for enkelte andre merker og at Progress ofte gir byttemulighet hvis man ikke treffer innertier på første forsøk.

Link to post
Share on other sites

Da har dagen kommet...

 

Venter spent med sommerfugler i magan på hva som blir utfallet av prøveturen hans med båten nå...

Jeg har faktisk en litt luguber følelse av at jeg må finne meg i at båten ikke gjør mer enn 36,2 knop (GPS) på en godværsdag...

 

Men... vi får se...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Tja, slipp på 3-4% er teoretisk mulig, men slipp-nivået skal ikke være for lavt heller. Slipp er ikke helt det samme som effektivitet. Se denne siden for en god forklaring: link.

 

Noe særlig under 5% slipp er ikke vanlig, selv på racing-båter, se: link. Ofte sier man at man skal legge til en tomme på den nominelle stigningen når man regner ut slipp for en cuppet propell, og da blir slipp-prosenten straks litt mer realistisk. Ellers, det skal ikke store unøyaktighetene til i inndataene før det får store utslag på den beregnede slipp-prosenten.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- 1,5% i slipp ja...

Nå er ikke jeg noen guru på dette... men vil ikke det på en måte si at propellen går for sagte i forhold til båten?

 

Slipp vil vel si at propellen "spinner" gjennom vannet for og skyve båten...?

Noe ala en bil som spinner ut av en sving...?

 

Men som sagt... jeg vet lite om dette.... jeg bare lurer...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke helt å forstå som "spinning". Som det står forklart i den linken jeg la ved ovenfor er slipp et uttrykk for at propellen trenger en angrepsvinkel mot vannet for å skape fremdrift (dvs. primært for å skape undertrykk foran bladene som drar dem fremover, og litt overtrykk på baksiden som dytter dem fremover; som på en flyvinge).

Link to post
Share on other sites

Enig med Stevens/Rago her, kan være at Ballistic ikke er det beste valget på denne båten... Og det er bare en måte å finne ut av - prøve div forskjellige typer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk en litt luguber følelse av at jeg må finne meg i at båten ikke gjør mer enn 36,2 knop (GPS) på en godværsdag...

 

- Om så skulle være, så syns jeg du skal legge fraværet av disse siste 1-3 knopene bak deg og heller glede deg over bruksanvendeligheten av din nye, flotte båt. Det vil sannsyligvis ikke være visuelt merkbart i det hele tatt. Det er tross alt ikke et Gozzi-skrog, dette...

 

Det er klart at det kan virke som et skår i gleden at forventingene ikke innfris etter 6 mnd med spent venting, men når du nå får brukt båten endel, vil du bli forbauset over hvor lite du kommer til å benytte toppfarten.

 

Kjøp deg heller i tillegg en SST 4-blader for å skaffe deg skyvekraft til vannsport og turer med mange venner ombord. Disse propellene gir lavere toppfart, men er uovertrufne når det gjelder marsjhastighet og mulighet til å holde lavere hastighet før båten går ned av plan - i tillegg til akselerasjonen, selvfølgelig.

 

Et propellbytte tar bare 5-10 minutter med vending av båten..

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

"Og det er bare en måte å finne ut av - prøve div forskjellige typer."

 

Tja, ikke godt å si før man har prøvd, men propell-utprøvning kan fort bli en tidkrevende og dyr hobby for å tweake frem den siste halve knopen. Ballistic'en er nok sikkert en mer enn god nok propell den for denne båten & motoren hvis den bare får riktige arbeidsforhold (riktig høyde og ut-trim, innkjørt motor og ikke for tung båt). Vel så viktig er vel om den fungerer bra ved vanlig marsjfart, ved bakking, i litt bølger, ved vannski-kjøring, osv.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slipp vil vel si at propellen "spinner" gjennom vannet for og skyve båten...?

 

Hva er propell slipp?

F. eks en propell med 19" stigning skulle ideelt sett gjort at båten også bevegde seg 19" på 1 omdreining. Siden vann er et bevegelig medium, vil noe av vannet presses ut til siden av propellen. Det er vanlig å ha slipp på ca 20 %, men det å velge riktig propell kan minske slippen helt ned til 10-15 %. Det er viktig å huske at mindre slipp på propellen vil gi høyere påkjenning på motoren og dermed lavere turtall. Det er derfor vanligvis nødvendig å gå ned på propellstigningen for å oppnå samme turtallet.

