Stevens Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 (redigert) Re propellvalg: her er en link til en post hvor en kar ("Walleyehed") systematisk har testet en haug ulike propeller på sin båt: link. Det er ikke store forskjellene mellom de beste men han finner at Ballistic er ca. 1-2 knop tregere enn de aller raskeste (som er Turbo1 og Enertia). Når det gjelder hvilken fartsøkning man kan forvente ved motorbytte på en planende båt; her er en kjekk kalkulator: link Bruksanvisning: legg inn verdiene for nåværende vekt, HK og fart, og kalkuler den sk. skrog faktoren (="hull factor"). Plugg deretter inn de tilsvarende nye verdiene for vekt (inkl. evt. vektøkning på motoren), ny HK, og den samme skrogfaktoren, og kalkuler den nye forventede farten. Hvis man bare er litt nøyaktig på tallene man stapper inn, så er denne kalkulatoren forbausende bra. Redigert 18.Mai.2009 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Det er ikke store forskjellene mellom de beste men han finner at Ballistic er ca. 1-2 knop tregere enn de aller raskeste (som er Turbo1 og Enertia). Hei `Stevens`, tviler ikke på din kilde "Walleyehed", men jeg fikk da en økning på ca: 2 knop (uten å "betale skjorta") Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Helt sikkert bra det. Mange som får flotte resultater med Ballistic også (inkl. meg selv på en tidligere båt). En av fordelene med Ballistic er vel at prisene i Norge ikke er så spinnville som for enkelte andre merker og at Progress ofte gir byttemulighet hvis man ikke treffer innertier på første forsøk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 *snip*men jeg fikk da en økning på ca: 2 knop (uten å "betale skjorta") jeg også. (på alle 3 siste båtene mine) det står ikke på skrogløft her hvertfall. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Da har dagen kommet... Venter spent med sommerfugler i magan på hva som blir utfallet av prøveturen hans med båten nå... Jeg har faktisk en litt luguber følelse av at jeg må finne meg i at båten ikke gjør mer enn 36,2 knop (GPS) på en godværsdag... Men... vi får se... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
ynroenn Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Ser av linken der alle propellene ble testet at han kom ut med en gjennomsnittlig slipp prosent på 10,74. Stusser litt da på at flere av dere refererer til en slipp prosent helt nede i 3-4 %, en sågar nede i 1,5% slipp. Er det virkelig mulig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) Tja, slipp på 3-4% er teoretisk mulig, men slipp-nivået skal ikke være for lavt heller. Slipp er ikke helt det samme som effektivitet. Se denne siden for en god forklaring: link. Noe særlig under 5% slipp er ikke vanlig, selv på racing-båter, se: link. Ofte sier man at man skal legge til en tomme på den nominelle stigningen når man regner ut slipp for en cuppet propell, og da blir slipp-prosenten straks litt mer realistisk. Ellers, det skal ikke store unøyaktighetene til i inndataene før det får store utslag på den beregnede slipp-prosenten. Redigert 19.Mai.2009 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ynroenn Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 I tillegg mente jeg å lese i tråden at en av brukerne hadde minus 1,5 % slipp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 - 1,5% i slipp ja... Nå er ikke jeg noen guru på dette... men vil ikke det på en måte si at propellen går for sagte i forhold til båten? Slipp vil vel si at propellen "spinner" gjennom vannet for og skyve båten...? Noe ala en bil som spinner ut av en sving...? Men som sagt... jeg vet lite om dette.... jeg bare lurer... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Nei, det er ikke helt å forstå som "spinning". Som det står forklart i den linken jeg la ved ovenfor er slipp et uttrykk for at propellen trenger en angrepsvinkel mot vannet for å skape fremdrift (dvs. primært for å skape undertrykk foran bladene som drar dem fremover, og litt overtrykk på baksiden som dytter dem fremover; som på en flyvinge). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Enig med Stevens/Rago her, kan være at Ballistic ikke er det beste valget på denne båten... Og det er bare en måte å finne ut av - prøve div forskjellige typer. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) Jeg har faktisk en litt luguber følelse av at jeg må finne meg i at båten ikke gjør mer enn 36,2 knop (GPS) på en godværsdag... - Om så skulle være, så syns jeg du skal legge fraværet av disse siste 1-3 knopene bak deg og heller glede deg over bruksanvendeligheten av din nye, flotte båt. Det vil sannsyligvis ikke være visuelt merkbart i det hele tatt. Det er tross alt ikke et Gozzi-skrog, dette... Det er klart at det kan virke som et skår i gleden at forventingene ikke innfris etter 6 mnd med spent venting, men når du nå får brukt båten endel, vil du bli forbauset over hvor lite du kommer til å benytte toppfarten. Kjøp deg heller i tillegg en SST 4-blader for å skaffe deg skyvekraft til vannsport og turer med mange venner ombord. Disse propellene gir lavere toppfart, men er uovertrufne når det gjelder marsjhastighet og mulighet til å holde lavere hastighet før båten går ned av plan - i tillegg til akselerasjonen, selvfølgelig. Et propellbytte tar bare 5-10 minutter med vending av båten.. Redigert 19.Mai.2009 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) "Og det er bare en måte å finne ut av - prøve div forskjellige typer." Tja, ikke godt å si før man har prøvd, men propell-utprøvning kan fort bli en tidkrevende og dyr hobby for å tweake frem den siste halve knopen. Ballistic'en er nok sikkert en mer enn god nok propell den for denne båten & motoren hvis den bare får riktige arbeidsforhold (riktig høyde og ut-trim, innkjørt motor og ikke for tung båt). Vel så viktig er vel om den fungerer bra ved vanlig marsjfart, ved bakking, i litt bølger, ved vannski-kjøring, osv. Redigert 19.Mai.2009 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tommelise Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Venter spent på å få høre om hvordan det har gått med testingen av båten idag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Venter spent på å få høre om hvordan det har gått med testingen av båten idag. Jeg kommer med tilbakemelding så fort han ringer :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Slipp vil vel si at propellen "spinner" gjennom vannet for og skyve båten...? Hva er propell slipp?F. eks en propell med 19" stigning skulle ideelt sett gjort at båten også bevegde seg 19" på 1 omdreining. Siden vann er et bevegelig medium, vil noe av vannet presses ut til siden av propellen. Det er vanlig å ha slipp på ca 20 %, men det å velge riktig propell kan minske slippen helt ned til 10-15 %. Det er viktig å huske at mindre slipp på propellen vil gi høyere påkjenning på motoren og dermed lavere turtall. Det er derfor vanligvis nødvendig å gå ned på propellstigningen for å oppnå samme turtallet. Vil tro at negativ slipp er umulig, i allefall i virkelighetens verden! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
ynroenn Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Rimelig usannsynlig ja. Med mindre båten får tauehjelp... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ynroenn Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Nå er vi spente. Hva var dommen? Må du greie deg med 36 knop eller kan du forvente mer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 pokker han er ikke på msn heller shø Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 I tillegg mente jeg å lese i tråden at en av brukerne hadde minus 1,5 % slipp Det var meg... Tror alt bunner i at pitchen er det propellene teoretisk begeveger seg gjennom vannet på en omdreining. Mao så er det forskjell mellom teoretisk og faktisk pitch. Hadde det ikke vært det ville alle propellere med 19" pitch gitt samme fart og turtall på den samme motoren, og det vet vi jo at ikke stemmer. Ballistic er kjent for å være tungdrevet og gi lavere turtall ved samme pitch i forhold til standardpropeller. Om det er pga cuppingen eller at bladene faktisk er vridd mer enn de 19 tommene det står på propellen vet jeg ikke, men jeg gikk i allefall fra en 21" orig. stålvisp til 19" ballistic og fikk 1 knop mer fart med bare marginalt høyere turtall Med Yamaha orig 13-3/4 x 21" stålprop fikk jeg ca 45,5 knop @ ~5600-5700 = 5,96% - 7,61% slipp (sugde luft) Med Ballistic 14,5 x 19" stålprop fikk jeg i går ca 46,5 knop @ ~5850 = -1,68 % slipp som er teoretisk umulig Legger vi til en tomme for cuppet propell blir tallet 3,41% slipp som straks er mer spiselig. Personlig misstenker jeg ballistic for og ha en aning mer pitch enn det som står påtrykt propellen. Tipper 10-12% faktisk slipp nærmer seg riktig... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) dem har en del rake også ballistic The pitch of the propeller is defined as the theoretical travel of the propeller through a mass at each revolution. Rake is the angle of a blade in relation to the shaft. The pitch of a blade can be constant throughout the width, or progressive between leading edge and trailing edge. http://www.google.no/search?hl=no&q=pr...+rake&meta= Redigert 19.Mai.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Ballistic er kjent for å være tungdrevet og gi lavere turtall ved samme pitch i forhold til standardpropeller. Om det er pga cuppingen eller at bladene faktisk er vridd mer enn de 19 tommene det står på propellen vet jeg ikke, Personlig misstenker jeg ballistic for og ha en aning mer pitch enn det som står påtrykt propellen. Tipper 10-12% faktisk slipp nærmer seg riktig... Er nok ganske sikker på at det er cuppingen som gir et noe lavere turtall når man sammenligner vanlig standard alu. prop med en Ballistic. Jeg mistet ca: 300 r.p.m da jeg byttet min standard til 13,5 x 17 P Ballistic, men toppfarten økte med ca: 2 knop. Har ikke noe tro på at det er mer pitch enn det som står på propeller. Når det gjelder slipp kan man lese denne testen fra Båtmagasinet, hvor Ballistic kommer meget bra ut. http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...opell,_6edq8cr0 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Da har jeg hatt "besøk" av en tekniker (eller hva dem kaller seg) fra Båtholm og heller ikke han fikk båten opp i så mye mer enn 36 knop. Når vi hadde litt over 36 knop på GPS slo turtallsperra inn på rundt 6.000 omdr. Han trodde da det kunne være to ting: 1. Motor bør senkes ned til standard nivå, da den sugde mye luft når man tiltet den for å teste toppfarten. 2. Propellen byttes ut med en 21" ballistic kontra den jeg hadde (som var 19"). Han sa også at alle båter dem leverer i den størrelsen gikk best med 19" propell og at en økning i propell ikke nødvendighvis burde øke toppfarten nevneverdig i mitt tillfelle. Derfor så skulle jeg kjøre båten bort til dem om ett par ukers tid hvor dem heiset den på land og fikk heiset ned motoren, slik at vi fikk testet den sån. Han anbefalte altså senking av motor FØR propellbytte for å få høyest mulig toppfart. Vertfall så tar dem tak i dette og det virket som om de skulle sette av tid til å gjøre meg fornøyd. Kom gjerne med inspill om hva dere mener om saken... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) Høres bra og fornuftig ut. Da kan du kjøre inn motoren i trygg forvissning om at leverandøren ser problemet og ønsker å fikse det i riktig rekkefølge. Redigert 19.Mai.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Hva mener folket her inne da? Er det mulig og vinne 3-5knop på og senke motoren tror dere? Eller vile noen her gjort det annerledes? Grunnen til at jeg spør, er ikke forde jeg setter min forhandlers ord i tvil, men rett og slett forde jeg tror det finnes vel så mange dyktige mennesker her inne, som kanskje har andre meninger om saken... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.