 

Vil tro at negativ slipp er umulig, i allefall i virkelighetens verden!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I tillegg mente jeg å lese i tråden at en av brukerne hadde minus 1,5 % slipp :crazy:

 

Det var meg...

 

Tror alt bunner i at pitchen er det propellene teoretisk begeveger seg gjennom vannet på en omdreining. Mao så er det forskjell mellom teoretisk og faktisk pitch.

Hadde det ikke vært det ville alle propellere med 19" pitch gitt samme fart og turtall på den samme motoren, og det vet vi jo at ikke stemmer.

 

Ballistic er kjent for å være tungdrevet og gi lavere turtall ved samme pitch i forhold til standardpropeller. Om det er pga cuppingen eller at bladene faktisk er vridd mer enn de 19 tommene det står på propellen vet jeg ikke, men jeg gikk i allefall fra en 21" orig. stålvisp til 19" ballistic og fikk 1 knop mer fart med bare marginalt høyere turtall :smash:

 

Med Yamaha orig 13-3/4 x 21" stålprop fikk jeg ca 45,5 knop @ ~5600-5700 = 5,96% - 7,61% slipp (sugde luft)

Med Ballistic 14,5 x 19" stålprop fikk jeg i går ca 46,5 knop @ ~5850 = -1,68 % slipp som er teoretisk umulig

Legger vi til en tomme for cuppet propell blir tallet 3,41% slipp som straks er mer spiselig.

 

Personlig misstenker jeg ballistic for og ha en aning mer pitch enn det som står påtrykt propellen. Tipper 10-12% faktisk slipp nærmer seg riktig...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

dem har en del rake også ballistic

The pitch of the propeller is defined as the theoretical travel of the propeller through a mass at each revolution. Rake is the angle of a blade in relation to the shaft. The pitch of a blade can be constant throughout the width, or progressive between leading edge and trailing edge.

http://www.google.no/search?hl=no&q=pr...+rake&meta=

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ballistic er kjent for å være tungdrevet og gi lavere turtall ved samme pitch i forhold til standardpropeller. Om det er pga cuppingen eller at bladene faktisk er vridd mer enn de 19 tommene det står på propellen vet jeg ikke,

Personlig misstenker jeg ballistic for og ha en aning mer pitch enn det som står påtrykt propellen. Tipper 10-12% faktisk slipp nærmer seg riktig...

 

Er nok ganske sikker på at det er cuppingen som gir et noe lavere turtall når man sammenligner vanlig standard alu. prop med en Ballistic. Jeg mistet ca: 300 r.p.m da jeg byttet min standard til 13,5 x 17 P Ballistic, men toppfarten økte med ca: 2 knop. Har ikke noe tro på at det er mer pitch enn det som står på propeller. Når det gjelder slipp kan man lese denne testen fra Båtmagasinet, hvor Ballistic kommer meget bra ut. http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...opell,_6edq8cr0 :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt "besøk" av en tekniker (eller hva dem kaller seg) fra Båtholm og heller ikke han fikk båten opp i så mye mer enn 36 knop.

 

Når vi hadde litt over 36 knop på GPS slo turtallsperra inn på rundt 6.000 omdr.

 

Han trodde da det kunne være to ting:

 

1. Motor bør senkes ned til standard nivå, da den sugde mye luft når man tiltet den for å teste toppfarten.

2. Propellen byttes ut med en 21" ballistic kontra den jeg hadde (som var 19").

 

Han sa også at alle båter dem leverer i den størrelsen gikk best med 19" propell og at en økning i propell ikke nødvendighvis burde øke toppfarten nevneverdig i mitt tillfelle.

Derfor så skulle jeg kjøre båten bort til dem om ett par ukers tid hvor dem heiset den på land og fikk heiset ned motoren, slik at vi fikk testet den sån.

 

Han anbefalte altså senking av motor FØR propellbytte for å få høyest mulig toppfart.

 

Vertfall så tar dem tak i dette og det virket som om de skulle sette av tid til å gjøre meg fornøyd.

 

Kom gjerne med inspill om hva dere mener om saken...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hva mener folket her inne da?

 

Er det mulig og vinne 3-5knop på og senke motoren tror dere?

 

Eller vile noen her gjort det annerledes?

 

Grunnen til at jeg spør, er ikke forde jeg setter min forhandlers ord i tvil, men rett og slett forde jeg tror det finnes vel så mange dyktige mennesker her inne, som kanskje har andre meninger om saken...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...